Hur få upp antenn på höjd kring 15m?

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Jag undrar hur ni med erfarenhet får upp era trådar högt i skyn.

Jag har provat med en slangbella a la Wimo (även beskriven i QTC) Jag kommer ca 10m upp max. Det är inte tillräckligt då mitt träd är ca 15 m högt.

Är pilbåge ett bättre alternativ? Gärna artikel nummer hos någon firma i så fall.

Tack på förhand.

Hälsningar Loic, SM3VFE
 
Hejsan Loic!
Har min 19,5m höga FK1,5³ vertikal för 80m i en 20m hög tall.
Har min ¼-vågs inverted L att gå 22m högt i en tall.

Använder mig av ett kastspö med haspelrulle, lina som tål ca 9Kg och så har jag köpt sådana där mässingsringar med ø40mm och gods ca 8mm som kastlod.
Sikta och kasta rakt över huvudet och ta i "så änna in i hel...." samtidigt som du tar ett balanserat steg framåt så märker du att om du tar i för hårt så går linan av. Lätta bara en uns ifrån att linan går av så ska du se att du når höjder uppåt 20m.

Det krävs lite träning. Du kommer att missa, skjuta rakt upp i luften (akta dig för nedfallet), träffa för lågt, få allt att fastna, få allt att trassla - men övning ger färdighet.

När du väl kommit över/igenom toppen så kan det bli bekymmer att få ned ringen. Om du inte är säker på att ringen snurrat sig runt en gren så avvakta, den brukar komma ned så fort det blåser lite.
Om du tror att den fastnat så är det bara att dra allt vad du har, antingen går linan av vid svagaste punkten (knuten) eller så kommer det en snabb och hård projektil emot dig som du måste vejja för så du inte gör självmord genom att få den i huvudet, börja om.

När du väl är nöjd, koppla in ett tunnare snöre, gärna av ickenaturellt material och dra över den, koppla sen grövre snöre i den och dra tillbaka igen.
Nu kan det vara dags att hissa antennen.
Om antennen skall över toppen rekomenderar jag att du tejpar isolatorn ordentligt i båda ändar så du får lite spetsigare hörn på den, det underlättar när man skall över grenen som skiljer mellan upp och ned på din antennwire. Tänk på att det är viktigt att du gör det i båda ändar då du säkert kan behöva ta ned antennen för justering och även då och då byta ut snöret.

Lycka till
73 de Magnus
 
Hej,

Jag undrar hur ni med erfarenhet får upp era trådar högt i skyn.

Jag har provat med en slangbella a la Wimo (även beskriven i QTC) Jag kommer ca 10m upp max. Det är inte tillräckligt då mitt träd är ca 15 m högt.

Är pilbåge ett bättre alternativ? Gärna artikel nummer hos någon firma i så fall.

Tack på förhand.

Hälsningar Loic, SM3VFE

Det går säkert bra med slangbellan om man inte har för tung vikt och för kraftig lina. Prova med en lite lättare blyklump (fiskedrag) från fiskelådan och en tunn fiskelina. Får du bara över vikten så kan du kroka på med en tjockare lina och dra upp den och sedan byta till en annan kraftigare som antennen ska hänga i.

Blyklumpen kan målas med orange eller gul modellfärg från hobbyaffären.
 
Pilbågen är det optimala redskapet, enligt mina erfarenheter. Jag har använt en glasfiberbåge av typen med brythjul och strängen "kors och tvärs". Bågen har en totallängd på drygt en meter. Däremot har jag ingen aning om fabrikat.

Finessen med denna typ av båge är att när den väl är spänd (man får ta i bra när man spänner) så behövs det knappast någon kraft alls för att hålla den spänd, tack vare utväxlingen med brythjulen. Man kan faktiskt hålla fast pilen med samma hand som man håller bågen med utan större ansträngning.

Jag har med lätthet skjutit upp linor i 20 meter höga träd. När man siktar så har man mycket bra precision i sidled. Det är ingen match att hålla sig inom ett par decimeter i ett högt träd. I höjdled har man inte riktigt samma precision, men jag brukar skjuta över träden.....

Jag har använt vanliga standardpilar och fäst en fiskelina i bakänden. Ett kastspö är nödvändigt för att undvika lintrassel.
 
Kastspö med en liten tyngd på en 20 gram eller så funkar. Men det måste vara lugnt väder i alla luftlager annars driver den gärna med hela luftpaketet vid aldrig så svag vind. Under dessa omständigheter lyckas till och med jag att få upp linor i 20 meter höga träd - så det kan inte vara SÅ svårt...

/Micke
 
Jag har prövat kastlod, slagbella (EZ-Hang), compoundpilbåge, kraftiga raketer och tennisbollkanon. Alla metoder ha sina fördelar beroende på vad man vill uppnå. För mig är den självklara favoriten "The Antenna Launcher" som skjuter en tennisboll omkring 70 meter rakt upp i luften eller över träd inkl. fisklina. Tennisbollen är modifierad till ungefär 120 gram och klarar av att "dra ned" linan till backen. Alla som prövat andra metoder vet hur svårt det är att få tyngden att dra ned linan på andra sidan trädet. Dessutom SER man den självlysande gula tennisbollen på långt håll. För en tid sedan frågade min (tekniskt intresserade) granne hur jag har lyckats få upp min antenn så högt ... Tennisbollkanonen är en helt vansinnigt rolig mojäng. Läs mer här Pneumatic Antenna Launchers

En kraftig nyårsraket med fisklina fungerar också. Men det är en mer spektakulär metod som är svår att ha kontroll över.
 
Jo, raketversionen är ganska rolig men det är lätt att bränna av linan och även om man siktar rätt så är raketens styrning något obalanserad vilket kan betyda ganska så några raketer innan man träffar där man vill *s*.
Har funderat på Pneumatic Antenna Launcher också, problemet är att jag tyvärr inte hittar några 70m höga träd ;-), Hade ju inte varit fel. *s*
73 de Magnus
 
Ett "Snärtspö" med 20g kastvikt är för lite och har för tunn lina.

Använd hellre ett kustsö med 0,5mm lina och ca 1m vit lina iänden och ett begagnat tändstift.
De brukar väga 40 - 42 g. lätt åtkomliliga i varje bilverkstad.

Den lita linan gör det lättare att (i snöfri terräng) att hitta linänden.

Knyt loss vita snöret och knopa in den starkare hisslinan och dra tillbax det hela över trädet.
Kan det bli mycket enklare?

Har sett pilbågstricket utövas medbeklagansvärt resultat då linan låg intrasslat i lingonriset:
40 poundsbåge nådde hela 7m!

Med fiskerulle har man aldrig linan i riset!


73 de SM0ETT / Hans
 
Pneumatic Antenna Launcher linkar min kompis potatiskanon. Föga graciös men garanterat effektfull. Steg för steg beskrivning, gjort på en timme med råvaror från Bauhaus:

YouTube - How to Make a "Spud Gun" AKA "Potato Gun"

OBS! Skruva ner ljudet innan in klickar på länken. (Så vida ni inte diggar samma musik som ungdomen av idag)

Den skall jag testa.
Det verkar ju vara ett snabbt och enkelt bygge. Frågan är bara hur det blir med precisionen?
Det borde vara lite knepigt att dosera "lagom". Men framför allt, ett lite roligare sätt att skjuta upp antennen.

Hmmm...... Jag tyckte att det var riktigt bra musik. Räknas jag som "ungdom" då ??? :D
 
Är det någon som provat med vattenraket? De brukar ju fara iväg rätt bra. Inte lär de bränna av linan heller;)

mvh
Bengt / SM0KBW
 
För några år sedan, dvs när barnen var i "den" åldern labbades en del med vattenraketer. En stor PET flaska, vatten och fotpump. Det blev en väldigt fart,, utblåset kunde göra en rejäl krater i gräset, och den drog iväg rätt bra, med häftig ljud och allt. Men inte nog eldkraft och högt för att sätta upp antenner.
Att lägga in flaskan i ett eldrör, provades, med eldröret på axeln som en basoka fick man ett kul "vapen", men fortfarnade för dålig räckvidd. Roligt var det i all fall och grabben kom fram även i mig.
För övrigt var största räckvidden när man körade med ballistska kulbanor, (flaskbanor) dvs riktad som en GRK.
Kanske går det att utveckla vattenraketen vidare?
Egentligen bygger ju den oxo på tryckluft.
 
För några år sedan, dvs när barnen var i "den" åldern labbades en del med vattenraketer. En stor PET flaska, vatten och fotpump. Det blev en väldigt fart, utblåset kunde göra en rejäl krater i gräset,


Har samma erfarenheter med barn och vattenraketer. Vi köpte en sats från Teknikmagasinet och den flög upp rätt rejält - får väl köpa en ny sats och prova på nytt. Den gamla försvann på något tak i trakten :)

Någon form av lutning som ger en bra projektilbana lär krävas. Vatten mängden var oxå kritisk för att få iväg raketen ordentligt. Som du skrev är det absolut den enklaste versionen av att skicka iväg saker med tryckluft.

Expriment får vänta till sommaren när det bara är skönt med lite vattenkylning ;)



mvh
Bengt
 
Är det någon som vet hur an släpper ut tryckluften till eldröret på ett så snabbt sätt att det blir fart på tennisbollen?
Eller är det bara en knapptrycket från en blåspistol som används för att releasa det hela?
man tycker att det inte kan komma så mycket luft på en gång som krävs?

En lång pipa ger ju en störe accelreation men kräver mer luft på kort tid för att få iväg bollen.

Men hur släpper man lös luften från tryckluftbehållaren?




Jo detta med vattenraketen, att stå bakom gav en rejäl och kraftfull dusch. Särskilt i bazoka verionen.
Faktistk en väldigt fart.
Man pumpar upp flaskan till minst det tryck vi ahr i ett cykeldäck, dvs en 3 -6 kg tryck. sen smälelr det och vattnet sprutar och flaskan far i väg, men den är ju tung de första fem metrarna innan vattent är slut, när det är slut försvinner kraften och den fortsätter kanske tio meter till, "bara"....
 
Är det någon som vet hur an släpper ut tryckluften till eldröret på ett så snabbt sätt att det blir fart på tennisbollen?

Man kanske kan kombinera potatiskanonen med tenniskanonen? Att använda hårspray istället för tryckluft. Vet inte om det utvecklas nog med energi för att skicka iväg bollen tillräckligt långt?

mvh
Bengt
 
Vet inte om det utvecklas nog med energi för att skicka iväg bollen tillräckligt långt?
Vi provade med King Edvard och Blå Kongo. Aktionsradien var ca 150 - 200 meter med en meters eldrör och Loreal hårspray. En tennisboll väger mindre och det kan vara knepigt att få till samma "passform". Dock kommer tennisbollen att bli kladdig efter ett tag av den hårspraysolja som inte förbränns.
 
En god vän till mig har köpt en "Pneumatic Antenna Launcher" (se: Pneumatic Antenna Launchers) och lånade ut den till mig för en tid sedan. Det är en fullkomligt suverän pryl, som slår allt annat jag provat, som slangbellor, kastspön, pilbågar etc. Som SE5X nämnde, skjuter den gladeligen sin extratunga, gula tennisboll 70 meter upp i luften. Min erfarenhet är, att man inte behöver pumpa tanken mer än till c:a 2/3 för att kunna skjuta över de flesta träd i Stockholmstrakten.

Det är mycket lätt att sikta med denna antennkanon och projektilen går väldigt rakt. Man kan i princip välja vilken grenklyka ens tråd skall ligga i och i regel träffar man rätt på första skottet utan någon egentlig övning.

Nackdelen är att den är relativt dyr. M a o en mycket bra grej för en klubb att investera i och låna ut till medlemmarna!

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Hej Rolf och allesammas.
Tack för alla tips. Rolf har du tips på inköpsställe på antenna launch? Har inte hittat några firmor som säljer dessa i USA.

73s de Loic, SM3VFE
 
Back
Top