Hur Många Besöker Ssa Forum?

SM6WXA

Well-Known Member
Är det många som loggar in och läser och skriver något på SSA forum?

Varför får inte klubbar regga sig på SSA forum?


Mvh Janne;)
 
Varför får inte klubbar regga sig på SSA forum?
Därför att syftet med webforum, brevlistor, m.m. är att personer skall kommunicera med varandra. En klubb är inte en person.

73 de Lars, sm6rpz
 
Tack för det Lars, är det många som läser och skriver inlägg på SSA forum? SSA har ju många medlemmar!

Mvh Janne
 
Såvitt jag kan bedömma så är inte SSA:s webforum unikt på något sätt.

Det finns ett fåtal som skriver extremt mycket, några som skriver mycket, några som skriver lite grand ibland, och en majoritet som sitter tyst och läser.

Gjorde man en profil över aktivitet så tror jag att denna profil skulle se mer eller mindre exakt likadan ut oavsett om mediumet är vanliga medlemsmöten, webforum, brevlistor, usenetgrupper, eller annat.

73 de Lars, sm6rpz
 
Ja det är synd att SSA gömmer sitt forum, är det så hemligt? Ja SSA gör hur dom vill men jag tror det blir helt fel, nog om detta.


Mvh Janne
 
SSA forumet tillför inte hobbyn något vettigt, tycker jag. Bara en massa tyckare. När ska vi få se något stort uträttat? Jag väntar med spänning.

Roger
 
Dessa diskussioner leder ju ingenvart heller men jag ska svara att det finns 784 st som läser o av dom skriver 205 som har skrivit något, 75 av dom har 10 eller mer inlägg mao 6176 totalt

Forumet är till för Enskilda Medlemmar i SSA!
 
SSA forumet tillför inte hobbyn något vettigt, tycker jag. Bara en massa tyckare. När ska vi få se något stort uträttat? Jag väntar med spänning.

Roger

Det går naturligtvis att undra vad ovanstående tyckare har uträttat för stort. Kanske det för hans del räcker med en stor käft som inte gör annat än irriterar med konstiga uttalanden. Parhästen är inte bättre han, tillför inget vettigt.
 
För att föra tillbaka tråden till orginalfrågan så kommer här mitt svar:
Jag läser dagligen, ofta flera gånger om dagen. Skriver ibland när jag har något att tillägga.
 
Tack för dina åsikter "Netsurfer", det är folk av din kaliber som för hobbyn framåt, keep up the good work!!. SSA forumet är väl tänkt som ett vattenhål för medlemmar men det är inte så ofta man finner vatten där. Känner du "Odur" någonsin att ssa forumet har fört hobbyn framåt? Har du lärt dig något nytt sedan du loggat in där? Har du själv delat med dig av något jättebra som många tar till sig med glädje? Jag vet att det är avsett endast för medlemmar vilket jag tycker är helt fel. Nya och blivande amatörer är oftast inte med i SSA. Forumet blir en spegelbild av detta forum.

Roger
 
Varför detta intresse för just SSA:s webforum? Det finns ju inget unikt med just det webforumet, utan det beter sig på mer eller mindre exakt samma sätt som alla andra.

Åtminstone kan inte jag se att det på något konkret sätt skiljer sig från andra.

73 de Lars, sm6rpz
 
Varför detta intresse för just SSA:s webforum? Det finns ju inget unikt med just det webforumet, utan det beter sig på mer eller mindre exakt samma sätt som alla andra.

Åtminstone kan inte jag se att det på något konkret sätt skiljer sig från andra.

73 de Lars, sm6rpz


Jag ställde bara en fråga, inget konstigt med det. Begriper inte varför "Netsurfer" skall lägga in ett sådant inlägg (Men det har han alltid gjort, försöker starta upp bråk)
Skrev tydligt "nog om detta" men det förstod tydligen inte "Netsurfer".

Det unika med SSA forum är att det är "hemligt" och helt låst för icke medlem. Hur får man då ut värdefull reklam om förreningen:confused:

Så nog om detta!

Mvh Janne
 
Att ett webforum enbart är öppet för medlemmar är inte unikt på något sätt. Finns fler som är stängda, sedan finns det de webforum som "bannar" IP-nummer till höger och vänster, vilket ju är något liknande som stängda webforum. Men att stängda webforum skulle vara något unikt stämmer inte.

Dock är frågan om detta stängda webforum gagnar SSA eller ej intressant. Men om det är denna sakfråga du vill få fram i tråden, så kanske du borde ha startat tråden med just den frågan.

Min åsikt är att ett stängt webforum är ett marknadsföringsmässigt sett gigantiskt misstag från SSA:s sida. Man har helt enkelt totalt missat den potential som finns i ett öppet webforum.

73 de Lars, sm6rpz
 
Håller med dig RPZ, dom som bestämmer har missat mycket, forumet borde vara öppet för alla men endast medlemmar ska kunna skriva. Men det har hitintills inte avhandlats något nytt och spännande så ingen har missat något, tycker jag.

Roger
 
På tal om marknadsföring, så får man inte glömma att SSA har en bra webbsida! Den innehåller väldigt mycket information med sina undermenyer och länkar, och är ju åtkomlig för alla intresserade. Enligt min åsikt så är webbsidan viktigare än forumet för en intresserads första stapplande steg mot amatörradiohobbyn.

73 de Sven/SM6CDN
 
Ett forum endast för medlemmar väl inte så konstigt? Finns ju flera klubbar som har "stängda" medlemsforum...
 
Jo, det stämmer, Linköpings Radioamatörer har en mycket bra och informativ hemsida. Men även denna hemsida har en länk till "LRA medlemssidor" där ej medlemmar är utestängda. De flesta klubbar har ju, helt naturligt, någon del som bara medlemmar kommer åt. Vissa klubbar/föreningar kallar det för medlemssidor, andra kallar det för medlemsforum.

73 de Sven/SM6CDN
 
Angående SSA:s hemsida. Visst, den finns och har ett relativt bra upplägg. Dock har den framförallt ett mycket stort problem, nämligen uppdatering av den information som finns på sidorna. T.e.x. är det senaste protokollet från maj 2008, den senaste informationen på PTS/IARU-sidorna från maj 2007 (de flesta dokument är dock från 2006, två år sedan!), sidorna om specialsignaler är inte uppdaterade (enligt de sidorna finns enbart en, nämligen PB2GT, vilket inte är en korrekt specialsignal i Sverige), o.s.v. o.s.v.

SSA:s hemsida har tyvärr legat för fäfot under snart två år. I början av förra året, 2007, tillsattes en grupp som skulle få fram en ny hemsida till efter semestern 2007. Denna grupp försvann spårlöst och en ny tillsattes efter semestern 2007. Denna grupp har ännu inte levererat en ny hemsida. En början på en sida finns, men denna har dock allvarliga tekniska brister i framförallt användarvänligheten (framförallt två; i och med det system som valts så kan man inte hoppa fram och tillbaka mellan sidorna med back/forward, detta gör även att man inte kan hänvisa till en viss sida med en URL, det andra problemet är att menyn inte är konsekvent, vilket är en stor brist, dessa problem löses enkelt genom att använda en konsekvent meny, t.e.x. den som finns på existerande hemsida, samt att man använder ett system för sidorna som är url-baserat)

Under denna tid, snart två år, har ingen webredaktör funnits, vilket gett oss en rätt torftig sida med mycket lite information.

Så visst, en hemsida finns, men den den har brister, dessa kan dock lösas.

Dock kommer en hemsida även med uppdateringar och en webredaktör att bli relativt statisk, och det är här webforumet och brevlistorna kommer in.

Genom att ha ett öppet webforum, och öppna brevlistor, så kan man på ett bättre sätt visa personer vad amatörradio handlar om. Personer som är intresserade kan anmäla sig till listorna elller webforumet, och aktivt deltaga i det som där sker. Detta gör att dessa personer, förhoppningsvis, får en god bild av vår hobby, samt även av SSA. Man ger en positiv bild av SSA vilket gagnar SSA i form av nya medlemmar.

Om vi istället tittar på stängda webforum så skapar dessa en negativ känsla, denna förstärks även av hänvisningar till det stängda webforumet, se informationen om digitalisering av gamla QTC, samt mötet mellan PTS och SSA som ägde rum idag (28/10-2008). Som intresserad allmänhet så möts man av en kall stoppande hand. Detta ger inga positiva "vibbar" till varesig amatörradiorörelsen, eller SSA.

Om vi nu jämför SSA och lokala klubbar så måste man tänka på att dessa fungerar på lite olika sätt. SSA har som mål att vara den samlande kraften för alla radioamatörer, och målet att samla så många radioamatörer till sig för att på så sätt bättre kunna föra radioamatörernas talan gentemot myndigheter, IARU, och liknande. De lokala klubbarna, eller nisch-klubbarna har inte dessa mål, de har som mål att samla medlemmar på det lokala planet, eller personer som har samma intresse inom amatörradiorörelsen, och har p.g.a. detta inte samma behov av öppenhet.

Om man nu har som mål att samla alla radioamatörer, samt även att sprida information om vad amatörradiorörelsen är så borde man använda alla till buds stående medel. SSA har här ett ypperligt verktyg i form av Internet. Tittar man på SSA:s medlemmars demografi så kan SSA snart kunna kalla sig en pensionärsförening. Jag är 42 och har under ett års tid tittat på gratulationsspalten i stort sett dagligen, och kan efter detta konstatera att jag tillhör ynglingarna inom SSA, medelåldern är hög och närmar sig pensionsstrecket med snabba steg.

Vi (SSA) måste alltså inrikta oss mot de som är under 40, och var finns dessa? Jo, på Internet. Dagens ungdom är uppväxt med Internet och har en helt annan syn på detta medium än majoriteten av de som är 40. De är vana att använda Internet och använder Inernet på ett mycket mer aktivt sätt än personer över 40. De är vana vida öppenhet och skyr hemliga rum som pesten, tänk på alla diskussioner om FRA, nedladdningar, o.s.v.

Så om måler för SSA är fler medlemmar så har vi en stor grupp som vi kan nå genom Internet, och dessa nås bäst genom interaktiva mötesplatser, såsom webforum och brevlistor. Just på grund av detta så är det ett extremt felsteg av SSA:s styrelse att stänga webforumet (och att stänga ned brevlistorna, som ju faktiskt var öppna för alla.)

Betänk också att kostnaden för SSA:s Internetsatsning är en mycket liten del av medlemsavgiften. Det behövs alltså ingen kostnadstäckning för Internetsatsningen, på samma sätt som för t.e.x. QTC.

SSA får inga nya medlemmar med piska, nya medlemmar får man med morötter och en öppen och välkomnande attityd.

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top