Beroende på vilka band du hade tänkt dig ha antenner i träden för så, ja, jag skulle nog sätta upp vertikala dipoler för högbanden.
Har själv en sommarstuga och ett antar tallar och björkar att nyttja. Mina resultat är ganska ok och då får jag medge att mina antenner har viss kontakt med träden.
Använder mig av 1,5² och 0,5² FK som radiatorer och på 40/80/160 så går antennen aningen över och direkt på översta grenen. Likväl har antennen varit resonant och likväl har jag uppnått vad jag tycker är ganska hyffsade resultat.
Resultat är då givetvis min subjektiva bedömning med ett lyckat koncept, det finns inga beräkningar och heller inga speciella teorier.
Några exempel:
40m: ¼-vågs vertikal som sitter i en björk med matningen ca 4m upp och det är 8 radialer vars ändar slutar ca 1m ovanför backen. Den här antennen går riktigt bra. Det är ofta jag är igenom pile-up på första callet, bla på senaste VP6DX Ducie expeditionen.
Senaste 2 CQWW har jag lyckats komma över 100 länder på en testhelg, då har jag ändå kört alla band. Tycker det talar för att antennen är duglig.
80m: ¼-vågs vertikal i en tall med matningnen strax ovan backen. Varierande radiallängder mellan 5-25m och totalt ca 20 radialer bara.
Tycker resultatet varit riktigt lyckat, VP6DX kördes på 5e ropet på SSB och 1a på CW. Kört många DX på den och även om det mesta jag kört på 80m även är kört hemifrån så har jag säkert kört nästan lika många DX-länder på den här antennen i stugan. Kört DX på 80m i 2 o ½ år och är uppe i 162 länder körda på 80m så det borde väl tala för att "skogsantenn" inte är så dumt.
Är du dock en sådan person som gillar att köra månadstesten eller att ligga och småprata med Svenska stationer på dagarna så är den inget att rekomendera, den har för låg strålningsvinkel så det blir mest tyskar, polackar, balter, ryssar mm.
160m: Även här en trådvertikal, den är en ¼-våg som är matad strax över backen, går 22m rakt upp över en gren i en tall (ligger ann direkt mot) och resten av antennen lutar sedan snett nedåt i 45°.
Radialer är ca 20st mellan 10-50m långa.
Den här antennen har fungerat väldigt bra tycker jag. Har ingen möjlighet till 160m antenn hemma på stadstomten så den här får bli vad jag kan använda. Har mest använt den på contests de senaste 2 åren och är uppe i 90 länder körda, tycker det är rätt ok för att vara 160m. Rara som varit lätta att köra är bla Galapagos, Niqaragua, Japan, Mongoliet, Tanzania mm VK, ZL och tom KH6 har hörts.
Vad gäller högre band, provade på en expedition att sätta en verti-dip i en 22m hög Benjaminfikus, den antennen spelade väldigt fint. Märker också ibland på högbanden som tex 15m att GP fungerar utmärkt.
Lycka till
73 de Magnus