"Hund i Bil"

De, uppenbarligen fåtaliga, som fortfarande kan köra bil, skulle kanske ha en skylt med "Driver Onboard", så man kunde slippa sitta på nålar när man nalkas deras fordon. I de flesta fall är det nog bäst att hålla sådant avstånd att en sticker inte går att läsa öht.
Precis. Avstånd! När jag började köra tunga fordon fick jag en del jobbiga insikter, tex att även när man trott att man i en vanlig bil lämnat gott om plats för ett tungt fordon ... Nåja, man försökte i alla fall.
 
Barn kör bilen.jpg
Det finns även andra skyltar på temat barn, skyltar som man som förälder kan oroas av

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Last edited:
I en nära förestående framtid kanske det ser ut så här.
 

Attachments

  • no driver.jpg
    no driver.jpg
    157,7 KB · Views: 2
Förarlöst, en bättre fråga är om den som är ansvarig förare men avlöst av självkörningen, dvs den som sitter närmst reglagen.
Huruvida denne får hantera mobil eller mikrofon för amatörradio eller ej?

En skylt som kanske vore kul kunde vara: "Kortvågsradio i bilen, håll avstånd" i kombination med underliga antenner blir det lagom kryptiskt för allmänna okunniga som ser det.

SM4FPD
 
De här borde funka...kanske lite för mycket USA.....:cool:
Det fanns en gång en dekal med liten text att sätta upp i bakrutan som löd ungefär: Kan du läsa den här texten ligger du för nära, någon som minns eller har sett den? Den med ursäkta var faktiskt riktig rolig, ungefär som på dansgolvet är man blir trampad på tån och säger: Ursäkta att jag står under din fot!....:D
 

Attachments

  • B.jpg
    B.jpg
    25,9 KB · Views: 20
  • BB.jpg
    BB.jpg
    24,3 KB · Views: 20
  • bbb.png
    bbb.png
    177,2 KB · Views: 20
Last edited:
Minns en på tyska som var i stil med: "Inte så nära, det kittlar"
En klassiker, speciellt om en kvinna kör bilen: Bild på Modesty Blaise och texten: "It you can see the colour of my bra, you are too damned close".
// SM5 O-Civilicerad Individ
 
I 70-talets bensinkris med diverse energispartips i bakrutorna var det en som stack ut:
Full gas - spar tid
/Jan
 
Det här med bakrutedekaler kan vara rätt kul.

I bakrutan på en rostig Volvo 142 såg jag en gång i början av 80-talet budskapet
"Jag gasar tills det rasar",
och en av mina barndomsvänner, tyvärr tidigt SK, förkunnade att
"Kvinnor kör bättre än höns" i sin bakruta.
Detta höll på att rendera honom en "snyting" från en storasyster till en annan bekant som var med i Örebroavdelningen av Grupp 8...
 
Den i Karlstad synnerligen bekanta raggarbilen "Televinken" hade en skylt i bakrutan som det stod
"Djurtransport" på. Skönt med lite självironi.
 
"Motorburen ungdom" kan ha sina poänger...

När jag tog MC-körkort 1972 hade Närkemetropolen
nyss fått motorväg mellan Hallsberg och trafikplatsen vid Svampen.

Teoriläraren på körskolan inskärpte mer än en gång att
man inte får stanna på motorväg, varefter en yngling från Gräve (enligt malisen en ort präglad av inavel) tänkte så det knakade, höjde handen och
utbrast "- Men tänk om en får trasigt...?" på bredaste Västernärkemål.

En viss munterhet spreds i lokalen.
 
Jag gjorde en gång i tiden en t-shirt med texten " Jag är radioaktiv, är du?"
på ryggen. Vid ett besök vid ett större köpcentrum ( Valbo köpcentrum utanför Gävle) hade jag den på mig.
Skulle vid ett tillfälle gå ut med varor vi inhandlat för att handla vidare.
Träffade då på en dam som var kärnkraftsmotståndare till den mildra grad.
Hon skällde ut mig högt och tydligt mitt på parkeringen. Maken försökte lugna ner henne
men jag trodde jag skulle få hennes handväska i huvudet. Jag blev tvungen att smyga mig därifrån
med hennes tillmälen osande bakom mig.
Funderar på att göra en ny sådan t-shirt....
 
Under en period fanns en plolitisk strid i Sverige om "löntagarfonderna". Vissa politiska läger var starkt emot dessa fonder och givetvis gjorde man en sticker "avskaffa fonderna nu". Utan att ha åsikt i frågan eller nån politisk agenda, var det en bekant som helt enkelt klippte upp en sån sticker och klistrade upp "offra en anka nu" på stötfångaren bak (bilar hade sådana förr i världen). Det brukade väcka viss munterhet.
 
"Hund i bil", det får mig att tänka på British Leyland och mini's - bilmodellen som fick smeknamnet "Hundkoja"..

/Sven.
 
Hör du mig i bilstereon nämnde SM3ZBB, kul.
Jag funderande en tid, för länge sen, att bygga en sändare som gick ut på 10,7 MHz WFM. Med den skulle jag kunna göra mig hörd i andra bilars Bilradio.
Oavsett vad de lyssnade på.
Det blev inget sådant projekt, och tur var väl det, kanske skulle det kräva rätt fet uteffekt, de flesta bilradio har god MF dämpning dessutom med stark insignal på 88 - 108 MHz så har MF:en blivit mättad. Dvs vid FM, starkast vinner.

SM4FPD
 
Back
Top