Hur mycket störningar kan accepteras?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Störningarna från elektronisk och elektrisk apparatur har ständigt ökat och någon ljusning i sikte är svår att se.

När jag började lyssna på kortvåg i mitten av 60-talet så begränsade sig problemen ofta till enstaka klickstörningar från termostater, brytare och tändsystemet i fastighetens oljebrännare som ibland orsakade ett ihållande väsande 5...15 sekunder var 10:e minut eller så. Motorer i fäktsystem och hissar kunde orsaka en del rassel ibland, särskilt inne i städerna. Men i det stora hela var radiomiljön extremt god - jämfört med idag. På de högre frekvenserna VHF och UHF fanns inte en knäpp att upptäcka ej heller några övertoner från klockoscillatorer eller andra mer moderna påfund. Det som ibland störde oss var överslag i isolatorer i kraftledningar och så järnvägen förstås.

Läget idag är helt annorlunda. Det är ytterst få av oss som har helt störningsfritt. Här jag bor ute på landet en bit utanför Lund är det dock ganska tyst. Mycket energi har lagts ned på att avstöra den egna hemelektroniken. De tre grannarna jag har orsakar inte heller några större problem. Några grannar har fått ett knippe ferriter till sina störsändare och det har hjälpt.

Det atmosfäriska bruset hörs från lång långvåg till långt över 50 MHz. Några enstaka störtoppar hörs här och var men de lyfter knappt S-metern. På 2 m där jag har en 8 ele horisontell Yagi rasslar det ordentligt i riktning in mot ytterkanten av Lund, ett avstånd av c:a 2 km. S-metern lyfter till S3...5 men i övriga riktningar är det tyst och lugnt. En svag brusökning noteras i riktning sydväst över Malmö mot PA0. Tillräcklig för att maskera de svagaste signalerna men ändå acceptabel tycker jag.

Andra kompisar jag talat med vittnar om fruktansvärda störningsproblem där nålen peakar S9 och mer därtill. Det säger sig självt att det i en sådan radiomiljö inte är möjligt att utöva amatörradio med behållning. Att ropa CQ är i det närmaste meningslöst då de flesta stationer sannolikt är svagare än S9. Ej heller går det att säkerställa att frekvensen man avser att ropa på är ledig. Att svara på starka stationer går så klart men bakgrundsrasslet gör ju att samtalet ändå blir stört.

I bästa fall går det att finna ett eller flera amatörband som har en rimligt låg störnivå. Ofta hör man folk säga att 1.8 och 3.5 MHz inte funkar men att 7 MHz och kanske 14 MHz är OK.

Rent generellt kan man säga att ju högre frekvens man anväder sig av, ju bättre blir radiomiljön. Dels har de elektriskt genererade störningarna en tendens att avta i styrka med ökad frekvens dels ger användning av riktantenner såsom Yagi och paraboler bättre möjlighet att undvika den värsta stördimman.

Den som kör mikrovåg uppemot 10 GHz torde knappast lida av några allvarligare störningsproblem även om han eller hon bor mitt i smeten i en storstad. Men visst, det kan finnas radiolänkar eller radarstörningar som är vanliga på 1296 MHz.

Hur ser störningssituationen ut hos dig?

/Bengt
 
Jag bor mitt i ett villaområde, som byggdes på 50-talet. Jag har en lågt placerad antenn, det är en dipol av flerbandstyp som är fäst på takets insida, uppe på vinden.
Jag har en del brus och störningar. Det är stor skillnad mot störnivån i Gamlemark men inte så illa ändå, det är kanske S2...S3.
 
I Bandhagen, drygt 10 Km från Stockholm city har jag som max en S5:a i störningar och det är på 80m CW-delen. 160m är okörbart - S9. Övriga band < S2. Antennen är en longwire.

På landet - i backen ovanför Finnerödjabacken har jag bara QRN - helt underbart!

mvh
Bengt / KBW/4
 
Under besök på div. field day så märks det väldigt tydligt vilken stördimma vi bär med oss i vår elektroniska infrastruktur.

Det är alla kylboxar, datorer, TV-apparater mm, d.v.s. vårt vanliga samhälle som via husvagnar och tält flyttar in på lägerplatsen. Innan dessa prylar kommer så är det bara ett stilla "puttrande" 1-2 S-enheter på 80 mb. Efter att deltagarna kopplat in all elektronik är stördimman uppe i S5 – S6 eller mer i medelvärde, för att toppa på dryga S9 från övertonerna där omvandlarna arbetade, för ett åter sjunka när alla åkte hem.

Nu har kanske inte så många en kylbox med switchad nätdel hemma, men samma problem finns från massor av sk väggbulor som går under det intressanta namnet ”elektronisk transformator”. Många trådlösa bredbandsmodem har dessa ”elektroniska transformatorer”, och jag har hjälpt flera amatörer att byta dessa mot en vanlig riktig transformatornätdel, och därmed reducerat störningarna högst märkbart

De allra flesta konsumenter är helt ovetande och okunniga om detta problem, och då sändaramatörerna är alltmer konsumenter på så sätt att vi sätter ihop vår station av färdiga byggblock, så sällar vi oss allt mer till den vanliga konsumentskaran. Enligt mitt sätt att se är köpet av uselt konstruerad elektronik ett godkännande av kvalitetsnivån från oss konsumenter. Så länge vi handlar skräpet så är tillverkarna glada, eftersom det faktum att vi betalar för uselt konstruerad elektronik innebär att vi accepterar den usla nivån.

Så länge det går att få pengar från ovetande och okunniga köpare, så kommer vi med automatik att få allt sämre kvalitet, ända till den dag vi slutar att betala för usla varor…
Men någon tänker kanske, att bara vi har internationella normer så fixar det sig. Visst, men eftersom vi okunniga konsumenter prioriterar några kronor lägre pris än bra kvalitet så vräker t.ex. Kinesiska bolag usel elektronik över oss, och vi är så okunniga att vi köper skiten. Två månader senare finns inte det bolaget, utan heter något annat, varvid vi inte kan klaga eller hota med normer och regler.
Vår egen okunskap och jakten på den pryl som är tio kronor billigare än konkurrenten har lurat oss.

Men, säger någon, alla andra som inte är beroende av att lyssna på radio, är inte alla dessa lyckliga av att få köpa usel elektronik bara den är billigare för var dag?
Jo, säkert är det så, som konsumenter är vi sanslöst lättlurade, bara det är billigt så blir vi som grupp lyckliga.
Men, nivån har nu blivit så dålig att jag vid flera ställen sett exempel på att hemlarm blivit utslagna av alla störningar. Det finns kontorslokaler där gemensamt brandlarm slutade att larma p.g.a. alla störningar orsakade av uselt konstruerade nätdelar. Och nu, när det krånglar, då blir vi inte lyckliga…

Intressant är att den störda kunden oftast hävdar att det är den störda enheten som det är ”fel” på. Larmet måste lagas så att det fungerar, trots att det är den elektroniska belysningstransformatorn som orsakar problemet.

Enligt mitt sätt att se problemet gäller att konsumenten måste gå ifrån okunskap till kunskap om hur problemen uppstår och undviks. Speciellt gäller det oss som lyssnar på radiovågor, annars återstår snart endast simulerad radio via dator som enda sättet att höra äkta eterbrus.

Idag är den mesta utrustningen i form av stickpropp i väggen, men mer och mer installeras även fast utrustning. Tänk er situationen när ni knackar på hos grannen och frågar om ni kan få bryta några säkringar i dennes elcentral för att du vill lyssna på radio… då provas grannsämjan…!

Jag har i flera inlägg tidigare nämnt att störningar som vi orsakar hos andra, och störningar som andra (eller vi själva) orsakar i vår mottagare är det främsta hotet mot vår hobby. Skall vi hantera detta hot gäller att vi har kännedom om hur störningar uppstår och dämpas, samt kunskap att praktiskt lösa detta problem.

Därför anser jag att det borde vara självklart att det finns ett utbrett behov av fortbildning av samtliga amatörer, så att vi har den kunskap som behövs för att använda sändare och mottagare i dagens samhälle.


Så, hur mycket störningar tål vi innan vi inser att det är vår egen okunskap som konsumentgrupp som genererar mest störningar…?
 
Leif, jag är av den bestämda uppfattningen att det är bra att vi sändaramatörer utbildar oss i detta du beskriver så att vi kan hantera våra egna och eventuella grannars (om de släpper in oss) störande "utrustning".

Jag är däremot absolut övertygat om att varken enskilda sändaramatörer eller föreningar, SSA, RSGB, ARRL, EDR, NRRL eller vad de nu kan heta kommer till rätta med "problemet". Det enda som kan påverka utvecklingen till att avvecklas/utmattas/punktmarkeras är när en olycka med dödlig/tragisk utgång hade kunnat förhindrats om det inte varit för att en billig (Asiatisk) skit-elektronikutrustning störde ut kommunkationen/larmet som skulle förhindra olyckan.

Det bästa vore ju om en försvarsmakt/krigsmakt fick problem med sina kommunikationer eller på annat sätt blev utslagna av billig elektronisk "utrustning".

Dagens vanliga konsumenter (den stora massan) skiter fullständigt i var det de köper är tillverkat, bara det är billigt. Jag brukar roa mig med att - och jag gjorde det även i VK och ZL-land när jag nyligen var där - att kolla var speciellt kläder är tillverkade......samma kontinent eller del av klotet tillverkar detta, oavsett var man kollar.

Enda sättet att få stopp på eländet är att låta oskyldiga dö för att störande "utrustning" gjorde att de inte kunde räddas till livet! Beleive me!

Vi radionördar är en minskade skara - jo jag vet att det finns DX-are som bara lyssnar, och vi lever som Bengt/EQL tidigare har noterat i en tynande tillvaro där återväxten minskar och man tar till "knep" för att inte låta detta ske, men vi kommer att på sikt dö ut när internet finns över allt och alla ständigt är "connected"!

Jag glömde en sak........om många skulle bli utslagna från internet pga dålig störande "utrustning" så skulle det också nog skynda på processen med att se över "problemet".

73 de Bjarne
 
Last edited:
Bra redogörelse av MCD om hur vi själva ställer till det för oss. Precis så är det. Jag känner igen fenomenet från EDR Sommerlejr där störningarna ökade ju fler campare som kom dragande med sina husvagnar fullsmockade med switchad elektronik och kylskåp till ölen.

Jag vågar påstå att de flesta radioamatörer som lider av störningsproblem på KV har att finna problemen i den egna hemelektroniken i det egna hushållet. Ofta finns störsändaren på samma bord som radion står.

Läs ovanstående stycke tre gånger till och låt innebörden smälta in.

De flesta som blir tipsade om att så kan vara fallet gör i regel allt för att inbilla sig och andra att det INTE förhåller sig på det sättet. -NEJ, det är grannen som stör mig! Envisa som synden... :)

Läs ovanstående stycke tre gånger till och låt innebörden smälta in.

Hur som helst. Det är i alla fall här den metodiska störningsjakten MÅSTE börja - i det egna radiorummet - om inget annat så för att utesluta störningar alstrade av den egna utrustningen. En typsisk radioinstallation består av en transceiver, en switchad nätdel, en dator, och en lång rad andra tillbehör. Samtliga enheter är i regel CE-märkta och uppfyller i regel skyddskraven i EMC-direktivet. Detta innebär på intet sätt att apparaterna inte orsakar några störningar alls, utan bara att de inte stör mer än upp till en viss ganska väl tilltagen nivå. Ungefär som en bil tillåts spy ut avgaser i en viss mängd men som ändå är tämligen ohälsosamma om munnen ansluts direkt på utblåset och man drar in djupa andetag.

En typisk radiostation är ansluten till en antenn som matas via en koaxialkabel ibland hipp som happ utslängd genom en ventil i fönsterkarmen eller via plaströr i väggen. Knappt någon installation är HF-mässigt ordentligt jordad och det ser i allmänhet för bedrövligt ut bakom bordet med alla lösa kablar.

Hur vet jag det?

Jo, jag besökt många radioamatörer och sett deras provisoriska installationer. Många av dessa individer har naturligtvis haft störningsproblem och utan att misstänka den egna utrustningen har blickarna i första hand riktats mot grannar och omgivning. Jag var en av dem för inte så värst länge sedan.

Det som händer i en typisk amatörradioinstallation som den beskrivs enligt ovan är att de störningar som div switchade nätdelar, elektroniska transformatorer, datorer m m orsakar, med lätthet följer koaxialkabelns UTSIDA (skärmen) ända ut till antennen för att där "hoppa över" till innerledaren och följa denna ner genom kabeln in i radion. Vill vi ha det så? Knappast!

Själv blev jag varse om de här problemen då jag förberedde min första DX-pedition till Söderhavet för c:a 10 år sedan. Noggrann som jag är så byggde jag upp hela stationen, radio, med portabelantenn och lap-top på gräsmattan i trädgården enbart för att finna kraftiga störningar över hela kortvågen. S-metern lyfte flera S-enheter och att åka till Söderhavet med en sådan station är fullständigt meningslöst. Jag skulle aldrig hört mer än en bråkdel av mina motstationer. Samma scenario kan appliceras i sommarstugan där man ibland ställer upp sin station provisoriskt och slänger upp en tråd i närmaste träd. Switchad nätdel, en lap-top eller laddaren till mobiltelefonen. Visst gör vi väl alla så?

Genom några enkla åtgärder gick det att reducera störningarna till helt ohörbara. Det handlade i mitt fall om att installera en strömdrossel på koaxkabeln till antennen samt att jorda koaxkabeln i ett kort jordspett i marken. Sådana åtgärder kan och bör alla börja med. Sannolikheten för att störningarna minskar är mycket stor och har man tur så behövs inte fler åtgärder.

Dock kan det naturligtvis vara så att grannarnas elektronik också stör. I så fall får man försöka finna och åtgärda de problemen också.

En sak att hålla i minnet är att om den egna utrustningen orsakar t ex störningar med styrka S5 så kan dessa lätt maskeras av utifrån kommande störningar som är starkare, d v s S7...8... eller så mycket som S9+. Om man då lyckas avstöra t ex grannarnas elektronik fullständigt så återstår ändå störningarna från den egna utrustningen och nålen kommer aldrig att sjunka längre ner än S5.

Det vi kan lära oss av ovanstående är att försöka arbeta metodiskt och steg för steg utesluta tänkbara störkällor tills den sista funnits och eliminerats. Först då går det att köra radio med full behållning.

Jag kan nämna att här i huset har vi som alla andra "normalfamiljer" en uppsjö av elektronisk apparatur som tillsammans orsakar ett icke obetydligt bredbandigt rassel som peakar över S9 på mellanvåg och en bra bit upp i kortvågen. Dock enbart under förutsättning att jag bryter bort jordningen av koaxkablarna ute vid mastfoten. Då kan inte jag heller köra radio.

Finns det fler som har gjort samma iakttagelser eller är jag ensam i hela Sverige om att ha kommit på knepen?

/Bengt
 
Det är inte bara vi som har problem med det moderna samhället.

(Amatör)astronomerna har ett liknande problem med allt ströljus som hindrar människor att se natthimlen.

De har startat en kampanj med en egen sajt som upplyser samlar / sprider information.

En annan störning är buller men den störningen har väl redan kommit in i det allmänna medvetandet? Man väger väl in det när man idag planerar och bygger?

Vi kanske skulle starta kampanjer för att få det tystare på radiospektrat? Skulle Marconi ha lyckats med sina experiment idag? Kanske ha en sajt som samlar information om störningar. Dels för att kunna sprida kunskap kring frågorna till övriga samhället och beslutsfattare, dels oxå samla kunskap om hur man hanterar sin egna problem med störkällor? Fast för det sista finns ju HAM.SE:)


Jo Bengt jag känner igen din beskrivning. Har i stan fått jobba rätt mycket med antennen / anläggningen för att få ner bruset. Bor på 3:e våningen i ett stjärnhus med 21 lägenheter. att hitta en bra jordning och stoppa de egna störningarna har varit hårt ;)

En störkälla som många missar (även jag tidigare) är dessa skarvsladdar med strömbrytare, om det ligger en glimlampa i strömbrytaren kan den ge en hel del brus.

Många ger ju helt enkelt upp och köper Remoterig utrustning och kör sina antenner på landet istället.

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Hejsan alla!
Jag var också med på samma läger som Leif, SM7MCD, berättat om ovan och jag kan bekräfta att jag också noterade samma störningsdimma. Jag använde en 2 elements fasad quadloop som portabelantenn så jag hade bra signaler öst/väst och kunde trots störningarna köra en hel del dx främst på 20 och 30 meter.

Nu till ett mera konkret och närliggande problem.
Under flera år har haft mycket måttlig till låg störnivå här på landet ca 3 km från Färjestadens centrum.
Alla apparatchassier är jordade. Från radion har jag chokebalun och balanserade matare till
antennerna. Den sista åtgärden minskade störnivån åtskilligt
Men någon gång tidig sommar fick jag väldigt höga störnivåer. Upp till 20 db över S9. Dygnet runt!! På alla band! Jag tänkte att nu är det någon bonde här som installerat en fläkt.
Men så var det inte! Det var precis som Bengt lärt sig genom åren!

Via en Norcal40A och batteri kunde jag konstatera att alla störningar var borta då jag slog av all ström till mitt eget hus. Mitt eget hem genererade all störning!!
Min hustrus son, Daniel, bor hemma just nu och har en Dell Vostro 1500 bärbar dator vars originalladdare Model PA-1900-02D är störkällan. Den tillhör PA-10 family. Den stör otroligt! Från "ickelyft" S-meternål till +20 db över S9!
På något sätt är datorn konstruerad så att den känner igen laddaren...och måste ha...sin originalladdare för att fungera bra. Tidigare försök med en piratladdare bekräftar detta.
Stickontakten i övervåningen är inte jordad ...ska det ha så stor betydelse?
Nu behöver jag hjälp fråpn Er alla!

Det första jag tänker på är att det borde väl gå byta laddaren hos Dell. Daniel köpte den i slutet av maj och störningarna började i början av juli så man kan ju misstänka att det är nåt fel på den.

Ni alla som läser detta har säkert goda ideer hur jag ska göra. Någon kanske har personkontakter inne på Dell? Ska man sätta kärnor på nätkabeln? Jag har för att Du Bengt skrivit om detta.
Tips och ideer mottages tacksamt!
Då laddaren är borta är det nästan tyst på 40 m bandet. Jag körde nyss en svag italienare med 2 watt ut från Norcallen!
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Bengts metodik med att börja med sig själv vill man ju egentligen inte tro på - precis som du säger Bengt - men jag har precis stängt av hela lägenheten med huvudströmbrytaren och kunde ett par minuter bara konstatera att det lät som "vanligt".....allt oljud fanns kvar.

Jag känner mig nöjd så långt. Jag har även konstaterat att det kraftiga vita brus (omriktare) som ligger som en matta speciellt på 160-40m har upphört i korta avbrott om 2-3 sekunder vid ett par tillfällen för några månader sedan när jag satt väldigt länge vid radion.

Elsäkerhetsverkets kontaktman har vid ett par tillfällen varit när att komma på ett besök, men viktigare ärenden (ej amatörradio) har kommit emellan. Han har semester och kan tidigast ta sig an fallet efter den 3 augusti, min anmälan gjordes 17 september förra året.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
FBJ skrev: "Bengts metodik med att börja med sig själv vill man ju egentligen inte tro på - precis som du säger Bengt - men jag har precis stängt av hela lägenheten med huvudströmbrytaren och kunde ett par minuter bara konstatera att det lät som "vanligt".....allt oljud fanns kvar."
---

Du har tidigare skrivit att störningarna är över S9 på 80 m. Genom att du nu har brutit bort elektroniken i din egen lägenhet har du kunnat konstatera att dina egna apparater inte orsakar några störningar överstigande nivån S9. Något mer har du inte fått reda på.

Håller du med mig?

Du vet ännu inte om dina egna apparater genererar brus och rassel som når upp till S3, S5, S8 eller t o m strax under S9. Huruvida dina egna apparater stör eller ej får du alltså först reda på när den externa störkällan(källorna) är eliminerad(e).

Hänger du med i tänket?

/Bengt
 
CBS skrev; "Den stör otroligt! Från "ickelyft" S-meternål till +20 db över S9!"

---
Jag vet ju hur det ser ut på din gård och de störningar som nätdelen orsakar är ledningsbundna. Transienter från switchkretsen använder nätkabeln och husets installation som antenn. Din 80 m antenn hänger nära huset och alltså inom den normala "stördimman".

När man i EMC-labben mäter ledningsbunden störning på sådana nätdelar använder man en inkopplingsbox (LISN) som anses representera en typisk elinstallations impedans och beteende. LISN:en är kopplad till en spektrumanalysator eller mätmottagare. EMC-provet för ledningsbunden störning omfattar frekvensområdet 0.15-30 MHz. (Över 30 MHz använder man mätantenner.) Nätdelar som är försedda med jordad stickkontakt skall mätas med jorden ansluten i LISN:en. Om man bryter jordförbindelsen så kan störningarna ibland öka markant men ibland märks ingen skillnad. Men egentligen borde du använda jordade uttag.

Gränsvärdena för max tillåten störning är ganska generöst tilltagna och medger att en apparat får ge ifrån sig så pass höga nivåer att radiomottagningen blir störd. Inte nog med det. Gränslinjerna gäller för något man kallar Quasi Peak samt Average. Starkt förenklat och populariserat innebär det att man mäter med en speciell sorts detektor med bestämda tidskonstanter som gör att bredbandiga störsignaler med korta men höga amplitudtoppar, d v s med lågt energiinnehål reduceras x antal dB. Reduceringen kan vara allt från någon enstaka dB till 20 dB eller mer.

Man kan alltså mäta upp en nätdel som med Peak Detektorn visar kortvariga störpulser långt över gränsvärdena men efter att ha kört slutmätningen med Quasi Peak Detektorn så hamnar slutresultatet ändå långt under, d v s nät delen passerar EMC-testen med "beröm". Det du blir störd av är egentligen Peak-störningarna som ju effektivt detekteras i mottagaren men som man i EMC-sammanhang inte tillmäter så stor uppmärksamhet.

Att åtgärda en sådan nätdel är svårt. Det man kan göra som vanlig konsument utan att äventyra vare sig garanti eller CE-märkning är att snäppa på ett antal klämferriter längs 230 VAC kabeln och hoppas på det bästa. Är dator ansluten till något nätverk med kabel så snäpp på ferriter där också. Det behövs 3..5 på varje kabel och det blir dyrt. Det finns heller ingen garanti för att det hjälper. Låna ferriter av någon snäll människa först.

/Bengt
 
Klockrent Bengt! Visst vet jag att det är så. På 15m är det dock alltid tyst så när som på något pulserande som går i 15-20 sekunder tills det kommer åter inom 2 minuter.......låter som någon slags underhållsladdning (trådlös telefon kanske) , det är fortfarande kvar.

Har jag tur blir det strömmavbrott i hela kvarteret om åskan håller i sig.......då kan jag lyssna lite till. Frågan är kanske sedan hur mycket rassel och annat man står ut med, men när det kraftigaste är borta så kan jag ju jaga vidare med mina egna störkällor.

/Bjarne
 
Bengt, m fl!
Tack för din utförliga beskrivning. Så vitt jag förstår var övergången till CE-märkning en otrolig försämring mot vad vi hade tidigare. EU för inte bara gott med sig!?
Nog är det ju rätt märkvärdigt och otroligt att man i dessa miljöhystreitider acceperar denna nedskitning och miljöförstöring av den naturresurs som radiospektrumet utgör!
Frågan är vem som är "man" i detta sammanhang? Beslutsfattare och användare tycks i varje fall inte vara i samma rum och prata med varandra!!
I bland tycker jag man hör röster som säger att vi amatörer snart kommer att förlora våra frekvensspann! De behövs till viktigare ändamål Det låter troligt och rimligt!
Å andra sidan kan man få för sig att "CE-beslutarna" struntar i radiospannent för det är ju bara amatörer som håller till där?? De är dessutom kinkiga och kräver mer än andra!!
Hur som helst....detta har ju skrivits om tidigare (spaltmil!) så jag bara tomtuggar!

Jag har gjort som Du föreslog, Bengt! Fyra kärnor på nätsladden till laddaren men ingen märkbar skillnad. Det finns också en ganska lång nätverkssladd i huset som går på vinden bort till mitt schack. Säkert 30 meter lång. Den är ju också en utmärkt sändarantenn! Jag ska in till återvinningen i Kalmar och plundra diverse datakablar på avstörningskärnor för utvidgat försök.
Förresten...en sån lång kabel kanske vore bäst ersätta med en trådlös lösning? Då kan ju inte nätverkskabeln bli en "antenn"?
Kommentarer!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Jag provade ringa Dell och tänkte fråga om de har en avstörd laddare att tillhandahålla när jag har sådana problem med störningar över hela kortvågsspannet med nuvarande laddare. Jag blev placerad i en väntekö med skränig dunka-dunkamusik! Efter 20 minuter la jag på. Tilläggas bör att vid uppringningen kom en röst in och berättade att man tänkte höra av sig efter samtalet och fråga efter mina upplevelser i kund/leverantörmötet. Men ingen ringde!
Jag provade hitta ordet "kundservice" på deras hemsida men det finns inte så jag slog in det i sökrutan på deras hemsida men inte heller då ficka jag fram begreppet kundservice. Det finns uppenbarligen i deras begreppsvärld?? HJÄLP!! Vart är vi på väg?
Tore
 
En trådlös lösning kan vara bättre eftersom du då undviker den slinga eller dipol som elinstallationen åt ena hållet och nätverkskabeln åt andra hållet utgör. Du kan tänka dig nätdelen och datorn som en liten QRP-sändare som sitter i matningspunkten på en slinga eller dipol.

CBS skrev; "Så vitt jag förstår var övergången till CE-märkning en otrolig försämring mot vad vi hade tidigare. EU för inte bara gott med sig!?"

Nej, apparaterna har blivit betydligt bättre när det gäller emission och immunitet. Jag har jobbat och jobbar med EMC-provning sedan före EMC-direktivet trädde i kraft 1996. Då på den tiden fanns apparater som störde något helt enormt liksom tåligheten var usel. Kommer ihåg en stor test på telefoner som visade att en stor andel av dessa blev utstörda vid så små fältstyrkor som <0.1 V/m d v s under den mätgräns som vi då kunde mäta upp. Vid lite högre fältstyrkor om någon volt slog en telefon slumpvisa nummer och ringde själv. :) (Krav 3 V/m för bostäder och 10 V/m för tung industri)

Det märks tydligt att konstruktörerna lärt sig att konstruera EMC-tålig elektronik och numera får man nog säga att de flesta produkterna ligger bra till. Det kan vara en och annan topp som sticker upp och som behöver åtgärdas. Detta gäller svenska produkter utvecklade i Sverige där de flesta tar EMC på allvar.

Annat är det med asientillverkad materiel. Främst är det nätdelar, laddare och billig konsumentelektronik såsom datorer och nätverksprodukter som uppvisar dom största bristerna. De stora seriösa tillverkarna ser till att deras produkter klarar kraven med en viss säkerhetsmarginal men med minsta möjliga antal avstörningskomponenter. Varje liten ferrit eller kondensator multiplicerat med antal ex blir stora pengar. Det kan mycket väl vara en sådan nätdel du har problem med.

Mindre seriösa tillverkare bryr sig inte alls utan klistrar glatt på CE-märket. Importörterna kanske inte heller bryr sig och eftersom mycket av den billiga konsumentelektroniken tillverkas i en eller några få jättebatcher och säljs ut under en kort tid så hinner tillsynsmyndigheterna inte med. Nästa tillverkningsbatch av samma produkt har fått en annan typbeteckning och fler fartlinjer i plasten. Per definition är det då en helt ny produkt utan koppling till den förra och så kan karusellen snurra på.

Själv tycker jag att nivåerna i de nuvarande EMC-kraven är ganska rimliga rent funktionellt. Trots allt gäller det för standardiseringskommittérna att finna en lagom balans mellan vad som går att tillverka till ett för kunden vettigt pris och vad som kan tålas i störningshänseende. Det är nog snart bara vi radioamatörer kvar som lyssnar efter extremt svaga signaler och som blir allvarligt störda av denna billiga elektronik.

Här i mitt hus har jag precis som alla andra massor av konsumentelektronik, laddare, CD-spelare DVD, TV, telefoner etc etc. Jag brukar göra en snabbmätning i EMC-labbet när jag köper något nytt och det händer ibland att produkten stör bra mycket mer än vad den får lov. Trots det så har jag inga märkbara störningar på radion vilket då betyder att EMC-kraven nog får anses vara rimliga.

Så den stora frågan blir, varför har andra så mycket störningsproblem med samma typ av konsumentelektronik?

/Bengt
 
Last edited:
Störningar från Kraftledningar.

Störningar från Kraftledningar.

I privatflygplan finnes det en pejl för att kunna navigera med hjälp av fyrar.
Med denna pejl vore det möjligt att ställa in RXen på en ledig frekvens
vid en tidpunkt när skippet tillåter samt därefter krysspejla.

Med en GPS tar man positionen där störningen är som starkast.

När störningarna påverkar viktiga Samhällsfunktioner samt vårt Försvar
kommer troligen dessa störningar att få en högre prioritet bland de
ansvariga.

Kraftbolagen borde även vara intresserade av att hålla sina nät i perfekt skick
för att förhindra framtida större fel med höga reparationskostnader.

Privatflygklubbarna kan kanske här hitta en ny inkomstkälla som komplement
till brandflyget.


sm0ctk/stig
 
Jag vågar påstå att de flesta radioamatörer som lider av störningsproblem på KV har att finna problemen i den egna hemelektroniken i det egna hushållet. Ofta finns störsändaren på samma bord som radion står.
/Bengt
Hej Bengt , det här stämmer bra med vad jag noterat själv.

För en tid sedan hade jag starka störningar på kortvågen.
Det som var nytt i radiorummet/datorrummet var en Dell Laptop för att köra Hamradio deluxe så den misstänkte jag ju med en gång.
Jag stängde av den men problemet kvarstod.
Med tankarna åt samma håll som Bengt att störningarna ofta ligger i närområdet så började jag ta ur grenuttag efter grenuttag i radio rummet (radion går på batteri så den kunde fortsätta gå)
Till slut hittade jag ett grenuttag som orsakade störningen.
Jag fortsatte med att sätta tillbaka grenuttaget och istället plugga ur apparat efter apparat (Jag samlar på gamla datorer så det fanns gott om datorer, CRT skärmar, nätverksswitchar, Fibrechannel konverters och annat dator godis)

Till slut hittade jag apparaten som orsakade störningen.
Och vad var det då.
Jo det var förstås Dell datorn!

Eller rättare sagt Datorns externa nätdel.
När man stänger av datorn så fortsätter nätdelen att gå för att ladda batteriet, därav att det inte var någon skillnad när datorn var på eller av.

Jag provade istället med mina andra bärbara datorer av märkena IBM och Toshiba och de var knäpptysta.
Andra modernare Dell datorer jag provat i efterhand har inte givit några störningar så man kanske inte skall dra några för stora slutsatser baserat på datormärken av det här annat än att vissa switchade nätdelar stör och andra inte.

Så jag kan bara instämma med Bengt.
Börja hos dig själv och se om det inte är någon av dina egna apparater som stör.
När du hittar storkällan så byt ut den eller se till att den är avstängd när du skall köra radio.


//Harry
 
Hejsan Harry och andra!
Du kanske läste tidigare i denna tråd om att jag hade samma problem som Du, Dvs en Dell-laddare som stör som attan. Den Dell vi har är en Dell Vostro 1500.
Vi har nu blivit av med störningen...eller rättare sagt.......lurat datorn!!
Jag ska berätta:

Datorn ägs av sonen i huset och han hade först köpt en piratladdare. Men den gav bara halv effekt av någon anledning trots att kontakter och spänningar var ok. Datorn blev helt enkelt slö men inga störningar hördes på hela kortvågen! Därför skaffade han en originalladdare eftersom hade hört att det måste vara en sådan. Nu fungerade datorn men fullt med störningar på kortvågen i stället!

Han undersökte Dell-laddaren noga och fann att det sitter ett chip(eller vad det nu är?) i laddaren och i datorn som gör att datorn känner igen då det är en original Delladdare som jobbar och släpper på full effekt.
Pirater göre sig icke besvär här inte!! Använder man en sådan stryps strömförsörjningen ned så datorn blir obekvämt slö!!!

Men sonen överlistade arrangemanget och programmerade chipet så nu tror datorn att det originalladdaren som sitter där men det är i själva verket är det piratladdaren som sitter där och lämnar full! effekt....dessutom störningsfritt.
Han jobbade länge innan han fixade det och jag tycker han gjorde en fantastisk insats.

Däremot är det ju illa att Dell-laddare stör så infernaliskt...och det är nästan omöjligt komma i kontakt med någon på servicesidan där. Vid en e-brevväxling frågade de efter datorns "tag"-nummer och när de fick den sa de bara att garantitiden var ute på datorn så man hänvisade till en annan enhet som det kostade flera 100 spänn i timmen att prata med!! Jag påpekade att laddaren var en separat enhet och så småningom började de fråga efter ordersedelsuppgifter på den....jag har inte orkat fortsätta härja mera med dem...! Inte med ett ord har de berört felet att den stör ut hela kortvågen!! Man visar ingen som helst hjälpsamhet och intresse.

Piratladdaren är störningsfri medan originalet stör fruktansvärt!
Kommentarer?
Tore Sandström SM7CBS
 
Last edited:
Kontakta Elsäkerhetsvärket och gör en anmälan om felaktig laddare, glöm inte alla fakta om typnummer mm....

Bjarne/SM7FBJ
 
...Rent generellt kan man säga att ju högre frekvens man anväder sig av, ju bättre blir radiomiljön. Dels har de elektriskt genererade störningarna en tendens att avta i styrka med ökad frekvens dels ger användning av riktantenner såsom Yagi och paraboler bättre möjlighet att undvika den värsta stördimman.

Den som kör mikrovåg uppemot 10 GHz torde knappast lida av några allvarligare störningsproblem även om han eller hon bor mitt i smeten i en storstad. Men visst, det kan finnas radiolänkar eller radarstörningar som är vanliga på 1296 MHz.

Hur ser störningssituationen ut hos dig?

/Bengt...

Hej allihop!

Jag ror att fler och fler söker sig till QTH:n som är störningsfria - för sådana finns. SM2EKM/Janne, en kompis, och många fler har sina QTH:n i sommarstugorna.

Själv har jag nu köpt en sommarstuga med fantastisk strandtomt i Luleå skärgård. Från stugans tomtgräns är det 100 meter till närmaste grannstugas tomtgräns. Den "lufthängande" kraftledningen som också har lägsta högspänning går också 100 meter från stugan innan den blir jordkabel fram till mig.

På tomten finns också en massa jättehöga tallar att använda som "antennmaster". Jag ska bygga en ny sovstuga på ca 22 kvm där det ska finnas ett särskilt radiorum. Frågan är bara när jag ska hinna och få råd till det... :confused:

Titta gärna på bilderna:
 

Attachments

  • karta.jpg
    karta.jpg
    74,9 KB · Views: 146
  • sm2bpa-hus.jpg
    sm2bpa-hus.jpg
    73,4 KB · Views: 144
  • sovstuga2.jpg
    sovstuga2.jpg
    67,1 KB · Views: 253
Back
Top