HRD 6.0

sa0bga

Well-Known Member
Goddagens
Funderingar kring HRD 6.0

Är det någon här som har köpt Ham Radio Deluxe ver 6.0 och använder den?
I så fall, hur upplever ni skillnaden mellan v6 och v5?
Vidare, är den värd 600-700sek? Har ni använt supporten som man promotar så gärna?

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Köpt licens, men inte uppdaterat ännu. Ska nog testa med laptop vid tillfälle. Frågan är bara när man får tid.

73 de Kai
 
Jag har köpt!
Än så länge har jag ej märkt någon skillnad.
Jag köpte mest som stöd. Tycker gott gubbarna kan få några kronor för något jag har stor glädje av flera timmar i veckan.
Annars ser jag ingen anledbing att uppgradera.
 
@RCL
Intressant att höra om hur du upplever den nya versionen också, iaf tack för input.

@BMC
Jo, jag håller med dig om stödet till grabbarna. Det ställer jag upp på också men vill inte bli påtvingad ett supportavtal när jag inte behöver det.
Jag försökte att förklara det för dem i det sista svaret i mailkonversationen. Andra program jag använder har olika pris baserat på vilken supportnivå man vill ha. Så jag framförde det men har ännu inte fått någon respons på det.

Man kan tydligen använda programmet i trettio dagar om man bara registrerar sig med sin signal. Kommer nog att göra det för att se vilken skillnad det är mellan dessa versioner.

Har ni registrerat och betalt för QRZ tjänsten också? Den "look-up'en" är dessvärre heller inte gratis längre fast å andra sidan så är den mer prisrätt med $20 för ett år. En vanlig medlemsavgift, ungefärligt.

//Niclas
 
Följer denna tråden med intresse!
Jag är mycket nyfiken på nya HRD men inte bestämt mig ännu.
Går i funderingar att byta datormiljö också och då blir det förmodligen en med ett äpple på och andra loggprogram med det.
Nu börjar solen titta fram och snön smälter undan = antennklippardags. Skall försöka få upp en loop 170 m lång. Undrar vad den kommer att ge mig för nya kontakter?
 
Jag kör någon gammal gratisvariant på HRD, fick förfrågan om att uppgradera till en nyare (fortfarande medans det var gratis) och gjorde det, då slutade helt plötsligt en massa funktioner att fungera för mig, jag hade lyckligtvis kvar den gamla installationsfilen så jag kunde backa ett steg.

Jag hörde att flera andra användare också hade problem i samma uppgradering och också hade backat ett steg, samtliga hade äldre radios dessutom.

Sedan blev det betalversion och jag skulle kunna tänka mig att betala, men strulet vid förra uppgraderingen gör mig inte sugen att prova igen.
 
Last edited:
Godkväller
Jag körde också en äldre version utav HRD 5 först och har haft det att fungera hela tiden. När sedan de nya versionerna utav v5 kom så uppgraderade jag i takt med att dessa kom ut. Har dessbättre inte haft strul som jag har hört andra haft. Jag verkar ha klarat mig utan buggar i installationerna. Kan säga att jag har till och med installerat uppgraderingarna på två olika datorer och flyttat databaserna för loggboken mellan dessa utan problem.

Själv har jag tänkt att ha en annan maskin än den jag har för HRD v5 idag för att prova v6 i lugn och ro. Törs inte installera den jämte min fungerande installation nu. Alternativet till att hitta en annan maskin är att installera en virtuell i den jag har nu. Nu är det bara att hitta lite tid över för dessa experimenten ;)

//Niclas
 
Back
Top