Hur mycket effekt klarar en RG58 på HF?

Avstämning av ett Grounded Grid PA

EQL de APQ

Du skrev:
När det gäller inställningen av Pi-filtret så skall utgångsläget alltid vara fullt invriden Load. Därefter lägger du ut en kort bärvåg med full effekt och letar upp ett tydligt dip, ström-minimum, med hjälp av Plate. Dippet skall sammanfalla med ett maximum av uteffekten. Därefter vrider du ut (minskar kapacitansen) Load c:a 10%, efterjusterar Plate till minimum igen.

Fortsätt att minska Load stegvis och efterjustera Plate tills dippet är litet samtidigt som uteffekten är max. Fortsätter du ytterligare med att minska Load så kommer du inte att kunna finna något dip längre och då har uteffekten också minskat igen.

Efter att max uteffekt erhållits, kan man minska Load ytterligare och efterjustera Plate så att output minskar cirka 5% (en bråkdel av en dB!). Då uppnås bättre linjäritet hos ett Grounded Grid PA.
Steget skall m a o vara en aning "överlastat" eller "överkopplat" till antennen!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej EQL, AOM och APQ.
Jag har kopplat slutsteget till min Kenwood ts 450s och då får jag ut ca 7-800w utan problem medans på Icomen blev det mycket mindre, Efter ett tele qso med min kompis YES så kom vi fram till att det är icomens "fel" att steget gav så låg effekt på 80 och 40m pga att något är feltrimmat innuti den när swr går över ca 1,5 tror vi.

Min kenwood har inga problem med att lämmna effekten och det är ju huvudradion i shacket här hos mig. Dock släckte jag min tv med 800 på 80m....men det är ju en annan sak:D cq dx cq dx over:cool:
 
Jo tyvärr är det skruvat i Kristoffers ICOM-radio av tidigare ägare och SWR-skyddet löser ut för tidigt och drar ner effekten på de frekvensband som ger en aning SWR mellan radio och steg, även om den är under 1:1,5. Men han löste det genom att koppla in en annan TRX tills vidare som sagt.
 
Last edited:
Det brukar inte vara så svårt att återställa till fabrikstrimning. Det nämndes inte vilken ICOM-modell som har problemet men om det är en äldre station så är det troligast en trimpotentiometer som brukar benämnas "protect", eller något liknande. Är det en nyare station så görs justeringen troligen i en servicemeny. Det där vet nog Roy allt om.

Vid de tillfällen jag gjort justeringen har jag samtidigt justerat SWR indikeringen, som om den är felaktig även kan vara orsaken, genom att ansluta en konstlast på 150 Ohm, som då ska indikera SWR 3:1. Hur mycket som protectfunktionen då ska dra ner uteffekten med, framgår av servicemanualen. Även denna uppgift kan med säkerhet fås direkt av Roy.

73 es GL!
/Lasse
 
Skrämmer liv i tråden igen:)
Brände antenn, pa och radion ohså, nej skämt och sido grejerna mår bra och jag har lärt mig att stämma av det och nu använder jag min kenwood ts 450s och då får jag köra en tuner mellan radio/steg på 80m men det funegrar fint, DX körandet går som tåget, USA på 80/40m, ZL , VK, JA, YB och en hel del annat skoj. I första ssa MT med QRO så körde jag sa3byc på 40 och 80m som dirket efter testen ringde mig och frågade ungefär "jisses vad har du skaffat där nere? du var nog den starkaste sm7´an idag":cool:Så nog funegrar det, eller hur Johan:)

Nu har jag beställt en 100m rulle RG 213 för att det var rea och eftersom det mesta av min coax och kontakter skulle behöva refresch ,bev provisoriskt uppsatt efter att min 80m dipol ramlade ner i den skånska snöstormen (utan snö?) när delar av papptaket lyfte och for rätt in i dipolen som slets ner:mad:

Kom att tänka på en sak ang jordskenan som ska sitta på utsidan väggen: Är det dumt att sätta den driekt mot träpanelen på huset eller borde jag sätta den på "stand off´s" tillverkade av elrör eller porlsin med tanke på åskan? Coaxerna som ska gå in i shacket kommer dras ut vid risk för åska.
Tänkte strunta i jordningen av panelen då antennomkopplaren och riggarna är jodade inne i shacket så kommer panelen ialfall bli jordad via jordspettet till grejerna i shacket och dessutom så kopplas jorden av panelen automatiskt bort när jag drar ut coaxerna inne shacket
 
Följer din tråd med stort intresse Kristoffer :) fick hem mitt nya slutsteg idag och jag har tänkt göra mer eller mindre exakt som du med kabeldragning, jordskena etc.

Jag tänker också köra med RG-58 från patchpanelen ute och inne i radiohörnan. Har mätt lite grand och sträckan med RG-58'a blir totalt som längst någonstans i storleksordningen 5,5-6 m. Då har jag räknat in kabel mellan tuner, swr meter, omkopplare, slutsteg etc.

Ute blir det RG-213 och till loopen bandkabel och balun/koax sista biten till patchpanelen.

Jag har vanliga chokebaluner (lämpligt antal varv koax på 110mm rör) vid matningspunkt. Men jag funderar ändå på att sätta ytterligare en sådana precis efter patchpanelen, bara för säkerhets skull ... Är det total over-kill, och kan det t.o.m. försämra? Tacksam om någon har en kommentar.

Nu väntar jag bara på lite plusgrader så lappmöglet försvinner och man kan börja jobba ute i trädgården.

/Johan

Vi hörs väl i MT på söndag hoppas jag? Blir utan slutsteg dock, skall ha allt annat klart innan jag frestar det.
 
Grattis till ditt PA, vad blev det för kul?
Vi kanske hörs på söndag, vågar inte lova men hoppas jag är hemma då, beror lite på vädert för jag ska ev gräva ner elrör om tjälen har släppt så jag slipper ha en coax liggandes över hela gräsmattan. Nu är det 6.2c ute och har regnat en del idag så jag hoppas marken har tinat upp en bit ner också. Det var närmare +10 tidgare idag. Usch ja snön vill man vara utan nu när rabbaterna borde explodera i vårblommor. Vill minnas jag klippte gräset förra året i mitten på Mars =)
 
Blev ett RM HLA300 Plus, modellen med 6 bandpassfilter och automatisk bandomkoppling. Inte värsta tänkbara effekt, lämpligt är enligt många andra, att köra ut ca 300W. Jag skall ha det till Yaesu FT-450'n som med tiden skall rulla remote. Av det skälet så måste jag ha ett auto avstämt steg.

Med tiden så skall jag ha in ytterligare en line, en bra contest transceiver och ett rör PA, då skall det bli lite mer Qro!

Då håller jag tummarna för att du hinner med på söndag, alltid kul när vi är några rookies som kör :)
 
Last edited:
Back
Top