HRD och N1MM logger på samma gång?

SA3BYC

Well-Known Member
Kör Ham Radio Deluxe för riggstyrning, när jag skulle köra King of Spain contest igår så ville jag använda N1MM som logg. Dom två samsas inte på min dators ingång utan beroende på vilken som startas först så "tar" den tillgänglig com port och den andra blir utan.

Eftersom riggstyrningen är viktigast så fick jag avstå att N1MM loggade frekvens automatiskt. Det är absolut inte bra då det ger risk att man missar snabba bandbyten. Jag tror/förstår att det har att göra med hur datorn allokerar virtuella (?) com portar från USB, men har aldrig satt mig in i det här.

Kör HRD Ver. 5.24.0.03, en högst ordinär Compaq mini PC med Win XP, en Yaesu (original Y) cat/USB kabel mellan min FT-450 och datorns USB port. Har jag HRD igång får jag felmeddelandet att "Port 3 already open", i det omvända så säger HRD att "åtkomst nekas com3".

Det här måste ju gå att lösa? någon som har några tips?

/Johan
 
Du skulle kunna testa LP-Bridge.
Där kan du sätta upp virtuella com-portar så att flera program kan dela samma fysiska com-port.
// Åke
 
Hej Åke, tack för tipset :) en liten undran bara? Jag har ingen fysisk serieport på den här mini PC'n, utan USB dongeln skapar en virtuell com port i Win Xp. Funkar det med virtuell/virtuell serieport i programmet du nämner?
 
Jag skulle tro det.
Själv kör jag på en MacBook som bara har USB.
Jag har kört Windows under VMWare på den och då har det funkat att köra LP-Bridge.
Jag har då t ex kört HRD samtidigt som CWSkimmer mot samma virtuella com port (som då egentligen redan var virtuell pga att jag också använder en USB/Serie adapter).
// Åke
 
Aha Tack Åke!
då skall jag plocka hem och testa programmet. Det borde ju funka även för mig kan tyckas ;) Lika bra att man lär sig, serieportarna är ju knappt vardagsmat på PC längre, allt är väl snart USB. Skall också skaffa ytterligare en mini PC att ha i radiohörnan, samma problem igen då antagligen ...

Borde kanske ha stationära PC istället, men gillar dom här små mini maskinerna. Dom tar väldigt liten plats, går svalt och fint, låter nästan ingenting och kraften i dom räcker ju i regel till det mesta man gör i radioschacket. Att dom sedan är billiga som sjutton är ju ingen nackdel tycker en utflyttad Smålänning ;)

73 de Johan
 
Du skulle kunna testa LP-Bridge.
Där kan du sätta upp virtuella com-portar så att flera program kan dela samma fysiska com-port.
// Åke
Hej igen och stort Tack Åke!

långt om länge så tog jag tag i det här nu och installerade LP-Bridge. Fick läsa lite på hemsidan och pilla med inställningarna, men nu funkar det. Nu är jag förberedd inför nästa helgs IARU HQ contest och slipper skruva på radion, kan använda tgb istället :)

/Johan
 
Back
Top