Hur kör man satellit QO-100 ?

SM0GLD

Vänsterhänt
Har funderat lite på Oscar-100.
Lyssna kan man tydligen göra med en vanlig TV-parabol men hur stor tallrik krävs för sändning?
 
Ja det behövs inte så stora grejer om man får till lite effekt. Man skriver bara till PTS att man vill ansöka om tillstånd för att sända mot satelliten QO-100 så får man ett dokument som skall fyllas i och skickas tillbaka. PTS har en rutin dom är nöjda med.

Transpondern hör otäckt bra och alla är väldigt uppmärksamma på vad som händer på vattenfallet så man behöver inte ligga och testa många gånger innan det blir QRZ... https://eshail.batc.org.uk/nb/

73 Håkan
 
Nu ångrar jag att jag slängt alla mina "parasoller"
Varför har man inte obegränsat förråds-utrymme:(
Det blir att leta upp en ny tallrik.
 
Beskeden från PTS har inte direkt varit glasklara.
Enligt deras faktablad kan man inte få tillstånd för högre effekt i det aktuella frekvensbandet.
Men de beviljar ändå ansökningar ibland. Och ibland inte.

73,
Jonas SM5PHU
 
Jag har oxå några paraboler som jag räddat ifrån återvinningen men en del fattar inte vad
man ska ha dom till liksom hitta en vid återvinning stationen där jag bor som var oanvänd
med alla stag och delar utslängd på backen och i förpackningen till någon kommersiell
sattelit kanal som är igång vilket slöseri med prylar

sm0ydo
 
Beskeden från PTS har inte direkt varit glasklara.
Enligt deras faktablad kan man inte få tillstånd för högre effekt i det aktuella frekvensbandet.
Men de beviljar ändå ansökningar ibland. Och ibland inte.
OK, men i dokumentet är det ju glasklart.
Man får väl beskriva lite tydligare att det gäller satellit och inte bara 2,4GHz generellt.
 
Har i dag äntligen fått ihop lite lämplig utrustning för ett lyssningstest.

QO-100 rx test_setup.jpg

Jag riktade grovt in azimuth med hjälp av en kompass och elevation enligt markeringar på fästet.
Givetvis började jag med att justera stativet med hjälp av vattenpass.
Tallriken är bara 55cm. Hittad på skroten.

QO-100 rx test.jpg

Här ser vi flera stationer som är fullt läsbara. Dom yttersta signalerna är fyrar.

Först fick jag inte in någonting alls. Dubbelkollade elevationen och kompassriktning som visade sig plötsligt avvika en hel del.
Mitt digitala vattenpass har magneter i botten:D.....bort med den.
Därefter provade jag att sakta panorera med kamerastativet och vips kom signalerna in.
Norr och söder hade flyttat sig inte bara beroende på magneterna i vattenpasset utan även pga påverkan från den malmrika berggrund misstänker jag.
Går jag över tomten med siktet inställd på en punkt lång bort så varierar kompassriktningen en hel del.

Det här var ju riktigt kul! Nu blir man faktiskt tvungen att fixa TX också.
 
Jag gjorde också lite lyssningsexperiment i somras efter ett misslyckat försök sommaren 2019 med hemmabyggd LNB-arm till en 70/80cm offsetparabol. I år lyckades jag samma parabolmodell men med intakt arm. Först hittade jag fel satellit eftersom det var tomt på 740MHz men signaler fanns högre upp. Med en liten vridning österut så ordnade det sig :) Fick dock inte lika starka signaler som du GLD men det kanske finns utrymme för mer justeringar. Körde Bias-T från den här tråden, SDRPlay1A och labbaggregat samt laptop.
DSC_1877_small.jpg

För TX ritar jag just nu på något som är inspirerat av AMSAT-DLs förstärkare. Jag gör ett kort med fyra olika bandpassfilter, valbara med 0-ohmare, andra "hybrid couplers" och i bästa fall kan man börja köra med en förstärkare. Förstärkarna kommer ha separat 5V-matning så jag kan återanvända ett kort med 2 av 3 LMR33630 på från ett annat projekt. Lite luftledningar för bias och ptt så slipper jag korsa RF-ledarna. Som sändarantenn tänkte jag testa bygga en POTY.
 
Fick dock inte lika starka signaler som du GLD men det kanske finns utrymme för mer justeringar.
Jag körde inte med någon dämpsats mellan LNB och SDRPlay1A, jag hade glömt den hemma.
Med lite justeringar av både if gain och rf gain i SDR Console så blev det ganska bra.

En POTY ser enkel ut om det inte var för den dielektriska linsen men man kan ju köra med två antenner så slipper man borra hål i sin LNB.

Bias-T löddes ihop av junk och drosseln lindade jag på ett grovt sugrör :)

Bias_Tee for LNB.jpg
 
Körde också utan dämpare förutom en skarv på F-kabeln och 3-4dB i bias-tn.
POTY: Dielektrisk lins, nu har du en ursäkt för att skaffa 3d-printer ;-)
 
Avdelningen kommande projekt. QO-100.
Köpte en adalm pluto för rätt länge sedan, men annat kommit ivägen. Ser nu att det utvecklats mjukvara för en transceiver baserad på pluton, vilket inte verkar så tokigt.
Skrivit ut hållare för duoband helix/lnb design DM4DS. Utskrivet i petg. Om inte annat blir det en fin vas.
Har över några reflektorer, både till DM4DS V1, och DC8PAT ifall någon är intresserad.20210907_113542.jpg
 
Intressant matare den där glasstruten.
Jag läste att den ger ca 2dB dämpning för LNB´n.
Är POTY en bättre eller sämre matare?
 
Last edited:
Kände inte till glasstruten, sparar undan den tills det blir dags att bygga antenn.
 
Back
Top