Hejsan Loic!
Har min 19,5m höga FK1,5³ vertikal för 80m i en 20m hög tall.
Har min ¼-vågs inverted L att gå 22m högt i en tall.
Använder mig av ett kastspö med haspelrulle, lina som tål ca 9Kg och så har jag köpt sådana där mässingsringar med ø40mm och gods ca 8mm som kastlod.
Sikta och kasta rakt över huvudet och ta i "så änna in i hel...." samtidigt som du tar ett balanserat steg framåt så märker du att om du tar i för hårt så går linan av. Lätta bara en uns ifrån att linan går av så ska du se att du når höjder uppåt 20m.
Det krävs lite träning. Du kommer att missa, skjuta rakt upp i luften (akta dig för nedfallet), träffa för lågt, få allt att fastna, få allt att trassla - men övning ger färdighet.
När du väl kommit över/igenom toppen så kan det bli bekymmer att få ned ringen. Om du inte är säker på att ringen snurrat sig runt en gren så avvakta, den brukar komma ned så fort det blåser lite.
Om du tror att den fastnat så är det bara att dra allt vad du har, antingen går linan av vid svagaste punkten (knuten) eller så kommer det en snabb och hård projektil emot dig som du måste vejja för så du inte gör självmord genom att få den i huvudet, börja om.
När du väl är nöjd, koppla in ett tunnare snöre, gärna av ickenaturellt material och dra över den, koppla sen grövre snöre i den och dra tillbaka igen.
Nu kan det vara dags att hissa antennen.
Om antennen skall över toppen rekomenderar jag att du tejpar isolatorn ordentligt i båda ändar så du får lite spetsigare hörn på den, det underlättar när man skall över grenen som skiljer mellan upp och ned på din antennwire. Tänk på att det är viktigt att du gör det i båda ändar då du säkert kan behöva ta ned antennen för justering och även då och då byta ut snöret.
Lycka till
73 de Magnus