Hur åldras en radio? (Icom IC-756PRO3)

I övrigt och hur en Radio åldras beror nog på den miljö den vistas i, hanteringen, och hur missanpassad driften varit. Det finns också billiga samt dåliga komponenter där tillverkarna av snålhet bedrar sig själva och solkar sitt rykte bara för att tjäna pengar, men det har ju egentligen inget med riktigt åldrande att göra. Det finns gamla välskötta Radios av kvalitet, och vårdats med ömhet, som givit dem sin unika patina. Jag tror säkert att IC-756 kan åldras med respekt och vara till glädje under lång tid sedan födseln 1996..

/Sven.
 
Det var en PROIII han har.
Den såldes c:a 2003 - 2010, så den bör ha många år problemfri framtid.

Det enda som jag har sett kan åldras lie är lyset till bildskärmen, den består av ett minilysrör, som drivs av högspänning.
Ett sätt att fåd et att lysa längre är att inte köra på full effekt.
Likande åldring som ett vanligt lysrör som sitter i take i köket....
DC konakterna och särkringarna verkar även de kunn åldras, något vi skrev om i början av denna tråd.

ICOM använde en högre klss av komponetr som ex eleketrolyter, till EU marknaden, då det kan behövas upp till 3 års garanti i EU-länder.
Andra marknader med sämre konsumentskydd har de billigaste komponeterna och lefver kortare tid.

Ett typexempel är de ytmnterade aluminiumbägarna på svart plast fot.
de finns i minst 5 klasser. Minns min kompis TV-reparatören, som varnade för dessa, men i TV var det de billigaste.
Jag bytte aldrig någon sån på CE-märkta ICOM.

Fallet i denna tråd verkar inte ha med åldring att göra.


SM4FPD
 
Jag hämtade servicemanualen för 756Pro-III. Den manual som Google hittade gällde för 7 olika varianter för diverse marknader.

Om nu ICOM aktivt valde sämre klassade komponenter för vissa marknader borde detta listats i parts-list med angivande av olika typer för lytarna beroende på vilken marknad som avsågs. Jag hittar inga sådana exempel. Kanske slapp någon variant-lyt förbi (?)

I dom andra servicemanualer jag bläddrat i (9100, 7610, 9700) listas vilka varianter som finns. 9100 har exvis 10 varianter för olika marknader/länder/tillåtna frekvensband. Servicemanualen gäller för samtliga. I stycklistorna syns inte någon "variantbildning" beträffande elektrolytkondensatorerna. Endast en typ anges. Några alternativ med samma reference designator och "USA Only" finns inte.

Den enda variantbildning som anges är diverse konfigurationskomponenter som om dom monteras eller ej "enablar" tillåtna frekvensband för olika regioner.

Skulle ett japanskt företag som ICOM verkligen anse det lönsamt att använda sämre komponenter till vissa marknader och riskera sitt kvalitetsrykte? Att under framtagandet av en produkt som någon av dom listade ovan ha tid med att EMC-testa, livslängdsberäkna och stresstesta "sämre" varianter för såpass begränsade volymer som amatörradioutrustning utgör?

Rätta mig gärna med exempel! Jag har kanske bläddrat för snabbt.

De gånger jag sett exempel på "aktiv" kvalitetskontroll är på fordonsmarknaden där bilar avsedda för kontinentaleuropa exvis inte har tillstymmelse till rostskydd och där bilar avsedda för norden har "tillstymmelse" till rostskydd...
 
När man började med ytmontering i Jon.
Skröt man hur fort man kunde byta produkt pe kretkskort i en ytmonteingsrobot.
På 30 minuter kunde man ändra från att bygga exvis main unit kortet från en version till annan version.
De bara bytte kassetter med bandade komponenter, samt programvara i roboten.

Läser vi exvis i ELFA på just sådana eleketrolyter jag nämnde som exempel, finns närme 10 typer som ser exakt lika ut.
Med pris från 1,5 till 9 kr. Ungefärliga fakta då det är 10 - 15 år sen jag kollade detta.

Vid reparationer kom någon gång in en transiver av icke CE-märkt typ.
Något vi försökte undvika att ta emot .
Minns en där den var extremt känslig för temperatur och vid uppvärmning lär RX illa.
Bytte en konding och det verkade gå bra.
Efte en vecka var radion tillbaka, nu krävdes granantireparation.
Jag fick lov att göra en smal varmluftstårle för att reda ut vilka komponener som var dåliga.
Efter minst 10 bytta lytar av nämnd typ så sändes den tillbaka, ett arbee som tog minst 10 h.

Aldrig någonsin har jag bytt sådana lytar i CE-märkt radio.

Även exemplet med TV som jag skrev tyder på att man i vissa erier och marknader anvädner billigaste kondingar.
En TV behöver ju inte hålla i 10 år.....

Att man till varje pris försöker pressa tillverkningskostnaderna är fullständigt normalt för all produktion.
Och för att anpassa sig till varje marknads regler. Vi se exempel på detta när det gäller EMC inte minst.
Man spar in några kondingar och drosslar men låter grejerna störa våldsamt, där det inte finns EMC krav.
Ända från gummislangar i bilar till små kondingar.
All tillverkningsindustri går ut på att pressa tillverkningskotsnader per livslängd.

Vad som går att utläsa i servicehandboken går nog unde texen om att "ändringar kan göra utan vidare."

Om det skiljer mellan olika modeller vet jag inte.

Dett har gällt all elektronik och mekanik i alla år.

SM4FPD
 
Förr hände det ganska ofta att man fick beskedet "produkten är inte avsedd för er marknad" om man via en återförsäljare försökte beställa en amatörradio eller ett tillbehör som normalt inte fanns i det svenska eller till och med i det europeiska sortimentet.

Förutom riggar var till exempel DTMF-mikrofoner och subton moduler svåra att få tag på och detta var innan kravet på CE märkning kom.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Vi hamnade lite off-topic men en intressant diskussion. Det här med elyter har man sett tråkiga exempel på, läckage som gjort att kretskort sett ut som Beirut efter kriget. Hur som helst, nu är man lite nyfiken på hur det går för Skalmannen eller om han hoppat av tråden.
//SM6POP
 
Här hoppar vi inte av i trådarna utan tar ut svängarna bara;). - Hur stor är skillnaderna från IC-756 / -756 pro / -756 pro2 / -756 pro3, jag ser bara uppdateringar från ursprunget? - Dåliga komponenter i oavsett fabrikat och modeller är ju naturligtvis trist nog. Det brukar ju nästan alltid vara nåt med de radiosar man provat - eller finns det absoluta praktexemplar..? - Hur som helst så åldras de.

/Sven.
 
Hej
Jo, svängarna pendlade lite runt ämnet men vi kan nog raskt närma oss spåret igen.

Dioder i mätbryggor som utsätts för mer RF än tänkt har en tråkigt tendens att få förändrade värden.
Från början matchade dioder driver isär så att indikeringen av effekt oavsett riktning blir felaktig och inte går att kalibrera bort.

Jag faxade en gång frågan till en tillverkare i USA som naturligtvis ringde tillbaka på kontorstid från Texas.:(
Problemet gällde en antennanalysator som inte visade 50 ohm och 1:1 med konstlast ansluten.
Tyvärr var det bara att leva med problemet eller fixa det genom att byta ut de matchade dioderna mot nya.

Det framkom även att det inte gick att använda antennanalysatorn i närheten av andra sändande antenner.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack Lorentz, känns som jag ahr varit nästn ensam om att mena att dioder i mätbryggor kan bli "konstiga".
Även SM6POP har erfarenheter i ämnet.
Som jag nämnde tidigare har det varit mer förnekande förr.

För att gå lite tillbaka till åldrandet och kondingar.
IC-290E eller H kom på den tiden då elektrolyter var ljusblå små kannor med axeilla ben.
En tid uner produktionen hände saker med ett av korten, det med skanningen på och tre små knappar.
Det lade av och var svårt att konstatera vad felet var.
Vi bytte många såna kort.
Men sen gick jag på djupet och fann läckage från några små lytar, gula typer. de hade läckt en gegga som frätte av folie på kortet.
Genom att ta bort dem laga korte och tvätta noga, samt sätta dit blåa eller ljusblåa lytar håller de i en eveighet sen.
Ett exemple på att det finns olika klasser på komponenter.
På den tiden 80 tal, var ICOM noga med att använda komponeter av högsta kvalitet, men missade tydeligen här, ev lade de ut tillverkningen av dessa kort då. På den tiden var intressset inte rikigt så kommersiellt som sedan ICOM blev börsnoterat, och då fanns inga stora skillnader per marknad, mer än banden, 1750 Hz och subton, det fanns inga EMC krav vilket gav bästan samma apparat oavsett marknad.

En rig som åldras väldigt lite är IC-735, en favorit.

Men vi får se om skalmannen avser skala sin radio från dess hölje och byta dioderna, på schemat kan man räkna fram vila som behövs.
Men det krävs handlag med loddebolten för overflatemontering.
Jag skulle i alla fall byta alla tvärs över, endst då är man säker på att få bort ev HF-egenskaoer som inte är rätt.

SM4FPD
 
Överlag så har det funnits perioder med dåliga elektrolyter på senare år när tillverkningen av dessa flyttades till Kina.
 
Jag har gjort flera upprepningar av mätningarna på olika band, inom band samt mätt på strömförsörjningen.

Med mycket små variationer är mönstret detsamma som vid de första mätningarna (tidigare beskrivna i tråden).

Jag har inte kunskap och avsikt att ge mig in i radion själv, utan det blir till att försöka hitta någon som är villig att ta sig an reparationsjobbet.
 
Back
Top