Hur kör man satellit QO-100 ?

SM0GLD

Vänsterhänt
Har funderat lite på Oscar-100.
Lyssna kan man tydligen göra med en vanlig TV-parabol men hur stor tallrik krävs för sändning?

SM7WSJ

Well-Known Member
Ja det behövs inte så stora grejer om man får till lite effekt. Man skriver bara till PTS att man vill ansöka om tillstånd för att sända mot satelliten QO-100 så får man ett dokument som skall fyllas i och skickas tillbaka. PTS har en rutin dom är nöjda med.

Transpondern hör otäckt bra och alla är väldigt uppmärksamma på vad som händer på vattenfallet så man behöver inte ligga och testa många gånger innan det blir QRZ... https://eshail.batc.org.uk/nb/

73 Håkan

SM0GLD

Vänsterhänt
Nu ångrar jag att jag slängt alla mina "parasoller"
Varför har man inte obegränsat förråds-utrymme:(
Det blir att leta upp en ny tallrik.

sm5phu

Well-Known Member
Beskeden från PTS har inte direkt varit glasklara.
Enligt deras faktablad kan man inte få tillstånd för högre effekt i det aktuella frekvensbandet.
Men de beviljar ändå ansökningar ibland. Och ibland inte.

73,
Jonas SM5PHU

SM0YDO

Well-Known Member
Jag har oxå några paraboler som jag räddat ifrån återvinningen men en del fattar inte vad
man ska ha dom till liksom hitta en vid återvinning stationen där jag bor som var oanvänd
med alla stag och delar utslängd på backen och i förpackningen till någon kommersiell
sattelit kanal som är igång vilket slöseri med prylar

sm0ydo

SM0GLD

Vänsterhänt
Beskeden från PTS har inte direkt varit glasklara.
Enligt deras faktablad kan man inte få tillstånd för högre effekt i det aktuella frekvensbandet.
Men de beviljar ändå ansökningar ibland. Och ibland inte.
OK, men i dokumentet är det ju glasklart.
Man får väl beskriva lite tydligare att det gäller satellit och inte bara 2,4GHz generellt.