Hur löda BNC-kontakt från Electrokit?

SA6BNV

Well-Known Member
Köpte precis ett par BNC-kontakter från Electrokit men blir inte klok på hur de skall lödas.
De liknar dessa: http://www.solidsealing.com/technical/documents/NS10551.pdf
förutom delen som benämns "clamp". På den jag har är hålet för litet för att skärmen skall gå igenom. Enbart mittledarens isolering får plats att gå igenom.
Någon här som använt Electrokits kontakter och har lite tips?
Det är denna jag köpt:
BNC plugg RG-58 skruv Electrokit
Men "clamp":en ser inte ut som på bilden utan är bara som en kon med hål i mitten.

Edit: det är inte lödningen jag undrar över utan hur skärmen skall anslutas...
// Åke

Jag tror att man ska trä upp skärmen på den lilla halsen och löda skärmen där.
Sedan är det bara att skruva ihop som vanligt.

....låter det rimligt?

/Micke

När du skriver "halsen" menar du då den de kallar "clamp"?
Andra BNC jag stött på med kombinationen löd/skruv så brukar inte skärmen lödas utan så att säga klämmas fast genom att man drar åt muttern i bakkant.
Jag testade nu att låta gummipackningen trycka skärmen mot "clamp" och gå vidare över gummipackningen så att skärmen även hamnar i gängorna mellan muttern och själva kontakthuset.
Känns som det blev rätt bra.
Hu - inte lätt att förklara i ord känner jag.
Synd att det inte finns monteringsanvisningar på Electrokits hemsida.
Jag får nog ringa dem på måndag.
// Åke

Jag tänkte att den lilla flänsen med hals kan lödas.

elektrokit_bnc.jpg

Kanske har du rätt, man kan ju vika skärmen runt packningen också.

/Micke

Ser ut som en riktigt dålig kontakt tycker jag.
Jur ska man kunna skruva fast skärmen i kontakthuset om den enda klämkraften från muttern överförs "igenom" gummipackningen?

Skaffa annat. Den kommer att paja snabbt om den inte råkar vara fast installerad på i en användning som inte skall kopplas isär/ihop då och då.

@GLD: Tyvärr finns inte det lilla flänsen med hals. Kontakten jag fick hem hade istället en liten kon med hål i, som inte går att löda :(

@KYH: Jag är benägen att hålla med. Det var ett dåligt köp... Skall se om jag hittar något bättre på Elfa.

// Åke

@GLD: Tyvärr finns inte det lilla flänsen med hals. Kontakten jag fick hem hade istället en liten kon med hål i, som inte går att löda :(

// Åke

Jaha ja, en annan kontakt än den dom visar.
Konan är väl standard på de flesta BNC men skärmen måste gå igenom och vikas över.

/Micke

Crimp-kontakt från Elfa, det var lite bättre grejor!
Hittade en passande crimp-tång i mina gamla gömmor :)
Löder fortfarande mittledaren.
// Åke

Attachments

• photo-6.JPG
    photo-6.JPG
    93,6 KB · Views: 136
  • photo-7.JPG
    photo-7.JPG
    92,5 KB · Views: 124
Om kontakten heter "skruv" i namnet, tror du inte då att den bara ska skruvas ihop, utan lödning?

Står det clamp är det lödning.

Att du löder mittstiftet.
Sällan man löder skärm på BNC / N / C-kontakt. Tror jag..eller har jag fel?

Crimp pressar du skärmen men i många fall ska/bör mittledaren lödas i crimp kontakter enligt min erfarenhet.
Finns ju även koaxkontakter som ska pressa mittstiftsanslutningen men det har jag inte sett någon för mig bra variant på.
Har jag måhända fel?

Peter

Last edited:
Det här blev lite snurrigt.
Skall försöka reda ut.

Till kontakten från Electrokit fanns ingen som helst beskrivning.
De kallar den "BNC plugg RG-58 skruv".
Mittstiftet lödas och resten är tänkt att skruvas ihop, men det är inte lätt att gissa i vilken ordning och hur delarna skall sättas ihop. Den är dessutom av väldigt dålig kvalitet.
REKOMMENDERAS EJ!

"Clamp" kom från en beskrivning jag hittade på nätet som var väldigt lik (men inte exakt) kontakten från Electrokit.

Den jag köpte från Elfa (på bild i tidigare post) är en crimp/löd variant (man kan löda eller crimpa mittstiftet, jag löder). Den kändes bra i kvaliten, men man behöver en riktigt crimp-tång (som är dyr). Som tur var hade jag en crimptång liggande.

För den som är intresserad är kontaktens Elfanummer 46-239-97 (29:60 + moms) och böjskyddet 46-448-87 (7:54 + moms).

// Åke

BNC-kontakten från Elektrokit är den ursprungliga BNC-sladdhanen UG-88/U.

Den är avsedd att monteras så att mittstiftet löds fast, efter det att skärmen kammats ut och fördelats jämt över brickan som först har trätts över innerledarens isolering och skärmen.
Brickan ska vara vänd så att den plana delen vetter bakåt, från mittstiftet.

Man ska inte löda fast skärmen, utan den kläms fast mellan brickan och kontaktkroppen.

För att kunna få in kabeln i kontaktkroppen måste man trimma skärmen så att inga kardeler kommer utanför kanten på brickan.

Tänk på att hålla kontaktkroppen stilla tillsammans med kabeln när muttern dras åt. Gör man inte det kommer skärmen att skadas och kontakten blir "glapp".

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag har också gått över till crimpning, har inte hittat någon anständig "skruv" BNC. Kan vara att de som ELFA säljer för runt hundringen styck är OK, men det blir dyrt om man ska använda dessa överallt :(.

Håller med Åke att de billiga kontakter som säljs av K&CO, Elektrokit med flera är av bedrövlig kvalite.

Hej,

Jag har själv köpt dessa kontakter från Elektrokit och har inte några som helst problem med dem, ännu. Monteringen gick hur bra som helst efter lite måttande och provande.

Visst är den långt ifrån samma finish och kvalité som en Shuner kontakt men samtidigt så får man vad man betalar för. :)

//Anders

Back