"Hund i Bil"

SM4FPD

Well-Known Member
Det finns roliga klistermärken och skyltar att sätta på bilen.
Ex "hund i Bilen" "Baby on Board" etc....
Jag har förgäves försökt hitta en med texten "Radioamatör i bilen" eller "Ham on Board"

Nu förtäljer ju inte storien vad man skall göra om man ser en bil me "baby on board".
Kör försikigt gör man ju ändå.
Eller kan det möjligen vara så att skyltarna köps och klisttras dit bara för att de finns????

Klart att en anropsignal bakpå bilen ses av kollegor, och då har det en viss betydelse.

SM4FPD
 
En amatör i växjötrakten hade länge "Hams do it with more frequency" bakpå bilen. Det var nog på 80-talet som "XX do it with more YY" var populärt.
 
Kanske funkar med den vanliga radiakvarningsskylten, antydande att nån i bilen är "radioaktiv"...
 
HÅLL AVSTÅND!
bak på bilen behövs. Varför är vissa bilister så närgågna när man kör maximalt tillåten hastighet? :mad:
 
Last edited:
Kanske radiakvarningsskylten kunde funka där också... Eller mynningen på en ksp58 i bakluckan, riktad bakåt.
 
Man får fråga sig som Hasse Alfredsson i "Gula Hund":

- Hur äro negrerna?
- Negern är en jovialisk typ som gärna berättar vitsar.
- Fel! Ska det vara så förbannat svårt att skilja på negrer och göteborgare?
 
Hi hi vad mycket roligt ni hittar på!
Men att det varkligen fanns en skylt med "ICOM HAM radio on Board" var kul, men de tär ändå få som fattar vad det betyder.
Lika få som fattar vad "Baby on Board" betyder, och vad man skall göra om man ser skylten.

SM7CZR ja många ligger tätt bakom.
För en vecka sen körde jag i 80 km/h på en väg i Värmland, (tillåten hastighet) en bil kom ikapp och låg nära.
Så ser jag en älg som är på väg upp på vägen, så jag bromsar kraftigt.
Sen ser jag i vänster ögonkant en bil som med vrålande motor gör en omkörning, han blev väl förbannad av att jag bromsade.
Älgen hade då hunnit till vänster körfält, den omkörnade fick slänga sig in framför mig, och hade sånär klippt svansen på älgen om den haft en.
Sen gick det i 80 för honom oxo men framför mig.....
Förmodligen såg han bara mobilen, eller nödvändigheten att köra om mig, älgen syntes ju inte i hans värld.

Men det var väl lite utanför tråden.

Han kunde ju haft en skylt med "Mobile telephone on board" eller "heavy right hand foot in the car"

Att gnälla på trafiken kan man göra på andra ställen.

Här gnäller vi bara på de dåliga konditionerna.



SM4FotPeDahl
 
Lika få som fattar vad "Baby on Board" betyder, och vad man skall göra om man ser skylten.
För min del uppfattar jag skylten som en information om att föraren kanske inte har hela sin uppmärksamhet på körningen, så det är bäst att hålla sig undan. Men om olyckan skulle vara framme och det går riktigt illa, kan den ju vara en värdefull upplysning för räddningspersonalen.
 
Jag hade signalen på bakrutan :)

Men skylten barn och hund i bil känns som en lite beklämmande önskan om hänsyn "om du inte bryr dig annars, så tänk åtm på barnen / hunden" ...

För övrigt hade jag en kompis med en hund som precis kom in genom bakluckan på kombin. Det var en Sänkt Bernhard.
 
De, uppenbarligen fåtaliga, som fortfarande kan köra bil, skulle kanske ha en skylt med "Driver Onboard", så man kunde slippa sitta på nålar när man nalkas deras fordon. I de flesta fall är det nog bäst att hålla sådant avstånd att en sticker inte går att läsa öht.
 
Back
Top