Hur påverkas en fullvågsloopantenn för 80-10 meter av sin geometriska form?

SA6TUT

Well-Known Member
Jag undrar hur egenskaperna hos en fullvågsloopantenn för 80-10 meter påverkas av dess form (kvadratisk, triangulär, rektangulär, rund). Vilka aspekter förändras när man ändrar formen, och hur påverkas antennens resonansfrekvens? Behöver längden på tråden justeras beroende på vilken form antennen har?

Någon som vet?

Bakgrund: Jag ska flytta antennen till nytt QTH. Det står att läsa i instruktionen för min antenn att

"Install the transformer to be one of the corners feeding the Loop antenna, it can be install in an square or delta loop fashion. For the 80-10 Delta Loop each side should be close to 88'ft. and a square Loop each side should be close to 66.5' ft. The recommended high off the ground should be at least 25'ft. in each support"

De verkar vara noga med att längderna ska ha vissa mått.
 
Last edited:
En "helvågsloop" ska omsluta en så stor area som möjligt för en given trådlängd, alltså idellt sett en cirkel.

Utöver detta är saker mycket okritiska, och antennens egenskaper kommer primärt att avgöras av omgivningen. För att få den i resonans på mer än ett band kommer det, oavsett utformning, att krävas en del "handpåläggning".

På frekvensband över designfrekvensen blir antennen stor i förhållande till våglängden, och då uppstår ett ökande antal strålningslober, Detta är oberoende av antennens form.
 
Till eget hus eller? Vad har du för utrymme då? Eller du kör remote med din Flexradio 6600?

Jag får låna ett QTH av kompisens föräldrar som har en lämplig fastighet i skogen vid en sjö som jag kan använda. Flexradion ska naturligtvis ut den också ;)

Det nya QTH:et har gott om plats och ligger långt ifrån tätbebyggt område. Det kan nog finnas plats för en 160-meters dipol också. Förhoppningsvis blir jag kvitt alla de QRM-problem jag har idag. :cool:
 
En "helvågsloop" ska omsluta en så stor area som möjligt för en given trådlängd, alltså idellt sett en cirkel.

Utöver detta är saker mycket okritiska, och antennens egenskaper kommer primärt att avgöras av omgivningen. För att få den i resonans på mer än ett band kommer det, oavsett utformning, att krävas en del "handpåläggning".

På frekvensband över designfrekvensen blir antennen stor i förhållande till våglängden, och då uppstår ett ökande antal strålningslober, Detta är oberoende av antennens form.

Tack! Då ska jag fokusera på på att få den att omsluta en stor area.

Det konstiga med den loopen jag jag köpte var att det står i instruktionerna att varje sida ska vara så nära 88 fot som möjligt. Det blir 264 fot eller 80.46 meter. Längden på den tråd som följde med antennen är dock bara 79.66 meter vilket jag tycker är ännu konstigare. (Balunen, eller transformatorn som de kallar den är 1:4). Jag fick genast problem med höga SWR-värden och fick förlänga den med lite vanlig FK-kabel. Om det inte är "trolleri" i balunen så tycker jag att tråden borde vara 86.29 meter.

Loopen visade sig inte bara vara svår för mig att montera på min minimala förortstomt utan var även för känslig för mitt nuvarande QTH och plockade in QRM från ännu fler grannar då den var placerad längs tomtens 4 sidor. Den åkte ned. Nu ska den upp på nya QTH:et och då vill jag få längden och formen rätt (så rätt det kan bli) på första försöket och sen får jag göra justeringar därefter. Jag ska nog sikta på att förlänga kabeln till totalt 86.29 meter så får vi se var resonansen hamnar denna gången.
 
Längderna verkar i så fall beräknade för det amerikanska "75-metersbandet" vilket är centrerat runt 3900 kHz. Rent allmänt ska man inte ta längder på antenner som sitter nära marken speciellt högtidligt.

Sedan kommer en loop-antenn som sitter monterad runt en tomt att koppla magnetiskt via närfältet till omgivningen. Beroende på vilka sätt som störningarna tar sig ut från egna och grannarnas elektriska apparater kan detta förvärra störsituationen dramatiskt.
 
Längderna verkar i så fall beräknade för det amerikanska "75-metersbandet" vilket är centrerat runt 3900 kHz. Rent allmänt ska man inte ta längder på antenner som sitter nära marken speciellt högtidligt.

Sedan kommer en loop-antenn som sitter monterad runt en tomt att koppla magnetiskt via närfältet till omgivningen. Beroende på vilka sätt som störningarna tar sig ut från egna och grannarnas elektriska apparater kan detta förvärra störsituationen dramatiskt.

He he, ja jag märkte det.
 
Back
Top