Enligt många (ungdomar och även lite äldre

) är det "viktigaste" idag att ha en välbesökt blogg. Vissa lämnar ut sig så totalt att det blir mest pinsamt i jakten på att få många besökare.
Att ha många besökare kan jämföras med att ha många lyssnare eller tittare på Rundradiokanalerna eller TV (dumburken).
Då privatradion var "stor" på början på 80-talet så fick man en del frågor om det är svårt att fixa ett häftigt slutsteg för privatradiobruk ... idag är det mångfalt fler frågor om "hur svårt är det att" fixa ett slutsteg till en FM-sändare som normalt används mellan radion och MP3-spelaren.
Jag tror mig märka att det finns ett stort radio intresse bland många unga, men då i betydelsen att få möjlighet att nå ut till många lyssnare.
Att nå en speciell person är idag inte så häftigt, alla ungar har en mobil att SMS:a med , eller så kan man "skypa" etc.
När vi pratar HF-teknik på skolan är det i stort noll intresse för traditionellt amatörradioprat, däremot är det många som vill lära sig att bygga en "FM-sändare" och det är många frågor om olika ritningar som hittas på nätet.
När det gäller HI-FI så är jag helt ensam mot eleverna att såga den ofta usla ljudkvaliteten i MP3-spelarna, jag envisas med att ha en CD-walkman och en "riktig" radio med "riktiga" lurar när jag cyklar till jobbet.
Annars tycker jag att HIFI-branchen har gått i samma spår som grosshandlarbandyn (sk. golf) att lura i kunderna att bra är dyrt utan någon som helst koppling mot några vetenskapliga rön. Inte konstigt att man har svårt att ta den branchen på alvar.
Leif / SM7MCD