Hur meddela att nån blivit Silent Key?

Ballz

Well-Known Member
Hej igen, med-hams.

På förekommen anledning:
Hur gör en icke-SSA-ansluten amatör (jag) för att meddela SSA att en annan (icke-SSA-ansluten) amatör har kastat in nyckeln?
Vem ska kontaktas?
Hur hamnar info i QTC? Gör den det ö h t när det gäller icke-medlemmar?
 
Hm. Knappast den formella vägen, inte speciellt aktuell, och inte så värst mkt SSA så vitt jag kan se. Måste väl finnas nån man kan maila så att a) callet noteras som SK i SM Callbook och b) det dyker upp en rad i QTC under Silent keys (om det nu gör det för icke-anslutna).
Fler förslag?
 
Adressändringar, HamShop, ssa.se, tekniska frågor m. m.
Handläggs av SM5HJZ, Jonas Ytterman
08 – 585 702 76

73 Kent SM7MMJ
 
Även om det inte är SSA så är Jannes lista på Rigpix den
enda listan, vad jag vet, som förs över Silent Keys.

Skicka gärna ett mail till honom så blir den lite mer komplett.
 
Hm. Knappast den formella vägen, inte speciellt aktuell, och inte så värst mkt SSA så vitt jag kan se. Måste väl finnas nån man kan maila så att a) callet noteras som SK i SM Callbook och b) det dyker upp en rad i QTC under Silent keys (om det nu gör det för icke-anslutna).
Fler förslag?

Givetvis var inte tanken att min länk skulle leda in i SSA. Snarare ville jag visa på ett alternativ som är fristående och lätt tillgängligt för alla,
 
Jo. Jag fattar, men jag är skadad av mitt jobb med databaser...uppdaterar gärna masterdata först :)
(Om du inte jobbar med databaser så kan du få en analogi här:
Om du berättar för fötterna att dom ska springa innan hjärnan fått veta det...så utbryter kaos :) )

Med det sagt, så mailar jag OFV nu. SSA vet redan. Tack f tipset. Nu dröjer det väl typ 10 år innan QRZ. com och dom andra ändrar sina uppgifter. Såg en annan SM7:a listad som OK på QRZ fast han dog typ 1989.....jaja.
 
Jodå har några poäng i databasteori liggandes och skräpar någonstans på hjärnkotoret ;)

Fördelen med OFVs lista är att man får reda på en viss signal är SK, att t.ex signalen inte
ger någon träff i SSAs register eller för den delen QRZ m.fl ger bara informationen att den
signalen inte längre är utdelad men inget om orsaken till det. En sådan lista blir viktigare
med stigande ålder som amatör.
 
Eftersom SSA ansvarar för den svenska databasen över anropssignaler (delegerat från PTS) så är det nog lämpligt att meddela dom också även om man är
anti SSA anhängare.
 
De har, så vitt jag vet ingen S.K lista. Det är väl därför Janne har en.

För egen del så avskydde jag hur vissa representanter för SSA agerade. Den nya styrelsen har agerat bra och som en följd av detta är jag åter medlem.
 
Såvitt jag förstått m a a några aktuella ärenden, gör SSA inte någon separat lista över amatörer som blivit S.K.. Däremot låter SSA signalen och namnet (men inte övriga uppgifter) stå kvar i förteckningen, alltså även den på nätet, eftersom SSA numera för det enda, centrala registret över svenska amatörer.

73,
Rolf
SM5MX
 
Jo det verkar vara så Rolf.

Var inne och tittade på Jannes, SM0OFV, lista och åtminstone en från 2016 är listad där.
Men han är beroende på att få info från andra för att kunna ha sin lista uppdaterad, vet man
om att någon saknas så skicka gärna ett mail till honom.
 
Back
Top