HP 141t system

kl@s

Active Member
Ja nu har jag äntligen fått tag i en spectrum analyzer :)

Det blev en HP 141t med 8554B och 8552B. Verkar ha hyfsad prestanda för sin ålder och borde räcka till mig som "amatör"

Nu gäller det att lära sig använda den, tyvärr var det ingen trackinggenerator med, men har läst här på forumet att man kan bygga en enkel brusgenerator
Elcraft har ju en beskrivning på en enkel sån, det finns säkert fler om men letar. då ska man ju kunna kolla på filter osv.

Nu vore det trevligt med lite tips och goda råd om mitt HP system.

En fråga jag har är om det finns nåt sätt att tex. koppla in en frekvensräknare
så man vet vilken mitt frekvens man har ställt in.
Enligt bruksanvisningen så visar ju skalan +- 10 mhz, har letat efter detta på nätet och inte hittat nåt.

73 till alla
SA6BSN

Läs manualen beträffande hur bildskärmen ska hanteras - viktigt!
Råd nr två är att vara manisk beträffande nivåerna in i analysatorn, i annat fall eldar man upp dämpsatsen och/eller blandaren.
141T med diverse pluggar är fortfarande högst användbara. Har man
använt moderna analysatorer och skämt bort sig med digitalt bildminne, markörer mm är bildskärmen (minnesbildrör) på 141T en pina imho. Men en fet krita eller OH-penna kan funka ok som bildminne också. :-)
Frekvensräknare kan kopplas in på utgången för 1:a lokaloscillator, 200 MHz offset
mot analysatorn. I "full span" har analysatorn en enkel markör (pekar neråt) som visar centerfrekvensen. Ställer du om till noll span får du en stillastående frekvens som är lätt att läsa av på frekvensräknaren.
AN150 som kan tankas ner från Agilents hemsida är bra läsning om du är en nybörjare.

73 de SM4UKE

Hej på er tack för alla svar
Är det så att du får mitt frekvensen från utgången för 1:a lokaloscillator
när du har noll span och inte scannar är det rätt uppfattat så ?
Vad visar i så fall frekvensräknaren när du skannar ?. (antar att den inte hinner visa nåt eller?)

Dumma frågor kanske men om man ska skanna och se bredden på filter
ska man då ställa in på noll span och ha en frekvensränar kopplad till utgången för 1:a lokaloscillator för att se mittfrekvens.
Nu har jag ju ingen tracking generator den på blocket var naturligtvis såld
och dom verkar vara ganska dyra så jag tänkte bygga en bredbandig noise generator det fanns ett schema på elcraft. det borde väl funka ?

En annan sak kan man ta ut en signal som kan am eller fm avkodas ?

73
SA6BSN

Enda problemet med så här gamla pryttlar är väl frekvensvisning och stabiliteten.
Man får låta analysatorn bli riktigt varm sedan kalibrerar man mot en känd frekvens (signalgenerator)

Om du lyckas få tag på en trackinggenerator så adderar det väldigt mycket till nya mätmöjligheter.

Jag har t.ex tillverkat en enkel resistiv mätbrygga för att mäta return loss på antenner.

/Micke

1:a LO följer med svepet. Vid långsammare svep hinner man se på frekvensräknaren hur svpet går. Skalan på HF-pluggen visar mittfrekvensen och samma sak (nåja...) syns på frekvensräknaren i noll span (med offset). En frekvensräknare är mao bra att ha.

Den experimentlystne bygger en egen trackinggenerator. Genom att blanda signalen från 1:a LO med en annan fås en signal som sveper med på samma som analysatorn mäter. I verkligheten krävs lite mer. Kolla manualen till trackinggeneratorn så framgår det hur den funkar, ganska enkel apparat i grunden.

Teoretiskt sett borde det också gå att bygga en VCO som styrs av utgången som är avsedd att driva en plotter i X-led. Jag testade att styra en HP 8640B på det viset och det funkade en kort stund tills apparaterna drivit i från varandra. Problemet är då att få analysator och generator att hänga med exakt i frekvens. Med blandarvarianten hänger de ihop mycket bättre. Förmodligen ingen slump att en trackinggenerator är byggd så...

Vad jag minns har inte 141T någon MF-utgång. Ta reda på vad som finns i de två DSUB-kontakterna som finns på baksidan.

Med köpet av en spektrumanalysator följer behovet av en massa tillbehör, som dock ofta kan byggas på egen hand. T.ex. en drös med dämpsatser, power divider, riktkopplare, sniffprobe att leta störningar med. En return loss bridge är fint att mäta antenner med.
En liten förförstärkare kan vara bra att ha, kan lätt byggas med en MMIC från Mini Circuits.

Förmodligen ökar pulandet med HF-prylar lavinartat som följd av analysatorköpet.

73 de SM4UKE

Hej igen
Ja det är nog många tillbehör man behöver.

Jag har en coupling unit som jag försökt få fram data på men ej lyckats

den heter racal inst.ltd coupling unit pt.no.11-0167

Kan man använda den för att tex. titta på signalen från en sändare utan att signalen blir för stark för SA.

Jag har testat den på ett oscilloskop och det funkar.

Sen har jag en fin signalgenerator en racal-dana 9082
den har ju en del in och utgångar kanske skulle gå att styra den från
SA (bara en vild ide)

Hej igen

Jag har en coupling unit som jag försökt få fram data på men ej lyckats

den heter racal inst.ltd coupling unit pt.no.11-0167

Kan man använda den för att tex. titta på signalen från en sändare utan att signalen blir för stark för SA.

Jag har testat den på ett oscilloskop och det funkar.

Sen har jag en fin signalgenerator en racal-dana 9082
den har ju en del in och utgångar kanske skulle gå att styra den från
SA (bara en vild ide)

"Coupling unit" är förmodligen någon form av riktkopplare eller avtappningsenhet.
Ofta har sådana 30 eller 40 dB kopplingsfaktor.
En lämplig första övningsuppgift med spektrumanalysatorn är att mäta upp enhetens kopplingsfaktor antingen på 30 MHz med kalibreringssignalen i mainframe, eller med över hela frekvensområdet med signaler från signalgeneratorn.

Beträffande Racal 9082 så är den inte avsedd att styras från några yttre enheter. Dessutom är apparaterna uppbyggda på sant brittiskt excentriskt vis, varför ingrepp i dem avråds på det bestämdaste.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Det där är nog en "avtappningsgrej" som inte tar hänsyn till om fram-
eller back. Dock en bra pryl bara man är medveten om det vid mätningen. Den är således inte så användbar för att mäta på antenner men ok för att mäta vad som kommer ut ur en sändare.

Det är för övrigt viktigt att hålla koll på nivåerna som man matar in i analysatorn. Kan inte upprepas tillräckligt många gånger. Storleksordning "signalgeneratornivå" ska in i analysatorn. Med andra ord milliwatt. Absolut vanligaste felet på en spektrumanalysator är trasig dämpsats och/eller blandare som följd av för hög insignal.

En bra tumregel är att dämpa ungefär lika många dB som sändaren lämnar i dBm. Då ligger man bra till. Ex.en sändare som lämnar 100 W, det motsvarar 50 dBm. Då dämpar man i storleksordning 50 dB innan signalen når analysatorn.

Förutom skador riskerar man att överstyra analysatorn med helt vansinniga mätresultat som följd om för höga nivåer matas in.

73 de SM4UKE

Back