Hur lång blir antenn tråden vid en vis frekvens?

Drutten

Well-Known Member
Hej
Jag har funderat det här med antenner och hur lång ska antennen vara.
För att utveckla det lite mera så har jag funderingar hur lång blir det om jag t.ex ska ha en antenn som ska ha en bra swr mitt i frekvens bandet och som ska gå bra på 80m d.v.s mellan 3.5 Khz-3.8Khz.
Så om jag ska ha en bra antenn som har en bra swr på mitten så bör den ligga på 3.65 Khz, då är min fråga hur lång blir den själva antenn tråden.
(Hoppas jag är inte helt för långt ut och cyklar)

Jag kan ta nästa fundering också för det har med antenner att göra.

Hur fungerar en vertikal multibands antenn, har den olika på jordplans pinnarna eller hur funkar det.

Sist men inte minst, finns någon liten och bra multiantenn som man kan ha på balkongen tills man får upp det på taket?

Vet att de var många frågor men så är det när man börja och funderar.
 
Hej
Jag har funderat det här med antenner och hur lång ska antennen vara.
För att utveckla det lite mera så har jag funderingar hur lång blir det om jag t.ex ska ha en antenn som ska ha en bra swr mitt i frekvens bandet och som ska gå bra på 80m d.v.s mellan 3.5 Khz-3.8Khz.
Så om jag ska ha en bra antenn som har en bra swr på mitten så bör den ligga på 3.65 Khz, då är min fråga hur lång blir den själva antenn tråden.
(Hoppas jag är inte helt för långt ut och cyklar)

Längden för våglängden i meter = 300/frekvensen.
frekvensen = 3,65MHz (du skrev KHz men troligtvis menar du MHz)
300/3,65 = 82,19m
Länden för en halvvågsdipol blir då 82,19/2 = 41,09m

41,09m är då den teoretiska längden i fri rymd med en oändligt tunn tråd.

Trådens längd påverkas alltså av höjden över mark, närheten till andra ledande objekt, trådens diameter och trådens isolering.

Hur högt ska du sätta din antenn?
Finns det plåttak?
Vilken diameter har tråden, aluminium eller koppar?
Vilket material är det i isoleringen och hur tjock är den?

Om du har svaret på dessa frågor så ska jag försöka beräkna längden.

/Micke
 
Hej Drutten!
Jag brukar använda mig av formeln 142,5/f (MHz) = längden i meter.
För 3650 kHz blir då längden 39,04 meter ( 2 x 19,52 meter). Detta gäller oisolerad cu-tråd. Om plastöverdragen elinstallationtråd användes får man räkna med en förkortningsfaktor.
39.04 är ett utgångstal. Som GLD nämner påverkas din dipolantenn av höjd över mark och närheten till plåttak.
Om du är petig kan du klippa antennen litet längre och sedan förkorta den bit för bit tills du får lägsta SVF.

Lycka till

73
Bengt SM6APQ
 
Hej
Tack för det snabb svaret.
Jag har funderat när det gäller antenner och kommit fram till att det är flera faktor som spelar roll och som du skriver tjockleken på tråden spelar roll m.m.m

Prova med att dra en elkabel ut till balkongen och jag fick in en del stationer men jag sänd inte något (man är inte dum) för då hade slutsteget gått.

Tillbak till problemet.
Jo, enligt din beräkning om jag ska ha en halvvågs antenn 41.09 men då tar man inte hänsyn på kabeln tjocklek.

Det betyder om jag tar en tunn koppar ledning och en rulle så kan jag rullla upp tråden och göra en spole av det samt göra anenn mindre, vem vill ha 42 m rak kabelt.
 
Hej

Det betyder om jag tar en tunn koppar ledning och en rulle så kan jag rullla upp tråden och göra en spole av det samt göra anenn mindre, vem vill ha 42 m rak kabelt.

Nej det funkar inte!

Klart man vill ha en 42m rak kabel!

/Micke
 
OJ!

Alla vet väl att man räknar på följande sätt:

300/3,65*0,96/2 = 39,45 M total längd mellan isolatorerna ??

Naturligtvis så tillkommer alla miljöfaktorer! Att räkna med "slankhets-tal" och liknande gör inte så stor skillnad, däremot så kan man vinkla de sista fem (5) metrarn åt sidan (upp/ned eller sidvägs) om det är trångt.

73 de sm6xyy/Jan
 
Last edited:
Hej
Tack för svaren igen, helst vill man ha en rak kabel för den ger bästa effekt men av praktiska skäl går det inte för min del, jag bor i bostadsrätts lägenhet.

Det gör att man inte kan ha en rak kabel, eller vinklad, där imot funderar jag att sätta upp något på taket (med styrelsen godkände) men det blir till våren.

Då funderar jag att sätta upp en vertikal antenn som man kan köra flera frekvenser på, har sett en som kostar runt 4 000 kr.
Tänkte om man kunde bygga en sådan i stället eller om man kunde göra en tråd antenn som man vi antenn box köra dom flesta frekvenser.

Har för någon månad inköpt en kortvågs rigg model Yaesu FT-707 med antenn tuner FC-700 och den tänkt jag köra med.
Har för närvarande inkopplad en tråd som går från antenn urtaget och ut till balkongen 10 m men jag bara DX har inte ens micken inkopplad så att man inte bränner slutsteget.
 
Hej Drutten,

Känner igen ditt problem från tiden då jag bodde i ett flerfamiljshus (höghus) och det var inte optimalt utifrån ett radioperspektiv, men man kan ändå prova och laborera med olika lösningar. Det blir kraftiga kompromisser, men det kan vara skillnaden mellan att komma ut på banden eller inte.

Titta på följande adress: Stealth Amateur Radio eller googla på Stelth Antennas. detta kan vara en god kompromiss tills du får upp en bra antenn på taket.
 
XYY de APQ.
Hej. Lite elegantare om du använder förkortnings faktorn 0.96

144/f (MHz)
Svaret blir i totala längden i meter mellan ytterisolatorerna.

73
Bengt SM6APQ
 
APQ de XYY

Gjorde jag inte det?

" 300 / 3,65 * 0,96 / 2 = 39,45 " ??

(Vi brukar använda kommatecken i swedala , )

Mina elever behöver bara lära sig grundformlerna, ev. finnesser med förkortningar etc. får dom själva komma på.

73 de sm6xyy/Jan
 
Last edited:
XYY de APQ.
Du gjorde helt rätt och din fullständiga formel är förvisso mer pedagogisk inom undervisningen. Den visar klart och tydligt hur man kommit fram till längden på dipolen.

I amatörsammanhang är annars den förkortade formeln vanlig.

ARRLs handböcker anger formeln som 468/f (MHz) = totala längden i "feet":
468 motsvarar 142,6/f (MHz) = längd i meter.

73
Bengt SM6APQ
 
APQ de XYY

Jag använde också mycket "tummar och fötter" förr men det var för svårt för eleverna.

"Använder ni så "primitiva mått" inom amatörradio?"

När jag skall "försöka" lära en nybörjare så måste jag se till att dom inte blir förvirrade, genom att hålla mig konsekvent till grundformlerna, sedan kan man ju i förbigående nämna att det går att förenkla beräkningarna på ett annat sätt.

Skall man göra många liknande beräkningar så kan man naturligtvis använda genvägarna
men hur ofta räknar nybörjaren på antenner?
73 de sm6xyy/Jan
 
Om man får trådkapa på det här forumet så gör jag det.. Annars så.. gör jag det iaf =)

Jag är totalt novis på det här området och anledningen till att jag snubblade in på erat forum är för att jag försökte leta upp information om hur man gör en lämlig antenn till en hundpejl. Närmare bestämt en Garmin Astro 220.
Astron jag har jobbar på 151.820mhz och har en sändare man sätter på hunden och en mottagare som jag håller i handen.
Söker ni på garmin astro och/eller dc30 får ni upp bilder på sändaren.
Den antennen som sitter på som orginal är inte optimal eller ens i närheten. Tänkte därför göra en kortvågsantenn.

300/151.820*0,96/4 = 47,42 cm

Räknat rätt?
Det sitter en kabelsko som anslutning på sändaren idag men förstår inte hur skärmen är kopplad? Eller skall man skala bort allt/Låta skärmen vara? Fått för mig att RG 174 är rätt för mig? Kan man dra en krympslang utanpå alltihop för att få lite bättre styrsel? Vill ju helst ha den hyfsat stel.

Idéer, förslag och/eller order mottages gärna =)
 
nOOb,
Hundpejlen är endast godkänd i sitt orginalutförande med sin orginalantenn.
Man får alltså inte göra något för att höja uteffekten på pejlen.
Detta för att begränsa räckvidden på denna typ av utrustning.

hundpejl.jpg
Klippt ur PTSFS 2010:8

Du kan däremot lätt förbättra räckvidden genom att tillverka dig en bärbar riktantenn till din mottagare.

/Micke
 
Det är nog troligt att antennen har rätt längd, en del av antennen verkar dessutom vara dolt av halsbandet som även ser till att antennen sitter stadigt och någorlunda rakt.

Det finns även separata mottagare med integrerad riktantenn, är dock inte jägare så funktion kan jag ej uttala mig om.
 
Last edited:
Ja, du har räknat rätt, men vad är det för fel på originalantennen?
Tycker du att den är för kort?
https://static.garmincdn.com/en/products/010-11049-10/g/cf-lg.jpg

Njae ju kortare ju bättre, dock är räckvidden alldeles för kort. Den är i mitt fall mellan 700 och 1000 meter. Garmin anger en betydligt bättre räckvidd och jag skulle vilja komma upp till 2km iaf.
Efter efterforskning så har det nya halsbandet Garmin släppt (DC40) har som enda egentliga skillnad en 5cm längre antenn (än DC30 vilket är den jag har) vilket förbättrat mottagningen.
Får väl bli att man köper en dylik antenn för sura 300 spänn :(

Däremot så hade det varit intressant att leka runt med olika antenner för att maximera prestandan =)
 
Drutten,
Tänk på att en längre antenn på hunden visserligen ökar räckvidden men
är klart besvärlig för vovven.

Bästa sätt att öka räckvidden är att använda riktantenn, med förstärkning,
på mottagaren.
 
Hej
Vad jag har lärt mig (om jag tänker rätt) om antenner så består den av två delar.
En obalanserad och en balanserad.
Den obalanserade är själva toppen på antenn och den kan vara upp till 600 Ohm medan efter balunen, själva koaxen är balanserad vilket ska ge 50 Ohm.

Jag fick en ide när jag satt lyssna på 70 cm reptiren, där satt två stycken och diskutera antenner och den ena sa att han hade satt upp dolda antenner, inne på själva vinden.
Då kom jag på att vårat tak är gjort i trä med takpapp på och sedan takpannor.
Då är det bara att spänna upp en tråd ganska högt upp och måla den svart så syns den inte.

Det jag fundera på är att använda en balun som fungerar på många frekvenser och jag såg på Int tradera att det finns att köpa i England för 300kr men sedan fundera om man kan använda vanlig el kabel för att göra själv antenn samt att man sätter upp den med något som håller den från själv taket.

Skulle detta funka?
 
Hej

Det jag fundera på är att använda en balun som fungerar på många frekvenser och jag såg på Int tradera att det finns att köpa i England för 300kr men sedan fundera om man kan använda vanlig el kabel för att göra själv antenn samt att man sätter upp den med något som håller den från själv taket.

Skulle detta funka?

Detta fungerar! flera amatörer har sina antenner på vinden.
Val av kabel är inte viktigt, använd vanlig FK det är billigt.

Tyvärr får du nog problem med impedansvariationerna om du försöker mata en enkel dipol med balun och koax.
Välj i stället att montera upp en "fan dipole" MULTI BAND HF FAN DIPOLE ANTENNA DESIGN som består av flera trådar.
Då kan en 1:1 balun fungera bra på flera frekvenser.
Om tråden för 80m blir för opraktiskt lång så kan den förkortas med hjälp av spolar som placeras utefter tråden.
Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )

Jag hade själv en dylik antenn monterad på min loftgång.
Antennen var resonant på 40m 20m och 15m, perfekt att mata med koax och en 1:1-balun i matningspunkten.

Lycka till Drutten.
/Micke
 
Back
Top