Jag tog mig friheten att lyfte över -UUMs intressanta inlägg till en ny tråd så får vi fundera på denna, som jag tycker, ganska svåra fråga.
Jag möter ofta samma argument som –UUM för fram, jag brukar säga att är man intresserad av ett meddelandes logistik, alltså hur det överförs och med vad så kan amatörradio vara en intressant hobby. Men vill du bara prata med andra så använd den ofta utmärkta logistik som samhället erbjuder.
Men vad säger ni andra?
Hej alla.
Liten tanke av vad jag upplever samhället i dag, jag som jobbar och har bott inne i storstaden i hela mitt liv.
Alltså detta handlar om en person som inte tidigare har haft med amatörradio att göra.
Krav på kunskap eller inte, hmm, vad skall jag ha ett amatörraddiocert till i dag?
Vad skall jag med en amatörradio till i dag?
Vad skulle amatörradion som hobby ge mig i dag?
Skrattar åt dem som tycker det är synd att SR lägger ner mellan och kortvåg, menar vem lyssnar på det?
Vill jag någon något ja då ringer, skypar, messar eller meilar jag denna.
Har en I-Phone och har hela världen i min hand.
Lyssna på radio? Det gör man väl bara i bilen eller på jobbet?
I bilen hmm. Nä förresten jag kopplar in min I Phone genom blåtand och lyssnar på det jag vill lyssna på.
Hemma har jag en media spelare som tar in hela världens radioprogram eller spelar musik från datorn, och den är kopplad på bredbandet.
Övriga kontakter har jag via Facebook.
Kunskap om elektronik?
Går styrenheten sönder på min bil så finns det väl ingen som reparerar denna, den byts ut mot en ny.
Går någon komponent sönder på mitt moderkort i datorn så byter jag ut moderkortet, samtidigt så kan jag ju passa på och uppgradera.
Jag kan löda kontakterna till högtalarna i bilen, nä förresten köper jag en ny bil i dag så är ju allt redan färdigt och skräddarsytt för den modellen.
Jag kan utveckla detta långt mycket mera men jag väljer att stanna här.
Så min fråga igen:
Ni pratar om lagar, regler, stadgar och krav på kunskap hmm ??
Jag som bor i storstad, vad skall jag med amatörradio till??
Motivera mig.
Som sagt, hur motiverar jag en stabo eller kan man kalla denna "Bratz" i modernt språk, om amatörradio i dagens samhälle??
Jag möter ofta samma argument som –UUM för fram, jag brukar säga att är man intresserad av ett meddelandes logistik, alltså hur det överförs och med vad så kan amatörradio vara en intressant hobby. Men vill du bara prata med andra så använd den ofta utmärkta logistik som samhället erbjuder.
Men vad säger ni andra?