Hur "dippa" en 1/2-vågsdipol bäst?

Ballz

Well-Known Member
Hams -

har precis byggt nåt som jag vill ska vara en 1/2-vågsdipol på 20m. Tyvärr har jag ingen kv-rigg här ännu, men jag har en gammal fungerande Heathkit grid-dippa! Osäker på hur jag ska dippa antennen på rätt sätt, dock.

Till att börja med bör jag väl hänga upp den på vettig höjd. Sen är frågan - ska jag sätta en liten pickup-loop i rigg-ändan av matarledningen, och dippa mot denna loop?

Inte kan väl det bli rätt...då dippar jag ju antenn + matarledning? Och matarledningen (RG58) ska ju inte vara en del av antennen?

Alternativ 2: nånstans i mitt minne finns nåt om att dippa den i mittpunkten, dvs mellan halvorna, uppe vid matningspunkten. Ska matarledningen vara kortsluten då (uppe eller nere?), eller rentav terminerad med 50-ohm?

(Jag har lött fast koaxen direkt på antennhalvorna, ska sägas.)

undrar en VHF-tok som nästan aldrig byggt en sjysst fungerande HF-antenn

Uppdatering: med metod 1 ovan (liten dippar-kopplings-loop i rig-änden av matarledningen och med antennen upphängd inomhus, 1m ovanför golvet :-) - får jag max dipp vid 13,8MHz.

Metod 2 är ännu otestad.

Är jag på rätt väg, tro - kan jag nåtsånär lita på metod 1 och resultaten? Jag har 40cm i var ända att förlänga med om det skulle bli åt skogen..frågan är hur den bär sej åt när den hänger ute, högre.

Du behöver inte *klippa* av den. Det räcker att linda tillbaks den på sig själv. Gör du så slipper du riskera att ha klippt för mycket. Det är lättare att förlänga igen så.

Jupp, precis så har jag gjort. Det är ju längden från mittpunkten till änden som räknas, inte ledningens fysiska längd (tillbakavirad eller ej).

Återstår att se vad riggen säger när den kopplas in :-)

Back