Hur öppnar man en Repeater?

Thronborg

Member
Hur skall jag bete mig för att öppna denna Repearter med min ICOM IC92?

RV51 R1X SM5RVH/R Nyköping City
Rx145,0375 Tx145,6375 (600Khz shift)
Öppningston 1750Hz


Jag har ställt in Rx145,0375 som MIN mottagningsfrekvens
Jag har ställt Duplex shift +DUP 600khz som MIN sändarfrekvens
Jag har ställt in 1750Hz tonburst.

Håller in min PTT och sänder 1750Hz 1 sekund och det händer absolut ingenting. (Den sänder på 145,6375)

Borde jag inte få ett pip eller nåt från Repeatern att den öppnat?

Och hur gör jag sedan?

Ole SA5BUC
 
Det som i listan heter "utfrekvens" är repeaterns utfrekvens. Listorna utgår från repeatern.

73 SM0RVV
 
Hur skall jag bete mig för att öppna denna Repearter med min ICOM IC92?

Jag har ställt in Rx145,0375 som MIN mottagningsfrekvens
Jag har ställt Duplex shift +DUP 600khz som MIN sändarfrekvens
Jag har ställt in 1750Hz tonburst.

Gör tvärt om med in och utfrekvens på din radio så borde det funka.
Typ, DU ska sända på 145,0375 och lyssna på 145,6375, Repeaterskift (duplex) ska vara -600 KHz på alla repeatrar på 145 MHz.

// Janne
 
Håller med alla goda råd.

Men framförallt, försök att hitta radioamatörer i din närhet. Då kan du lära dig mycket, mycket mer på kortare tid.

mvh
Kai
 
RV51 R1X SM5RVH/R Nyköping City 145,0375 145,6375 1750Hz
RU390 RU11 SM5RVH/R Nyköping City 433,2750 434,8750 1750Hz
Kan någon bekräfta om dessa 2 är i funktion vore jag tacksam.

SSAs Repeater lista och Tages stämmer inte riktigt med varandra, vet inte vilken som gäller. Men på den ena står det "QRT tillfälligt för renovering". Men det står inget om när och när den i så fall kommer igång igen.

Jag tror jag gjort allt rätt nu enligt tipsen jag fått men inte lyckats öppna någon av dessa, jag befinner mig drygt 1km från sändaren.

Fungerar det att köra både FM och FM-Narrow mot en repeater?


Ole SA5BUC
 
Jag har en känsla av att dessa inte är i drift, jag har inte hört dem.
Men det säkraste beskedet får du nog om du frågar SM5RVH direkt.
Han brukar ibland vara anträffbar på R0 (145,600/145,000).
Den bör du ha möjlighet att nå, öppnas med 1750 eller DTMF 5.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Tusen tack
R0 lyckades jag öppna utan problem. Då är det nog så att de andra ligger nere. Jag skall se om jag kan få tag på SM5RVH.

Ole SA5BUC
 
Tilläggas kan, att repeateraktiviteten i ditt område är ganska låg. Ett allmänt anrop på R0 riskerar att förbli obesvarat. På söndagkvällar klockan 20:30 brukar Norrköpings radioklubb ha sitt "trafiknät" på R0, i övrigt är det tämligen tyst.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Hej Jonas
Ok.
En hypotetisk fråga.
Säg att jag skulle vilja prata med dig. Det finns det ingen möjlighet till för du kommer väl inte åt R0?

Ole SA5BUC
 
Normalt passar jag inte R0, eftersom min FM-station är uppbunden för annat ändamål.
Men jag kan göra en tillfällig omkoppling. Om jag hör dig, ska jag såklart svara.

73,
Jonas/SM5PHU
 
På din fråga, SA5BUC hur man öppnar en relästation.
Så är det väl så att det finns många olika sätt. Ingen direkt standard här inte.
Det är upp till den som bygger relästationen att bestämma akitiveringsmetod.
Flera relästationer kan ha flera olika aktiveringsmetoder.
1750 Hz pip tut är vanligast, kort eller lång sådan är upp till relästationsägaren, och byggaren.
DTMF förekommer och med sådan kan man då undvika att aktivera annan relästation på samma frekvens.
CTCSS är även det vanligt ofta i kombination med enton och DTMF. Subton medger även det selektivt val av relästation.

På UHF finns olika duplexavstånd, 1,6 och 2,0 MHz vidare finns där omvända duplex frekvenspar, med avsikt att komma ifrån störningar från LPD bandet.

Så det är säkert inte lätt att vara nybörjare.
Ofta har ju klubben som driver en relästation en hemsida där allt förklaras på just deras relästation.

De
SM4FPD
 
Hej och åter tack för alla svar.
Jo jag börjar förstå att vara Radioamatör är ingen exakt vetenskap. Jag kommer från en skyddad verkstad, processorer, och där finns det bara ETT sätt, allt annat är fel :) så jag måste lära mig att det finns mer än ett sätt att göra saker på. Men det är väl det som är charmen.

En sak som jag inte hittat angående repeatrar är modulation, kan alla repeatrar hantera både FM, FM narrow, USB, AM etc. För det står ju aldrig på repeater informationen?

Hälsningar
Ole SA5BUC
 
Hej och åter tack för alla svar.
Jo jag börjar förstå att vara Radioamatör är ingen exakt vetenskap. Jag kommer från en skyddad verkstad, processorer, och där finns det bara ETT sätt, allt annat är fel :) så jag måste lära mig att det finns mer än ett sätt att göra saker på. Men det är väl det som är charmen.

En sak som jag inte hittat angående repeatrar är modulation, kan alla repeatrar hantera både FM, FM narrow, USB, AM etc. För det står ju aldrig på repeater informationen?

Hälsningar
Ole SA5BUC
Det är bara smal FM som gäller på repetrar som står på marken.
Satellit repeatrar (kalls då transponers) kan köra med SSB.

Förr i tiden användes olika breda FM modulationer men vi har under de senaste 40 åren skruvat ner bandbredden till smalare och smalare mottagare.

Du skall med andra ord alltid använda smal FM när du använder repeatrar.

Om du skulle råka använda bred FM är det inte hela värden, du bara låter lite illa för dem som lyssnar på dig på repeatern samt att du eventuellt kan störa en annan repeater som har närligande frekvenser men de är lite smarta och lägger inte geografiskt närligande repaterar bredvid varandra i frekvens så det är ofta ingen fara.

Välkommen som radioamatör och hoppas du kommer få många roliga upplevelser i din nya hobby!

//Harry
 
Det anses idag självklart att det bara är FM som gäller för relästationer.
Endast försök har gjorts med AM relästationer men detta före FM:s tillkomst inom hobbyn. Dvs för mer än 35 år sedan.
Som Harry skriver gäller sedan 15 år 12,5 kHz kanaldelning, på HF, VHF och UHF, därmed bör man då välja smal FM, för att helt enkelt få plats och undvika överhörning mellan kanalerna, med konflikter som följd.
Långt ifrån alla relästationer i landet är modifierade för att vara smala, trots att det är så länge sedan.
På banden förekommer ännu 50 kHz stationer som kör FM, vilket kan orsaka konflikter med störningar mellan kanaler och dåligt ljud.
Man började med att kalla kanalerna med ett X efter, exvis R7x och menade då 145,7125 MHz. Idag används mest frekvensangivelse. Trots minst två olika kanalbeteckningssytem.
Relästationer med SSB finns i satteliter och är linjära. Dvs svag insignal ger svag utsignal, en finess är att den har en bandbredd och flera QSO kan köras över samma relästation. Kallas även transponder.

Inget hindrar dock en radioamatör att bygga en AM, eller SSB relästation och prova tekniken.
Det förekommer att man reläar sin bärbara VHF station till kortvåg.

På din IC-E92D finns digital modulation, D-STAR, där är relästationer synneligen praktiksa då de även kan länka till andra relän, via direktkoppling, via ledning, via länk eller Internet.
Vi har ett tiotal D-STAR relän över landet.


Skall man köra SSB eller Morse på 145 MHz gäller att denna sker c:a 144 - 144,4 MHz USB, och med minst 10 - 100 W, antenner horisontellt, och med 10 - 15 element. Mna kör Norrsken, (Aurora) direkt upp till 200 km och mycket mer vid bra konditioner. Mna utnyttjar vågutbredningsfenoemen som Tropo, Sporadiska E etc.
SSB amatörradio på VHF och UHF kräver en stor radioanläggning om det skall vara meningsfullt.
En mycket stor sådan anläggning kan köra via månen.

Givetvis är inget vi som radioamatörer håller på med en lag, eller naturlag, experimentlust, byggen, olika åsikter skall givetvis vara vägledande. För att stimulera fär radiotekniska experiment, byggen, klubbaktiviter, och framsteg.

Lycka till med hobbyn Ole

de
SM4FPD
SM4FPD
 
Tackar för svaren.
Ni har helt rätt, den här hobbyn är ju för hobbyister som vill prova och testa och det medför ju att någon fullständig "standard" inte är att räkna med.

Precis som 12.5 khz kanaldelning gäller sedan 15 år, och att duplex frekvensen alltid är 2Mhz på 70cm. Men så är det ju inte riktigt.

Som nybörjare så känns det lite joxigt i början. Men jag kommer att vänja mig var så säker.;)

Ole SA5BUC
 
Back
Top