Hur kör man satellit QO-100 ?

Jag behöver ett lågeffekt slutsteg för 2.4GHz.
Hittade flera MGF0509A i komponentsamlingen.
Finns det någon känd konstruktion med dessa transistorer?
 
1631119341612.png
s-parametrar
1631119428151.png
Ingångsmatchning

1631119771933.png

Utgångsmatchning

DC-matning via avdrosslade 1/4 vågsledningar som är effektivt dämpade via externa serieimpedanser så att instabilitet på låga frekvenser förhindras. Sätt två förstärkarsteg i serie med chipkondensatorer på 47 eller100 pF som kopplingskondensatorer, gain blir drygt 20 dB och bandbredden c:a 25%.

Byggs lämpligen på teflonlaminat med 0,8 eller 1,2 mm tjocklek.
 
Är man inte sugen på hemmabygge och nöjd med 1W så är följande intressant. Utvärderingskort med ADL5606 för runt 400. Eller så tar man en chans på Aliexpress. Har för mig att den funkade ungefär som utlovat. Men det är ju som sagt alltid roligare att bygga själv, särskilt med delar man redan har.
 
Tack K-A.
Det kanske blir ett bygge, vem vet.
Jag tycker mig ha sett en konstruktion med MGF0905A tidigare men kan inte hitta den nu.
 
Har i dag kopplat upp den stora tallriken och det blev klart starkare signal.


QO-100 rx test_setup3.jpg

Det är en viss skillnad i storlek.
Varför är vissa paraboler ovala vertikalt och andra ovala horisontellt?
 
Misstänker att en av parabolerna är anpassad för att kunna ta emot flera satellitpositioner samtidigt. (Med annat LNB fäste)

73 Håkan
 

Attachments

  • LNB.jpg
    LNB.jpg
    34,8 KB · Views: 6
Kul med Oscar-100. Har inte varit aktiv på den på ett bra tag nu, men jag var väldigt tidigt igång på Oscar-100, på både NB- och WB-transpondern. Finns det några fler här som kört DATV från SM-land på Oscar-100.
Mina prylar är nedplockade för tillfället. Tanken var att bygga ihop grejorna lite mer permanent, men många andra projekt har kommit i vägen ;)
Körde med ADALM Pluto och SDR-Console för NB och diverse annat för DATV.

73 de SM4WWG // Jörgen
 

Attachments

  • IMG_20200322_105630.jpg
    IMG_20200322_105630.jpg
    413,9 KB · Views: 10
Det är en viss skillnad i storlek.
Varför är vissa paraboler ovala vertikalt och andra ovala horisontellt?
När du har en offsetmatad parabol, oval i vertikalled, så har man valt ut en del av en stor parabol som sitter över matningen. Om du lyser med en rund ljuskägla mot en hel parabol så blir den belysta ytan oval.

Parabolen som är oval i sidled ger som Håkan skriver möjlighet till flera fokus punkter. Här har en del nyttjare haft problem med att montera mikrovågshuvudena "korsat" i förhållande till satellitbanan och då inte fått in rätt satellit.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Om du lyser med en rund ljuskägla mot en hel parabol så blir den belysta ytan oval.
Javisst, då behövs ju inte den delen utanför ljuskäglan.
Mottagning går ju bra så nu ska jag försöka fixa till sändningen också.
 
Har börjat inventera filterförrådet och hittade denna lilla "goding" som passar bra i sändardelen.
Det står 2400-2624MHz på etiketten men det visade sig att filteret inte var trimmat :(
Jag har försökt trimma med hjälp av min nanoVNA men svepet går alldeles för långsamt så man tappar helt trimkänslan.
Jag har trimmat dylika filter på VHF men detta var för svårt.
Hur ska man gå tillväga?

2400MHz filter.jpg
 
Bäst är om man har en VNA med TDR-option (Time Domain) så att man kan se hur de individuella resonatorerna svarar på justeringar. Resultatet kan avläsas i distans där varje resonator syns. Oftast saknas (av ekonomiska skäl) denna facilitet så man får göra så gott man kan. Man skall mäta reflektion (S11) och transmission (S21).

Först drar man ur resonatorskruvarna ganska ordentligt så att resonatorerna ligger utanför resonans.

Därefter justeras kopplingsskruvarna så att man får minsta möjliga koppling mellan resonatorerna.

Därefter börjar man försiktigt skruva in resonatorerna med början från ena ändan tills man ser en resonansdipp (S11).

Därefter nästa som kommer "krypande" på skärmen.

Dipparna skall INTE justeras till en enda frekvens. När man börjar få till det hela kan man sedan justera kopplingen för att få till bästa möjliga RL (S11) och observerar hur transmissionen blir (S21) Detta kan vara ganska tidsödande men efter en stund får man en känsla för hur resonatorerna interagerar med kopplingsskruvarna.

En del analysatorer typ äldre HP kan ha problem med löptiden genom mångpoliga filter så man får sänka svephastigheten tills man ser att de "låser".
 
Nu vet jag inte hur det är i detta fallet men på många filter har de enskilda resonatorerna resonans på exakt samma frekvens. Det är kopplingen som gör att man sen får resonansdippar eller toppar om man ser till S21. Man luras sig när man tittar på ett trimmat filter och ser dipparna över bandet. Men beronede på typ och vad konstruktören tänkt sig kan mycket väl alla resonatorer ligga på exakt samma frekvens (typ mittfrekvens).

I fallet som Ulf beskriver så får man nog en "lös" koppling vilket då gör att man skall skruva till olika frekvens.

Oftast är det ju symmetriskt också så vänstersidan speglas till högersidan i mitten. Vilket kanske underlättar hur djupt man skruvar ner skruvarna på respektive sida.

Det kanske då kan se ut så här, S21 vid lös koppling. I detta fallet ligger alla resonantorer på 2512 MHz.

1638294176935.png
Och vid normal koppling med olika Q värden...
1638294258740.png
1638294319193.png
 
Tack för all värdefull info.
När det gäller kopplingsskruvarna / aperturskruvarna, hur ska jag göra?
Dessa skruvar är så korta att dom knappast kan "stänga" aperturen för att på det sättet minska kopplingen.
Eller har jag tänkt helt fel när det gäller skruvarnas funktion?
 
Du tänker nog rätt. Allt jag kan skriva är att så gott det går prova och se hur resultatet blir.
 
Bilden från IEEE TRANSACTIONS ON MICROWAVE THEORY AND TECHNIQUES, VOL. 51, NO. 4, APRIL 2003
Cross-Coupling in Coaxial Cavity Filters—A Tutorial Overview J. Brian Thomas, Member, IEEE

1638334319516.png
När jag höll på med filtren till repeatern snavade jag över den här artikeln.
Jag har ännu inte kommit vidare i mina funderingar på att bygga ett duplexfilter för 70cm amatörradio med den här tekniken.
Det finns ett inlägg här på forumet under hemmabyggen där jag provat att bygga om ett komersiellt filter till 70cm och då fick fram ett bandpass med notchfunktion.

När jag hittat mer byggmaterial på någon loppis ska jag prova vidare.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Om skruvarna på filtret inte går att justera in/ner skulle jag fundera på att anförskaffa längre men då är det ju det där med gängstigningen som om den inte är metrisk kan ställa till det. Dessutom bör materialet inte vara ferromagnetiskt. Köpte mässingsskruvar via eBay.de där en firma anonserade till bra priser.
 
Nej inte metriska skruvar, filtret är från GHz i Canada.
Skruvarna sticker ner max 6mm om muttern ska få plats.
Resonatorerna är 17.86mm långa.
 
Back
Top