Hur ange remote från ett annat distrikt

SM0KBW

Well-Known Member
Hur gör ni andra om ni kör remote från ett disktrikt som inte är det samma som det distrikt som ni har er station befinner sig.

Jag sitter i SM0 och har min station i mitt sommarQTH som ligger i SM4-land.

Brukar använda SM0KBW/4 remote, men jag skulle även kunna använda SM4KBW/ remote.

Det finns antagligen fler versioner - så hur gör ni andra?
 
När jag körde från Stockholm använde jag SM7SEK/remote. I qso angav jag att jag befann mig i Stockholm men gick inte vidare in på hur våra distriktssiffror funkar.
 
Det är väl i sjunde distriktet din sändare står, jag skulle nog göra likadant. Det är bara att när man kör mot utländska stationer blir de förvirrade om jag kör med SM4, även om jag är registrerad som det. Fast å andra sidan så sk-ter de kanake fullkomligt i en skillnad på 25 mil :)
 
En radiofyr får använda sig av tillägget /R (Repieter) enligt PTS
Vidare om sändare och antenn är beläget annorstädes skall man använda sig av /disktriksiffra eller /M, /AM, /MM eller P
Det finns inget vare sig internationellt eller nationellt om att man lägger till /QRP, Remote eller liknande efter sitt call. Det är stationen som är intressant.
 
Med hänsyn till att det är ett relativt nytt fenomen så kan det vara så att det kommer tillägg
för sådant som remote men som du säger så används /R för repeater vid CW identifikation.

Men precis som att det kan finnas intresse för att tala om att stationen är mobil på det ena
eller andra sättet så kan upplysningen om att denna station är fjärrstyrd även vara av intresse.
 
Det borde väl vara sändare med antenn som är gällande prefix vid remotekörning. Vid remote så kan ju operatören vara mobil 10 meter utanför sändarstationen eller i Kuala Lumpur på andra sidan jorden. Remote säger ju bara att man inte sitter i schacket där sändare med antennanslutning befinner sig.

- Tänker jag!

/Sven.
 
Remote kan man väl tala om under QSOts gång?
När jag var till sjöss så hade jag många QSO med amerikaner som körde remote men ingen hade det i anropssignalen. De talade om att de körde från en lastbil och styrde sin sändare remote under tiden vi berättade om vad vi hade för anläggning, antenner, etc.
Sedan är det väl operatören som är "remote".
Håller med /Sven.
 
Förvisso - men samma resonemang kan föras om mobil - att det bara är sändarens position som är intressant.
Att den är mobil kan nämnas under tiden QSO:et pågår. Det är en kvarleva från den tid då det var ovanligt att
en station var rörlig. Portabel är en annan spec. som nu för tiden nästan helt fallit ur bruk, men den ingick i
B:90 reglementet en gång i tiden.

Jag körde en gång en amerikan på 80m och var imponerad av signalstyrkorna ända tills jag förstod att han var
länkad till en station i Schweiz - en mindre imponerande sträcka - och, ja han använde bara sitt call utan att inleda
med HBx/....

Visst ska man självklart ange var sändaren står, då det är ju mellan den och motstationen som radioförbindelsen går.
 
Vidare om sändare och antenn är beläget annorstädes skall man använda sig av /disktriksiffra eller /M, /AM, /MM eller P
Men det där "skall man använda sig av ..." är väl inte rätt? Är det inte så att numera är det det Prefix och Suffix man fått utfärdat ursprungligen det enda PTS bryr sig om, distriktsiffra etc. helt ointressant ur myndighetens- och juridikens synvinkel?

Som jag uppfattat det så är ändring av distriktssiffra och tillägget av / någonting totalt frivilligt och egentligen något man gör av artighet snarare än nödvändighet. Något som betraktas som lite heligt i gammalt B90 perspektiv. Lite SSA myndighetsutövning ;) Men juridiskt och ur PTS perspektiv ointressant.

Vi har varit i den här diskussionen i en tidigare tråd, men hittar den inte och glömt om det egentligen blev 100% kristallklart vad som gäller.

//Johan
 
Last edited:
Om jag kör remote, från t.ex. distrikt 5 tycker jag det faller sig naturligt att jag lägger till /5. Att det sedan är QRP eller remote ingår i stationsbeskrivningen. Det är i första hand SMXXXX jag har qso med oavsett teknisk uppsättning. Tillägget /5 är en upplysning om att jag befinner mig i 5:e distriktet.
Så ser jag på det.
Uffe
 
Där skiljer våra åsikter åt, Uffe.

Ser länken, oftast via internet, som en ovanligt lång mikrofonsladd och att det är distriktet där stationen står som ska räknas.
 
Å jag undrar fortfarande och återigen om någon minns hur det egentligen är? Det vill säga vad PTS säger om saken och inte tyckande, tänkande, artighet eller logiska resonemang ... Ej heller räknas gamla B90 :D

//J
 
Ancillary Prefix Usage notes:
/<digit> VE7xxx/7 denotes operator in his/her own call area operating away from primary location
/P VE7xxx/P denotes operator in his/her own call area or country operating away from primary location
/<call area> VE7xxx/6, VE7xxx/VE6 operator in another call area operating away from primary location, but within national boundary
/<call area> VE7xxx/W7 operator in another call area operating away from primary location, but outside of national boundary
<call area>/ F/G3xxx operator in another country than that of the primary location
/M VE7xxx/M operator in a mobile setting (e.g. moving, or aboard a land vehicle)
/MM VE7xxx/MM operator in marine mobile setting
/AM VE7xxx/AM operator in aeronautical mobile setting
/A UR1xxx/A operator at a secondary location registered with the licensing authorities
 
Jepp, gammal skåpmat som sagt, är det från IARU?

Förutom /A som jag inte känner igen från B:90.
 
Jepp, instämmer, om nu inte PTS uppdragit åt IARU eller någon annan Engelsktalande organisation att spökskriva :D

Gäller fortfarande vad som gäller rent legalt och juridiskt i PTS ögon, som jag tycker vore intressant att veta.

//J
 
Den 25 januari 2005 skrev SM0KBW följande på ham.se:
------------
Svar från PTS

Skickade en fråga till PTS om den här frågan.
Här är svaret från Per Kjellin:
I de gällande föreskrifterna finns ingen koppling till ort och siffra. Du kan följaktligen använda såväl siffra som anger vistelsedistrikt som ursprungssignal.
mvh
Bengt
---------
mvh
Stig, sakletare
 
Tack Stig! sitter å lusläser sida upp å sida ner på PTS.se utan att bli klokare. Just avsaknaden av tydliga svar fick mig att börja fundera på ett mail till nämnda myndighet. Nu slapp jag det :) Eftersom ingen större förändring skett av regelverket, iaf vad jag sett vid mina läsövningar, stämmer nog detta fortfarande.

//Johan

Ps. då är jag alltså SA3BYC även när jag är härnere i Stockholm å jobbar! Skönt veta att man får vara sitt distrikt trogen ... Även om jag nu bryter mot det goda Norrländska uttrycket " Vi flytt int ... " när jag nu trälar för födan i Täby :)
 
Den 25 januari 2005 skrev SM0KBW följande på ham.se:
------------
Svar från PTS

Skickade en fråga till PTS om den här frågan.
Här är svaret från Per Kjellin:
I de gällande föreskrifterna finns ingen koppling till ort och siffra. Du kan följaktligen använda såväl siffra som anger vistelsedistrikt som ursprungssignal.
mvh
Bengt
---------
mvh
Stig, sakletare

Tillbaks till ruta ett då :)

Får bli SM0KBW/4 samt om möjlighet finns i QSO:et, tala om att det är en fjärrstation som används och var jag som operator befinner mig.
 
Verkar som om varianten SM0KBW/4 skulle vara den mest populära - ibland när jag kört från fritids-QTH:et med den registrerade fritidsadress-signalen SM6APK har jag fått på moppo av bättre(?) vetande amatörbröder som hävdat att jag inte alls låter som en SM6.a utan som en j-a nollåtta och borde använda "den rätta" signalen....
 
Har inte hänt mig, men däremot har jag mötts med misstänksamhet av amatörer från utlandet, de verkar tro att det är en svartfot som kör.
Så det blir numer SM0KBW/4 från stugan .
 
Back
Top