Hur mycket dämpar träd?

SM6CDN

Active Member
Hej,

Planerar att sätta upp en vertikalantenn, GP eller vertikal dipol för HF-banden, vid min sommarstuga. Placering kommer att bli med radialer några meter över marken. Problemet är att jag inte har någon stor fri yta, utan det finns ett antal stora ekar som är över 15 meter höga. Som närmast så kommer en lövkrona c:a 5 - 6 meter från antennen. Jag kommer inte att bygga någon form av mast för att komma ovanför lövverket, och inte heller avverka ekarna.

Hur mycket dämpas antennsignalen av ett träds lövkrona?

SM6CDN/Sven
 
Tror inte att du behöver vara orolig för dämpning på HF-banden. Däremot på VHF och UHF kan det vara känsligt om de står för nära. Särskilt under "den gröna" tiden på året.
/Ingvar
 
Håller med CZR. Om träden är långa, i storleksordningen 1/4 till 1/2 våglängd eller så, kan de nog, om de är fuktiga inuti, absorbera en del, men strålningen går ju också strax bredvid trädstammen. Mig veterligen finns ingenting hos träden som gör att du inte bör sätta upp en antenn där.

En antenn är bättre än ingen antenn!

/Micke
 
Det finns en del skrivet från FOA om detta. På 60-talet så gjorde bl.a. Åke Blomquist och Lars Ladell
fältmätningar för att utröna påverkan av vegetation på utbredning i det lägre VHF-bandet.

Man kom fram till att när trädens höjd är i samma storleksordning som våglängden så påverkas strålningsdiagrammen med c:a 3 - 4 dB hos en vertikalantenn på 30 MHz, medan påverkan kan bli mer än 10 dB på 80 MHz. Påverkan stiger alltså snabbt med frekvensen.

Det är troligt att i HF-området så kan man bortse i praktiken från absorptionen, medan man kan räkna med att azimutstrålningsdiagrammet påverkas med någon enstaka dB p.g.a. reflektor/direktorverkan hos träden.

Dock tror jag att detta kan försummas jämfört med markreflexens och markförlusternas inverkan på både elevations- och azimutdiagram.
Skulle personligen hellre välja att sätta upp horisontalpolariserade antenner om jag hade träd med 15 m höjd tillgängliga.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag fastnade för de sista orden i KAs inlägg, dvs bygg hellre horisontella dipoler i de höga fina träden. Är det inte så att den vertikal antennes fördelar är övervärderade på HF ?

Undantaget verkliga DX antennern för 1,8 och 3,8 MHz, där ger förstås en GP med jordplan över mark en verklig effekt. Kanske oxo en GP vertikalt monterad på 7 MHz är en DX antenn.

Men en GP på 10 - 30 MHz har då aldrig jag funnit vara bättre än en halvvågs dipol på skaplig höjd.
Vist vara 12 AVQ, 14 AVQ smått mytiska i hur fantastiskt bra dom gick, ne ändå en halövåvgsdipol 10 -15 meter över marken på de frekvenser en sådan GP går på menar jag är lika bra.

Dessutom är halvvågsdipolen lättare att få bra med tanke på TVI och andra störproblem.

Eller vad tycker ni andra?
 
Ja har man tillgång till fästpunkter på 15 meters höjd skulle jag satsa på horisontella antenner om det inte är DX på 80 och 160 meter man vill köra. Angående dämpning så var en av mina första antenner en vertikal dipol på 40 meter som satt i en stor björk. Den gick utmärkt på vintern men efter lövsprickningen var den som en konstlast. Hade även en 2 el QUAD för 20m på 14 meters bomhöjd. 7-8 meter ifrån stod en liten björk som var ca 10 meter hög. Sommartid ökade SWR avsevärt när jag vred antennen i riktning mot björken så den påverkade fältet ganska mycket.
 
Last edited:
Tack för svaren!

Då är det är tydligen så att "träddämpningen" är i praktiken försumbar på HF-området. Jag får tydligen ta mig en funderare på om det skall bli halvvågsdipoler istället för GP.

SM6CDN/Sven
 
Beroende på vilka band du hade tänkt dig ha antenner i träden för så, ja, jag skulle nog sätta upp vertikala dipoler för högbanden.

Har själv en sommarstuga och ett antar tallar och björkar att nyttja. Mina resultat är ganska ok och då får jag medge att mina antenner har viss kontakt med träden.
Använder mig av 1,5² och 0,5² FK som radiatorer och på 40/80/160 så går antennen aningen över och direkt på översta grenen. Likväl har antennen varit resonant och likväl har jag uppnått vad jag tycker är ganska hyffsade resultat.
Resultat är då givetvis min subjektiva bedömning med ett lyckat koncept, det finns inga beräkningar och heller inga speciella teorier.

Några exempel:
40m: ¼-vågs vertikal som sitter i en björk med matningen ca 4m upp och det är 8 radialer vars ändar slutar ca 1m ovanför backen. Den här antennen går riktigt bra. Det är ofta jag är igenom pile-up på första callet, bla på senaste VP6DX Ducie expeditionen.
Senaste 2 CQWW har jag lyckats komma över 100 länder på en testhelg, då har jag ändå kört alla band. Tycker det talar för att antennen är duglig.

80m: ¼-vågs vertikal i en tall med matningnen strax ovan backen. Varierande radiallängder mellan 5-25m och totalt ca 20 radialer bara.
Tycker resultatet varit riktigt lyckat, VP6DX kördes på 5e ropet på SSB och 1a på CW. Kört många DX på den och även om det mesta jag kört på 80m även är kört hemifrån så har jag säkert kört nästan lika många DX-länder på den här antennen i stugan. Kört DX på 80m i 2 o ½ år och är uppe i 162 länder körda på 80m så det borde väl tala för att "skogsantenn" inte är så dumt.
Är du dock en sådan person som gillar att köra månadstesten eller att ligga och småprata med Svenska stationer på dagarna så är den inget att rekomendera, den har för låg strålningsvinkel så det blir mest tyskar, polackar, balter, ryssar mm.

160m: Även här en trådvertikal, den är en ¼-våg som är matad strax över backen, går 22m rakt upp över en gren i en tall (ligger ann direkt mot) och resten av antennen lutar sedan snett nedåt i 45°.
Radialer är ca 20st mellan 10-50m långa.
Den här antennen har fungerat väldigt bra tycker jag. Har ingen möjlighet till 160m antenn hemma på stadstomten så den här får bli vad jag kan använda. Har mest använt den på contests de senaste 2 åren och är uppe i 90 länder körda, tycker det är rätt ok för att vara 160m. Rara som varit lätta att köra är bla Galapagos, Niqaragua, Japan, Mongoliet, Tanzania mm VK, ZL och tom KH6 har hörts.

Vad gäller högre band, provade på en expedition att sätta en verti-dip i en 22m hög Benjaminfikus, den antennen spelade väldigt fint. Märker också ibland på högbanden som tex 15m att GP fungerar utmärkt.

Lycka till
73 de Magnus
 
Back
Top