Hur kör man satellit QO-100 ?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag behöver ett lågeffekt slutsteg för 2.4GHz.
Hittade flera MGF0509A i komponentsamlingen.
Finns det någon känd konstruktion med dessa transistorer?

SM0AOM

Well-Known Member
1631119341612.png
s-parametrar
1631119428151.png
Ingångsmatchning

1631119771933.png

Utgångsmatchning

DC-matning via avdrosslade 1/4 vågsledningar som är effektivt dämpade via externa serieimpedanser så att instabilitet på låga frekvenser förhindras. Sätt två förstärkarsteg i serie med chipkondensatorer på 47 eller100 pF som kopplingskondensatorer, gain blir drygt 20 dB och bandbredden c:a 25%.

Byggs lämpligen på teflonlaminat med 0,8 eller 1,2 mm tjocklek.

SA5PMG

Well-Known Member
Är man inte sugen på hemmabygge och nöjd med 1W så är följande intressant. Utvärderingskort med ADL5606 för runt 400. Eller så tar man en chans på Aliexpress. Har för mig att den funkade ungefär som utlovat. Men det är ju som sagt alltid roligare att bygga själv, särskilt med delar man redan har.

SM0GLD

Vänsterhänt
Tack K-A.
Det kanske blir ett bygge, vem vet.
Jag tycker mig ha sett en konstruktion med MGF0905A tidigare men kan inte hitta den nu.

SM0GLD

Vänsterhänt
Har i dag kopplat upp den stora tallriken och det blev klart starkare signal.

QO-100 rx test_setup3.jpg

Det är en viss skillnad i storlek.
Varför är vissa paraboler ovala vertikalt och andra ovala horisontellt?

SM7WSJ

Well-Known Member
Misstänker att en av parabolerna är anpassad för att kunna ta emot flera satellitpositioner samtidigt. (Med annat LNB fäste)

73 Håkan

Attachments

• LNB.jpg
    LNB.jpg
    34.8 KB · Views: 6

SM4WWG

Well-Known Member
Kul med Oscar-100. Har inte varit aktiv på den på ett bra tag nu, men jag var väldigt tidigt igång på Oscar-100, på både NB- och WB-transpondern. Finns det några fler här som kört DATV från SM-land på Oscar-100.
Mina prylar är nedplockade för tillfället. Tanken var att bygga ihop grejorna lite mer permanent, men många andra projekt har kommit i vägen ;)
Körde med ADALM Pluto och SDR-Console för NB och diverse annat för DATV.

73 de SM4WWG // Jörgen

Attachments

• IMG_20200322_105630.jpg
    IMG_20200322_105630.jpg
    413.9 KB · Views: 6

SM7NTJ

Well-Known Member
Det är en viss skillnad i storlek.
Varför är vissa paraboler ovala vertikalt och andra ovala horisontellt?
När du har en offsetmatad parabol, oval i vertikalled, så har man valt ut en del av en stor parabol som sitter över matningen. Om du lyser med en rund ljuskägla mot en hel parabol så blir den belysta ytan oval.

Parabolen som är oval i sidled ger som Håkan skriver möjlighet till flera fokus punkter. Här har en del nyttjare haft problem med att montera mikrovågshuvudena "korsat" i förhållande till satellitbanan och då inte fått in rätt satellit.

73 de SM7NTJ Lorentz

SM0GLD

Vänsterhänt
Om du lyser med en rund ljuskägla mot en hel parabol så blir den belysta ytan oval.
Javisst, då behövs ju inte den delen utanför ljuskäglan.
Mottagning går ju bra så nu ska jag försöka fixa till sändningen också.