Hur Många Besöker Ssa Forum?

Observera att det står "the full cost", kostnaden kan alltså bli högre än den faktiska kostnaden, detta för att täcka in de förluster som uppstår p.g.a. medlemstapp m.m.

Exakt kostnad är lite svår att beräkna. Men en förenklad ekvation skulle kunna bli:

a*n + b = c*m

Där n är antalet medlemmar man tappar, a medlemsavgiften, b ökad faktisk kostnad för QSL-hanteringen, c QSL-hanteringsavgift, och m antalet som enbart utnyttjar QSL-hantering.

Vi får alltså:

Code:
      a*n + b
c =   --------
          m
Har du koll på vad n, b, samt m, skulle kunna bli?

73 de Lars, sm6rpz
 
QSL-policy hos SSA

Intressant fråga det där angående QSL. Gunnel ställde i ett mail till SSA den 6 juni i år följande fråga:

"Fråga till SSA angående policy för QSL-kort

När man går ur SSA upphör servicen med QSL-kort. Att man inte kan ta del av medlemsförmånen att skicka QSL till det låga priset är givet.

Men att man inte heller, ens mot betalning, kan få ta emot de QSL-kort som gäller för tiden man varit medlem, är lite tråkigt. Servicen upphör omgående när man går ur för vissa, medan andra får sina kort långt efter sitt utträde, det har man hört från olika håll.

Säg att man varit medlem i SSA många år, men av olika anledningar vill gå ur. Under tiden man varit medlem har man skickat och fått ett antal QSL-kort. Men fördröjningen är som alla vet ganska lång ibland, upp till flera år. Om jag skickat ett QSL-kort för säg, 3 år sedan, och mottagaren sedan besvarar kortet, kan mycket hunnit hända.

Han har ju betalat i sitt land för servicen att besvara mitt kort, men får det i stället i retur med en stämpel ”not member of SSA” eller liknande.

Om man däremot får ett QSL-kort som gäller ett tidigare kört QSO och vill besvara det, skickar man naturligtvis direkt och har ingen rätt att använda byrån.

Borde inte inkommande QSL-kort, som gäller QSO:n till och med det datum man varit medlem, kunna distribueras? Från det att man upphört som medlem kan man ju betala för portot och i förhand göra upp om detta med QSL-sorteraren. Detta borde vara en smidigare och billigare lösning än kostnaden för att returnera korten till avsändaren.

När det gäller specialsignaler fungerar ju detta förfarande åt båda håll. När signalen går ut, kan man både ta emot inkommande samt besvara QSL-kort för tiden man haft signalen.

Jag vet att jag för flera år sedan bad om SSA:s skriftliga policy för QSL-kortshanteringen men att det vid den tidpunkten inte fanns någon. Kanske den finns idag?

Tacksam för svar.

SM6WXL Gunnel"

Det har ännu inte kommit något svar, trots en påminnelse för ca 3 veckor sedan.

Eftersom denna fråga kanske är av intresse för andra, kommer jag att berätta vad de svarar (om? :D)

Mvh Janne
 
När det gäller specialsignaler fungerar ju detta förfarande åt båda håll. När signalen går ut, kan man både ta emot inkommande samt besvara QSL-kort för tiden man haft signalen.
Men detta gäller väl enbart så länge innehavaren av grundsignalen är medlem i SSA?

Jag kan i vart fall inte hitta något dokument som säger att SSA skulle skicka ut QSL till utgångna specialsignaler till icke-medlemmar.

I vilket dokument har ni sett denna formulering?

73 de Lars, sm6rpz
 
Intressant fråga det där angående QSL. Gunnel ställde i ett mail till SSA den 6 juni i år följande fråga:

"Fråga till SSA angående policy för QSL-kort

När man går ur SSA upphör servicen med QSL-kort. Att man inte kan ta del av medlemsförmånen att skicka QSL till det låga priset är givet.

Men att man inte heller, ens mot betalning, kan få ta emot de QSL-kort som gäller för tiden man varit medlem, är lite tråkigt.

Enda sättet att få till någon förändring är väl om någon lämnar in en motion till årsmötet. Jag vet dock inte om icke-medlemmar kan motionera till SSAs årsmöte.
 
Icke-medlemmar kan inte lämna in motioner. De får väl försöka övertala någon medlem att lägga in en motion i sitt namn...

73 de Lars, sm6rpz
 
Icke-medlemmar kan inte lämna in motioner. De får väl försöka övertala någon medlem att lägga in en motion i sitt namn...

73 de Lars, sm6rpz

Ja det här löser nog våra "experter" i ämnet QSL:D


Mvh Janne
 
QSL är bara en del av vad SSA pysslar med. Viktigt för vissa helt oviktigt för andra.

Glöm inte bort arbetet SSA gör tillsammans med PTS och andra organisationer.
Drar man det till sin spets så möjliggör dessa 440:- amatörradions existens i sverige.
Självklart skulle våra privilegier inte försvinna bums om SSA upphörde. Men jag är övertygad om att privilegierna sakta skulle försvinna om vi inte har en motpart till myndigheter och marknadskrafter.

Även om man tycker SSA's forum är dåligt och att 440:- är för dyrt för några QSL så kanske man kan fundera på allt arbete SSA gör utan att det syns omedelbart.
Det är iaf för mig den viktigaste anledningen att vara medlem.

73 SM0RVV
 
Ang. SSA så tycker jag att dom borde ta sig en rejäl funderare varför nästan hälften av Sveriges radioamatörer inte vill vara med i SSA utan väljer att stå utanför.
Tycker du att det är lite? Jag tycker att det är förvånansvärt många som är med i SSA. Betänk att många hams är inte aktiva alls. Att jämföra medlemsantalet med antalet existerande signaler ger inte någon meningsfull bild av läget. Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att en bra bit över 50% av de aktiva radioamatörerna faktiskt är medlemmar.

Varför måste dom som inte vill ha tidningen sponsra andras kostnader?
Antagligen därför att QTC är föreningens primära sätt att kommunicera med medlemmarna och att det är mycket få som inte alls är intresserade av att läsa tidningen.

Varför vägrar SSA att vidarebefodra QSL-kort som är betald frakt på?
Kanske därför att medlemmarna inte vill "sponsra andras kostnader"? SSA får väl bara betalt för de QSL-märken man själva säljer, d.v.s. det täcker kostnaden för utgående QSL, och i övrigt finansieras hanteringen av medlemsavgifterna?

100:- vore en anständig medlemsavgift, vill man ha mer får dom som vill bära den extra kostnaden.
Jag håller med om att 440 kr absolut är i högsta laget och det finns en del kostnader som föreningen borde spara in på (t.ex. ett av de två kanslierna), men så lågt som 100 kr/år är inte på något sätt realistiskt.
 
Om nu märkena täcker utgående qsl-kort VARFÖR nekar SSA ATT VIDAREBEFODRA inkommande BETALDA Qsl kort då?
Vem har lovat utdelning till icke medlemmar och vem får betalt för det? Menar du att utländska QSL-byråer skickar en sedelbunt med varje packe QSL till SSA? Om inte så betalas SSA:s hantering av medlemsavgifterna och i så fall är det självklart varför utdelning endast sker till medlemmar.

SVINDLERI är det som faller naturligt. Ungefär som om posten vägrar dela ut inkommande Julkort.
Svindleri förutsätter att någon uppsåtligen vilseför någon annan. Det gör inte SSA. Villkoren står klart och tydligt att läsa på föreningens webbsidor.
 
Det här med QSL-hantering till icke medlemmar verkar vara en knepig historia.
De flesta länder, som har QSL-byrå, verkar distribuera inkommande QSL även till icke medlemmar. I de flesta fall får man själv stå för portot för att få hem korten från byrån.

Med anledning av detta så kan man ju tänka sig att den som skickar ett QSL till en Svensk amatör räknar med att kortet skall nå fram. Det är ju precis likadant som med julkorten: Har man väl skickat kortet, med korrekt porto, så räknar man med att det skall nå fram oavsett vilket land man skickar till.
 
Det här med QSL-hantering till icke medlemmar verkar vara en knepig historia.
De flesta länder, som har QSL-byrå, verkar distribuera inkommande QSL även till icke medlemmar. I de flesta fall får man själv stå för portot för att få hem korten från byrån.

Med anledning av detta så kan man ju tänka sig att den som skickar ett QSL till en Svensk amatör räknar med att kortet skall nå fram. Det är ju precis likadant som med julkorten: Har man väl skickat kortet, med korrekt porto, så räknar man med att det skall nå fram oavsett vilket land man skickar till.

Nja, jag har skickat QSL och från några länder främst inom EU har jag fått kort tillbaka med stämpeln "not member of DARC" eller någon annan av SSA:s motsvarigheter.

Ínnan jag skickar QSL brukar jag kolla olika callböcker t ex QRZ, ibland står det qsl via byrå men ändå har det kommit tillbaka då vederbörande inte var medlem... Bara att kasta i återvinningen eller skicka direkt om inte prefixet är verifierat innan.
 
Det är ju precis likadant som med julkorten: Har man väl skickat kortet, med korrekt porto, så räknar man med att det skall nå fram oavsett vilket land man skickar till.
Det är det som är pudelns kärna: QSL-märke är inte "korrekt porto" till adressater som inte är med i SSA.

Många diskussioner om SSA verkar missa en viktig poäng: att det är en ideell förening som drivs med ideella medlemsinsatser. Åsikter om hur saker och ting borde vara kan förstås alla ha. Det är också mycket enkelt att sitta med armarna i kors och "tycka" att andra borde göra ditt eller datt. Men allt som händer inom SSA bygger på att det finns eldsjälar som vill engagera sig i föreningens arbete. Det spelar ingen roll vad man anser, eller beslutar för den delen, att SSA ska göra om det inte finns någon som är villig att lägga tid och energi på att genomföra det. Det gäller även QSL-verksamheten och dess omfattning.
 
Så kombinationen dåligt uppdaterad hemsida och stängt webforum, och nedstängda brevlistor, ger ingen bra bild av SSA för de som söker information om hobbyn via SSA:s hemsida. Verkar som om de styrande i SSA behöver fundera över marknadsföring på Internet. Ska vi nå de unga så är det ju på Internet vi skall finnas och ge information.

Jag håller med dig, om jag går till mig själv så fungerar jag så att om jag är intresserad av något så söker jag på nätet, och då gärna i ett forum.

Att helt stänga forumet för icke-medlemmar tror jag är ett misstag.


Generaliseringar är livsfarliga! :D
Jag vet :D

Tyvärr missar du en del här, dessa "Det-var-bättre-förr-amatörer" framför en hel del saker som faktiskt förklar varför vi är där vi är idag. Tyvärr finns det en del historiefientliga personer, som ratar allt som heter historia. Men det är, och detta är ett vedertaget faktum, så att om man inte känner sin historia, så kan man inte sin nutid.
Jag känner mycket väl till att det är så, historieintresserad som jag är, men det gäller att se skillnad på att lära sig av historien och försöka leva i densamma.

Det handlar alltså inte om att det var bättre förr, och att folk vill tillbaka till den tiden. Men man skall inte förakta allt som är från förr, och förringa de som framför information om hur det var förr. Det handlar om att se, och förstå, hur vi hamnade här, och kanske hitta lösningar på dagens problem, med hjälp av gamla visdomar.
Jag har inga problem med detta, mitt problem är de som faktiskt tycker att det var bättre förr och som vill tillbaka dit.


Jag känner inte igen mig i denna beskrivning, var har du hittat dessa personer? I vilka debatter? På vilka webforum/brevlistor?
SSA:s webbforum framför allt. Det är nu som sagt en ganska grov karrikatyr hopsatt av många olika personer.

Personer har olika tycken och smak, vissa tycker om CW, vissa SSB, andra Psk31, några testar AM, allt för skojs skull. Varför racka ned på de som tycker om de ursprungliga moderna, vilket du de facto gör i den citerade texten ovan? Vilken mod soom är bäst beror på de yttre omständigheterna, den bästa moden kan vara allt från CW till Psk31, men detta borde ju alla radioamatörer känna till. Varför använder man då en icke-optimal mod? Jo, för att det är skoj, och att detta är en hobby.
Nej, jag rackar inte ner på de som vill köra CW, det är helt okej för mig. Vad som stör mig är de som hävdar att man inte är en riktig amatör om man använder mikrofon, och de som anser att CW bör vara ett krav för att få cert.

CW är en mod precis som många andra, och jag förstår inte varför så många CW-förespråkare skall ha CW-kunskap som ett krav. Den tiden är förbi, försök entusiasmera andra till att lära sig CW i stället för att gaffla om att en riktig amatör kör minsann CW och att de är för jävligt att krav är borta.

Ungefär i den vevan som CW-kravet togs bort så sänktes också kraven för att bli radioamatör, om man vill kalla detta för förslappning, eller annat, må väl vara hänt. Men kraven har sänkts, detta kan man inte bortse ifrån.
Kraven har iaf förändrats, precis som inom mycket annat.

B:90 är inte bibeln, finns ingen som sagt detta. Dock är B:90 ett bra exempel på en lämplig nivå på reglerna för amatörradio. För er som inte var med på den tiden bör kanske nämnas att det ett tag fanns planer på en hårdare skrivning av regler än den som finns i B:90, bland annat för paketradiotrafiken, som skulle detaljstyras.

Hur många av er som klagar på oss som hänvisar till B:90 har faktiskt läst den? Den är inte så farlig som ni verkar tro :D I mångt och mycket är det en rätt lagom nivå på reglerna.
Jag håller med om att det är för oreglerat i dag, och skulle gärna titta på den omtalade B:90. Den verkar dock inte helt enkel att få tag i.


Måste säga att jag inte känner igen påståendet om att världen slutar vid 30 MHz, många av de "gamla stötarna" har gjort mycket skoj över den frekvensen genom åren.
Handen på hjärtat så finns det gott om amatörer som rynkar på näsan åt de högre banden. Jag var på ett möte i SSA:s regi för ett tag sedan angående hobbymässan, där man konstaterade att 2 meter inte var något att visa upp. Inte heller ATV ("det är för udda") föll någon på läppen. Så det blev kortvåg och CW för hela slanten, och jag tycker att det är en klart missvisande bild av vår hobby.


? Finns ingen som krävt att man skall kunna bygga en rigg från grunden. Dock är det av yttersta vikt att man som radioamatör har grundkunskaper i radioteknik. I samband med att de olika klasserna på certifikat/tillstånd togs bort så får alla med en gång tillgång till en mycket farlig sak, nämligen hög effekt. Det är av yttersta vikt (!) att man vet hur handskas med denna effekt för att minimera störningar för andra. För att få denna kunskap, och kunna behålla denna, så räcker det inte med två veckoslutskurser. Två veckoslutskurser ger inte den grundkunskap, och framförallt inte den hållabara kunskap som behövs. För att kunskap skall kunna bibehållas så krävs nötning (fråga vilken lärare som helst).
Det finns de som faktiskt tycker att det vore rimligt.

Vad gäller nötning måste jag dessvärre anmäla avvikande åsikt. Att nöta in saker gör förvisso att man kommer ihåg dem, men är tidskrävande, tråkigt och omodernt.

Bättre är att sätta in saken i ett sammanhang, och därigenom skapa en mer bestående kunskap och framför allt förståelse för helheten.




De allra flesta köper fabrikstillverkad utrustning. De flesta som bygger egen utrustning har även fabriksbyggd. Kanske dags att frisera debatten något och verklighestanknyta den?
Och ändå kastar en del ur sig saker som "stickproppsamatör" och liknande nedsättande omdömmen. Märkligt må jag säga.

Vad gäller "riktig amatörradio", så finns det en definition på detta, nämligen ITU:s definition, vilken är grunden för amatörradion, den lyder:

"1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest."

Observera speciellt orden "radio technique". Det är alltså radioteknik som är grunden i amatörradion. Det är på grund av detta som vi har de privilegier vi har, för att kunna utveckla vårt radiotekniska intresse.

Absolut. Men vad är radioteknik? Räknas handhavande dit? Antenner? Annan kringutrustning?


Känner inte igen detta från de diskussioner som förts på SSA:s webforum. Hur undervisningen går till är egalt, det viktiga är att den ger en bestående grundkunskap som gör att man vet hur använda de privilegier vi har. Detta innebär inte på något sätt katederundervisning, eller komponentkunskap. Det kan innebära det, men förmodligen innebär det annat.
I tråden rörande nya tankar kring utbildning så är det ju ett par som helt sågar idén och hävdar att det är katederundervisning som gäller (för så gjorde man ju förr).

Jag tycker att man då inte hängt med i lärandets utveckling, och de stora möjligheter som framför allt Internet ger till självstudier (rörliga bilder etc).


Som yngre, ny, radioamatör (tja, egentligen gäller detta vad som helst, inte bara radioamatörer) så har man inte den kunskapen som andra som hållt på med verksamheten under flera år. Man kan inte vara fullärd, den som tror att han/hon är fullärd så fort han/hon har sitt certifikat i handen är rejält illa ute. Det man har är någon slags grundkunskap.

Det gäller sedan att förvalta denna och lära sig mer. Detta lär man sig av de äldre, som har genom sina ålder har större kunskap i ämnet, men även av jämnåriga. Men detta innebär inte att kunskapsutbytet är enkelriktat. Nejdå! Även ädre radioamatörer med många år i "gamet" kan lära av yngre, få anmdra vinklingar på diverse saker, så alla kan lära av varandra. Dock är det ett faktum att man som ny inte är fullärd!
Nej, och fullärd är man knappast som äldre heller, något en del verkar tro tyvärr.
Dessutom är det inte alls säkert att "år i tjänst" garanterar en högre kunskap, det finns nya amatörer som kan otroligt mycket mer än "genomsnittsamatören".


Om man har tid över att skriva långa inlägg på diverse webforum, ska man inte få göra det? :D
Absolut! :D


Tack för lite positiva tankar i ditt inlägg.

För att komma framåt så måste vi gemensamt arbeta för att komma framåt. Men för att komma framåt så behövs även kunskap och förståelse för dåtiden. Så förringa inte det som var 1965, utan försök istället förstå vad som hände 1965 och försök använda den kunskapen för att få en bättre nutid, och en bättre framtid.

Tyvärr hackar många ner på de diskussioner som sker inom hobbyn, men som jag nämnt tidigare, det är genom dessa diskussioner vi kommer framåt. Så iställer för att klaga på dem, deltag i dem! Kom med konstruktiva förslag! Försök att styra sakfrågorna framåt.
Just det, vi måste jobba på för att komma framåt, för att hänga med i utvecklingen som går allt snabbare.

Jag har heller inga synpunkter på att det diskuteras, inte alls.

Det jag klagar på är vissa av de åsikter som presenteras. Folk som fastnat i historien och inte kan se och förstå att vi måste följa med utvecklingen, oavsett vad vi anser om den, och dränker alla konstruktiva idéer i "det var bättre för, ju förr dess bättre" eller "det går inte, så har vi aldrig gjort" och liknande utvecklingsfientliga uttalanden.


Om inget görs så är risken stor att den definition som finns i ITU, se ovan, ändras, och att hobbyn blir en ren kommunikationshobby, med restriktioner vad gäller frekvens, effekt, egenbygge, o.s.v. Detta innebär döden för amatörradion.

Vi måste ha kunskap om dåtiden, för att bygga framtiden, och för att förstå nutiden
Absolut.
 
Då är det bara att gratulera alla som sluppit vara med om den "hemska tiden" då man ställde så stora krav på radioamatörerna att det sedan blev till nackdel i "modern tid". Tänk vad mycket elände ni klarat er ifrån!
Eller det saknas insikt?
Kan det vara så enkelt? :confused:
 
Då är det bara att gratulera alla som sluppit vara med om den "hemska tiden" då man ställde så stora krav på radioamatörerna att det sedan blev till nackdel i "modern tid". Tänk vad mycket elände ni klarat er ifrån!
Eller det saknas insikt?
Kan det vara så enkelt? :confused:



Menar du verkligen att nya amatörer sluppit den "hemska tiden", förstår inte vad du menar:confused: Vad för elände har de sluppit, är det CW du menar:confused:
Ställs det inga krav på nya amatörer i "modern tid":confused: Då kan vi väl slopa utbildningen, den är ju tydligen så lätt.

Mvh Janne;)
 
Last edited:
Det blev lite kryptiskt, men var och en får tyda det till det bästa. Jag tycker i vilket fall som helst att det är tramsigt att hålla på med bråk.
"Vi gamle" kan inte hjälpa att vi kan CW och nya kan inte hjälpa att det inte behövs.
Do you copy?
Janne! Du är fixerad vid CW! Det är inte bra för din hälsa! :)
/Ingvar
 
Det blev lite kryptiskt, men var och en får tyda det till det bästa. Jag tycker i vilket fall som helst att det är tramsigt att hålla på med bråk.
"Vi gamle" kan inte hjälpa att vi kan CW och nya kan inte hjälpa att det inte behövs.
Do you copy?
Janne! Du är fixerad vid CW! Det är inte bra för din hälsa! :)
/Ingvar


Godmorgon Ingvar och alla andra!


Hej Ingvar!

Jag tycker också det är ”tramsigt” med bråk men upplever att du ibland söker konflikt med mig med dina ”kryptiska” kommentarer. Nyligen tyckte du att jag triggade övriga skribenter att ta fram sina sämsta sidor, precis som om de inte var kapabla att tycka något självständigt.

Nej, jag är inte fixerad vid CW, är du? Men tack för ditt intresse för min hälsa!;)

Du skrev nyligen till mig att jag skulle ägna mig mer åt radio. Jag ägnar mig mycket åt radio, Ingvar, varje dag. Även mina veteran-Zündapp tar en del tid. Sen tittar jag in här på Ham.se då och då, men ibland med långa uppehåll. Just sista tiden har det blivit lite mer. Jag ser att du skriver ofta på detta forum. Är det en tråd/ämne jag inte tycker är intressant, så skriver jag inte. Gör du? :)

Hur ser din ”radioaktivitet” ut? Vilka frekvensband, moder etc tycker du är trevligt? När började du med radio, vad har du för utrustning, antenner etc.
Vi kanske skulle samlas kring det vi har gemensamt i stället för att dra åt varsitt håll? OK, Ingvar?


Till SA0AZS, tack för ditt långa och intressanta inlägg, mycket bra!!!:)
Mvh
Janne
 
Besöker SSA-forumet sporadiskt

Hej Janne!
Min radioaktivitet är inte vad den har varit och borde vara, men det beror på min boendemiljö.
Har sedan 1996 en marklägenhet i enplans bostadsrätt. Enda möjligheten till antenn är en hemgjord vertikal, som jag avstämmer till alla band mellan 3,5 och 30 MHz. Det är ju ingen höjdare på 80 om man vill snacka svenska. På 40 och uppåt går det rätt bra. Har en del riggar eller "bojsänke", vilket man nu vill kalla det. Drake C-line/ IC735 /Atlas 210X/ lite hembyggda grejor och 2m apparater. Samtliga utan reset. :D Kör mest CW eftersom min antenn inte är optimal. Fördelen är att jag stör inga grannar. :)
Nu känner du kanske mej lite bättre?
73!
 
Förbaskat bra skrivet av SA0AZS. Han fick med allt. Alla bakåtsträvare borde skriva ut och sätta upp det på väggen och läsa inlägget på morgonen innan datorn startas. Då skulle det bli lite trevligare på diverse forum. :D

Roger:cool:
 
Back
Top