Hur mycket SWR är OK?

SA6BNV

Well-Known Member
Jag kör en 41,5 m lång dipol med balanserad matning (stege) + en S-match.

På 12-80m lyckas jag få närmare SWR 1:1 överallt och antennsystemet funkar perfekt.

På 160m får jag ca 1,2:1 men spolen i S-matchen blir ljummen så antagligen har jag en del förluster där.

På 10m kommer jag ner i ca 2,1:1 men har kört några QSO i Europa så det verkar som jag kommer ut i alla fall.

Min fråga är: hur högt SWR är OK? Påfrestas radion i onödan om jag kör runt SWR 2:1?

Ett lustigt fenomen i sammanhanget är att jag med min förra radio (IC-718) inte lyckades komma ner i 2:1 på 10m men jag gör det med min nya K3. Hur kan det vara skillnad mellan olika radio? Jag har inte ändrat antennsystemet någonting.

// Åke
 
Normalt så behöver man inte bekymra sig så länge inte sändarens skyddskretsar
drar ner effekten påtagligt. Ofta sker detta utanför SWR-cirkeln 1,5:1.

Det som kan hända om man kör med SWR som drar ner effekten är att det blir distorsion i SSB, och att transistorer/utgångstransformatorer kan bli något mer uppvärmda. Är skyddskretsarna korrekt justerade är det ingen risk för radion.

Fenomenet med att SWR-indikeringen blev bättre med K3 jämfört med den tidigare radion skulle kunna bero på att den har en annan utimpedans som påverkar SWR-metern så att balansvillkoret i bryggan ändras. Det kan också vara så att direktiviteten i SWR-metern på 10 m inte är så hög.

För att råda bot på att det inte går att justera till 1:1 på 10m är det nog lättast att ge sig på S-matchens mekaniska uppbyggnad.
Det kan vara så att strökapacitanser eller för långa ledningar begränsar S-matchens anpassningsområde på höga frekvenser.

Även att ändra stegens längd något kan hjälpa, eftersom man då kan komma bort från en ogynnsam impedans i matningsänden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
För att råda bot på att det inte går att justera till 1:1 på 10m är det nog lättast att ge sig på S-matchens mekaniska uppbyggnad.
Det kan vara så att strökapacitanser eller för långa ledningar begränsar S-matchens anpassningsområde på höga frekvenser.

Ja så kan det nog vara i mitt fall.
Det är inte helt lätt att bygga S-matchen att täcka så stort område.
På 80 & 40m nyttjar jag ju hela spolen som är 75 mm dia och ca 90 mm lång. Då blir ju anslutningsledningarna långa också.
På 10 m kortsluter jag spolen helt, men det är ju relativt långa ledningar fram till spolen från toroiden (balunen).
Kanske att jag skulle testa att kortsluta nära toroiden för 10 m.
Återkommer med resultat.

// Åke
 
Du kan också prova med en "lös" SWR-meter.
Den inbyggda mätaren i K3 anses ha ganska dålig noggrannhet
på höga frekvenser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag skulle också prova förlänga/förkorta stegen en halvmeter, som K-A föreslår.
I mitt fall har det vid något tillfälle hjälpt att flytta antennanslutningen på lågimpedanssidan av balunen, dvs ansluta antennen tvärs över vridkondensatorn i st f tvärsöver spolen.

Hälsningar från soligt Öland
Tore SM7CBS
 
Jag skulle också prova förlänga/förkorta stegen en halvmeter, som K-A föreslår.
I mitt fall har det vid något tillfälle hjälpt att flytta antennanslutningen på lågimpedanssidan av balunen, dvs ansluta antennen tvärs över vridkondensatorn i st f tvärsöver spolen.

Hälsningar från soligt Öland
Tore SM7CBS
Hej Tore,
Jag kör redan 10, 12 & 15 m över kondensatorn annars går det inte alls på de banden. Men det är just 10 m jag har lite problem med.
Men jag skall nog prova att förlänga stegen lite. Kortare går inte. Den är idag ca 12 m lång och når precis lagom in i rummet där jag har radion.
Återkommer med resultat (från ett också soligt Torslanda ;))
// Åke
 
Tack för alla tips.
Jag testade att förlänga stegen 50 cm och nu stämmer jag av även 10 m utan problem (1,0:1) ! Kanonbra - kul med nytt band :)
Fantastiskt - nu täcker jag 9 band med en enda dipol (utan traps).
// Åke
 
Last edited:
Gratulerar till problemlösningen! Intressant lösning för att täcka många band. Hur högt sitter din antenn? Det vore intressant att höra hur (om) du upplever antennens riktverkan på de högre banden. Det sägs ofta att den blir ganska påtaglig när antennen blir lång i förhållande till våglängden. (Dock framgår det sällan vid vilken längd detta börjar bli märkbart).
 
Tack!

Antennen sitter ca 12 m över marken men jag bor på en höjd så i praktiken kanske den hänger ca 15-16 m upp. Jag bor ca 300 m från havet och 26 m över havet om det spelar någon roll. Dipolen hänger ungefär som det blå strecket i den bifogade bilden. Inte lika lång dock ;)

Jag har kollat i mina loggar och försökt hitta något mönster men antennen verkar rätt rundstrålande, åtminstone upp till och med 21 MHz.

Möjligtvis kan jag skönja en viss riktverkan över 21 MHz men 24 & 28 MHz står bara för ca 3% av mina QSO så jag har ingen riktig statistik där än. Men nu när jag kan köra även där skall jag bättra på den statistiken :)

Återkommer så småningom mer resultat.

// Åke
 

Attachments

  • dipol.jpg
    dipol.jpg
    95,5 KB · Views: 91
Last edited:
Back
Top