Hur mäta kvartsvågslängder av koaxkabel för VHF/UHF?

SM0TGU

Well-Known Member
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att mäta upp och bestämma (udda) kvartsvågslängder av koaxialkabel för VHF och UHF? Det jag ska göra är att konstruera kablage för cirkulär polarisation av Yagis för VHF respektive UHF.

Jag går efter följande lösning: http://ww2.amsat.org/xtra/WRAPSArticlewithStoreAd.pdf Se tex. figur 14 för den kompletta lösningen med relä.

Jag har gjort ett försök med längder beräknade på kablarnas velocity-faktor men det blev inget bra - mycket hög SWR och jag har ingen aning om signalen verkligen får korrekt "delay" fasmässigt sätt. Jag har provat lösningen i praktiken på UHF (enbart RX) och fick ingen aha-upplevelse på mottagen signal.

Jag tar tacksamt emot tips hur man går till väga då man bara har tillgång till en SWR-meter och 50 ohms konstlast. Eventuellt om det finns något vänlig själ som har kunskap och möjlighet att mäta upp mina kablar.

Tack på förhand! 73 de SM0TGU
 
På kortvåg har jag anslutit en öppen kvartvågsstubb i en T-koppling på matningsledningen mellan antenn och RX och lyssnat när det blivit tyst (= kortsluten matningsledning). På VHF och UHF är det ju lite petigare med dimensioner på anslutningsdon mm, men principen kanske fungerar?

/Roland
 
OK, då måste man ha en signal (signalgenerator) på VHF/UHF för aktuell frekvens, antar jag.
Tips på andra metoder mottages tacksamt.
 
Den metod som man föredrar är att använda en vektornätverksanalysator.
En öppen ände ska transformeras till en kortslutning när längden har blivit rätt på testfrekvensen.

Annars är det här inte så kritiskt, vill påstå att med kabel av kvalitetsfabrikat med känd hastighetsfaktor och med crimpade kvalitetskontakter så går det att få fullt tillräcklig noggrannhet med ett stålmåttband, +/- 2 mm eller så.

Hemmatillverkningen av koaxialkabel med hög impedans är ett problem i sig, skulle rekommendera att istället
leta reda på en inköpskälla för 93-ohms kabel,RG-62/U eller liknande.

SWR hamnar i häraden 1,2:1 med 93-ohms kabel vilket är helt betydelselöst i sammanhanget.
Mer kritiskt är nog hur antennernas respektive gamma-matchar är justerade och att kabellängderna är lika.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack Karl-Arne. RG-62/U har jag hemma så jag kommer inte försöka göra egen kabel. Går det på något sätt att använda en tranciever, SWR-meter, konstlast 50 ohm och T-koppling för att få en någorlunda korrekt mätning?
 
Eftersom det är frågan om öppna kvartsvågor så är det besvärligt att justera dem med bara en SWR-meter.
De reflekterar då den öppna änden till en kortslutning. Skulle det istället varit frågan om kortslutna längder
så blir det en öppen krets med hög impedans som då inte påverkar SWR när man ansluter dem över en T-koppling.

Om du kan göra en kortslutning med känd elektrisk längd så går det bra med att mäta upp längden på kabeln med en kortsluten ände och sedan dra bort extralängden som kortslutningen bidrar med. När kabellängden med kortslutningen inkluderad är exakt 1/4 våglängd så kommer SWR att påverkas som minst när kabeln ansluts.

Dock är jag av meningen att man inte ska behöva mäta kablarna elektriskt när man har ordning på de mekaniska längderna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man har en fyr eller annan stark signal så kan man göra en likadan uppkoppling med en öppen
1/4-vågstubb, men då lyssna i mottagaren efter när signalen blir så svag som möjligt.
 
Back
Top