HRD och Radio

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Jag hade tänkt att koppla ihop min IC-765 med mitt Ham Radio De lux enligt ritningen på sidan 13 i dokumentet nedan

http://hamradio.online.ru/ftp3/Interfaces.pdf

på sidan 21 beskrivs hur man enkelt fixar styrning av PTT och överför ljud, i detta dokument visas att man skiljer på pc-jord och radio-jord.

På sidan 13 där CT-17 visas, har radio och pc samma jord. Varför inte på sidan 21, och hur kombinerar man dessa två kopplingar? Jag vill kunna köra PSK, Hell mm. Kan man ha samma jord utan att "det händer något" ?
 
Last edited:
Lånar tråden lite.
Kör själv med HRD och ett USB-interface från Micro Ham tillsammans med en FT-897. Fungrar hyggligt men hur minimerar man risken att störningar från datorn fortplantar sig över till radion? Kan eventuellt ta ett foto på min lite provisoriska uppkoppling...

Fredrik
 
Det finns två "skolor" när det gäller att koppla ihop dator med radion.
Den ena är att galvaniskt skilja de båda apparaterna åt helt och hållet. Då ska inte jordarna kopplas ihop.
Den andra "skolan" är att koppla direkt (via dämpsatser mm) och se till att jorden i respektive apparat är ordentligt ihopkopplade. Gärna i shackets gemensamma jordskena.

Jag har provat båda metoderna, och beroende på kombinationen datorfabrikat/radio så blir det olika mängd störningar.
Så min slutsats är att datorerna varierar såpass mycket i uppbyggnad att det inte går att hitta en universal-setup som passar alla datorer.
Bärbara har jag generellt haft större problem med. Framförallt när de drivs via nätadaptern.

73 SM0RVV
 
Tackar för synpunkterna. Får återkomma när ljudöverföringen är klar.
 
Back
Top