Hur mäta jordpunkten?

Hej alla!
Här kommer ytterligare ett i raden av åsknedslag som träffar oss människor.:(

TV | Aftonbladet

/Hans

Exakt samma sak hände mig och min dotter den 28/5, när familjen campade på Röstånga Camping. Åskan slog ner i en bok 100..150m från husvagnen. Jag stod vid tillfället precis utanför husvagnen, i förtältet. Jordströmmar orsakade att jag fick en potential på några kV och en blixt slog över mellan min vänstra hand och husvagnsväggen. Det blev en rejäl blixt mellan handen och husvagnen. Jag slogs omkull men tappade aldrig medvetandet. Dottern satt i dörröppningen och drabbades också. XYL var inne i husvagnen och drabbades inte alls. XYL körde oss till akuten och vi fick stanna en natt på intensivvårdsavdelningen. Allt gick bra, för alla i familjen. Vi hade en jäkla tur.
 
Skall man skydda sig mot åska helt gäller att ta bort alla anlutningar från radio och dator anläggningen.
I tur och ordning.

1. Nätanslutningen alla trådar, fas, nolla och gulgrön.
2. Jordspettet
3. Antennen
4. Övrigt

Det är nog helt rätt. Men hur skall jag göra om jag vill skydda huset från strömmar som skulle kunna induceras i antennen vid åsknedslag? Min tanke var att koppla ur allt enligt ovan och sedan koppla antennen till kabeln som går till jordspettet. Är det en bra eller dålig idé? Det känns ju inte så bra att ha antennkablarna hängande lösa inomhus när åskan går...

// Åke
 
Det är kraft i en bleke.
Jag satt på en härva av vajer när åskan gick som värst. Gissa om jag reste mig upp fort då jag fick en rejäl kyss i baken. Åskan var så kraftig att luften joniserade och man kunde känna spänningen innan den slog ned igen.
Riktigt kusligt vill jag lova.
Bäst är nog en Faradays bur, typ bil med plåttak eller husvagn som leder bort bleken. Det är inte hjulen som skyddar som en del tror, utan buren man sitter i. Ett tält av gammla hederliga stålpinnar skall vara effektivt också.
Det knastrar lite på 80 m just nu och jag är i Nordsjön. Vackra skådespel så länge man är inombords.
 
Hej igen!
Fler åsk-minnen.

Fiskade vid Kävlinge/Lödde-åmynning på senare delen av 80-talet,
när åskvädret anlände.
Landskapet är så platt där, att båtmotorn, förutom mig själv,
verkade vara högsta punkten.
Jag blev så rädd, att jag t.o.m. kröp under sittbrädorna på ekan
och lade mig horisontellt nära kölsvinet.:)

Men blixten valde ett annat offer den här gången.
Valet föll istället på kraftverksstolparna från det då fungerande
kärnkraftverket i Barsebäck.
De sträcker sig över ån bara hundra meter från
min position då.

Den kraftiga doften av ozon, kommer jag ihåg än idag.
Även en överdriven lukt av frisk luft, kan vara förrädisk.

/Hans
 
Åke, antennen är en liten kapacitans i luften, bara....
Åskan som kommer den vägen är harmlös.

Såvida vi inte talar om direktträff.

Strömmen från två olika jordtag kan bli tusenfalt högre och som jag skrev bränna av grova ledningar och jordfolier. Ju bättre jordar ju större strömmar, och på längre avstånd från nedslaget.

Jag är kritiskt mot jordningar som en allt i alla lösning.
Jag har två skäl:

1. Jag har sett och lärt en del och finner inte att jord spett och jordningar räddar någon radio, ibland tvärs om
2. Jag vill provocera fram fler synpunkter och mer kunskap, dvs få alla att tänka.



För att förstå mer om åskans verkningar kan man analysera vad de gamla råden och, eller myterna, egentligen betyder. Det kan ge en viss förståelse som kan användas för att skydda sin egendom.

Exvis
Hästar och kor är känsligare för åska än folk
Har du stövlar på dig är chansen att klara dig större
Ligg på luftmadrassen i tältet
Stå med fötterna tätt ihop när det åskar
Bada inte vid åskväder
Sitt i bilen vid åska

Jag skall skriva ihop något om dessa talesätt eller myter när jag får tid.

de
Roy
 
Jo en sak till.
Man verkar tro att jord, via sitt mödosamt nedslagna jordspett, kraftiga kopparlinor etc. är någon form av nollpotential för RF.
Man mäter jordresistans, kostar på etc.
Ta då din jordledning, din grova kopparlina och kör upp den i anennjacken på HF mottagaren.
Lyssna....
Hör du något? Är din dyra jordpunkt en bra antenn?
Om det hörs signaler inom HF banden, hur bra är då jordningen?
Är det stendött i mottgaren, ja då har du funnit en "soptunna" för allt i radioväg och HF väg som du önskar dig.

Den som HF-jordar i vattenrören till elementen, anslut den jorden till antennjacken och lyssna.
Har du byglat rörskarvarna i hela kåken, de innehåller gängtätning och kan vara med dålig kontakt.

Den som HF-jordar i gulgrön, kör in gulgrön i antennjacken och lyssna.

Någon??



Jo jag vet, jag är kritiskt mot jordning, och emotser mer kunskap, synpunkter, erfaringar etc.

Jordning för elsäk är en helt annan sak....

de
Roy
 
Åke, antennen är en liten kapacitans i luften, bara....
Åskan som kommer den vägen är harmlös.

Såvida vi inte talar om direktträff.

Min tanke var att eliminera eventuell gnistbildning för att undvika eldsvåda den vägen.
Jag kommer ihåg när jag var liten och min pappa hade en 27 MHz basstation. När han inte använde den låg antennkabeln på golvet och en gång vid dåligt väder hoppade det gnistor mellan mittledaren och skärmen.
Men frågan kvarstår är den en bra eller dålig idé att jorda antennen när den inte används?

En annan tanke angående jordning: Antag att jag har en rigg som drivs på 12V. Om jag då ser till att apparaten inte är kopplad till skyddsjord, då borde det väl inte vara någon risk att låta riggen vara kopplad till jordspettet? Då är ju jordspettet min enda "noll"-potential.

// Åke
 
Jag lovade försöka utveckla vad de gamla myterna och råden innebär.
Här är några, kanske finns fler??????
Med denna kunskap kan man kanske lättare förstå hur åskan funkar och hur ett extra jordtag kan hjälpa eller stjälpa.
Emotser gärna en debatt och mer utveckling i ämnet, kanske fler myter som går att vränga på.

Men myten om att en mobiltelefon drar till sig åska betackar vi oss för.




”Hästar och kor är känsligare för åska än folk”.
Slår åskan ner i grannskapet, kanske 200 meter bort, eller en km, kommer en strömstöt att fördelas i marken, strömstöten går radiellt som ringarna på vattnet. Det kommer att flyta ström överallt och marken, som med sitt jordskikt är att betrakta som en ledare med ett motstånd. Jordskiktet är att betrakta som en shunt. Hästen och kossan står på marken barfota, med ganska stort avstånd mellan benparen, kanske 1,7 till 2 meter, det blir ett stort spänningsfall mellan bakre och främre benparet. Djuren får en mycket större spänningsskillnad, än en människa som står med sina två fötter på kanske bara 1 dm avstånd. Så djuren är inte känsligare för åska utan utsätter sig för dels bättre jordkontakt, dels ett större avstånd mellan jordpunkterna.

”Stå med fötterna tätt ihop vid åska”.
Gör man det blir det ett mindre spänningsfall från den ström som flyter i marken. Du får en lägre spänning mellan fötterna, jordpunkterna, genom att stå ihop med fötterna. Slår åskan ner i huvudet är det en annan sak.

”Se till att ha gummistövlar om åskan går”.
Många tycker att några mm gummi inte kan skydda mot åska då den ju kan slå flera tusen meter genom luft. Ide’n med gummistövlar är att fötterna skall bli SÄMRE jordpunkter, och vi minskar spänningen mellan fötterna. Står du barfota, eller med blöta skor, med fötterna brett isär blir spänningen avsevärt högra och kanske dödlig om åskan slår ner i backen på nära håll.

”Ligg på en luftmadrass i tältet om åskan går”.
Du isolerar dig från jord där strömmen från åsknedslaget flyter. Slår åskan ned i skallen är det en annan sak.

”Sitt i en bil när åskan går”
Ett av de vanligaste råden, som många än i dag följer. Det är en myt att gummidäcken skall isolera mot åsknedslaget. Däremot isolerar däcken mot spänningsskillnaderna från strömstöten utefter jordskiktet. Slår åskan ner direkt i bilen kommer den att ledas ner i marken, det finns en chans att klara sig genom att man då sitter mitt i ledaren utan någon direkt spänningskillnad, det är då bra att sitta isolerad i sätet utan kontakt med bilens plåt. Men visst kan bilen skadas, kullagren i hjulen kan svetsas ihop.

"Bada inte vid åskväder"
Samma som med jordskiktet, vatten leder ström, kroppen är ansluten i vattnet och fungerar som en strömshunt. Du får ett spänningsfall mellan bakre delarna fötter och händer eller huvud. Kroppen blir en del av strömmens väg genom vattnet. Det är svårt att stå på eller i vatten med en enda jordpunkt. Ju längre kropp ju värre. Var glad att du inte är en 4 meters krokodil då.

Hemmet med två jordtag
Att slå ner ett jordspett utanför kåken, är det då inte det samma som att ha två benpar, dvs som hästen och kossan? En fot i marken utgörs då av det hemmagjorda jordspettet, den andra foten är elnätets jord. Att kortsluta jordtagen kan då vara en lösning.
För hästens skull: Dra en kabel mellan frambenen och bakbenen på hästkraken, anslutna på hovarna, dvs kortslut jordpunkterna, så klarar han sig bättre. Eller sätt gummiskor på kusen.
Lägg ut ringledningen som kortsluter marken och jordtagen hemma.

Kanske en bra affärside, att sälja kortslutningskablage till kor och hästar.




Den jorspettskritiske
roy
SM4FPD
 
1978 då jag satt i min bil i Halmstad hörde jag på scannern att åskan slagit i Oskarström på min adress! Jag körde hem med en väldig fart då min fru samt 3 barn fanns hemma. Synen som mötte mig glömmer jag aldrig. Brandkåren bekämpade en eld på vinden och ambulanserna ylade utanför huset. Jag fick via en granne veta att min fru samt barnen var välbehållna och att min far hämtat upp dem till sitt hem. Vilka skador fick då mitt hus? Ja förutom branden som inte var så omfattande visade det sig att blixten slog direkt ner i en 5/8 antenn som satt på skorstenen. Allt som var anslutet till elnätet var bara smulor. Alla elkontakter hade skjutits ut från väggarna samt man kunde följa var ledningarna fanns i form av svarta grova streck. El-centralen i källaren var bara en stor smält klump. En dammsugare som stod i stora rummet hittade jag bara flisor av. Mitt radioschack finns i en byggnad ca 20 meter från huset. Det fann nog inte en hel pryl därinne! Jag förvarade där även en mängd med 1 liters färgburkar som nu satt svetsade som ett radband. Hantverkarna höll på över en månad för att återställa allt. Min fru går än i dag ner i källaren bara hon hör ett avlägset muller. Själv bryr jag mig inte om att dra ut några kablar när åskan går, slår aldrig ner två gånger på samma ställe eller?

Tommy SM6WXY
 
Det är ännu en myt Tommy, dvs att den aldrigt slår ner på samma ställe. Lika sant som att jag skulle vinna en mille på Lotto två ggr.
En gripande historia, hur gick det för familjemedlemmarna då? Var de hemma och inne när det small?
Skulle ens någon enda form av åskskydd ha hjälp i dett fall? Knappast.
Ett lysnade exempel på hur viktig det kan var att ha en hemförsäkring.

de
Roy
 
Bilen som åskskydd!
Det är som skrivet tidigare att gummidäcken inte är skyddet utan det att man sitter i en Farhadys bur. (hoppas jag stavade namnet rätt). Prova inte med en vanlig cabbad bil bara.
Det är provat på åsklaboratorier och tillochmed ett tält med gamla hederliga rör ger ett visst skydd. Men dessa tältställningar är nog inte vanliga idag samt de måste vara nedslagna i "jorden".
 
Det är ännu en myt Tommy, dvs att den aldrigt slår ner på samma ställe. Lika sant som att jag skulle vinna en mille på Lotto två ggr.
En gripande historia, hur gick det för familjemedlemmarna då? Var de hemma och inne när det small?
Skulle ens någon enda form av åskskydd ha hjälp i dett fall? Knappast.
Ett lysnade exempel på hur viktig det kan var att ha en hemförsäkring.

de
Roy

Hej Roy! Det gick bra med familjen men bara 15 minuter tidigare badade min fru den yngsta pojken och det kunde ha slutat i en katastrof. Tack för ett fin jobb med min 756proIII.
73 Tommy
 
För ett par månader sen fick vi ett nedslag här. En direktträff i en tall ca 50m från mina antenner. Smällen tog i stort sett alla ADSL modem med ca 1 km radie och en hel massa annan elektronik, även på nästan en km avstånd. Garagemotorer, tv-apparater, massor av larm och annat. Så även hos mig så klart eftersom huset ligger ännu närmare tallen. Huvudledningen från telestationen passerar några meter från tallen men nergrävd. På den fanns bara en smält klump under tallen så ca 100m kabel fick bytas.

MEN, nu till det trevliga. Min IC-751 var inkopplad på en markmonterad vertikal med gott om radialer. Den var inte på men ändå inkopplad på antennen och den uppvisar inga skador. IC-703 var inte inkopplad men antennsladden till den låg i shacket. Jag har inte jordat riggarna, radiorummet finns på andra våningen. Och det kanske var min smala lycka denna gången.

Örjan 7PXS
 
Last edited:
Back
Top