HSMM-MESH

Japp, det ska jag göra.
Nu ska jag titta närmare på hur det här fungerar och montera upp det hela med någon antenn.
 
Efter riktigt många om och men, så är ett stycke WRT-54GL beställd från Dustin.

Så det blir programvarulekar i jul och sen när antennerna ska fixas till, så åker den upp i masten. Troligen med en rundstrålande och möjligen en parabol, om det finns lämplig motstation att koppla upp sig mot. Plus ett stycke VPN vid behov mot internätet ;)

73 de Kai
 
Vad händer i Göteborg?
Har två WRT-54GL utlånade sedan mer än ett år.....

"
När jag sett att det fungerar stabilt så kommer en nod flytta till Chalmers ETA (SK6AB) och förhoppningsvis kan vi få uppkoppling där och sprida oss över "

/73 Tommy
 
Funderar också på yttre antennerier.
Vad heter antennkontakterna på WRT-45GL?
De är större än de gängse SMA (eller vad de heter), ser ut som små N-kontakter.
 
Tommy,
Dina enheter står fortfarande hos mig. Har inte lyckats få fler intresserade i området att det varit värt att börja bearbeta datanätgruppen på Chalmers för att få sunetaccess.
Lämnar gärna tillbaka dem om du önskar.

/Erik
 
Jag efterfrågade vad som händer i SM per mail till SM7I och fick svaret:

Ja, just nu är det mycket som händer på vår front här nere i syd. Vi jobbar med AMPRnet och har implementerat det som en del av vårt HSMM/BBHN system och har flera regionala nät hopkopplade (och några utländska), men det går trögt från SM6 och SM0. Vi har vid flera tillfällen blivit lovade feedback och progress från dem, men av olika anledningar har de inte kommit till skott.

Som du kan se på HSMM forumet http://www.broadband-hamnet.org/hsm...nfinland/topic-983-new-vpn-hub-coming-up.html uppdaterar vi inte info så ofta och det beror på att den mesta tiden går åt till utveckling och utbyggnad av systemet som det ser ut just nu. Vi finner att systemet, efter ett års drift, nu är så pass stabilt att vi inte behöver jobba med att utveckla det vidare i detta läget utan fokuserar på utbyggnad istället.

Du får gärna hjälpa till att promota detta genom egen utbyggnad eller via de forum och kanaler du själv har. Alla intresserade är såklart välkomna att kontakta mig eller Kent.

//Johan SM7I
 
Igår höll SM7 teamet sitt första möte över videolänk. Ett par snabba punkter som kom behandlades:

1. Vi gick igenom presentationen som skall visas på SSA årsmöte och visade de länkar som det refereras till. Visade var all information finns att få tag på. Tryckte lite extra på FAQ servern och dess viktighet för framgång.

2. För att kunna utvekla systemet ännu mera får låna Ubiquitiprodukter från SM0 (AMPRnet byggarna där) samt från en radioamatör som marknadsför trådlösa produkter.

3. För att sprida kunskap och information om AMPRnet och BBHN skall vi försöka finnas på D-möten, fielddays, göra klubbesök, teknikmässor samt använda BBHN / AMPRnet så mycket som möjligt publikt så att folk får se vad vi gör. FAQ servern måste promotas på sociala medier och genom word-of-mouth.

4. Genom att besöka klubbarna och visa / berätta för dem om vad AMPRnet är och vad det kan användas till hoppas vi öka medvetenheten och stimulera nyfikenehten. Använda real-life cases som referenser.

5. Under övrigt snackade vi om JOTA / JOTI 2016 samt om den nationella Scoutjamboree som går av stapeln på Rinkabyfältet 2017. Jag berättade om min portabla lösning.

Nu är det bara att köra på och sprida kunskapen så vi kan växa !!!
 
Jag har fått igång en router och testkört den lite. Den är inte aktiv för tillfället men jag kan lägga lite energi på det.
 
Jag har en roter stående online (men den står och går tomgång). Kanske behövs det flera intresserade, någon form av kritisk massa ....
 
Hej Tommy!
Håller du på med uppbyggnad av det här nätet ?
Hur ser det ut i Göteborg med omnejd ?

I skrivande stund.., 2016-12-15.., ämnet är kanske inte aktuellt längre ?

73;
Anders, sm6uuz


Sluten grupp, får använda mitt SM7-Call !
 
Hej på er alla med hopp om God Jul för alla och envar !

Hur går det för er där ute med BBHN / HSMM mesh och, i tillämpliga delar, AMPRnet ?

Här nere växer det på i en takt som är hanterbar. Vi tittar just nu på att utöka tjänsteutbudet med LoRa.

Det hade varit kul om vi hade kunnat få med Göteborg och Stockholm inom kort, men även andra orter.

Ta gärna en titt på vår FAQ sida, men även gruppen på Facebook.
 
Angående Göteborg så har jag diskuterat en förbindelse Chalmers SK6AB - SK6AWs klubbstuga med några på AW
Men det ansågs ej möjligt på 2.4 GHz. Från mitt köksfönster har jag ett hus som skymmer lite mot AW men fritt mot AB. Laddade upp filer på en Pi men har ingen IP-adress. 60cm paraboler finnes men nu ska de börja med fönsterbyte
på fastigheten under våren så blir väl inget på ett tag....
Det kanske vore enklare börja med Radiomuseet SK6RM mot Chalmers Lindholmen men har inga kontakter där.
/ Tommy
 
Back
Top