HSMM-MESH

Som skrivits tidigare kan ej 0.4.3 kommunicera med 1.0.0 pga skillnaderna i OLSR, men detta är något jag jobbar på. Dock lider 1.0.0 av ett antal barnsjukdomar som gör den oattraktiv just nu, vi får vänta på första patchen och se om man löser problemen där.

Jag skickar dig ett pm imorgon med info kring hur du kan ansluta dig till andra noder mha tunneling. Då detta är något jag själv har utvecklat krävs viss handpåläggning och det hjälper jag såklart till med. Lösningen lämnar otroligt litet footprint och är, precis som OLSR, självläkande.
 
Ser fram emot info om tunnel SM7I.

Har för övrigt kompilerat OLSR 0.6.0 på min rPI och i debugläget ser jag de övriga tre noderna. Däremot så listas inte min rPI i webgränssnittet på WRT-noderna. Får koppla upp mig och undersöka configfilerna lite noggrannare och se om jag kan få över websidorna även till min rPI. Ping osv funkar fint mellan alla noder.
 
Låter kul!
Kan ju vara bra att peppra 2,4 GHz fullt med signal nu när Teracom vill sälja ut det eftersom "det inte används".

Läste i denna tråd nu och måste bara fråga vad har Teracom med frekvensförsäljning att göra är det inte PTS som sköter om denna gebiten här i SM/SA land?? annars låter det intressant med ett Wlan när för hams...

MVH Jonatan
 
Läste i denna tråd nu och måste bara fråga vad har Teracom med frekvensförsäljning att göra är det inte PTS som sköter om denna gebiten här i SM/SA land?? annars låter det intressant med ett Wlan när för hams...

Helt riktigt. Slarv av mig.
 
Japp, det är sant. Just nu håller också BBHN (fd HSMM) att utvecklas för Ubiquiti.
 
Jag kommer att sätta upp min första HSMM-nod vid Stockholms Central i veckan.
Skall ta o skaffa några till WRT54GL så att jag får upp några egna noder till att börja med.

SM0JZT

Japp, det är sant. Just nu håller också BBHN (fd HSMM) att utvecklas för Ubiquiti.
 
Verkar inte finnas möjlighet för yttre antenn - tyvärr. Finns på fler ställen bl.a netonnet.
 
Jag har sedan ett antal år första versionen av 3500L. Som sagt saknar den externa antenner men det fixar den händiga enkelt. Det finns ofta en brytande kontakt i varje antennbana på kortet där rätt kontakt med rp-smapigtail ger möjlighet till extern antenn. I annat fall värmer man bort befintlig ytmonterad kontakt och löder dit sin pigtail. pigtail med rp-sma eller N finns på ebay. Där finns även billiga blindkäppar för 2.4GHz. Där finns även gott om billiga yagis. Kvaliten är ok verkar det som och priset lågt. Bilder och instruktioner finns det gott om för den som googlar.
I mitt fall står routern på vinden med tre externa antenner och täcker gott radhuset med omgivning.
 
Jag trodde jag hade för många projekt, men nu låg en Linksys WRT54GL v1.1 och tittade på mig med sina ledsna ögon på en loppis, för bara 85 kronor.

Vilka är igång i SMØ?

Så ska jag se om jag får igång det hela inom närmaste månaderna.
 
Last edited:
Hjälp!

Nu har jag installerat HSMM i routern och allt har fungerat enligt instruktionerna ända tills jag ställt in nodnamn, nytt lösen och botat om.
Nu får jag inte kontakt med routern. Med ett wifi-verktyg ser jag att den har rätt ssid-namn i luften (broadband-hamnet v2) och verkar funka.

När jag ansluter med kabel kommer jag inte åt routern. Enligt en videoinstruktion skall adressen vara 172.27.0.1,
Om jag begär automatisk uppdatering av DHCPn får jag en 10.xx.xx.xx -adress.
Och varken namnet "localmode:8080 eller ip adress fungerar för att komma in till routerns GUI.
 
Ser att på Radiodagen på Vaxholms fästning 23/8 så finns long-range wifi med?

Aktiviteter 10 - 17
Radiobussar på kajen och på kastellet. Nostalgi radio, ATV (amatör-TV), APRS (positionering), SDR (mjukvarubaserad radio), Raspberry Pi system, Arduino system, Long range WiFi, AMPRnet med radiolänkar, solcellsdriven radio, fjärrstyrning och mycket annat får du se och kanske prova.
Field Day Vaxholm | Täby Sändaramatörer

/73 Tommy
 
Jag ska hjälpa dig igång senare ikväll när barnen lagt sig, Johnny !!

Ser att på Radiodagen på Vaxholms fästning 23/8 så finns long-range wifi med?

Aktiviteter 10 - 17
Radiobussar på kajen och på kastellet. Nostalgi radio, ATV (amatör-TV), APRS (positionering), SDR (mjukvarubaserad radio), Raspberry Pi system, Arduino system, Long range WiFi, AMPRnet med radiolänkar, solcellsdriven radio, fjärrstyrning och mycket annat får du se och kanske prova.
Field Day Vaxholm | Täby Sändaramatörer

/73 Tommy
 
Nu ska vi se om vi kan få upp dig på banan med noden :)

Se till att du har din dator inkopplad på en av LAN portarna. Initialt är det bara denna väg du kan konfigurera noden. Efteråt kan du öppna upp för trafik från WAN porten och WiFi också, vilket kommer krävas om du skall publicera tjänster mot BBHN nätet.

Du kan endast nå noden genom att surfa till http://x.x.x.x:8080

Notera att i routed mode är x.x.x.x den IP som börjar på 10. där resterande oktetter är uträknade med ledning av de tre sista värdena i din MAC adress. 172.27.0.1 fungerar endast om noden är konfigurerad för NAT mode, vilket BBHN 1.1 inte är per default.

Du skall också kunna nå din nod mha SSH och då på port 2222

Hör av dig om detta inte fungerar. I värsta fall får du ominstallera noden, men det är en mycket enkel TFTP process beskrivet på Broadband-Hamnet

Glömmer man bort att anteckna vilken IP noden får under setup:en kan det vara klurigt. Jag har själv missat det någon gång....

När du fått upp din nod får du höra av dig till mig så ska vi dra in dig mot vår gateway.

Hjälp!

Nu har jag installerat HSMM i routern och allt har fungerat enligt instruktionerna ända tills jag ställt in nodnamn, nytt lösen och botat om.
Nu får jag inte kontakt med routern. Med ett wifi-verktyg ser jag att den har rätt ssid-namn i luften (broadband-hamnet v2) och verkar funka.

När jag ansluter med kabel kommer jag inte åt routern. Enligt en videoinstruktion skall adressen vara 172.27.0.1,
Om jag begär automatisk uppdatering av DHCPn får jag en 10.xx.xx.xx -adress.
Och varken namnet "localmode:8080 eller ip adress fungerar för att komma in till routerns GUI.
 
Tack för hjälpen! Nu kom jag in till adminsidan i routern. Jag räknade om macadressens hexadecimala till binär och fick en adress som fungerade.
 
Last edited:
Back
Top