Hur mycket bestämmer PTS om vår hobby.

Allt. De är myndigheten som handhar våra frekvenser, bland annat amatörradio.

SSA har fått tillstånd för att hantera certifkat, detta tillstånd är givet av PTS.

Hurså?

73 de Lars, sm6rpz
 
Samma regler gäller givetvis för alla. Har han inte betalt in avgiften och därmed förlängt giltighetstiden, så är signalen inte giltig.

Dock kan det vara som så att SSA inte uppdaterat info.

Släng iväg en fråga till sm6jsm och fråga vad som gäller för just den signalen. Han borde veta.

73 de Lars, sm6rpz
 
En snabb titt i registret över specialsignaler ger vid handen att SF7DX upphörde för drygt ett halvår sedan men fortfarande regelbundet som ett urverk används varje söndag av SM7CRW.
Är det andra regler som gäller vissa?
Är det en svartfot?

Godkväll mina herrar!

Vissa personer har frågat i andra trådar vad som menas med "elakhet" på detta och andra forum.
Här ovan har vi ett bra exempel! SM7VVG bor kanske max 2 mil från den person han här "hänger ut" med påståenden om "svartfot". Det vore kanske lättare om SM7VVG ringde till John-Iwar och frågade, innan han här offentligt gör narr av honom och påstår att han är "svartfot".

Vad jag förstår har John-Iwar flera olika specialsignaler, och gör mycket god reklam både för dessa och för vår hobby. Varje söndag delger han också sina senaste informationer vad gäller DX-info från hela världen, helt ideellt på 3775 kl 10.00..

I annat fall, kunde ju SM7VVG, som någon påpekat, frågat SSA. OM nu den mänskliga faktorn gjort att betalning inte gjorts i tid, alternativt inte detta framgår på SSA-sidan, är det ju inte skäl nog för att trakassera och hänga ut någon offentligt.

Tänk om SM7VVG eller någon annan glömt sin fordonsskatt, parkeringsböter eller annat. Skulle det vara befogat att hänga ut vederbörande och påpeka detta på detta eller annat forum??

Vi får säkert svar på SM7VVG:s påhopp så småningom. Tills vidare kan vi andra fundera om detta, och liknande inlägg, främjar vår hobby. Jag tror inte det!!

SM6WXL Gunnel
 
Last edited:
MEn snälla

Gunnel!
Utan att du skall ta illa vid dig,

Kan du förklara varför alla är elaka? i dina och Jan`s ögon ?????????????????
så fort någon har en annan åsikt eller tycker anorlunda än er så är vi elaka ??????
Nu var det ju så att denna tråd som din man startat handlar om hur mycklet PTS bestämmer, och inte om hur elaka alla är.
Ger man sig in i leken får man leken tåla. Ett bra sätt kan ju vara att sätta tangentbords spärr på er dator:D
 
Last edited:
"Nejdå,

jag har påpekat detta för John-Ivar och han kommer att rätta till det hela mycket snart.

Det är många som missar "bäst före"-datumen eftersom jag normalt inte påminner."

svar från -jsm


Sen kan man ju hysa vissa tvivel när avgiften inte är betald efter drygt halvär. Som jag ser det om avgiften inte är betald när det är dags för dxbulletinen nu på söndag så kommer det att komma diverse frågor.

Jan VVG!
Du skall vara snäll tänk på att han är en gammal man

CRZ skrev att han var känd på foni?? vad menar han med det???
 
Last edited:
Nu har ni verkligen gjort bort er SM7VVG/SM4IVE och visat andra vad ni går för. Tack för det och det stavas tydligen lite illa på Fredagar:D
Finns det verkligen ingen moderator som ser hur dessa två trakasserar en person som varken läser eller skriver på detta forumet.
Man skäms för er, väx till er.


Janne
 
B:90

Tänk om vi haft en fungerande författningssamling typ B:90 som PTS givit ut då hade vi sluppit mycket av problemen som är idag.

Jan SM6WXA du ställde en fråga tidigare om PTS funktion.
Och du fick en motfråga från SM6RPZ men den svarade du aldrig på
Kan du inte dela med dig av dina tankar ang PTS

Med reservation för felstavning:D
 
B:90

Tänk om vi haft en fungerande författningssamling typ B:90 som PTS givit ut då hade vi sluppit mycket av problemen som är idag.
Det påståendet kan man läsa ibland. Exakt vilka problem menar du skulle lösas av en "B:90"?

Jag minns tydligt från min nybörjartid på 80-talet, d.v.s. B:90-tiden, att det fanns några radioamatörer som betedde sig illa på banden och uppträdde som om frekvensen var deras personliga egendom utan att Televerket gjorde något åt saken. KV eller VHF spelade ingen roll. Såna hams fanns överallt. B:90 och CW-krav löste i alla fall inte det problemet.

PTS har en författningssamling (PTSFS) och telekommunikationslagen gäller även amatörradion. Det saknas inte på något sätt bestämmelser och i svensk rätt är var och en skyldig att själv ta reda på vad som gäller. Det duger inte att sitta med armarna i kors och mena att "ingen har kommit och berättat för mig vilka regler som finns, så därför finns det inga".

I övrigt ska vi vara jätteglada för det förtroende vi radioamatörer har hos myndigheterna. Det betyder att vi, i deras ögon, sköter oss bra och klarar vår frihet under ansvar. Ju större frihet vi får, desto större möjligheter har vi att experimentera, upptäcka och ha kul med vår hobby.
 
Nja, B:90 i sig kanske inte är lösningen på problemen. Visserligen kanske regelsystemet blivit mer utvattnat, men den avgörande skillnaden ligger väl ändå i myndighetens brist på övervakning och kontroll. Som SM0REX nämner så var det redan på 80-talet lite si och så med intresset från myndigheten.
Men i dessa tider så får vi nog räkna med att amatörradion lämnas åt sitt eget öde av myndigheten. Det finns inga resurser och inget intresse för att övervaka en radioverksamhet som är helt frisläppt och som dessutom inte ger något som helst ekonomiskt bidrag till verksamheten.
 
Ja, det är en sak att vara tillståndsmyndighet, en annan att vara kontrollmyndighet. Att idag ha en löpande praktisk koll på vad som sänder var, såväl geografiskt som RF mässigt, och då i hela landet låter sig inte göras idag, ja inte annat än att man måste ha en stor mängd kontrollörer med mätbussar och avancerad mät och pejlutrustning spridda över ytan. Vem ska betala och vad skulle syftet vara? Idag agerar man i princip bara om det uppkommer störning och telekonflikt för de som har faktiskt tillstånd att sända på viss frekvens. I annat fall är det ganska fritt fram att stråla ut saker i frekvensbandet. :rolleyes:
 
Back
Top