EMC och E-Mark för bilar gäller bara för eleketronik anslutet till bilen elsystem.
Moderna bilar ingår i E-Mark och det är inte tillåtet att göra installationer med radio som inte har E-Mark. Men i ditt fall står ju bara bilen där bredvid radiostionen. Och Du skall då inte ha något ansvar för vad du gör med bilen. Skulle du varit ansluten till bilen har du hela ansvaret för att du använder E-Mark godkänd eleketronik.
Exvis en IC-706 med 100 watt 50 watt och 20 Watt HF, VHF och UHF tjänar som referns för E-mark och typgodkännandet. Att ansluta en icke E-mark godkänd handapparat till cig uttagaet är således inte tillåtet och ansvaret ligger på bilägaren. Harnapprater är aldrig E-mark typade.....
Tillsynsmyndighet för E-mark och fordonsdirektivet är vägverket, och jag föreslår att du sänder dina frågor om det som hänt dit.
Jag har några frågor med svar till just VV i ärendet. Dock gäller dessa installation i fordon men vi ser ändå vissa samband och framför allt KRAV KRAV ochj KRAV från fordonsindustrin.
Så här lyder de:
Fråga: vem bär ansvaret om det uppstår en skada på grund av en icke godkänd utrustning installerats i fordon? Kunden (fordonets ägare)? Installatören? Eller Tillverkaren?
VV: Det är i första hand fordonsägaren som bär ansvaret för sitt fordon. Tillverkaren har dock inte rätt att släppa ut produkter på marknaden som inte är e-märkta. Föreskrifterna reglerar även att elektrisk och elektronisk utrustning för att få tas i bruk ska vara e-märkt vilket bör innebära att även den som installerar har ett visst ansvar.
Fråga: Vem kontrollerar att bestämmelserna efterföljs? Ska vi som installatörer, företag eller kunden själv kolla att utrustningen är e-märkt? Bilprovningen eller någon annan?
VV: Tillverkaren får bara släppa ut e-märkta produkter på marknaden. Den som är tillsyningsmyndighet för detta är Vägverket. Bilprovningen har även rätt att kontrollera att fordonet uppfyller kraven i samband med besiktningen.
Fråga: Vad gäller för äldre utrustning som levererats innan direktivet gällde, får den monteras i en ny bil?
VV: Nej.
Fråga: Kan jag nyinstallera icke e-märkt utrustning i fordon äldre än 1996 års modell?
Nej, någon nyinstallation får inte göras i annat fall än reparation. Däremot kan man montera en begagnad utrustning. Ny utrusning ska vara typgodkänd (e-märkt) för att få släppas ut på marknaden eller tas i bruk i ett fordon.
Fråga: Ska även tillbehör e-märkas. Till exempel antenner, högtalare, mikrofoner, kablage etc.?
VV: Elektrisk och elektronisk utrustning som har någon form av aktiv funktion som kan utstråla emission ska vara typgodkänd enligt ovanstående direktiv (e-märkt)
Så din fråga till VV är då vad som gäller för radiostationer som inte är anslutna till bilens elstystem.
Och vem som är ansvarig om något händer med bilen då. Exvis kunde ju värre saker hänt med bilen, bromsarna kunde stängts av, Krockudden löst ut etc.
En annan bil kunde ju har kört förbi när du sänder och exploderat av din HF..... Förmodligen gäller ingenting i ditt fall, och man kanske kunde göra biltillverkaren ansvarig, ne då uppstår frågan om vem som ahr störst juridisk "kraft", du eller biltilverkaren??? Så det blir nog att själv bekosta bilreparationen.