Hur besvara qsl via byrån när jag kört radio som /TF och från SWL

SA7AZQ

Well-Known Member
:eek:Har idag varit på klubben i Lund och hämtat mina qsl, det var många kort:) lite för många kanske som betyder på att det är dax att skärpa mig och åka till klubben oftare:D:p
Jag har kört radio från TF under perioder och qsl-högen med qsl för TF börjar skjuta på höjden:) Är det bara att besvara dessa qsl kort som vanligt via den Svenska byrån med ett qsl från mig som det står TF/SA7AZQ på?

Nu till min andra fråga: Jag har fått en del kort från SWL´s och hur skriver man tilbaka? Det finns inte så mkt att skriva till "motstationen" som gett mig qsl-kortet. Jag skullr nog skriva så här ungefär "Thanks for your SWL report, my rig is xx and antenna is xx and im using xx watts" Är det rätt att svara så?
Har länge fudnerat på hur man besvarar ett SWL-kort.
 
Första frågan, ja det går utmärkt, du är ju medlem i SSA (?) och har köpt QSL-märken att använda.

Andra frågan, precis som om du skulle skicka QSL till din motstation som du körde, fyller du i rutan för "anrop" vederbörande SWL egen "signal" och sedan övriga QSO-detaljer + QSO with min motstation. Jag kan ta fram något exempel om du vill, men nu måste jag ut till busshållplatsen och vänta på morgonbussen till jobbet.
 
......

Nu till min andra fråga: Jag har fått en del kort från SWL´s och hur skriver man tilbaka? Det finns inte så mkt att skriva till "motstationen" som gett mig qsl-kortet. Jag skullr nog skriva så här ungefär "Thanks for your SWL report, my rig is xx and antenna is xx and im using xx watts" Är det rätt att svara så?
Har länge fudnerat på hur man besvarar ett SWL-kort.

bra fråga,

för SWL-QSL brukar jag i mitt svarskort konfirmera enbart "SWL/signal/identitet", "mottagen RST" och "datum/tidpunkt",
däremot stryker jag över allt som har med ett QSO att göra, dvs. står det i ditt QSL förtryckt "QSO" så stryker jag över "QSO" och anger "SWL report", även "sent RST" stryks över.
Sen i kommentarsfältet anges alltid "Thank's for SWL report...." och så mycket detaljer man orkar med om det inte redan är förtryckt i QSL'et.

För de fyrar jag sköter SWL-QSLen har jag gjort på detta sättet i över 10år nu och ingen SWL har återkommit för komplettering, ibland hittar man dessa SWL-QSL på nån hemsida inscannad i SWL'arens "trofe´ samling - så det verkar fungera.
 
Jag har fått ett par swl qsl från en lyssnare som verkar plocka random uppgifter från clustret.

Ibland anges inte vilken motstation jag har kört, ibland är det andra konstigheter.

Vid minsta tveksamhet besvarar jag inte, men jag besvarar ALLTID dom som skickar korrekta välifyllda lyssnar rapporter.
 
Jag har kört radio från TF under perioder och qsl-högen med qsl för TF börjar skjuta på höjden:) Är det bara att besvara dessa qsl kort som vanligt via den Svenska byrån med ett qsl från mig som det står TF/SA7AZQ på?

Tryck förslagsvis upp ett separat kort för TF/SA7AZQ, kan rekommendera LZ1JZ.COM, hälsa från mig.
Ha med IOTA-nr på kortet vilket i Islands fall är EU-021. I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg i tråden.
 
Tack för era svar. TDE: Ja det lutar väl åt att trycka upp qsl för TF nu =) Jag ska se vad LZ1JZ erbjuder för pris eller om jag tar det eller evnetuellt via en kompis som jobbar på ett tryckeri. Tittade lite på tonys webb nu och det såg bra ut.
Förresten TDE, du var väl hos Gulli TF8GX och körde radio för några år sedan? Läste i någon gammal CQ-TF på nätet om en sm-amatör men det kanske var någon annan, han har också berättat för mig i ett av mina många qso med GX.
 
Förresten TDE, du var väl hos Gulli TF8GX och körde radio för några år sedan? Läste i någon gammal CQ-TF på nätet om en sm-amatör men det kanske var någon annan, han har också berättat för mig i ett av mina många qso med GX.

Det stämmer , jag hälsade på den eminente TF8FX i februari 2002. Körde 4200QSO (mest CW) som TF/SM1TDE från hans lätt spektakulärt belägna QTH i Keflavik.
Detta var min första regelrätta DX-pedition, innan hade mina DX-aktiviteter genomförts under FN-tjänstgöringar (OD, 9Q). Har efter 2002 som DX-turist aktiverat JW, OA, 5H, HS, OJ0, C5, OH0 samt 5Z. Nästa resa är under planläggning.
 
Back
Top