Hur bör en nybörjare jorda?

Per Bengtsson SA7PGB

Well-Known Member
Ber till att börja med om ursäkt för frågan efter enkla svar på ett hysteriskt invecklat ämne.
Vad jag är på jakt efter kort sagt är hur en nybörjare ska jorda , förhoppningsvis i 3 olika fall.

Radiorum nära marken och gräsmatta utanför
Radiorum på 2 våningen med gräsmatta utanför
Lägenhet utan möjlighet att dra ut tjocka kablar ner till marken.
(inga master för att underlätta)

Bakgrund, jag har läst/hört hur många som helst som pratar om vikten av jordning.
Jag har även hört frågan ställas av många nykläckta radioamatörer.
Det enda man med lätthet hittar i ämnet är för att ge en blinkning tillbaka till forumet här och dess diskussioner är en tåt ner till den magiska tältpinnen i gräsmattan.

Efter snöat in lite på ämnet och spenderat timmar på youtube , läst igenom alla vettiga trådar här , läst ESRs myter om jordning, ARRLs groudning and bounding (dock hoppat över de länkade om militära avancerat tekniska ).

Räknar torrt med motfrågan "jordning i vilket syfte?", de är en mycket bra fråga , hur och till vad är en fråga jag hoppas få svar på.

Med risk att reta upp några här nu, ja jag vet att detta är en teknisk hobby och man bör sätta sig i det, men samtidigt hur många nybörjar amatörer kommer göra det och förstå, jag kommer hävda med bestämdhet att ämnet är långt ifrån självklart.

Jag har inga problem att vi är experimenterande radioamatörer , vad jag vänder mig emot är att folk utan den djupa kunskap som krävs leker experimenterande elektriker.
Det är absolut inte min mening att skapa en hätsk debatt utan helt enkelt få lite hjälp med frågan :
Lite praktiskt hur och vad bör en nykläckt radioamatör jorda ?

MVH
Och tack på förhand
Per
SA7PGB
 
Det enklaste att svara på är jordning i elsäkerhetsyfte.
Alla apparater med jordad sladd skall och måste anlutas till jordat uttag.
Dvs först av allt se till att ha jorade vägguttag i radiorummet.

En tältpinne utanför fönstret i gräsmattan är inte elsäkerhetsjord.

HF jord är sen som du nämner en sak som går att duskutera i oändlighet.
På bilen är det ju noga att jorda koaxen vid antennfoten noga, plttaket på bilen utgör ju jordplan.

I bilen är det viktigt att INTE använda jord, dvs plåtskrället som åteledare för likström.
Utan man drar en minusledningt till batteriet.

Här har jag i våras byggt om det ensklida avloppsystemet, vilkt innebär bortåt tio femton meter långa och 3 - 4 m djupa hål och rördragningar i marken.
Perfekt att lägga ner en jordledning, (blank kopparlina) skulle man kunna tycka.
Men jag gjorde det inte, skälet: vad skall jag ha den jorden till?


Varför finns det en jordskruv bakpå varenda radiostation?
Folk tror ju att den måste användas .
Den finns där för att det alltid varit så.

SM4FPD
 
Lägenhet utan möjlighet att dra ut tjocka kablar ner till marken.
Radions nätagg är oftast försedd med jordad kontakt och ska givetvis anslutas i ett jordat uttag.
När man sedan kopplar radion till datorn bör man försäkra sig om att även datorn är ansluten i ett jordat uttag nära nätagget.

Tyvärr kommer nu både nätagget och datorn ansluta radion till skyddsjord som nu fungerar som dålig HF-jord.
För att undvika att husets skyddsjord blir till HF-jord bör man klämma på ferriter på alla kablar mellan radio och dator och även på kablarna till nätagget. HF-jord får nu lösas på annat sätt om det behövs.
 
Vad gör man om man inte har ett jordat uttag i schacket........?
Jag håller på att jorda allt i golvets vattenburna rörledningar.
Man får en obehalgig stöt om man håller i radions chassi med ena handen och skruvar ur antenkontakten ned den andra.
På sikt ska jag försöka hitta skyddsjorden i vägguttaget, rummet har tidigare varit ett förråd så det borde finnas framdraget, bara att byta uttag i så fall. Sedan kommer ju golvets rörsystem att kopplas ihop med skyddsjorden.
 
Last edited:
Radiorum nära marken och gräsmatta utanför
Ett drömsenario för många.
Lätt att slå ner ett jordspett där alla koaxer jordas innan dom dras in i huset.
Om man sedan gör som jag tidigare nämnde, förser utrustningen med avkopplande ferriter så kommer alla HF-strömmar att ta lättaste vägen till jord. Detta är bästa sättet att minimera störningar.
 
Jag kommer att dra in skyddsjord i ett nytt vägguttag. Den vattenburna golvvärmen har metallrör ...;).
Har ju stenplattor precis utanför fönstret, så det får bli rören på andra sidan väggen radioschacket.
 
Last edited:
Hej på er!

Har för mig att det här med "jordning" avhandlats i någon tidigare tråd- den som är intresserad må söka.

73 de Sm2vki
 
Det enklaste att svara på är jordning i elsäkerhetsyfte.
Alla apparater med jordad sladd skall och måste anlutas till jordat uttag.
Dvs först av allt se till att ha jorade vägguttag i radiorummet.
.....

SM4FPD
Nja, inte helt sant, väl? En apparat med jordad anslutningssladd får anslutas till ojordat uttag, eftersom sådana endast får finnas i utrymmen där det inte krävs (krävdes) skyddsjord. Nyare installationer ska väl ha jordade uttag överallt, men så var det inte förr, och det finns inget krav på att gamla anläggningar byggs om retroaktivt. Korrekt placerade ojordade uttag får såvitt jag vet användas av apparater med jordad kontakt. För en del grejer är det såklart inte optimalt, men ändå.
 
Last edited:
Apropå jordning så har jag "hittat" en rulle koppar plåt från stordator-jordning som man gjorde förr och
Idag hittade jag en springa i snickarbodens golv så jag kan få ut hygglig bredd.
Jag nu ett kopparrör i marken. Tänkte ladda upp med grejer för att senare få ner flera kvadratmeter plåt längs en fuktig del av trädgården och ansluta det på ett bra sätt.
Frågan är hur man gör i praktiken?
1,5m 4 mm2 kabel till plåten och 0,5m 4 mm2 kabel till röret just nu.
Vad ska man ha för fästmetod, Det blir ju olika metaller i skruvförbindningarna.
Jag kan ju löda kabeln i plåten men inte i röret..
Finns det "skruvförbindning" för koppar rör som är ute ? Var köper man detta i så fall i Göteborgsområdet…
Kabelskor i koppar ?
/ Tommy
 
SM4FPD said:
Det enklaste att svara på är jordning i elsäkerhetsyfte.
Alla apparater med jordad sladd skall och måste anlutas till jordat uttag.
Dvs först av allt se till att ha jorade vägguttag i radiorummet.
.....

SM4FPD
Nja, inte helt sant, väl? En apparat med jordad anslutningssladd får anslutas till ojordat uttag, eftersom sådana endast får finnas i utrymmen där det inte krävs (krävdes) skyddsjord. Nyare installationer ska väl ha jordade uttag överallt, men så var det inte förr, och det finns inget krav på att gamla anläggningar byggs om retroaktivt. Korrekt placerade ojordade uttag får såvitt jag vet användas av apparater med jordad kontakt. För en del grejer är det såklart inte optimalt, men ändå.

Tanken med ett rum som har ojordade kontakter är att rummet ska vara helt isolerat från jord och apparater som är anslutna till jord.
Om ett fel uppstår och till exempel plåthöljet blir strömförande, så kan man ändå inte få strömgenomgång genom kroppen till jord eftersom det inte finns någon jord indragen i rummet. Därför är det i normala fall ok att koppla in en jordad stickpropp i ett ojordad uttag.

Nu till det onormala fallet som involverar en radioamatör.
Det rum som inhyser amatörradioapparater bör alltid ha uttag med skyddsjord.
Slår man ner ett jordspett och drar in en separat "HF-jord" till radio-shacket i ett rum med ojordade uttag
så är det isolerade rummet förstört. Förbjudet!
Har man en antennmast fastskruvad på fundament och med DC-jordade antenner uppsatta i den så kommer
man att leda in jord via antennkabeln. Förbjudet!

Det är mycket att tänka på så att man inte av misstag drar in jordning i ett rum som inte är avsett för detta.
Enklast och bäst är att använda ett rum med jordade uttag till sin amatörradioutrustning.

/Emil
 
@ sm7tkr: Du har absolut rätt ang radioutrustningen etc, det var lite petighetsanmärkning från min sida.

Angående kopparrör och kopparplåt mm, så är det såklart alltid lite vanskligt med olika metaller/legeringar om det är ständigt fuktig miljö och kanske nån pågående DC läckström, vad vet man... Det är inte helt klart hur man tänkte med rör och plåt här, men man kan ju tänka sig att man har nån form av gängad stos i ett hål i plåten som kläms fast med muttrar, och sedan en klämringskoppling i stosen till ett kopparrör som kommer upp ur marken. Att koppla in sig på ett kopparrör som sticker upp ur marken bör inte vara alltför komplicerat, tycker jag: hål i röret, maskinskruv med mutter och fjäderbricka och en förtent kabelsko där kabeln är inklämd på ett vettigt sätt. Eller så tennlöder man alla skarvar. Eller plattar ut röret och vinklar det skruvar ihop med plåten med en rostfri skruv och gör likadant i kabeländen.

Klämda förtenta kabelskor och rostfri skruv är normalt sett ett bra recept för förbindningar utomhus om man inte vet att det finns DC potentialskillnader att ta hänsyn till.
 
Jag skulle hårdlöda ett förband på plåten som jag sedan drar upp och förlägger ovan jord.
Detta förband kan bestå av t.ex en bred koppar skena eller grov kabel.
Över jord kapslar man in det hela i en tät plastlåda där man kan skruv-koppla in sina jordkablar.
 
Min erfarenhet är som fotpedalen (FPD) skriver, har man antenner som är balanserade och 50Ohm eller nära det som en dipol eller beam så behövs inget jordspett eller liknande. Jag har aldrig haft några problem i schacket med rf i prylarna och jag har alltid kört så och det tror jag de flesta gör. Med andra antenner som till exempel ändmatade eller windomantenner så kanske det är en bra idé men där är min erfarenhet inte så stor. Kör antenner som är balanserade och i resonans så funkar det utmärkt.
 
Att använa vettenledningsrör som ersätning för gulgrön.
Jo kanske om rörmokaren verkligen hr sett till att rörskrvarna är eleketriskt ledande.
Förr var det järnrör, med gängor som tätades med blånor och gegga, (kattskit), kanppast tillräcklig förbindelse för att bli elsäkherhetsjord.
Dagens kopparrör som chrimpas innehåller en gummipackning, huruvida man kan lita på elelektskt ledning sådana skarvar är en bra fråga.
Att bygla rörens kopplingr med en tråd och rejäla klammer krävs.

Jordade vägguttag krävs även för att tillkopplad apparat skll få sina EMC filter att funka som det är tänkt.
Dvs "riktiga" jordade vägguttag med gulgrön ledare per säkringsgrupp raka vägen till elcentralen, är både en elsäkerhetsak och en EMC sak.
Så kom inte och gnäll på störningar om ni inte ansluter alla era aker som har jordad stickpropp till ett jordat uttag.

Sen är HF i elnätet pga av obalans i antennen en helt annan sak....

Att dumpa den del av sin dyrt förvärvade HF effekt i ett jordspett. Ja det lär ske, men nog borde väl motstationen vara värd all effekt man presterar. Det finns fall där man dumpar 80 W och får 20 W att stråla....

Bättre att få antennen i balans, vid sina fulla vätskors balans.

Ja jag menar att en tältpinne i marken ine är en så vldigt bra ide.

Många tänker på åska när vi talar om jordning.
Jag har sett flera radiostationer som skdats av åska genom tiderna på SRS.
Jag har nämt det förut, ett exempel är en IC-735 som var död....
Jag fann ett stort brännår nära CPU:n som driver displyen, en bred folie 10 - 15 mm var avbränd.
Folien sammankopplde chassijord med DC sladdens jordledning, minussladden.
Hur kan då detta ske? För ägaren hade både elnätjord till sit PS-15 agg, och ett jordpett i gräsmattan utanför huset.
Problemet var nog det sista. Jordspettet....
När åskan slår ner försvinner ju inte bara strömmen från blixten.
Den skall brännas av i markens jord, (det där svarta under gräset man får under naglarna). Jorden är ett motstånd för en så stor strömstöt.
Strömmen sprider sig som ringarna på vattnet i markens ytskikt, jorden. Det uppstår så klart en spänningskillnad mellan olika jordspett.
I detta fall fanns stvå jordtag till IC-735:an. Elnätets jord som går åt ett håll, och jordpsttets anslutning till jorden.
Spänningskillnanden var så kraftig att det brände av folien i radion.

Vad är då vitsen med ett eget jordtag?
Såvida den inte sammankoppls med elnätets jord, i elcentralen då. Man kortsluter de olika jordtagen.

IC-735:an då? Jo den överlevde fast det var några mm till CPU:n, efter att skadan var sammanlödd.

Så skall man gräva ner en plåt, eller en koppar lina så bör den då kortslutas med andra jordtag.
detta finns väl beskrivet på en hemsida hos Uppsala åskforskning eller vad det nu hette.


Ett annat jord är jordplanet.
Bygger man en GP så krävs ett jordplan, men effekivast blir ett sådant av trådar ovan mark.
De som stöäller en GP på marken, eg en kvartsvågspinne, måste förbättra jodens ledningsförmåga med massor av tråd på eller i marken.

Så det går utmärkt att ha en dipol på 7:e våningen utan någon sk HF-jord, (vad det nu är, lär vi aldrig få svar på)

Jag har ställt frågan förr: finns någon som upplever bättre rapporter och bättre mottagning, mindre störningar med ett jordpsett anslutet?


PÅ SRS skojde vi lite, och hade en blomkruka med en gulgrön polskruv, krukan var fylld med jord, (givetvis HF-jord från Weibulls). Att brukas vid behov då....


SM4FPD
 
Lite generellt så är väl frågan om "jord" vad gäller utsänd energi, alltså på "antennsidan", beroende av vilken antenn som används. Som redan nämnts är ju en dipol balanserad i så måtto, att sändarens effekt tänks strålas ut helt via antennens element och den hypotetiska strömloopen löper ju då helt via slutsteget - kabeln - antennen. "Jorden", i form av jordskorpan eller vattenledningsnätet eller elnätets jord, är inte inblandad alls, såvitt jag kan förstå. Den utstrålade energin kommer från antennens poler. Rent logiskt borde det nästan vara en fördel, om sändaren (och därmed antennkabelns skärm) vore skild från "jord", eftersom det annars borde skapa en sorts obalans, när en av delarna (polerna) faktiskt har förbindelse med "jord". Om vi nu tänker på en dipolantenn... Det är inte helt orimligt att tänka sig, att en "balun", i form av en "un-bal", i kopplingen mellan matande koax och själva antenndipolen, är precis rätt grej att använda. Då kan man tänka sig att signalen genereras i den punkt där koaxen ansluts till balunen, men att den skickas ut "balanserad" i själva antennen. Detta förutsätter väl i och för sig, att balunen i fråga är en äkta transformator, där lindningarna är galvaniskt skilda. Resultatet borde vara, att matningen (slutsteget via kabel) kan vara jordat av vilket skäl man nu vill åberopa, typiskt och rimligt av elsäkerhetsskäl, medan HF-utstrålningen från dipolantennen inte har någon relation till jord.

En monopolantenn fungerar ju enligt ett annat koncept, där man tänker att monopolen (ofta en vertikal) har en spegling i jorden (eller ett jordplan, snarare), som får den att fungera som en dipol. Där måste sändaren leverera till jordplanet (och därmed ofta till "jord") också, för att spegelillusionen ska uppstå. Då måste man hålla ordning på skillnaden mellan jord/jordplan/skyddsjord på ett vettigt sätt. En ojordad anläggning måste ändå ha kontakt med ett jordplan för att antennen ska funka. Skyddsjordning ur elsäkerhetssynpunkt är en annan femma och som nämnts finns ett antal fallgropar om man har flera jordförbindelser.
 
En kvartsvågspinne på bilen är en GP, som med hjälp av bilplåten bildar en halvvägsdipol
Vem har ens kommit på tanken att jorda bilen med en plåt i backen, en tältpinne eller ett jordspett...
Jag menar att jord, det där svarta som finns under gräset inte har något som helst med antenner att göra.

Jag har nämnt det tidigare, artikeln i en Ameriaksk radiotidning.
Han hade borrat efter vatten och hade ett 50 - 100 m långt foderrör rakt ner i marken.
Perfekt jord tyckte han.
Så han satt en kvartvågspinne för 3,8 MHz över detta förnämliga jordtag.
Han fick ingen bra verkan av sin fina GP med så bra jord.
Men en dag regnde det kraftigt, en sjö bildades unr vertikalen.
Nu blev det DX på GP:en.
Jordplanet under en GP skall vara just ett jordplan, en plåt, en sjö eller trådar ovan eller på marken.
Att dump halva antennen under marken var ingen bra ide.

Min GP för 3,8 MHz besod av ett 20 m långt rör :a 2,5 meter över marken.
Med en jordplnstråd belv det sådär.
Men två trådar bättre, och med fyra jordplanstrådar 2,5 m över mrken blev det DX.
Körde austrailein med stövlarna på.

Hade inte en tanke på jordspett.

SM4FPD
 
Back
Top