Hur beräkna stackning av 2st 6el 144MHz Vårdgårda ant.

kricka

Member
Halloj!

Tänkte vertikalt stacka två 6elements 144MHz Vårgårda riktar i horisontell polarisation.

Kollat runt lite på internet och försökt att inte bli missinformerad. Det bästa verkar vara att
simulera hela tänka antenn uppsättningen i te.x. EZ-NEC.

Men jag tänkte att det kanske finns dels någon som har ekvationen, samt färdigt svar.
Samt att det kanske finns enklare sätt att räkna ut det än simulering vid små antenner.

Har hittat DL6WU formel, dock står det överallt att det är för långa riktar med minst 10 element.

//73 de Christopher - SM5YLG
 
Riktar?? Vad är det du vill ha svar på? Stackningsavstånd? Stackningskablage? Impedansmatchning? Vad är det som skulle vara beroende av antal element?
 
Stackningsavstånd! Skulle skrivit det i första inlägget, får skylla på att det är sent på kvällen.

Tror denna kanske hjälper mig. DL6WU Stacking by DG7YBN
Matade in 144.3MHz E-plan = 46Grader och H-plan = 55Grader, i enlighet vad som står på Vårgårdaradios sida om mina antenner.
Fick då svaret 2.25Meter sen ska det vara 90% vid mindre än två vågländer då blir det 2.025Meter mellan antennerna.
 
Last edited:
När man stackar två riktantenner på stort avstånd får man 3 dB gain i huvudloben, med en massa sidolober med nollställen i de vinklar där avståndet till antennerna blir en halvvåg. Med första sidoloben starkare än ca -13 dB är stackningsvinsten ganska nära 3 dB, Med större avstånd ökar första sidoloben, mer än -8 dB är onödigt. Med tätare avstånd sjunker gain, och även första sidoloben.

Man behöver inte stacka symmetriskt. Har man lokala störnningar, dvs som inte kommer från horisonten utan strax under, kan det löna sig att optimera mekanisk och elektrisk elevering för så rent strålningsdiagram som möjligt under horisonten. Jag råkade få ett osedvanligt rent strålningsdiagram när jag satte 2 st 15 el CueDee på 4 m avstånd med 10° mekanisk elevering och fasade för 4° elevering. Simulerat i frifält blev det 1 dB mindre mot horisonten än om allt pekade mot horisonten. I ca 25° elevation var det en stark sidolob bara ca 4 dB ner. Med separata kabar ner i shacket, på vinden bredvid skorsten där maströret satt, kunde jag skruva in snuttar och ändra elevationen. Har för mig 11 cm kabel gav 2° elevering.

Jag kan nämna att orsaken till det ovanliga montaget var en TV med HF-känslig LF-del 85 m bort och -5° elevering från antennen. Med 4 m mellan antennerna är första dippen i 15°, med 10° elevering hamnade dippen mot TV'n, uträknat med enkel trigonometri. När jag nåt år senare simulerade stacken såg jag att det funkade att trycka ner loben lite och fortfarande ha rimlig fältstyrka vid TV'n men vinna massor mot horisonten. Grannen var Glad, och jag med.

/Jan
 
Utan att gå in på allt för högflygande detaljer skulle jag i alla fall rekomendera ett stackningsavstånd utav 0.6 våglängder, blir alltså
på 50 MHz i runda slängar 3.6 meter, lycka till!
 
"Rikt" och "Riktar" är en sån där språklig företeelse som dyker upp med jämna mellanrum på forum.

Jag vet inte om det är geografiskt beroende, eller beroende på att man kommer från 27MHz världen, men här uppe används det så vitt jag vet inte alls.

Samma sak med var man tankar bilen, i norra sverige åker man till "Macken" eller en "Mack", medans man i södra sverige åker till "Tappen" eller en "Tapp"

Trots att bensinstationerna som hette Mack inte längre finns, eller oavsett vilket bolag man tankar hos i södra sverige...

En Jeep är ju väldigt sällan en Jeep numera dessutom, så vi får väl acceptera ett föränderligt språkbruk och att vissa ord används fel.
 
Jag vill påstå att åka till macken och tanka kom före bensinstationer med samma ord fast då som namn.

Kort och gott "det har gått inflation i språket" -va fanken det nu har med stackar att göra?
Skojigt är det i alla fall.
Trevlig lördagskväll önskas i höstacken.
 
SM4HFI: Precis, det är dom uträkningsbara och förhoppningsvis användningsbara 2.5-3dB som jag vill åt genom att stacka dessa två antenner. Dock finns det många förslag på internet hur man beräknar, och vad som blir bäst. I mitt fall där antennerna nu åker upp finns inga grannar. Då har jag eliminerat ett problem för att beräkna distansen mellan antennerna.

SM2EKM: I mitt fall på 144MHz blir det bara 1.25Meter. Och det är ganska liten distans mellan antennerna. Jag är igen expert. Men tycker att det borde mer för att dom inte ska påverka varandra för mycket.

SM2VJX: Jag helt säker på att antennerna inte påverkas av hur man vrider på orden. Ej heller stacknings avståndet. Och om 27MHz frekvenser skulle skapa en resonans och påverka orden kan jag inte svara på. Har nämligen aldrig använt dom frekvenserna. Blev radioamatör utan att använda mellan frekvenser. En rikt, flera riktar, en yagi, flera yagis. Här i mellan Sverige pratar vi, så vi förstår varandra.

Igge: SM5LIB roligt att se dig här. Har inte sett eller hört dig på ett tag. Kör du nått på VHF/UHF frekvenserna? Jag tänkte försöka igen. Har bara kört några qso dom sista testerna, nu är tanken att få fart igen och köra hela testerna.
(Tur att vi har macken tanka i Finspång, sen är mackor är gott också.)


Summering: Hade lite diskussion på radio, riktigt radio, om mina antenn problem. Och det slutade i att det blev DL6WU fina kalkyl. Med antennlängds korrigering. Så det slutade med 2.025Meter. Vi första runt lyssningen på 144MHz fyrar, fick jag känslan av att det blev ganska bra. För med 2st 6El antenner hörde jag nu fyrar som jag inte hörde med 1st 6El antenn. Alltså mer förstärkning, Det var ju det jag ville åt. Då betraktar jag det hela som lyckat.
 
Last edited:
Det låter bra. Jag har inga mått på Vårgårdas 6 el att stoppa in i simulatorprogram men huvudsaken är ju att du fått ett bra resultat. Om du förstått mig rätt så har du insett att stackningsavstånd inte är särskilt kritiskt. För glest stackat ökar sidoloberna, för tätt sjunker gain.

Tumreglestackning verkar ge närmare 2,5 dB än 3 dB gain, man vinner mindre mekanik och mindre första sidolob. När man stackar multipliceras strålningsdiagrammet från en antenn med strålningsdiagrammet för rundstrålande antenner placerade i samma mönster som riktantennerna. Det är förresten även skillnaden mellan E och H-plan i en lång yagi. H-plan multiplicerat med en dipol blir E-plan. Därför ska man titta på strålningsdiagram i H-plan. Är det bra, är E-planet automatiskt bra.

Hälsningar
/Jan
 
Det här kan man krångla till hur mycket som helst, eller göra enkelt.
I själva verket är det nog inte så jättenoga. Kan man efter all denna information kalla Kricka för en "stackare"?
 
SM2EKM: I mitt fall på 144MHz blir det bara 1.25Meter. Och det är ganska liten distans mellan antennerna. Jag är igen expert. Men tycker att det borde mer för att dom inte ska påverka varandra för mycket.

Javisst det var galet. Tänkte på 50 MHz men det var ju 144 det var frågan om. Min själ man skall läsa vad folk skriver. Drygt 2 m där du
nu hamnat blir bra, kollade lite i några gamla papper som jag har och med sådana antenner blir drygt 2m bra, runt 2.10 - 2.20 kanske
men det är inte särskillt kritiskt.
Antennerna i en stack påverkar alltid varann. Ska man nu vara petig kan man köra båda antennerna i ett simulerings program och
optimera antennerna tillsammans.
 
Principen bakom "stackning" är att de ingående antennernas infångningsareor eller "aperturer" ska samverka så att den totala aperturen blir så stor som möjligt.

Teorin bakom detta säger att när aperturerna inte överlappar får man högsta totala antennvinst, men när avståndet mellan dem blir större så ökar sidoloberna. Det är därför lämpligt att låta aperturerna nätt och jämnt nudda varandra.

En Yagi-antenn för 144 MHz med 11 dBi antennvinst har en apertur som är ellipsformad med en area av inte fullt 4 m2.

Sidoförhållandet är c:a 1:1,8, varför aperturen blir 1,8 m "hög" och 3,3 m "bred".

När man stackar identiska antenner så är det lämpligt med ett avstånd mellan dem i höjdled av 1,9 - 2,1 m
för att få bästa kompromissen mellan sidolober och antennvinst.

Detta är dock ganska okritiskt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
När jag hade två stycker horisontella Vårgårda 6EL2 stackade ovanför varandra, så satt de 1,8m i från varandra. Det är också vad Vårgårda rekomenderade i sina papper. Körde mina första EME-QSO på denna antenn och ett 4CX300A. Det var då CW med öronmottagning och inget datamode eller signalanalys med dator...

Tror det ofta oroas sig över stackningsavstånd helt i onödan. Nästan så det verkar som att folk tror att en dm för lite eller för mycket då fungerar antennen inte alls..
 
Jag har två Cue Dee 15 el. för 144 MHz. Enligt Cue Dees instruktion skall stackningsavståndet vara 4 m i vertikal och 4,3 m horisontellt. Alltså dubbelt så mycket som framförts här i tråden för en 6 el.
Nu är det för tillfället inga problem för mig då dessa antenner befinner sig på olika QTH:n. Om jag kommer på tanken att stacka dessa på ett ställe är det 4 m som är optimalt eller kan man minska avståndet något utan för stor nackdel?
AOM beskriver det här bra men jag vet inte vilken apertur en 15 el. kan ha.
Vilket är det minsta avstånd man bör hålla? Kan man krypa ner till exempelvis 3 m vilket skulle passa mig rent mekaniskt bättre?

73 Anders
 
QD15 har om jag minns rätt 6,5m bom. 6EL2 Vårgårda 2,25m bom. Då framstår inte avstånden som du nämner som så märkliga.

Jag tycker det är synd att ordet "optimalt" nästan alltid dyker upp vid stackningsduskutioner. Det handlar som nästan alltid när det gäller antenner om kompromisser. Och mode faktiskt. Förr jagade man var tionde dB men senare har GT och sidolober m.m. fått spela större betydelse. Om man har i åtanke att både QD och Vårgårda antennerna är rätt gammaldags konstruktioner kanske man ska se lite sunt på det där med "optimalt".
 
EPC:

4 / 4.3m verkar lite mycket. Kollade i mitt program om jag hade nån 15 QD inlaggd men hittade en 15 el på 6.44m bom, vet inte om det är
en QD (kanske), den antennen skulle jag stacka 3.41 / 3.67m. Jag har själv 4 x 19 el på ca 9m bommar som jag stackar 3.9 / 4.12m.
Vet att QD på sin tid rekomenderade lite vidare stackning men det var före man började titta på G/T, ger kanskae lite mer gain men
sämre G/T att stacka så. Det är säkert över 15 år sen jag höll på med det där och mina 2m antenner står och håller på att ramla
omkull, masten lutar mer och mer.
 
Kan tillägga att jag kört med 4 ggr 17 el på drygt 10m bom 3,8 /4,0m om jag minns rätt. Även här var det här ett bra tag sedan. :)

Ett alternativ till att dra ut stackningsavståndet är att skaffa fler antenner och välja måttligare avstånd och strunta i 3dB-jakten. Man får fundera vad som blir bäst mekaniskt, utrymmeskrav och prestanda.
 
Jag har två Cue Dee 15 el. för 144 MHz. Enligt Cue Dees instruktion skall stackningsavståndet vara 4 m i vertikal och 4,3 m horisontellt. Alltså dubbelt så mycket som framförts här i tråden för en 6 el.
Nu är det för tillfället inga problem för mig då dessa antenner befinner sig på olika QTH:n. Om jag kommer på tanken att stacka dessa på ett ställe är det 4 m som är optimalt eller kan man minska avståndet något utan för stor nackdel?
AOM beskriver det här bra men jag vet inte vilken apertur en 15 el. kan ha.
Vilket är det minsta avstånd man bör hålla? Kan man krypa ner till exempelvis 3 m vilket skulle passa mig rent mekaniskt bättre?

73 Anders

Aperturen är relaterad till antennvinsten som A = (G * våglängden^2)/4*pi, [m2] så en antenn med 15 dBi har c:a 9 m2 aperturarea.
Antar man samma sidoförhållande blir halva "höjden" c:a 1,6 m så ett avstånd av 3 - 3,2 m skulle fungera.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svar och synpunkter på mina frågor. Jag har inte varit inne här på ett par dagar p g a förflyttning till fritids-QTH i norra Hälsingland och ca 3000 m2 gräsmatta med långt gräs som väntade.
Det är nog helt riktigt att det finns nog ingen optimal stackning utan man får gå på vad som är bäst för var och en. Det här är ju en gammal konstruktion och när den togs fram så låg kanske tonvikten på max gain. Tycker mig ha sett att de ofta förekommer i 4-stackning för EME.

Många gånger finns inte alltid de utrymmen man skulle vilja ha för antennerna och då gäller det att kompromissa, Av svaren att döma så kan jag i alla fall krypa ner till 3 - 3,3 m utan att tappa allt.

Jag håller med om att det är nog lättare rent mekaniskt att stacka t ex fyra kortare antenner än att ha en eller två långa.

Men först skall jag försöka att få upp den här 15 el. på taket här uppe i SM3 och se hur den går. Hoppas den går bättre än min tillfälliga dubbla hybridquad. Av någon anledning så gick det bättre att köra MS mot mellaneuropa på den utan preamp än det gick hemma på 15 el. med preamp. Nu skall man inte dra för stora växlar på detta utan det är flera faktorer som spelar in här. Lite OT bara.

Tack för svaren och trevlig Midsommar.
Anders
 
Hej igen!
6 el har jag som sagt inga mått på, men mina snart 20 år gamla filer för 15 el Cue-Dee fanns kvar! Då var det enkelt att köra några olika stackningsavstånd, idag tar det bara några sekunder. Då tog det över två timmar på en 286 utan matteprocessor!
Programmet då som nu är Mininec. Siffrorna är vad som kommer ur det programmet.
2x QD 15 el över varandra
Avst Gain 1:a sidolob
3,0 m: 15,36 dBd -13,78 dB
3,2 m: 15,50 dBd -11,87 dB
3,5 m: 15,62 dBd -9.72 dB
4,0 m: 15,60 dBd -7,38 dB

Det syns att under 3,2 m faller gainet. Har för mig att en antenn har 12,7 dBd gain i samma program.
Glad midsommar!
/Jan
 
Back
Top