Hur komma igång med PSK31?

SA3BYC

Well-Known Member
Mitt upp i allt antennexperimenterande har jag blivit intresserad av PSK31, eller egentligen av digitala moder generellt och har forskat runt lite. Tyvärr så verkar det svårt att hitta något enkelt om hur man kommer igång och vad som krävs, en sorts "PSK31 for Dummies". Om tekniken bakom och teori finns massor, men något grundläggande om hur man kommer igång verkar svårare. Med tanke på hur mycket som brukar finnas att hitta på Internet så är jag säker på att jag helt enkelt inte lyckats söka på rätt sätt, så snälla hjälp mig någon.

Om jag utgår från min egen situation så har jag idag en Yaesu FT-450AT ihopkopplad med en liten notebook PC via en original Yaesu USB kabel. Kör HRD och lite annat på den lilla PC'n och det funkar bra. Tror att det i HRD finns programvara för PSK31, DM-780? Är jag nästan där utan att ha förstått det, eller måste jag skaffa ny utrustning för att koppla radion till datorn? Frågetecknen hopar sig och jag hoppas på någon här som också varit ny någon gång ;)

/Johan

Jag har gjort så enkelt som att anslutit ett headset med ganska tätslutande lurar till dator och stoppat sändarens mikrofon i lurarna. Sedan låter jag datorns mikrofon lyssna ganska nära radions högtalare. Jag lyxade till det lite och hade en extern S/M-omkopplare, men är man lite försiktig så kan man även använda den inbyggda PPTn med ett gummiband om.
Jag använder inga logprogram, inga USB-sladdar, bara en hembyggd sändare med SSB och i datorn har jag ett program jag hittade hos ARRL.
Lycka till

Du har redan 90% av allt som behövs.

Det som behöver kompletteras är ett interface mellan
datorn och radion, närmare bestämt mellan ljudkortet och mikrofoningång / audioutgång
samt mellan serieporten och PTT-ingången.

Samtliga dessa tre signalvägar bör vara galvaniskt isolerade med transformatorer och optokopplare så
att inte störningar från datorn kommer in i mottagaren och så att inte HF från sändaren kommer in i datorn.

Det finns 13 på dussinet beskrivningar på nätet över sådana interface.
Saken finns även beskriven i QTC ett par-tre gånger de senaste 10 åren.

Se dock upp för att anordningen av någon svårbegriplig anledning ofta kallas "modem".

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Mitt upp i allt antennexperimenterande har jag blivit intresserad av PSK31, eller egentligen av digitala moder generellt och har forskat runt lite. Tyvärr så verkar det svårt att hitta något enkelt om hur man kommer igång och vad som krävs, en sorts "PSK31 for Dummies". Om tekniken bakom och teori finns massor, men något grundläggande om hur man kommer igång verkar svårare. Med tanke på hur mycket som brukar finnas att hitta på Internet så är jag säker på att jag helt enkelt inte lyckats söka på rätt sätt, så snälla hjälp mig någon.

Om jag utgår från min egen situation så har jag idag en Yaesu FT-450AT ihopkopplad med en liten notebook PC via en original Yaesu USB kabel. Kör HRD och lite annat på den lilla PC'n och det funkar bra. Tror att det i HRD finns programvara för PSK31, DM-780? Är jag nästan där utan att ha förstått det, eller måste jag skaffa ny utrustning för att koppla radion till datorn? Frågetecknen hopar sig och jag hoppas på någon här som också varit ny någon gång ;)

/Johan

En presentation jag höll på klubben för ett bra tag sedan.

http://www.ssra.se/upload/psk_31.pdf

Håll till godo !

Har man VOX i sin rigg och kör via mic-ingången så räcker det med 2 isolertrafon
för att köra PSK31.

Tack alla för era svar och all info!

jag trodde att jag var ännu lite närmare än så, har fått lära mig att en ljudkabel mellan radion och datorn gör det möjligt att få igång vattenfallet/bandscoopet i HRD. Man kan ju dessutom nyckla sändaren från HRD, så där trodde jag att det krävdes lite mindre än vad det tydligen gör. Trodde i min enfald att TM-780 kanske pratade med radion via det befintliga kablaget och att det bara var kopplingen på ljud mellan dator och radio som behövdes. Man lär så länge man lever ;)

Eftersom jag kör HRD på en Notebook dator så har jag förstås ingen serieport. I så fall verkar ju alternativet med ett Signallink USB interface enklast och smidigast. Dessa ser man ju till salu lite då och då på olika säljsajter.

Dags att börja hålla ögonen öppna efter Signallink "burkar" med andra ord. Tack alla och är det någon som har något att tillägga är jag idel öron. Jag kommer med 99% säkerhet att välja att prova med TM-780 som ju redan finns i min HRD mjukvara. Gissar att det finns integration mot loggbok och annat smått och gått där.

Tack! /Johan

Tack alla för era svar och all info!

jag trodde att jag var ännu lite närmare än så, har fått lära mig att en ljudkabel mellan radion och datorn gör det möjligt att få igång vattenfallet/bandscoopet i HRD. Man kan ju dessutom nyckla sändaren från HRD, så där trodde jag att det krävdes lite mindre än vad det tydligen gör. Trodde i min enfald att TM-780 kanske pratade med radion via det befintliga kablaget och att det bara var kopplingen på ljud mellan dator och radio som behövdes. Man lär så länge man lever ;)

Eftersom jag kör HRD på en Notebook dator så har jag förstås ingen serieport. I så fall verkar ju alternativet med ett Signallink USB interface enklast och smidigast. Dessa ser man ju till salu lite då och då på olika säljsajter.

Dags att börja hålla ögonen öppna efter Signallink "burkar" med andra ord. Tack alla och är det någon som har något att tillägga är jag idel öron. Jag kommer med 99% säkerhet att välja att prova med TM-780 som ju redan finns i min HRD mjukvara. Gissar att det finns integration mot loggbok och annat smått och gått där.

Tack! /Johan

Du är välkommen hit för en grundkurs Johan ;)

Har man VOX i sin rigg och kör via mic-ingången så räcker det med 2 isolertrafon
för att köra PSK31.
I Johans fall är det faktiskt enklare än så

På sidan 76 i manualen för FT-450 finns det beskrivet hur man lämpligen använder data uttaget på baksidan av denna maskin tillsammans med (dig)vox.

Fördelen med att använda data uttaget är att du kan fortsätta ha mikrofonen ansluten på framsidan, eftersom denna kopplas bort när man sänder data.

Helt underbart vad man får lära sig här på forumet, Tack alla! och stort Tack Micke för inbjudan. Jag kommer att ta den på allvar och kommer när semestrar och elände är avklarat. Ps. vill gärna ha lite mjölk i kaffet ;)

Fortsätt hemskt gärna med goda råd här i tråden :) Även om jag inte hinner prova just nu så skal jag och dessutom tror jag ni gläder även andra rookies som vill lära mer.

Tack! /Johan

BYC de APQ

Hej. Vilken antenn tänker du använda för PSK-31, eller rättare sagt, har du antenn för detta ändamål?

Hur går det f ö med ditt projekt att dra en transmissionsledning genom skogen till den planerade colinjära antennen?

73
Bengt
SM6APQ

Hej Bengt,
har inte blivit så mycket tid över till antennarbete sista dagarna. Jobb, barn på sommarlov samt inte minst radiokörande med SJ3SOP och som op i helgens stora IARU test i SK9HQ gänget har ätit upp tiden. Så svaret på frågan om den planerade Franklin antennen och matarledningen är helt enkelt att jag inte hunnit göra ett enda dugg sedan vi talades vid. Sommaren har dock lite tid kvar och vinterstormen sveper in och stoppar allt antennjobbande ;)

Jag har tänkt köra PSK med befintliga antenner, även om de är inklippta uppe i SSB o DX segmenten på alla band så kan jag ju stämma av dom med den AT-1000 tuner som står här. sedan har jag för avsikt att köra med en mer "robust" radio som jag skall hämta upp här framöver. Fick höra att Yaesun inte är den mest lämpade ardion om man vill köra PSK. En Kenwood TS-440 är kanske lite mer robust, så förutom att bli back-up här så kommer den att få gå på PSK. Hur det hela skall kopplas upp, modem? program? etc etc får vi ta till hösten. Det är ju inomhus jobb och lämplig aktivitet när stormen blåser runt utanför dörren.

Ser du något problem att köra PSK med de antenner jag redan har uppe (Inv-V's för 80, 40, 20m. Sloopers för 15, 17m. Vertikaler 40, 15 och snart 10m.) och tunern?

/J

Tjena Micke!

Jo det var en SM7'a, kan PM dig signal o namn om det är viktigt, som när vi pratades vid nämnde att det var flera som kört med just FT-450 som fått bekymmer. Som jag fattade var det iofs relaterat till att man klämde på rätt bra med effekt och var en mycket flitig amatör ;) dvs körde väldigt mycket psk. Han hade själv valt att istället köra psk på en Icom och jag kan säga att han kör väldigt mycket. Jag har inte hört av honom på ett litet tag, men skall fråga lite mer i detalj när jag får kontakt igen.Då när detta nämndes så var jag inte speciellt intresserad av psk, så jag frågade inte vidare. Nu finns det mer anledning att forska lite i saken.

/Johan

ps. helt OT, fick du mitt mail? skickat i eftermiddags?

Körde aldrig mer än runt 30W i PSK-31 mode, man kommer igenom så pass bra ändå.
Dessutom ligger du på med full bärvåg hela tiden under sändningspassen.

Körde aldrig mer än runt 30W i PSK-31 mode, man kommer igenom så pass bra ändå.
Dessutom ligger du på med full bärvåg hela tiden under sändningspassen.

Precis!

Har man bara koll på inställningarna är det knappast radion det hänger på.

Tyvärr ser man allt som oftast de som tycker att "mycket är bra, mer är bättre". Detta får helt motsatt effekt när det gäller PSK.

Det är ganska intressant att se hur European Psk Club faktiskt varnar och/eller diskvalificerar de som har alltför breda signaler i Contests.

Back