HSMM-MESH

60% från mitten av "strålen" skall vara fritt från hinder dvs 8,04m, hinder som ligger utanför
denna gräns har mindre betydelse.
På samma sätt påverkar jordytan ifall fresnel zonen tar i marken pga jordytans krökning.

Tack!
EN bra sak med terängprogrammet är att man kan välja rak sträcka eller med jordkrökning inräknat.
 
Tja, det beror på om det funkar eller inte. Klart är att datahastigheterna kommer att gå neråt, men det kan funka ändå. WiFi fungerar ändå relativt bra med hyfsade antenner.

Det är väl såpass många radioamatörer i Järfälla så att vi kan skapa ett MESH tror jag.

Bara vi sätter igång och sätter upp nätet, så blir det större sannolikhet att få igång prylarna. Själv gillar jag tanken på ett oberoende nät.

73 de Kai
 
Jag kan köra igång i Malmö, men jag behöver överbrygga till er med vpn tunnel (tills vi får täckning söderut). Vem ställer upp som vpn punkt för mig ?
 
Bland alla andra projekt :).

Jovisst skulle jag kunna göra det. Kräver dock lite meckande med routrar osv. Tyvärr har jag en Thompson från BBB, och de är kinkiga och ologiska i sin struktur. Finns tyvärr inget vettigt alternativ från BBB.

Men som sagt, så fort jag får upp en router i luften, så kan vi göra det. Räknar dock inte med att hinna med det förrän i slutet av maj. Har lite andra och mer prioriterade projekt på gång. Dvs. antenner och pre-amp. Prylarna ska helst upp imorgon, men annars i veckan. Sen väntar färdigställandet av shacket..

73 de Kai


Jag kan köra igång i Malmö, men jag behöver överbrygga till er med vpn tunnel (tills vi får täckning söderut). Vem ställer upp som vpn punkt för mig ?
 
Nu försöker jag dra liv i denna tråden igen.

Ska vi göra ett försök ? Vilka orter har vi med oss ?

Kolla på HSMM-MESH för aktuell info kring systemet.
 
Hur är läget med 13cm, det talas om att vi om inte förlorar det helt kommer få ordentliga inskränkningar?

Det kan bli så att det helt enkelt inte kommer vara möjligt med HSMM-MESH i framtiden.
 
Det här väl lite relaterat även till AMPR. Jag har skrivit/läst en del på den svenska mejllistan, men inte gjort något handgripligen än.

Eric SA5BKE
 
Hur är läget med 13cm, det talas om att vi om inte förlorar det helt kommer få ordentliga inskränkningar?

Det kan bli så att det helt enkelt inte kommer vara möjligt med HSMM-MESH i framtiden.

WiFi kommer säkerligen finnas kvar i oförminskad form. HSMM använder sig inte av några PA eller andra modifieringar i grundformen, utan följer den IEEE standard som är framtagen för WiFi.

Systemet och den firmware som läggs på routrarna är visserligen HAM specifik, men det är allt.

AMPR ja, HSMM följer samma IP serier. Nere i SM7 är vi några som är involverade med AMPR net (nystarten) och HSMM kan nog vara en del av detta...
 
RCL de SM7I

OpenVPN går att implementera i nuvarande version av firmware för HSMM-MESH till WRT54GL. Det är absolut ett sätt att överbrygga distanser. Har du fått upp din router kan vi prova.
 
Då är första HSMM-MESH tunneln uppe mellan SM7I och SM7MMJ. Nu vet vi att det fungerar och vi kan sprida oss i hela SM.
 
Har varit borta från hemmaplan ganska länge, så jag har inte engagerat mig.

Letar nu efter en WRT54GL, så jag hoppas att det löser sig inom ett par veckor. Dock så prioriterar jag att fixa till shacket under semestern, så att jag får en ny och mer ergonomisk arbetsplats. Plus att satellit-TV:ns koaxialkablar måste bytas. Och det är prio ett enligt XYL och överonerna ;)

73 de Kai
 
Jo, man skulle ju faktiskt kunna köra DX-kluster på MESH. Kanske till och med med en solcellspanel, så skulle man ha ett redundant datanät ifall internet går ner. För att inte tala om video-QSO med HD-kvalitet. Kan ju vara bra om man vill snacka lite. Jag vet att internet fixar det också, men just för amatörradio, varför inte.

Väntar för övrigt på att få optofibern installerad i huset. Känner på mig att det blir en nod för dxkluster....

73 de Kai
 
Kanon, det är ju en ytterst användbar tjänst. Det är idéer som denna som får HSMM-MESH att växa i SM land. Det är bara att sätta sig ner och brainstorma kring allting man skulle kunna göra och vad det är man saknar / önskar så kan vi implementera det. I direkt närtid kommer det att placeras ut ett antal noder i Malmö samt ett antal noder i Ystads närområde för att komplettera de noder vi idag har i norra Malmö samt i Bara :) Så nu kör vi !!!!
 
Hur går det här då ? Har det dykt upp några nya noder som vill vara med i gemenskapen ?
 
För er som nu ska installera upp noder så välj firmware 0.4.3. Det finns 1.0.0 ute, men den har problem med buggar och märkligheter. Jag har suttit i ett par veckor med ett gäng i Barrie / Ontario och mekat med deras prylar. Nu fungerar det OK hos dem med 1.0.0, men det finns fortfarande en del småproblem.

Så lägg på 0.4.3 tills det kommer åtminstone en patch till 1.0.0 som löser dags problem. Nyckeln är sedan att vi alla måste uppgradera när vi väl väljer att gå på 1.0.0
 
Vi hade en liten träff på Chalmers ETA för ett tag sedan.
Jag lämnade mina två WRT-54GL till Erik SA6BJE.

Erik mailade senare:

"de övriga som var där var Anton (SA6BPW) och Lukas (SA6BBB).
Vi kommer så fort tid finns att sätta upp en nod på 2.4GHz i någon av masters hos ETA för att ha något att "prata med".
Om någon har utrustning även för 5GHz så kan vi sätta upp en nod för det med.
"Allt" som kör linux borde fungera i systemet."

/ 73,Tommy NZB
 
Hej,
Tiden är alltid knapp med småbarn men jag har hunnit få igång en WRT med 1.0.0-mjukvara samt en raspberry pi som pratar med varandra. De finns att prata med strax söder om Göteborg om någon är sugen. När jag sett att det fungerar stabilt så kommer en nod flytta till Chalmers ETA (SK6AB) och förhoppningsvis kan vi få uppkoppling där och sprida oss över staden.

Jag kanske borde nedgradera WRT till 0.4.3 om 1.0.0 ställer till problem. Jag gissar att de har ett forum och kanske en buggtracker där man kan se skillnaderna så jag får läsa på lite.

73 SA6BJE/Erik
 
Jo, visst finns det ett forum på Broadband-Hamnet där dylika saker diskuteras, dock ingen regelrätt bugtracker. Dock är utvecklarna av HSMM tungt upptagna med annat så de arbetar inte så fort. Däremot jobbar jag med att få full funktion på 1.0.0 från mitt håll, men det är samma sak med mig som med alla småbarnsföräldrar...det tar tid :)

Vill nog ändå rekomendera 0.4.3 i detta läget.

En rPi med HSMM pratar med både 0.4.3 och 1.0.0 med vissa modifikationer.

På frågan om 5 GHz utrustning så finns inte HSMM färdigkompilerad och packeterad för något annat än Linksys idag, men det går att få tag på samtlig källkod för den som är sugen :)

Erik, om du kommer dithän att du nergraderar till 0.4.3 och får upp en nod med hyfsad RF täckning kan du hojta till så knyter vi ihop den med SM7 mha GRE tunneling som är en lösning för WRT54GL som jag tagit fram. Vi är några här nere som har knutit ihop oss med tunneling pga avsaknad av RF täckning över längre sträckor, men hoppas självklart kunna täcka detta med flera enheter framöver.
 
Nu har jag äntligen fått lite tid.
Min WRT samt de två jag lånat av SM7NZB är nu igång med 0.4.3 och pratar med varandra. Hur går man vidare för att få igång en tunnel till resten SM7?

Jag testar även lite med en av mina rPI. Tittar man i changelog för hsmm-mesh så ser man att 0.4.3 använder olsr version 0.6.0 och 1.0.0 använder olsr version 0.6.4.1. Är det de olika versionerna som är problemet eller är det bara olika konfigureringar/plugins som inte är kompatibla?

https://github.com/urlgrey/ har en variant som automagiskt installerar 0.6.6

73 de SA6BJE
 
Back
Top