Hur är det med hedern när det gäller handel mellan radioamatörer ?

SM7WDG

Well-Known Member
Hej Alla.

Jag har funderat över detta ganska länge, men först nu väljer jag att skriva och fråga om det bara är jag som upplever det på detta viset. Det handlar om handel mellan radioamatörer. Här är olika scenarier som jag råkat ut för och därmed tröttnat lite grann på att handla med prylar ( kanske bra för plånboken )

1. Om man skriver ett mail att man vill handla en vara, håller man då inte ord och handlar vara. Om man nu skulle ångra sig så hör man väl av sig och berättar detta ? Jag har vid flertalet gånger annonserat ut grejor där det snabbt kommit svar från någon att "Den tar jag, jag återkommer inom kort".. Sen blir det tyst.. Eller att man ringer till mig och säger att man vill ha den där prylen samt ställer frågan "vill du att jag skall sätta in en handpenning".. Då svarar jag i princip alltid att det behövs inte för att jag väljer att lita på folk. Men sen försvinner vederbörande under jorden och svara varken på mail eller telefon.

2. Någon annonserar ut en pryl och man svara att man vill ha den och ber om ett kontonummer för att kunna fullfölja affären.. sen kommer det ett mail att de skall skicka detta sen. Sen någon dag senare dyker det upp ett mail att prylen är såld ? När man sen frågar hur detta kunde ske får man svaret att man fått bättre bud från någon annan.

3. Sen sista grejen är när man efterlyser något så är det någon som svara att de har det man söker och den säljes för någon annans räkning (dödsbo eller klubb).. Man får ett pris och tackar ja till detta. Sen nån dag senare blir man uppringd av någon annan som säger att det först är främst klubbmedlemmar som skall få chans men att man skall reda på hur det går efter klubbmöten eller liknande.. Men sen blir det tyst och man hör inget..


Varför är det så ?? Har folk bråttom att svara på annonser och sen för fega att säga att man ångrat sig eller hittat bättre prylar eller köpare på annat håll ? Visst kan man bli sur om någon bryter ett avtal (skriftligt eller muntligt) , men man blir ju ännu mer tjurig om man inte får besked och totalt ignorerad på mail eller telefon.

Är det bara jag som råkat ut för sådant här ?? Nu pratar jag inte om de sedvanliga skojarna på sidorna utan vanliga amatörer med signal.

// Freddy / SM7WDG

3
 
m
Hej Alla.

Jag har funderat över detta ganska länge, men först nu väljer jag att skriva och fråga om det bara är jag som upplever det på detta viset. Det handlar om handel mellan radioamatörer. Här är olika scenarier som jag råkat ut för och därmed tröttnat lite grann på att handla med prylar ( kanske bra för plånboken )

1. Om man skriver ett mail att man vill handla en vara, håller man då inte ord och handlar vara. Om man nu skulle ångra sig så hör man väl av sig och berättar detta ? Jag har vid flertalet gånger annonserat ut grejor där det snabbt kommit svar från någon att "Den tar jag, jag återkommer inom kort".. Sen blir det tyst.. Eller att man ringer till mig och säger att man vill ha den där prylen samt ställer frågan "vill du att jag skall sätta in en handpenning".. Då svarar jag i princip alltid att det behövs inte för att jag väljer att lita på folk. Men sen försvinner vederbörande under jorden och svara varken på mail eller telefon.

2. Någon annonserar ut en pryl och man svara att man vill ha den och ber om ett kontonummer för att kunna fullfölja affären.. sen kommer det ett mail att de skall skicka detta sen. Sen någon dag senare dyker det upp ett mail att prylen är såld ? När man sen frågar hur detta kunde ske får man svaret att man fått bättre bud från någon annan.

3. Sen sista grejen är när man efterlyser något så är det någon som svara att de har det man söker och den säljes för någon annans räkning (dödsbo eller klubb).. Man får ett pris och tackar ja till detta. Sen nån dag senare blir man uppringd av någon annan som säger att det först är främst klubbmedlemmar som skall få chans men att man skall reda på hur det går efter klubbmöten eller liknande.. Men sen blir det tyst och man hör inget..


Varför är det så ?? Har folk bråttom att svara på annonser och sen för fega att säga att man ångrat sig eller hittat bättre prylar eller köpare på annat håll ? Visst kan man bli sur om någon bryter ett avtal (skriftligt eller muntligt) , men man blir ju ännu mer tjurig om man inte får besked och totalt ignorerad på mail eller telefon.

Är det bara jag som råkat ut för sådant här ?? Nu pratar jag inte om de sedvanliga skojarna på sidorna utan vanliga amatörer med signal.

// Freddy / SM7WDG

3

Jo du Freddy!
I och med att CW-provet togs bort, började moralförfallet.

När det räcker med en helgkurs för att bli sändaramatör,
attraheras hobbyn även av folk utan vett och sans.

Vart tog "Pacta sunt servanda" vägen?

73 de Hans
 
Last edited:
Jag har råkat ut för alternativ 2 där det hade varit ett anbudsförfarande mellan mig och en till intressent. Den andra hade stoppat och mitt anbud antogs och vi kom överens om att jag betalade in en handpenning. Jag hade också fått ett konto och just skulle betala in handpenning, när jag fick ett meddelande att han hade sålt den här grejen till en tredje person som bjöd mer. Tur i alla fall att jag inte hann betala för det var mycket pengar det gällde.
Säljaren var en "riktig radioamatör" med licens från 60-talet, med CW-kunskaper naturligtvis, så SM7HPD:s teori stämmer inte i detta fall.
Ingenting är kanske inte så enkelt som det ser ut!

73 Anders
 
Last edited:
m
Jo du Freddy!
I och med att CW-provet togs bort, började moralförfallet.

När det räcker med en helgkurs för att bli sändaramatör,
attraheras hobbyn även av folk utan vett och sans.

Vart tog "Pacta sunt servanda" vägen?

73 de Hans
Du måste skoja?!? jag saknar alla tecken på att det är ironi eller menat som någon sorts lustighet?

Menar du allvar med det du skriver, ja då kan du ju inte ens ana hur många som läser här som du sårar, retar gallfeber på eller bara i största allmänhet gör förbannade.

Snälla, rätta mig nu och skriv att du bara är ironisk eller något. Annars kan jag tala om att jag definitivt är en av de du gör både ledsen och förbannad. Nej jag stryker det där med förbannad, för du gör mig i så fall bara oerhört ledsen.

Jag som förresten alldeles för bara några veckor sedan råkade ut för ett mail från en SM6'a som av callet att döma definitivt fått certifikat medan man både var tvungen att ha vandels o hederlighetsintyg samt lära sig telegrafi.

Ja det där mailet där det står "Jag köper den! skicka mig ditt kontonummer så kommer pengarna direkt". Efter mer än en vecka och fler e-mail med påminnelser och fråga om hur man skall ha det, inget som helst svar förstås, bortblåst från jordens yta. Ja då åkte annonsen ut igen och min pryl fann en seriös köpare till slut.

Snacka om att du är ute och cyklar -HPD! Men det var väl ironi? snälla?


Johan / SA3BYC
 
Last edited:
Nej jag stryker det där med förbannad, för du gör mig i så fall bara oerhört ledsen

Inget att bli ledsen över, ingen idé att lägga någon energi på dessa "amatörer" heller. Dessa telegrafiförespråkande stofiler är närmast att betrakta som en sekt, och en sekt lyssnar inte på något utanför sin egen lilla sekt-krets. Det finns många tydliga exempel på det i forumet.
Om dessa "amatörer" åtminstone haft en tillstymmelse till professionalitet så hade de själva insett det olämpliga i att värdera folk utifrån kunskapskrav, och vad värre är se ner på dem som inte uppfyllt dessa krav. Men nu är dem amatörer - och då uppför dem sig amatörmässigt också...
 
Beträffande människor man inte kan lita på så har det inget att göra med att de är radioamatörer.
De finns överallt i samhället och de blir fler o fler. Inte ens politiker kan man lita på...

Varför alltid detta tjafs om CW?
Visst är det väl konstigt att inte en enda tråd kan vara utan bråk?
Det drar ju bara till sig fler bråkstakar.
Sen undrar jag på vilket sätt man kan bedöma vid vilken tidpunkt en viss amatör tog licensen bara genom suffixet eller prefixet i anropssignalen.
Det skulle vara roligt att veta! Berätta!

Tänk efter lite nu!

- Det finns många gamla vakanta call som delades ut till nya hams med T-licens.
- Det finns nya amatörer som fick en tvåställig signal under samma period.
- Det finns gamla amatörer som återupptagit hobbyn igen och fått en SA-signal därför att deras gamla call fått andra ägare.
Med andra ord så är det ingen ordning alls på detta!

Nej, gott folk!
Enda sättet att reda ut detta är att skaffa några gamla callböcker, så ser ni svart på vitt och ni slipper bråka i onödan!

Förresten, har ni tänkt på att vissa kan nästan slå ihjäl en annan människa för att kunna sno mobiltelefonen?
Att man numera måste låsa fast sin cykel vid något annat för att den skall stå kvar när man kommer tillbaka?
Att man borrar hål i andra bilars bensintank för att stjäla bensin för 200 spänn?
Nej, kära radioter!
Bråka inte om bagateller!
 
Hans.

Ditt uttalande är ganska lustigt..

Jag har 2 olika sätt att tolka det på.

1. Att du inte lärt dig det moderna språket på forum där man skriver med :) :mad:;):eek: och liknande symboler för att visa att man skojar, är överraskad eller liknande. Detta är att rekommendera då du slipper att folk blir ledsna och sårade när du menar väl.. eller som i detta fallet skojar då.. För det är väl det du gör ??

2. Att du som en annan jag känner, gärna slänger lite "Bensin" diskussionen om amatörradions förfall och avsaknaden av riktiga amatörer för att de inte bygger sina egna TX/RX med delar från deras Morfars gamla sändare han byggde när kung Carl den tolfte var en liten knekt. Intressant diskussion det där med ..(eller kanske lite väl uttjatad).

Nää du Hans du får mycket gärna komma med vettiga inlägg här i tråden. Men om jag tittar lite på affärer som gått i stöpet eller liknande så är det faktiskt så att de flesta av dem är just med amatörer som JAG valt att lita på för att de JUST är välkända GAMLA hederliga amatörer med tidiga signaler och välkända för hembyggen. Men även en del nyare amatörer med SA signaler.

Jag målar ut någon grupp eller människoslag på något vis dels för att det inte ligger i min natur att göra det och dels för att ingen grupp är överrepresenterad på något sätt.

Jag skall tillägga att jag gjort MÅNGA affärer på DX-Radio, Tradera, Brugtgrej, EbAy och andra ställen som jag träffat på amatörer (OCH PR-GUBBAR OCH T CERTARE) som skött sina affärer helt UA. Så det är inte genomruttet på något vis alls. Men jag var nyfiken på om det bara var jag som råkade ut för deras tradiga människorna.

// Freddy / SM7WDG



m

Jo du Freddy!
I och med att CW-provet togs bort, började moralförfallet.

När det räcker med en helgkurs för att bli sändaramatör,
attraheras hobbyn även av folk utan vett och sans.

Vart tog "Pacta sunt servanda" vägen?

73 de Hans
 
Last edited:
Beträffande människor man inte kan lita på så har det inget att göra med att de är radioamatörer.
De finns överallt i samhället och de blir fler o fler. Inte ens politiker kan man lita på...

Varför alltid detta tjafs om CW?
Visst är det väl konstigt att inte en enda tråd kan vara utan bråk?
Det drar ju bara till sig fler bråkstakar.
Sen undrar jag på vilket sätt man kan bedöma vid vilken tidpunkt en viss amatör tog licensen bara genom suffixet eller prefixet i anropssignalen.
Det skulle vara roligt att veta! Berätta!

Tänk efter lite nu!

- Det finns många gamla vakanta call som delades ut till nya hams med T-licens.
- Det finns nya amatörer som fick en tvåställig signal under samma period.
- Det finns gamla amatörer som återupptagit hobbyn igen och fått en SA-signal därför att deras gamla call fått andra ägare.
Med andra ord så är det ingen ordning alls på detta!

Nej, gott folk!
Enda sättet att reda ut detta är att skaffa några gamla callböcker, så ser ni svart på vitt och ni slipper bråka i onödan!

Förresten, har ni tänkt på att vissa kan nästan slå ihjäl en annan människa för att kunna sno mobiltelefonen?
Att man numera måste låsa fast sin cykel vid något annat för att den skall stå kvar när man kommer tillbaka?
Att man borrar hål i andra bilars bensintank för att stjäla bensin för 200 spänn?
Nej, kära radioter!
Bråka inte om bagateller!
Vet inte när man någonsin kunnat lita på politiker? vilket tidevarv det var? ;) och att det ideligen dras upp frågan om CW är väl knappast de som inte haft det som kravs fel? Tycker oftast det förs fram först av de cw kunniga och förstås som något oerhört negativt från de som hade det som krav. Å så är kriget igång så klart ... fundera på vem som brukar börja du ;)

Tycker det finns massor av bra trådar som är utan tjafs, oftast när tråden har ett tekniskt innehåll och alla kan hålla sig till det tekniska innehållet. Men skall man då mitt i t.ex. en tråd om en antenn konstruktion dra upp att man inte behöver lika mycket effekt och bra antenn om man kör CW istället för SSB, ja då är vi där igen och så smäller det.

Frågan om man kan bedöma hur gammal en viss amatörs signal är utifrån prefix och suffix. Ja om du menar vad jag skrev så är det inte bara utifrån de parametrarna jag bildat min uppfattning från min sista tråkiga erfarenhet. Så stort är inte landet utan att man kan känna till en viss amatörs ålder etc. utifrån annat än bara signalen. Men fair enough, bara utifrån signalen kan man inte dra några säkra slutsatser, så har jag "berättat" som du efterlyste.

Det här var väl en rät filosofisk tråd, knappast en kliniskt teknisk tråd? så då förstår jag inte varför vi inte skulle kunna få ha åsikter och "bråka" lite i den?

Ja bara lite mina funderingar, på gott och ont (förstås ;)

/J
 
Last edited:
Jo, vissa bittra människor verkar ha hamnat i någon slags självsvängning och kan omöjligt vidga sina föråldrade vyer utanför sina skygglappar. Tragiskt...
 
Är det därför du kör med specialsignal på forumet i stället för din riktiga SA7AUV, att du är hypermodern och inte föråldrad?
 
Hej alla!
Naturligtvis, skrev jag mitt inlägg med ironi. (Jo, men visst Johan, SA3BYC):)
De som känner mig, vet att det enda jag är full av, så är det humor.
Dessutom, kan jag skapa hur mycket smiley-symboler som helst vid behov.

Triggerordet var CW.

Likt en schäfervalp, testade jag gränsen för mitt inlägg.
Valde endast telegrafi, för att väcka tillräckligt många känslor i alla läger.
Detta för att få folk att reagera i denna tråd som SM7WGD, så förtjänstfullt skrev:
"Hur är det med hedern när det gäller handel mellan radioamatörer?"

Avtal=komma överens.
Nuförtiden, verkar det tas alltför lätt på ingångna avtal.
Muntliga avtal eller t.om. skriftliga sådana, tycks sakna betydelse.

Replik-svaren lät inte vänta på sig.
En skriven tystnad med knutna nävar i fickan, vore värre.

En del kommentarer, inkluderade primalskrikord (=VERSALER), förekom inte bara en gång.
Kul, att även detta blev framlockat av mitt tidigare inlägg.

En och annan har tydligen fått "strul", oavsett status avseende den s.k. hederlige sändaramatören från förr.
Med andra ord, modulationstillhörighet eller tävlingsbenägenhet, kanske inte varit helt avgörande, när det gäller att fara med osanning eller bedra sin nästa.

Varför mitt inlägg.
Huvudskälet till mitt inlägg, är att jag har för mycket
i amatörradioladan och nu vill även jag sälja av.
Förr, var jag enbart bjudare/köpare på Tradera,
men nu i december och efter årsskiftet, tänkte jag byta bås.
(Min betygsvärde som köpare, återfinns på Tradera, för den som vill.)

Min sammanfattning.
Kanske, är hanteringen av avtal,
en brist på uppfostran från barnsben.

Förr gällde ett handslag eller en avtalssnaps.
Kan det vara så, att det krävs, att två avtalskontrahenter möts personligen,
för att ingånget avtal hålls?
Internet, inbjuder ju inte direkt till detta.

73 och God Jul!
 
Last edited:
I rätten gäller muntliga avtal lika med skriftliga, FÖRUTSETT att det finns vittnen på det muntliga avtalet.
 
Men som sagt, just det här med affärande på nätsajjter(skriver det som så),och erfarenheterna skiftar säkert parter emellan. Själv köpte jag en enhet, radio+tuner+vågmeter till ett hyggligt pris och allt var naturligtvis felfritt. Nu vet jag av erfarenhet att den 30-år gammla radion inte är felfri och därför köpte jag delarna ihop. Nu är karamellen den, att radion är inte felfri, så varför skriver då säljaren att den är felfri och dessutom är manualen inte med, som sägs!! Det är sådana pajjaskonster som solkar samfundet, oavsett du står i Eskilstuna, DX-Radio eller annorstädes. När Fegheten, girigheten, snålheten, är som tre små grisar, hand i hand, och ingen av dom vill bli skinka(HAM), och dessutom solkar handel för dem som vill göra sjyssta affärer. - Det är då man undrar hur det står till, oavsett svar, löften eller återkoppling på annonser. - Bara trist - trist -trist!!

/ Sven.
 
De i mitt tycke värsta skojarna är de som bedriver handel på Tradera och annorstädes med grejor de fått av någon hygglig amatör. Eller som besöker radioloppisar eller auktioner för köpa billigt att sälja vidare dyrt.

Det är sannerligen en skymf mot vår hederskodex.
 
Är det inte så att allt som en amatör har är mer än mint condition i värde medans allt som en amatör vill köpa ska vara så billig som möjligt i medel. Sannerligen en tudelad personlighet.
 
Back
Top