Hur mäta/kolla en Diamond X300 Blindkäpp?

Bonazera

Well-Known Member
Hej, jag har köpt en X300 för 2m-70cm.
Ville kolla så koaxen var rätt ansluten, mätte i centrumstiftet på koaxkontakten och antenntråden som ligger inuti, antennen är skarvad så det är lätt att mäta där.
Har inget mätresultat där, inte heller om jag tar bort kabeln och mäter direkt på centrumstiftet i änden på antennen och antenntråden däruppe, alltså avbrott!
Om jag mäter mellan stiftet och jorplansjord får jag 5 Ohm!
Hur vet jag att den funkar?

73 SA4BJK
 
Det är så att det ska vara "avbrott" .Det är 2st 5/8-dels antenner stackade på 2m och 5 på 7dm. Den är också likströmsjordad vilket är normalt. Har du inget SWR-instrument så försök att låna ett.

Skulle det inte vara som jag beskriver så märker du det när du provar antennen. Bäst att kanske lyssna först och att ha en SWR-mätare.
 
Last edited:
OK. Tack!
Har precis testat med antennen mot en buske på backen, SWR ser bra ut på 145 MHz men för högt på 70 cm!
Mottagning svag på 2m mot en annan 9 elementare som är nere vid marken pga fälld mast.
På 70 har jag ingen att testa mot nu.
SWR-mätarn är den på min radio FT 857, är den att lita på på 70 cm?
 
Det räcker om du kan få pinnen att, säg stå en meter över backen fritt. Då ska du se att det även blir bra på 7dm. Jag har ingen erfarenhet av FT-857, men som regel duger en intern SWR-mätare för att få en fingervisning. Min egen inbyggda i min drygt 20 år gamla IC-760PRO stämmer rätt bra.
 
Last edited:
Har vikt upp masten nu med blindpinnen i toppen, funkar inte!
Mottagningen är näst intill obefintlig på 2m trots att SWR är OK!
70 har jag inte testat annat än att radion protesterar på hög SWR!
Ibland är det kul med antenner men inte nu, med den här.
Det är inte Diamond original utan en billigare kopia men......
 
Du lyckades bättre än jag Micke, det kan ju vara överslag i kondensatorn vid anslutningensom gör att det är kortis i anslutningskontakten. Annars är den här typen av antenn lite knepig att mäta DC-mässigt.
 
Last edited:
Om det är 5ohm mellan mittstiftet och jord så är det fel på ingångskondingen.
Om det är avbrott mätt mellan mittstiftet och antenntoppen så är det i alla fall inte kortis i den övre kondingen.

Kan vara att någon kört lite för hög effekt i antennen.

/Micke
 
Här är mer info om X-510, misstänker att dom är ganska lika.
Diamond X510N modification
Jag har en X200 den fick jag ta ner och lägga i mer skumplast pga "rattling" vid blåst.
Annars har den funkat bra. Men dom tål nog inte högre effekter.

/HOW
 
Last edited:
Med 5 Ohms mätutslag finns risk att du mäter testsladdarnas resistans, mäter du via koaxen kan det bli några Ohm ytterligare.
Kolla upp så att mätaren visar noll Ohm om du kortsluter testpinnarna.
För att veta ocxh inte gissa är det bästa att öppna antennen och rita av hur den är kopplad.
Då kan man oxo se om någon konding är bränd.
Ofta går det att få ut nedre delen genom att lossa en insexskruv och dra ut alltihop.
Att rita av antennen ger oxo bra kunskap om konstruktionen.

De
SM4FPD
 
Bara som en liten rolig anekdot så hade jag också ett bestyr med en blindkäpp när jag flyttade. Gjorde ett fint mastmontage av blindkäppen som egentligen bara är till för att lyssna på "bullen" lokalt. Min 2m allmode radio kopplades till en yagi och jag tog in min mobilradio och kopplade in den mot blindkäppen. Fann att jag saknade mottagning och att swr var åt h-e.

Mätte koax, inget fel.
Mätte på antennen, fann inget fel men tog isär den och fann ett par små kondingar som jag misstänkte, men fann ingen kortis och eftersom värdena var okända gav jag mig på radion.
Tog isär den och mätte. Fann inget fel där.
Efterhand hade jag mätt allt enskilt utan att ha hittat något fel. Med allt ihopkopplat var det däremot.... nada..

Slutligen fann jag att den där adaptern mellan N-kontakt som radion har och PL som koaxen har saknades mittstiftet... Det satt kvar på antennkontakten i bilen... :rolleyes:
 
Råkat ut för samma sak... Har en blindkäpp på taket, ca 20 m RG-8-typ som var skarvad med en ho-ho (PL) efter ca 15 m. SWR var inte helt uppåt väggarna men inga signaler hördes. Upptäckte till slut att mittstiftet saknades i skarvdonet!

72/73 de p-a
 
Jag har också gjort misstaget att köpa billiga övergångar. T ex PL-BNC där mittstiftet ramlar ur plasten efter tre användningar.
 
Många av de här blindkäppana har en N-kontakt i botten.
Vet inte hur många "trasiga" blindkäppar som skickats tillbaka till SRS genom åren som varandes kass.
Felet? jo om man tvingar in en PL-259 förstörs N-jacken och antennen är död.
När samma sak sker flera gånger för samma radioamatör börjar man fundera....

Många radiostationer, exvis IC-R7000, IC-R7100, IC-910, etc har N-jack bakpå. Men snart är nya fina radion stendöd, och garanti gäller förstås, Men tvingar man in en PL-259 blir inte N-jacken sig lik mer.

Nå detta var lite undantag som jag inte kunde låta bli att nämna

de
SM4FPD
 
Nej! mig inte skämta aprillo, det är samma gängor på båda kontakttyperna, mittstiftet är för tjockt på PL-259 och mosar hylsan i N-jacken. Så det går att göra som jag skriver.
Om du menar att skämtet skulle vara att någon är så dum att han gör så, ja då finns det många sådana personer, och ännu fler som inte vet vilka kontakttyper som finns inom hobbyn.

de
SM4FPD
 
Nej! mig inte skämta aprillo, det är samma gängor på båda kontakttyperna, mittstiftet är för tjockt på PL-259 och mosar hylsan i N-jacken. Så det går att göra som jag skriver...
Därtill finns det udda PL-259 kabelkontakter med ett avsmalnande, nästan spetsigt stift längst ut. Tala om risk att mosa N-jack!

/ Göstha
 
Jag har demonterat antennen nu, glapp-avbrott inuti antennen.
Ingen mottagning, ingen effekt från antennen, SWR visade OK med MFJ analysator!
Kommer inte att plocka isär den för att kolla fel, däremot ska Limmared få tillbaka den.
Inget fel med mätningen och ingen PL i N-honan heller!!!
Man blir lätt knäckt när man fällt masten för att kunna köra lit 70 cm och få en snygg avslutning på maströret!
Har pratat med andra och det är flera som har dålig erfarenhet av den antennen, dock finns det positiva undantag.

Göran S.
 
Ok Roy, där ser man. Jag trodde att man tittar på vad man försöker att skruva ihop...
 
Back
Top