Hur fästa mast i berg?

SM6WCQ

Member
Hej ham-vänner!

Om ett par veckor kommer jag att inneha ett 18m sänk- och fälbart Versatower. Jag kommer att fästa det i ett berg, men här kommer frågan: Hur gör man detta?

Vad säger den samlade expertisen här på ham.se (och ni andra också ;) )?

/Markus -WCQ
 
Bergborr och bergbult är väl vanligast...

Det finns lite olika varianter av bult, skulle tro att den med expander är vanligast förekommande. Vilken du väljer beror kanske på bergets kvalitet. Rådgör med järnhandlaren!

/Lasse
 
Last edited:
En viktig faktor är att INTE ta till med största möjliga bult. Versatower har hål som KAN släppa igenom 27mm skruv. Men du ska absolut INTE använda största möjliga dimension, utan 24mm, som rekommenderas av Versatower. Varför då detta? Jo, för att bottenplattan kommer att expandera och kontrahera med yttertemperaturen. Och med för stor skruv så kommer skruvarna att skjuvas av av bottenplattan.

Realistiskt ska du köpa varmförzinkad/galvaniserad gängstång i kvalitet 8.8. Räkna med att borra ner nästan 1m.

Kemankare fungerar bra, men tänk på att preparera borrhålen ordentligt. I detta ingår bland annat att blåsa rent borrhålen, så att man inte har något borrdamm kvar i hålet. Det kan leda till otrevliga överraskningar.

I övrigt gäller mottot att mäta flera gånger innan man borrar.

Det var väl ungefär vad jag kan bidra med.

73 de Kai
 
Markus,

ett par exempel på fäste i berg. Det första visar hur Kjell/SM7GVF gjorde. Han har nio gängstänger plus ett antal extra armeringsjärn nedborrade. Vad jag kan se på hans websidor så är det ett ostagat torn med skaplig nyttolast i toppen.

http://sm7gvf.dyndns.org/sm7gvf/sm4gvf/117_1751res.jpg

Det andra exemplet, två lite suddiga bilder, visar hur det gjordes vid SK5EW. Sex en meter långa gängstänger, kilade i botten och av 8.8-kvalité, och (minst) sex grova armeringsjärn. De senare är ett försök att hjälpa till hålla ihopa berget om det skulle vara sprucket och binda betongfoten bättre mot berget.

Alla järnen fästa med expanderbetong i berget. Maskeringstejpen på gängstängernas överändar skyddar dem mot betongsprut.

http://www.qsl.net/sk5ew/pix/mastfot/mastfot-05-596.jpg
http://www.qsl.net/sk5ew/pix/mastfot/mastfot-06-596.jpg

Herrarna där, Tobbe/FRH och Bosse/FND, är c:a 21 år vackrare nu ...

/Janne
 
Last edited:
Markus:

Du har ju varit med och sett mina monteringar av master.
Jag hjälper dig gärna med gänstång, ankarmassa, mm.
/ Peter -vkc
 
Tack för all input, alla!

Det här ska nog gå bra. En kanske sista fråga: Är det nödvändigt att gjuta, eller borde det vara tillräckligt att ankra fast gängstänger i berget och sedan skruva fast mastfästet i dem?

/Markus
 
Tack för all input, alla!

Det här ska nog gå bra. En kanske sista fråga: Är det nödvändigt att gjuta, eller borde det vara tillräckligt att ankra fast gängstänger i berget och sedan skruva fast mastfästet i dem?

/Markus

Hej Markus!

Grattis till din mast!

Jag har vid mina mast instalationer gjort en mall efter foten på masten, borrat ca 40cm
och fäst gängstång med ankarmassa.
Därefter gjort en form och gjutit en "fot" med cement.
Rejäla brickor under bultarna jag dragit med.
Ingen av de master jag satt upp har rasat trots både "Gudrun" och "Per" !

/ Peter -vkc
 
Tack för all input, alla!

Det här ska nog gå bra. En kanske sista fråga: Är det nödvändigt att gjuta, eller borde det vara tillräckligt att ankra fast gängstänger i berget och sedan skruva fast mastfästet i dem?

/Markus

Markus, har du funderat på dubbelhäftande tejp... :eek:

/Morgan
 
En viktig faktor är att INTE ta till med största möjliga bult. Versatower har hål som KAN släppa igenom 27mm skruv. Men du ska absolut INTE använda största möjliga dimension, utan 24mm, som rekommenderas av Versatower. Varför då detta? Jo, för att bottenplattan kommer att expandera och kontrahera med yttertemperaturen. Och med för stor skruv så kommer skruvarna att skjuvas av av bottenplattan.

Realistiskt ska du köpa varmförzinkad/galvaniserad gängstång i kvalitet 8.8. Räkna med att borra ner nästan 1m.

Kemankare fungerar bra, men tänk på att preparera borrhålen ordentligt. I detta ingår bland annat att blåsa rent borrhålen, så att man inte har något borrdamm kvar i hålet. Det kan leda till otrevliga överraskningar.

I övrigt gäller mottot att mäta flera gånger innan man borrar.

Det var väl ungefär vad jag kan bidra med.

73 de Kai

Hej.

Tänker använda kemankare och undrar hur mycket som går åt. (på en höft)
Jag kommer använda 6 st M24 till ena masten och då borra ~30 mm-hål ca. 80 cm djupa då jag har gängstänger som är 1 m långa.
Till den andra masten 6 st M16 ~20 mm-hål ca 80 cm djupa.

Tacksam för svar.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Last edited:
Hej
Ett snabbt överslag på skillnaden i area mellan borrhål och gängstångens minsta mått i gängdalen, kontra borrdjup ger:
cirka 1,5dl per borrhål för diameter 20 / M16 och
4dl per borrhål för diameter 30 / M24.

Oavsett om du använder ankarmassa i tub eller glasampuller så behöver du tillverka, köpa eller låna en adapter mellan borrmaskin och gängstång. Ofta en mutter med fäste till borrmaskin (slagborrmaskin) som hjälper dig att driva/skruva ned gängstängerna i hålen. En sådan adapter gör monteringen mycket enklare.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Ett snabbt överslag på skillnaden i area mellan borrhål och gängstångens minsta mått i gängdalen, kontra borrdjup ger:
cirka 1,5dl per borrhål för diameter 20 / M16 och
4dl per borrhål för diameter 30 / M24.

Oavsett om du använder ankarmassa i tub eller glasampuller så behöver du tillverka, köpa eller låna en adapter mellan borrmaskin och gängstång. Ofta en mutter med fäste till borrmaskin (slagborrmaskin) som hjälper dig att driva/skruva ned gängstängerna i hålen. En sådan adapter gör monteringen mycket enklare.

73 de SM7NTJ Lorentz

Hej!

Tack för svaret och tipset.

Vad rekommenderas för grovlek på armeringsjärnen?
Det känns om att jag bör klara mig på 8 mm eller ska behöva gå upp till tex. 10 mm?

73 de SM6VTZ/Christian
 
Last edited:
Hej!

Frågorna haglar, vad rekommenderar ni för betong?
Expanderbetong, finbetong eller grovbetong?

Jag kommer troligtvis få blanda med visp, då tombola blir svårt på platsen.

Tacksam för svar.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej
Jo, många frågor är det, men om man inte frågar är det svårt att lära sig något.

Undergjutning görs normalt för att hela fästet ska belastas och inte bara muttern på bulten.

Scanmast har på sin hemsida dokument som beskriver undergjutning:
http://www.scanmast.com/sv/montageanvisningar/

Beskrivningen för Alta-masten har en tydlig bild sidan 22
http://www.scanmast.com/wp-content/uploads/2017/04/Alta-101066.pdf

Likaså beskrivningen för Delta-masten sidan 13
http://www.scanmast.com/wp-content/uploads/2016/11/737709-Delta.pdf

Armering av undergjutningen behövs normalt inte.

Gjuter du däremot upp en sockel som sedan undergjutningen kommer att vila på så kan du behöva förstärka den med några armeringsjärn. Betong tål tryckkrafter mycket bra men kan behöva hjälp om det finns dragkrafter.

Det behövs inga grova armeringsjärn då de bara ska se till att sockeln inte spricker i sidled.
Ett kamflänsjärn böjt till en triangel eller en liten bit armeringsmatta klippt till lagom storlek.
Överdriv inte armeringen.

Kom även ihåg att armeringsjärn behöver ligga en bit in från ytterkanten på gjutningen. (4-5cm in ger dig marginal både för rost och frostsprängning)

Grovbetong är bra till eventuell sockel.
Blanda med visp i balja eller i "blandningssäck". Den sistnämnda är enkel att använda då den fylls med vatten och betong och sedan "bara" dras fram och åter i ändarna för att blanda betongen i mitten.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top