Hur går det med CW Träningen ?

SM7WDG

Well-Known Member
Denna tråden skapas för att jag skulle vilja få lite pejl på hur många som sitter och jobbar på att lära sig CW i dagsläget. Berätta gärna era "metoder" och hur långt ni kommmit !!

Bästa 73 de Sm7WDG / Freddy
 
Ständigt pågående arbete... :D

Jag tog mitt C-cert 1992 och upptäckte ganska snabbt att 40-takt är en för låg takt på banden.

Ända sedan dess har jag periodvis försökt lyfta mig i hastighet.
SSA's gamla fina CW-program, en liten enchips CW-övningsdator samt lyssna på banden.
Jag har använt spärrad hastigeht som metod. Tecknen i 80 - 100-takt.

Hela tiden har jag haft problem att motivera mig efter en tids träning. Då har det runnit ut i sanden igen. :confused:

Som mest har jag väl varit och nosat på 80-takt blandade bokstäver (ej klartext). Men just nu ligger jag väl snarare i 50-60 takts segmentet, d v s fortfarande för långsamt för att kunna läsa ett "normalt" CW-QSO på banden.

Vad gör man när motivationen tryter?

73 de SM0RVV
 
SM0RVV said:
Vad gör man när motivationen tryter?
Ett förslag: Försök hitta några fler i samma situation. Det är lättare och framför allt roligare att öva tillsammans.

Dessutom vill jag påminna om den s.k. tröskeleffekten, som brukar komma strax före varje större genombrott. Det är då man frestas att ge upp, men om man kan motivera varandra i en liten grupp, blir det lättare att komma vidare.

Den för mig högsta tröskeln var att lära mig ta emot i huvudet, utan att behöva skriva ner varje tecken. Vilken befrielse när det, efter de obligatoriska 7 sorgerna och 8 bedrövelserna, till synes plötsligt bara fungerade!

73

Göstha
 
Jag har alltid undrat över det där.
Tar du emot "allt" i huvudet, eller är det bara vanliga ord, och Q-förkortningar?

Det svåra med kurser och kompisträning (jag har provat det oxo) är att man har för lite tid som passar flera. Man kanske kan hitta en eller två tider per vecka som passar flera. Men man borde ju träna varje dag.

En skol-frekvens på 80m vore inte så dumt.
Frivilligt deltagande samma tid och frekvens varje kväll. Då kanske antalet utövare är tillräckligt stort för att det alltid ska finnas någon att öva mot.

Kombinerat med en webbsida där man kan skriva till varandra skulle ju vara toppen. För om man precis börjat lära sig så blir det ju svårt att föra över riktiga meddelanden i CW - eftersom man inte kan det ännu.

Fasiken, det kanske var en bra idé jag just kom på?
Jag ska fundera lite, jag skulle kunna hålla i samordningswebbsidan.

73 SM0RVV
 
hur går det med cw-träningen?

Jag kämpar på via Radioskolan och så plussar jag på med Arrl`s W1Aw-kurser .Jag tyckte först för ca 6 månader sedan att 75 takt var för svår att börja med men nu så förstår jag finessen med detta.jag har gett mig f-n på att jag skall klara 75-80 takt fast ibland så känns det tungt och då lägger man av men så kommer trycket fråm mig själva att nu så fortsätter jag...
Jag märker att det är en del kvar när man lyssnar på fritext från w1aw -man vill gärna "gissa" orden och när det blir fel så missar man nästa ord med!
Det är träning och mera träning som behövs.
Ok lite om var jag står idag!
73 de
sa7aiy
 
Som nämndes tidigare så finns det s.k. "tröskeleffekt". Man tycker att man fastnar och det är helt normalt. Ge inte upp! Bara fortsätt, helt plötsligt så lossnar det och så klarar man högre hastighet igen...ända till man är uppe i 150, sen tycker jag att efter det kan man gott unna sig datorhjälp, men då är ju det roliga med cw borta...
Själv kör jag elbugg och tar emot i huvudet (blir så slarvigt skrivet annars).:D
/Ingvar
*(som tackar för träningen på SignS o. SL5AB).
 
Last edited:
Bara en kort story om hur jag gjorde.
Eller gjorde för fel.
Jag ville bli radioamatör, var kanske 16 år gammal.
Fick tag på en QTC med byggbeskrivning av en elbugg, en "popbugg" av SM3AVQ.
Klart man måste ha en elbuygg för att lära sig Morse.
Så jag byggde en.
Inte katten lärde jag mig Morse med elbuggen trots idogt paddlande efter en lista med Morse koden.
Nästa steg var i lumpen då det skulle bli en fritidskurs i Morse, det var på A9, och SM4BW som var både provförrättare och befäl där.
Det blev ingen kurs.

Tiden gick och någon sade att man skall lyssna för att lära Morse.

Vi var då några som fick låna en gammal tysk skivkurs, 45 varvs skivor, och man lärde sig 4 tecken per lektion.
Nu släppte det, skitkul. Tyckte jag.
Men inte mina kompisar och snart satt jag ensam med skivkursen.

Jag lärde mig dock, och kunde snart träna med radiolyssning.

Några tecken var svårare än andra och ville inte fastna.
Jag spelade in band med bara dessa tecken och hårdträndade dessa, varvid det släppte även med dessa.

Skitkul var det och snart fanns ett B -cert.
En liten TX med två transistorer och en kristall stog klar och det blev QSO till och med på lunchrasten.
Snart blev det VFO på den lillla TX.

Sen blev det A cert och SSB.

Det kan vara svårt att lära sig Morse om det inte finns någon att fråga.
Men med envishet gick det.

Jag skrev ut ett par kollegieblock och ett antal pennor gick åt.

Numera något QSO då och då, samt lyssnar gärana på Morse QSO på HF banden.
Men kan inte läsa i huvet, skulle tro att det behövs mer träning där.....
 
SM0RVV said:
Jag har alltid undrat över det där.
Tar du emot "allt" i huvudet, eller är det bara vanliga ord, och Q-förkortningar?
SM4FPD said:
Men kan inte läsa i huvet, skulle tro att det behövs mer träning där....
För att svara er båda på en gång:

Jag lärde mig att ta emot allt i huvudet, även krångliga ord. Det visade sig så småningom vara betydligt svårare att "dechiffrera" långa ord vid 80-takt än vid t ex 160-takt, eftersom man i den lägre takten ibland kan råka glömma början av ordet innan man kommit till slutet. Samma sak gäller nog vid sändning också, även om skillnaden inte känns lika markant.

Givetvis skriver jag ned det som behövs till loggen, och även sådant som jag vill komma ihåg att kommentera vid nästa sändningspass (ragchew). Men det gör jag på foni också ...

Träning är A och O. En modell jag använde var att be motstationen*) sända i överkant av vad som kändes bekvämt att ta emot, även om jag själv ännu inte lärt mig sända i samma takt. Då blev man så illa tvungen att skärpa sig och färdigheten ökade förvånansvärt snabbt, tills man började närma sig gränsen för sin kapacitet. Gränsen är naturligtvis högst individuell, och inget man vare sig behöver skämmas för eller skall skryta över.

Apropå A och O, jag började min "bana" på SL2AO, det kanske hjälpte till ... :)

73 / Göstha

*) P.S. Ett särskilt tack till bl a SM5BCE!
 
Last edited:
Back
Top