Hur mycket effekt tål en SMA kontakt?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Jag funderar över om SMA kontakter klarar 600-700 watt? Jag menar alltså den storlek som passar RG58. Vad tror ni?

73
Uffe ØNOR
 
Jag funderar över om SMA kontakter klarar 600-700 watt? Jag menar alltså den storlek som passar RG58. Vad tror ni?

73
Uffe ØNOR

Man brukar ange max 100W för SMA, sen skulle jag aldrig köra mer effekt än så i en RG58 för den delen heller. Dessutom är effekttåligheten en funktion av vilken frekvens du avser använda
 
Det är uppvärmningen av mittstiftet som brukar vara den primära begränsningen för hur mycket effekt en kontakt tål.

SMA har ett ännu klenare mittstift än BNC, så det är inte tillrådligt att köra mer än kanske 2A HF genom en sådan kontinuerligt. Detta motsvarar c:a 200 W på låga frekvenser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
OK.
Det låter inte som en bra idé med andra ord. Jag hade tänkt att jag skulle spara litet utrymme inuiti en reläbox. Det är nog bäst med beprövade kontakter. Hur mycket brukar man rekommendera för BNC? Och vad gäller RG 58, så borde det väl vara OK för korta bitar i en reläbox? Eller? Å andra sidan går det inte åt så mycket så det blir inte så blodigt att använda RG142.
 
Effekttåligheten varierar starkt mellan olika tillverkare. Högkvalitetkontakterna av kända fabrikat kan hantera ganska höga medeleffekter medan en del "no name" vaianter i kromat plast från Asien har hög kontaktresistans och därmed blir varma redan vid låg effekt. Vidare minskar effekttåligheten vid ökande frekvens liksom fukt och smuts spelar in.

Man bör också hålla koll på spänningen som ju kan öka till farligt höga nivåer vid missanpassing som det ju kan bli ibland när antennerna inte är i form. Då kan det bli överslag i kontakten.

En tillverkare i högen påstår att deras SMA-kontakter klarar 1 kW medeleffekt på 1 GHz och 200 W på 800 MHz. Drar man ut kurvan mot lägre frekvenser så kanske den kan klara ännu högre effekt kortvarigt eller med 50% Duty Cycle vid contestbruk. :)

Rent spontant så tycker jag SMA är onödigt klent vid 600 W även om de förmodligen överlever. Ett bättre val är N-kontakter och RG213 (eller ännu bättre kabel) istället för den tunna RG58. Men dämpningen kanske inte spelar någon roll för dig om frekvensen är låg eller kabeln kort?

Kolla här: http://mpd.southwestmicrowave.com/pdf/Appendix.pdf

Eller Googla på söksträngar som innehåller orden "power ratings for coaxial connectors" så finner du litteratur att studera för flera år framåt.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top