HP8640B Signalgenerator översyn och service

Jag såg en beskrivning på Youtube där bandomkopplarens axel låst sig helt. Burken med kamskivorna till bandfiltrets skjutomkopplare öppnades och axeln med lagren kunde efter en hel del pyssel lyftas ut. De vilar ju i ena halvan av burken så bara att lyfta uppåt. Dock behövdes länkarmarna av plast till kamskivorna bändas isär för att de skulle kunna lossas från spåren i kamskivorna. Såg farligt ut och risk att de bryts av. Men om man får av axeln så är det sen lätt att dra av lagren, rengöra hålen och axeln och fetta in på nytt.

Jag nöjde mig med att lägga på några droppar låsolja där axeln går in i lagren, sån olja som man använder på vintern till billås. Hög inträngningsförmåga och smörjande effekt står det på etiketten. Bandomkopplaren i en av mina generatorer gick väldigt trögt men efter två oljebehandlingar med ett dygn emellan så går den nu mycket lättare och omkopplarlägena är tydliga med ett klickljud i lägesfjädern.
 
Någon "A" har synts till på ETA-auktionerna. Jag meddelade vid utropet att det handlat om den "hel-analoga" varianten utan möjlighet till låsning.
Det fanns ett par 8640A hos Elektronfysik 2 på.Chalmers. I någon "labb" användes de.

Att idag hitta en teknolog som skulle kunna förmås att ställa in frekvenser och nivåer på andra sätt än via knappsatser och digitala displayer torde vara uteslutet.
 
Med tanke på att alla professionella signalgeneratorer idag har synteskretsar och digital visning och antingen vred och/eller knappsatser för att ställa in frekvens och utnivå tror jag inte att det är något problem...
 
Idag finns det en hel uppsjö av lätt tillgängliga smörjmedel.

Vill man undvika bekymmer med mekanik ska man undvika 5-56 och liknade universalmedel som både förbättrar ledningsförmågan och förbättrar isolationen samtidigt. Visst saker lossnar men de behövs något annat smörjmedel för att det inte ska fastna igen

Till finmekaniska timers använde vi som smörjmedel en blandning av en droppe symaskinsolja och en droppe lacknafta. Det fungerade utmärkt även i minus 20 grader.

Det finns torrt smörjmedel med PTFE tillgängligt på bland annat Biltema. Det har även en viss lossgörande förmåga.

En liknade produkt är kvick loss lysrörsspray även den med PTFE. Den gör underverk med kärvande plastdetaljer som till exempel lysrörshållare.
 
Gamla tektronix TM500 pluggar och även pluggar till 5000-serien har på den tiden vanligt förekommande tryckknappar som kärvar och oxiderar. Där har jag använt 5-56. Annars någon tunnflytande låsolja. Slitna fläktar med glidlager kan för stunden åtgärdas genom demontering och rengöring av axeln. Litet olja där förlänger livet något men oftast är det lika bra att beställa något nytt.

Biltemas Teflonolja har jag inte provat. Däremot verkar lyrörssprayen vara ett lämpligt inköpstips. Tackar!

Litet Off-Topic så har Biltema en "Label Remover" spray med diverse olika ingridienser. Medlet är häpnadsväckande effektivt för avlägsnande av gamla inventarieetiketter där allt annat fallerat. Rekommenderas varmt!
 
Ett "off-topic"-tips för att få bort rester av inventarieetiketter, kalibreringsetiketter osv.
Finns ett gammal klassiskt putsmedel som heter "Fulgentin". Inget hem är komplett
med en flaska sådant och det kan man snygga till möbler mm med också.
 
Ett "off-topic"-tips för att få bort rester av inventarieetiketter, kalibreringsetiketter osv.
Finns ett gammal klassiskt putsmedel som heter "Fulgentin". Inget hem är komplett
med en flaska sådant och det kan man snygga till möbler mm med också.
Verkar vara ett riktigt dundermedel.

 
Ser att det finns en ÅF för Fulgentin 1 km härifrån. Får bli måndagens projekt. Jag har ett stort sortimentskåp med gamla etiketter som är svåra att få av. Bäst hittills är Aceton men ändå ett evinnerligt gnuggande. Tack för tipset.
 
Tog fram och öppnade min 8640B. "Disappointment" Apparaten fungerar ua men de vita kugghjulen vid bandomkopplaren var spruckna och för åldrade för att en enklare fix skulle kunna rädda dom. Några vridningar till och de faller i småbitar. Ett av dom lyckades jag snörpa ihop mha ett buntband men generatorn måste anses bortom räddning. Det blir för dyrt att köpa nya kugghjul.

Tradera nästa: "For parts"

:(
 
Det kanske går att 3D skriva ut nya delar? Ibland finns det att hitta färdiga CAD filer för reservdelar!
 
Jag har najat ihop två spruckna kugghjul med två varv 0,5 mm järntråd. Hårt åtdraget. Tidigare såg man hur sprickan öppnade sig vid vridning av omkopplarna. Nu ser det stabilt ut. Håller kanske ett tag till.

Jag ser framför mig en modifiering där kugghjulen och alla omkopplardäcken på Band, Deviation och Attenuator axlarna rivs ut och ersätts med standard 1-poliga däck som kan mekas dit på befintliga axlar. Sen en "Arduino" eller motsvarande som läser omkopplarlägena och ställer ut de ettor eller nollor som behövs på resp ledning som går till de olika modulerna. Det HP har gjort är nog bara en "mekanisk uPc" med kugghjul. Kanske en old timer mekanisk ingenjör från 30-talet som ansvarade för den biten av projektet?

Att omkopplaren för deviation och band är ihopkopplade med alla de där kugghjulen beror väl på att frekvensen från VFO delas ner när man byter till lägre band och då får deviationen fördubblas i varje steg. Har men sedan frekvensdubblaren installerad så måste deviationen halveras på högsta band. Men märkligt att man ändå satsade på kugghjul i början av 70-talet. 7400-serien var ju redan uppfunnen och det borde gå att lösa elektroniskt. Kanske t o m diodmatriser?
 
Last edited:
På fd. arbetsplatsen köptes en hel del kugghjul i mässing. Jag minns inte exakt men det fanns flera
svenska leverantörer av kugghjul i alla möjliga former, stegningar etc. En snabbsökning resulterade
bla. i "Mekanex" men där hittade jag bara "vanliga" kugghjul. Inte de två som kopplar ihop
däcken vid bandomkopplaren.

Det finns emellertid fler mekaniska detaljer som kan strula. Drag-och-skjut switcharna (bla. RF ON/OFF)
har fallerat i andra instrument. Man behöver göra en avvägning mellan hur mycket tid man orkar lägga
ner och den praktiska nyttan av det. 8640 är full av andra komponenter som är svåra eller omöjliga
att få tag på.
 
Nu Bengt är det dags att investera i en 3D skrivare för att konstruera plastdetaljer som kugghjul mm.. Lite enklare än att fräsa kugghjul i mässing.

För övrigt: Att räkna på kugghjul var en del i den teoretiska kursen till Fordonsmekaniker jag började 1972. Intresserade wannabee-bilmekaniker fanns 13 på dussinet men räkna moment, ingreppsvinkel etc var obegripligt för de flesta. Och i ärlighetens namn, jag har heller aldrig haft behov av att konstruera och bygga en växellåda.
 
Nu Bengt är det dags att investera i en 3D skrivare för att konstruera plastdetaljer som kugghjul mm.. Lite enklare än att fräsa kugghjul i mässing.
Jo ja, Jag har faktiskt en sån där tusenkronors skrivare, Mega Zero, som användes för att skriva ut kugghjulen till min krysslindningsmaskin för MF-spolar som konstruerades häromåret. Där behövdes två kugghjul med 20 resp 21 kuggar för att få ihop stigning och lindningsvinklar tillsammans med ett antal utbytbara kamskivor för olika lindningslängder och diametrar på spolstommarna. :)

a51.jpg

Annars har väl inte skrivaren använts så värst mycket. Utöver den där "test-ugglan" som fanns som demo-fil när mackapären skulle provköras så har jag skrivit ut en del spolstommar. Onekligen kraftfullt det här med 3D-skrivare om man nu behöver något speciellt.

a52.jpg
 
Idag fick en 8640 med backeffektskydd fick följa mig hem från SK2AU's loppis. Enl uppgift fullt fungerande, men vid hemkomst konstaterades att den har lite bekymmer, och bekymren förvärrades. Mätaren indikerade effekt endast vid höga delen av vfon, för att sedan falla bort helt.
Frekvensräknaren började gå till noll vid ändlägena på vfo:n, för att nu endast visa något kring ett halvvarv nånstans i mitten varven. De små fingarna ser ut att sitta på plats, så jag tror denna får stå på näsan ett tag ifall det är siliconfettet som runnit bak i kaviteten.
 
Det sitter några små reläer på filterkortet som kopplar om ungefär mitt i respektive frekvensband. Du kan kolla om du vevar sakta och om utnivån försvinner samtidigt som klicket från reläerna hörs.

På baksidan sitter en BNC-kontakt där du kan mäta på signalen innan bandpassfiltren och förstärkare och attenuantor m m. Om signalen faller bort där också så vet du att felet inte ligger i det där krångliga bandpassfiltret med synnerligen komplicerade kontaktfingrar.

Låter dock som problemet är att fettet runnit bak i kaviteten och gör okontakt i släpkontakterna i vridkondensatorn. Vanligt fel. Ställ instrumentet varmt med fronten neråt i ett par månader.
 
Uppdatering:
Mitt tålamod tog slut, så det blev upp på bänken igen. Konstaterat ingen funktion på oscillatorn. Enligt tips på nätet mätte jag upp resistansen mellan inkommande spänningspunkter på kaviteten, till A3Q1 transistorns sockel. Plusledningen visade ca 370ohm, medan minusledningen visade 19Kohm, när den borde ligga kring 900ohm.
Demonterade kavitet, plockade bort locken, delade bakstycket, och visst. 909ohmsmotsåndet hade drivit till 19Kohm.
Hade inte rätt motstånd, så jag gjorde en "fuling" och lödde in 820 och 100ohm ytmonterade i serie. Återmontering och funktion återställd :)
IMG_20221113_080950_HDR.jpg
IMG_20221113_080942_HDR.jpg
IMG_20221113_084532_HDR.jpg
IMG_20221113_090507_HDR.jpg
 
Back
Top