Hur Många Besöker Ssa Forum?

Lars har du inte märkt att en styrelsemedlem i ssa kallar forumet för en sandlåda? Vad ska nybörjare tro? För det hobbyn framåt? Tycker du att ssa forumet har sandlådenivå Lars?
Nja, det är en tråd han lämnar med orden "Jag kliver alltså ur denna sandlåda och överlåter hinkar och spadar till er som vill fortsätta tugga grus.". Han har aldrig kallat forumet sandlåda. Observa också att han inte undertecknat inlägget med titel, vilket innebär att han här framför sin egen åsikt (du har väl läst hans introduktionstext till valet till styrelsen?)

Angående din fråga om nybörjare, vi kan ju vända på frågan och fråga; vad skulle en nybörjare tro om denna tråd? För denna tråd hobbyn framåt?

Vad en nybörjare tror om SSA-forumet baserat på vad som skrivs där (inte på vad som skrivs här!) beror nog en helt och hållet på nybörjaren själv. Själv kan jag inte uttala mig, åldersmässigt är jag ung i SSA, men jag har faktiskt varit med rätt många år nu, så vad en nybörjare skulle tro kan jag inte svara på. Jag kan inte sätta mig in i den situationen. Vad tror du att nybörjaren tror?

Att lämna en tråd med just de orden för inte hobbyn framåt, dock öppnar en tråd som den han hoppade av hobbyn framåt genom att folk tillsammans kan diskutera, stöta och blöta funderingar, och skapa tankar hos varandra som inte skulle ha skapats om inte diskussionen skett. Att sedan finna en koppling mellan en viss diskussion och ett visst beslut kan ofta vara svårt (på tal om att trådar på SSA:s weborum inte leder till något). Men diskussioner leder, faktiskt (!), hobbyn framåt. Var skulle vi vara utan diskussioner?

Nej, jag tycker inte att SSA:s webforum har sandlådenivå, jag tycker inte heller att den tråd som kallas sandlåda är på sandlådenivå. Jag ser inget fel i att en debattör häver ur sig sådana saker, det säger dock mer om personen som uttalar dem, än om debatten.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag läser av och till på SSA-forumet, och skriver i bland. Jag tycker inte att det är särskilt mycket aktivitet där, och en hel del är inte heller särskilt intressant.

Det är ett antal brister i själva tänket runt forumet, det känns som att man startat det lite för att "ett forum måste vi ha", utan att egentligen ha funderat på vad man vill få ut av att ha ett forum, och det inverkar givetvis menligt på innehållet i forumet.

Det känns lite stelt helt enkelt.
Vad gäller aktivitet så verkar det vara ungefär samma aktivitet som här, det går upp och ned en (hel) del, men på det stora hela så verkar aktiviteten vara lika stor. På teknikdelen har jag dock en magkänsla av att det var bättre aktivitet på brevlistan teknik, än det är på webforumet.

SA0AZS said:
Stängt för utomstående
Forumet är förvisso för SSA-medlemmar, men kanske borde man ha en öppen del för icke-medlemmar och framförallt presumtiva medlemmar och utövare av hobbyn.
Varför inte ha det helöppet? Finns som jag ser det ingen anledning att ha någon stängd del alls, och finns det ingen anledning, så varför stänga det? Jag startade en tråd i denna fråga på webforumet, men tyvärr så har inte någon av de som fattat beslutet talat om bakgrunden till att de valt att stänga webforumet. Någon baktanke borde de ju ha haft till beslutet, tycker man...

Så kombinationen dåligt uppdaterad hemsida och stängt webforum, och nedstängda brevlistor, ger ingen bra bild av SSA för de som söker information om hobbyn via SSA:s hemsida. Verkar som om de styrande i SSA behöver fundera över marknadsföring på Internet. Ska vi nå de unga så är det ju på Internet vi skall finnas och ge information.

SA0AZS said:
Debatten
Många debattörer är tyvärr Det-var-bättre-förr-amatörer.

(Nu kommer det generaliseringar).
Generaliseringar är livsfarliga! :D

Tyvärr missar du en del här, dessa "Det-var-bättre-förr-amatörer" framför en hel del saker som faktiskt förklar varför vi är där vi är idag. Tyvärr finns det en del historiefientliga personer, som ratar allt som heter historia. Men det är, och detta är ett vedertaget faktum, så att om man inte känner sin historia, så kan man inte sin nutid.

Det handlar alltså inte om att det var bättre förr, och att folk vill tillbaka till den tiden. Men man skall inte förakta allt som är från förr, och förringa de som framför information om hur det var förr. Det handlar om att se, och förstå, hur vi hamnade här, och kanske hitta lösningar på dagens problem, med hjälp av gamla visdomar.

SA0AZS said:
Dessa är (oftast) en äldre amatör som med fasa ser massa nymodigheter som digitala moder, FM och annat lömskt som inte fanns förr.
SSB får väl gå an på nåder, men CW är det som gäller (AM vid högtidliga tillfällen möjligen).
Förslappningen började när CW-kravet för licensen togs bort, och det bör givetvis bli krav på CW-kunskaper igen, för så var det förr och då var det ju bättre. B:90 är bibeln och världen slutar vid 30 MHz.
Jag känner inte igen mig i denna beskrivning, var har du hittat dessa personer? I vilka debatter? På vilka webforum/brevlistor?

Personer har olika tycken och smak, vissa tycker om CW, vissa SSB, andra Psk31, några testar AM, allt för skojs skull. Varför racka ned på de som tycker om de ursprungliga moderna, vilket du de facto gör i den citerade texten ovan? Vilken mod soom är bäst beror på de yttre omständigheterna, den bästa moden kan vara allt från CW till Psk31, men detta borde ju alla radioamatörer känna till. Varför använder man då en icke-optimal mod? Jo, för att det är skoj, och att detta är en hobby.

Ungefär i den vevan som CW-kravet togs bort så sänktes också kraven för att bli radioamatör, om man vill kalla detta för förslappning, eller annat, må väl vara hänt. Men kraven har sänkts, detta kan man inte bortse ifrån.

B:90 är inte bibeln, finns ingen som sagt detta. Dock är B:90 ett bra exempel på en lämplig nivå på reglerna för amatörradio. För er som inte var med på den tiden bör kanske nämnas att det ett tag fanns planer på en hårdare skrivning av regler än den som finns i B:90, bland annat för paketradiotrafiken, som skulle detaljstyras.

Hur många av er som klagar på oss som hänvisar till B:90 har faktiskt läst den? Den är inte så farlig som ni verkar tro :D I mångt och mycket är det en rätt lagom nivå på reglerna.

Måste säga att jag inte känner igen påståendet om att världen slutar vid 30 MHz, många av de "gamla stötarna" har gjort mycket skoj över den frekvensen genom åren.

SA0AZS said:
Att få licens skall vara få utvalda förunnat och gärna ta lång tid (det gjorde det ju förr), samt kräva kunskaper motsvarande de som medlemmarna i denna "grupp" skaffat sig under ett helt liv som amatör. Man skall tex. kunna bygga en egen rig, helst från grunden.
? Finns ingen som krävt att man skall kunna bygga en rigg från grunden. Dock är det av yttersta vikt att man som radioamatör har grundkunskaper i radioteknik. I samband med att de olika klasserna på certifikat/tillstånd togs bort så får alla med en gång tillgång till en mycket farlig sak, nämligen hög effekt. Det är av yttersta vikt (!) att man vet hur handskas med denna effekt för att minimera störningar för andra. För att få denna kunskap, och kunna behålla denna, så räcker det inte med två veckoslutskurser. Två veckoslutskurser ger inte den grundkunskap, och framförallt inte den hållabara kunskap som behövs. För att kunskap skall kunna bibehållas så krävs nötning (fråga vilken lärare som helst).

Det skall alltså inte vara få förunnat, men det skall vara förunnat de som har skaffat sig de grundläggande kunskaper som behövs för att kunna hantera de privilegier vi som sändareamatörer faktiskt har.

SA0AZS said:
Alla som inte kan lika mycket som dem eller som, Gud förbjude, köper fabrikstillverkad utrustning är inga riktiga amatörer, utan operatörer, och dem ser man ner på.
De allra flesta köper fabrikstillverkad utrustning. De flesta som bygger egen utrustning har även fabriksbyggd. Kanske dags att frisera debatten något och verklighestanknyta den?

Vad gäller "riktig amatörradio", så finns det en definition på detta, nämligen ITU:s definition, vilken är grunden för amatörradion, den lyder:

"1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest."

Observera speciellt orden "radio technique". Det är alltså radioteknik som är grunden i amatörradion. Det är på grund av detta som vi har de privilegier vi har, för att kunna utveckla vårt radiotekniska intresse.

Att kommunicera, och prata strunt, kan man ju göra varsomhelst nuförtiden, via skype, mobiltelefon, eller annat.

Så en riktig amatör är helt enkelt en person som använder hobbyn på det sätt som ITU tänkt sig. Är man bara intresserad av kommunikation så kan man ju lika väl använda sig av privatradio, och liknande, som av ITU är tänkt att användas för sådan trafik.

Kan inte tänka mig att folk ser ner på varandrta p.g.a. detta, måste bero på missförstånd.

SA0AZS said:
Nyheter och utveckling är av ondo, saker som distanskurs via Internet och systemkunskap är inte bra, utan katederundervisning och komponentkunskap är grejen hela dagen.
Känner inte igen detta från de diskussioner som förts på SSA:s webforum. Hur undervisningen går till är egalt, det viktiga är att den ger en bestående grundkunskap som gör att man vet hur använda de privilegier vi har. Detta innebär inte på något sätt katederundervisning, eller komponentkunskap. Det kan innebära det, men förmodligen innebär det annat.

SA0AZS said:
Yngre amatörer kan inget, vet inget och skall lyssna och lära, och göra likadant som "vi" alltid har gjort (dvs. knacka CW på kortvågen). Värnar om traditionerna intill självutplåning och har alldeles för mycket tid över för att skriva långa inlägg på forumet.
Som yngre, ny, radioamatör (tja, egentligen gäller detta vad som helst, inte bara radioamatörer) så har man inte den kunskapen som andra som hållt på med verksamheten under flera år. Man kan inte vara fullärd, den som tror att han/hon är fullärd så fort han/hon har sitt certifikat i handen är rejält illa ute. Det man har är någon slags grundkunskap. Det gäller sedan att förvalta denna och lära sig mer. Detta lär man sig av de äldre, som har genom sina ålder har större kunskap i ämnet, men även av jämnåriga. Men detta innebär inte att kunskapsutbytet är enkelriktat. Nejdå! Även ädre radioamatörer med många år i "gamet" kan lära av yngre, få anmdra vinklingar på diverse saker, så alla kan lära av varandra. Dock är det ett faktum att man som ny inte är fullärd!

Om man har tid över att skriva långa inlägg på diverse webforum, ska man inte få göra det? :D

SA0AZS said:
Sen finns det en mindre andel människor som har insett att det inte är 1965 längre, som har hängt med och förstått hur samhället har utvecklats (på gott och ont) och som kommer med konstruktiva ("det skall vara som det var förr" är inte konstruktivt) förslag på hur vi skall utveckla hobbyn i takt med tiden och komma framåt i stället för att stå still eller till och med gå baklänges.
Tack för lite positiva tankar i ditt inlägg.

För att komma framåt så måste vi gemensamt arbeta för att komma framåt. Men för att komma framåt så behövs även kunskap och förståelse för dåtiden. Så förringa inte det som var 1965, utan försök istället förstå vad som hände 1965 och försök använda den kunskapen för att få en bättre nutid, och en bättre framtid.

Tyvärr hackar många ner på de diskussioner som sker inom hobbyn, men som jag nämnt tidigare, det är genom dessa diskussioner vi kommer framåt. Så iställer för att klaga på dem, deltag i dem! Kom med konstruktiva förslag! Försök att styra sakfrågorna framåt.

SA0AZS said:
De sistnämnda sablas oftast ner och deras förslag dränks bland långa noveller om hur dåligt och slappt allt är i dag, och hur bra och uppsnäppt allt var förr, och att vi skall sträva mot det föga realistiska målet att resa en sisådär 30-40 år tillbaka i tiden.
Sannolikt med resultatet att hobbyn dör.
Om inget görs så är risken stor att den definition som finns i ITU, se ovan, ändras, och att hobbyn blir en ren kommunikationshobby, med restriktioner vad gäller frekvens, effekt, egenbygge, o.s.v. Detta innebär döden för amatörradion.

Vi måste ha kunskap om dåtiden, för att bygga framtiden, och för att förstå nutiden.

73 de Lars, sm6rpz
 
Det är skillnad på forum och forum. SSA forumet har man slantat av 440kr för att få tillgång till, då blir kravet högre på innehållet, eller hur?
Kostnaden för SSA:s hela Internetsatsning är mindre är 1% av SSA:s totala kostnader. Det är alltså under 4:40 som webforumet kostar dig.

73 de Lars, sm6rpz
 
Min åsikt är att ett stängt webforum är ett marknadsföringsmässigt sett gigantiskt misstag från SSA:s sida. Man har helt enkelt totalt missat den potential som finns i ett öppet webforum.

73 de Lars, sm6rpz



Så är det nog, håller med dig Lars:) Vilken långbänk det blev av en enkel fråga, inte helt utan påhopp från vissa. Men det hör tydligen till det hela, lite tråkigt.

Mvh Janne;)
 
Kostnaden för SSA:s hela Internetsatsning är mindre är 1% av SSA:s totala kostnader. Det är alltså under 4:40 som webforumet kostar dig.

73 de Lars, sm6rpz

Är man endast intresserad av forumet så är den faktiska kostnaden 440kr Lars. Hur jag än räknar så blir summan 440kr :cool:

Roger
 
Är man endast intresserad av forumet så är den faktiska kostnaden 440kr Lars. Hur jag än räknar så blir summan 440kr :cool:
Finns väl ingen vettig människa som lägger 440:- på enbart ett webforum :eek:. Speciellt i den värld vi lever nu med en massa andra öppna webforum som är gratis.

Med den bakgrunden så är kostnaden den som jag nämnt. Blir man medlem i SSA så är det man betalar för framförallt QTC, och kanslipersonal. Internetdelen är, som sagt, under 1% av SSA:s utgifter.

73 de Lars, sm6rpz
 
Finns väl ingen vettig människa som lägger 440:- på enbart ett webforum :eek:. Speciellt i den värld vi lever nu med en massa andra öppna webforum som är gratis.

73 de Lars, sm6rpz

Säg inte det Lars, ibland är folk beredd att betala vad som helst för att få vara med på ett hörn. Var såg du jag nämde något om vettiga människor? :D

Roger
 
Jo det vet vi att kanslipersonal kostar en massa pengar på sina nöjen Lars, det kostar nog mer än vi får reda på. Vad tror du det kostar medlemmar i SSA att ha dessa personer igång?

Mvn Janne
 
Äta gott och dricka gott, gratis resor. Vad trodde du?
Det kostade över 100 tusen för några år sedan, är det rätt?
 
Last edited:
Vad an detta engagemang i SSA

Vad kommer det sig att SM6WXA & SM5WPT bryr sig så mycket om en förening, där man inte är medlem?
En aning konstigt
Men ni kan säkert berätta här på forumet anledningen.
 
Vad kommer det sig att SM6WXA & SM5WPT bryr sig så mycket om en förening, där man inte är medlem?
En aning konstigt
Men ni kan säkert berätta här på forumet anledningen.

Kan inte svara för någon annan än mig själv men är vi inte beroende av SSA allihop, medlem eller ej? Vi har väl knappast någon annanstans att vända oss i amatörradiofrågor numera. PTS är väl inte intresserade av vad vi håller på med?

Kanske vore det mest rättvisa att göra medlemskap obligatoriskt för aktiva radioamatörer? Dvs. en giltig signal kräver medlemskap i SSA. Kanske inte går att lösa rent juridiskt dock...

SA6APZ
 
Kan inte svara för någon annan än mig själv men är vi inte beroende av SSA allihop, medlem eller ej? Vi har väl knappast någon annanstans att vända oss i amatörradiofrågor numera. PTS är väl inte intresserade av vad vi håller på med?

Kanske vore det mest rättvisa att göra medlemskap obligatoriskt för aktiva radioamatörer? Dvs. en giltig signal kräver medlemskap i SSA. Kanske inte går att lösa rent juridiskt dock...

SA6APZ

Fredrik!
Jag tror inte att en tvångsanslutning till SSA skulle vara ett bra alternativ. Den enda vinsten med det skulle vara ett bra cashflow för SSA men knappast något mera.
Jo PTS är nog lite intresserad av vad vi håller på med, men läger ingen energi på det. det är ju faktiskt fortfarande de som är tillstånds myndighet när det gäller våra freqvenser.
Tänk vad bra det hade varit om vi hade haft kvar gammla hederliga B:90
SM4IVE lasse
 
Jag är inte medlem i SSA. Om någon skickar ett QSL-kort till mig, skickas det då tillbaks till avsändaren? Om så är fallet så är jag ju oavsiktligen ganska kostsam för SSA.
Om korten hade skickats vidare till mig så hade det ju blivit billigare. Dessutom hade det kanske ökat min motivation för att bli medlem. Nu vet jag ju inte ens om det kommer några kort till mig.
Eller förpassas mina kort till runda arkivet?
 
sm7vvg said:
Att notera är att SSA's moderorganisation specifikt uttalat sig om QSL-verksamheten SKA erbjudas icke medlemmar i de olika nationella förbunden.
Nej, det står inte att de "ska", det står "strongly encourage", vilket är en helt annan sak. Det står även "if such non-members agree to pay the full cost of this service,"

Lösningen skulle kunna vara att SSA satte ett pris på QSL-verksamheten, som täcker den fulla kostnaden för QSL-servicen, och att icke-medlemmar på det sättet kan få sina QSL. D.v.s., genom att betala en avgift som täcker kostnaden för icke-medlemmars QSL-service.

Men återigen, IARU kräver inte att SSA skall tillhandahålla QSL-service åt alla.

73 de Lars, sm6rpz
 
Vad kommer det sig att SM6WXA & SM5WPT bryr sig så mycket om en förening, där man inte är medlem?
En aning konstigt
Men ni kan säkert berätta här på forumet anledningen.

Ja eller också kan ju någon fråga mig. :p

Roger
 
Back
Top