Hunter F1 155mhz

Eric.Berndtsson

New Member
Hej!

Vet inte vart jag skall vända mig för att få hjälp, så jag testar här…

Har en gamal jaktradio, hunter f1 155mhz, med endast 5 kanaler förprogrammerade.

Har börjat jaga med ett jaktlag som använder en sjätte kanal.

Nu till frågan, finns det någon programvara samt kabel som stödjer modellen som möjliggör att jag själv kan programmera/skriva till radion vilka frekvenser jag vill ha på de olika kanalerna?

Tack på förhand!
 
De allra flesta "Kina-radio" innehåller samma sorts radiochip, och går att programmera med en särskild
kabel och programvaran "Chirp". Kabeln vilken passar till Icom F12 ska också passa till Hunter F1.

Dock gör man sådant på "egen risk" eftersom programvaran är "buggig" och risken alltid finns att radion blir oanvändbar. Skulle starkt rekommendera att en återförsäljare rådfrågas.
 
De allra flesta "Kina-radio" innehåller samma sorts radiochip, och går att programmera med en särskild
kabel och programvaran "Chirp". Kabeln vilken passar till Icom F12 ska också passa till Hunter F1.

Dock gör man sådant på "egen risk" eftersom programvaran är "buggig" och risken alltid finns att radion blir oanvändbar. Skulle starkt rekommendera att en återförsäljare rådfrågas.
Ok, tack för ditt svar.

En följdfråga, är det möjligt att använda en av echo-kanalerna och lägga frekvensen för kanal 6 där?
 
Om du kommer åt kanalplatsen och kan spara frekvensen i den så går det.

Problemet ligger i att för typgodkännande och CE-märkning så får konsumenten inte kunna komma åt
funktioner som påverkar vilka frekvenser som apparaten kan arbeta på.
 
Om du kommer åt kanalplatsen och kan spara frekvensen i den så går det.

Problemet ligger i att för typgodkännande och CE-märkning så får konsumenten inte kunna komma åt
funktioner som påverkar vilka frekvenser som apparaten kan arbeta på.
Ok, låter som att jag skall göra ett experiment med detta under lågsäsong. Skulle det gå åt skogen så blir det kanske till att köpa en ny radio.

Tack för dina svar.
 
Hunter F1 skall vara förprogrammerad med de kanaler som är godkända i Sverige.
Kanalnumren skall vara kopplade till vissa frekvenser detta för att misstag ej ska uppstå.
Frekvenserna som är godkända anges i manualen.
 
-AOM>och risken alltid finns att radion blir oanvändbar

Detta var nytt för mig. Jag trodde att Chirp bara programmerade "kanalsplatserna", men den kanske kan skriva över annat också?
Jag har ingen annan erfarenhet annat än att jag för flera år sedan köpte två Baofeng handapparater som jag aldrig använt annat än till att lyssna på ryssar i backarna i Trysil ...
 
Vad jag förstått kan man skriva "skräp" i minnespositioner eller i "firmware",
och då kommer apparaten att sluta fungera.
 
Ah. Nå, skulle jag "bricka" någon av handapparaterna så är det ingen större förlust. Mottagarens kvaliteter är i paritet med priset, och vad sändaren presterar är jag lyckligt ovetande om.
 
Hunter är väl ett etablerat märkes om bland annat XXL säljer. Kolla med deras service om det går att uppdatera. Säkerligen norskt varumärke. Dessa är såvitt jag vet INTE omprogrammerbara utifrån som Baofeng mfl.
 
Back
Top