Hur pratar man?

Kombarris

New Member
Hej!
Vad jag vill ha svar på är hur man pratar (eller uppför sig eller vad det kan heta) i komradio.
Jag har köpt walkie-talkie till mina två osnutna söner. Billiga och bara på lek, men ändå. Det är skitroligt, jag kommer köpa så jag kan vara med mer också :)
Men det blev ett väldigt tjattrande.. ingen ordning och jag försökte lära ut det lilla jag vet, vilket visade sig vara snabbt gjort, som Bagheera sa.
Jag har försökt hitta på internet, men jag vet ju inte ens vad det heter det jag söker, men det måste ju finnas regler! Kom, uppfattat och klart slut och allt vad det är. Bara en kan sända i taget ju.. Hur gör man när man är fler än två? Hur anropar man korrekt? När ska man bekräfta? Ja, hoppas ni förstår vad jag menar. Ingenstans på radiosidor hittar jag något om det (trist!)! Ingenstanns på hela nätet faktiskt. Jag kan inte, jag har inte gjort lumpen eller jagat älg, men jag tycker ändå att "ska det va, så ska det..". Jag vill att ungarna ska lära sig ordentligt. Hur har ni lärt er? Finns det någon litteratur? Vet ni någon hemsida? ..för det är väl inte så att det är något som automatiskt följer med y-kromosomen? ;)
Tack på förhand,
Kombarris
 
PMR-radio

Hej!
Vad jag förstår så är det s.k. PMR-apparater du gett ungarna. Det har inte mycket med amatörradio att göra egentligen. Om pojkarna tycker det är roligt att prata med varandra så tycker jag att det är gott och väl. Det är egentligen en typ av "leksaker" med låg effekt som på senare tid godkänts av respektive länders telemyndigheter (i Sverige PTS).
Man kan ju faktiskt ha lite nytta av apparaterna om de används på rätt sätt. Tyvärr blir det väl lite för mycket o-organiserat resonemang på kanalerna och jag kan mycket väl förstå din önskan att bringa lite ordning på förbindelserna. Lycka till!
/Ingvar
 
Last edited:
Ja.. jag vet inte vad det är för grunk.. walkie-talkie kallar vi dom, men nej ammatörradio är det inte. Men spelar det någon roll? Eller är det så att det finns olika språk? Att räddningstjänsten pratar på sitt sätt och båtfolk på sitt?
Man kan ju inte lyssna och prata samtidigt som i en telefon.. visst är det därför man säger "kom" för att tala om att "jag är färdig, nu kan du prata"?
Jag undrar var man kan lära sig det där språkbruket.. de där termerna och hur och varför man använder dom.
 
Ja.. jag vet inte vad det är för grunk.. walkie-talkie kallar vi
Man kan ju inte lyssna och prata samtidigt som i en telefon.. visst är det därför man säger "kom" för att tala om att "jag är färdig, nu kan du prata"?

Precis!
Tyvärr så har detta "kom" blivit alltmer sällsynt och därför kan man ibland höra att en station börjar prata, trots att den andre inte pratat färdigt. Jag har själv aldrig använt PR-radio, men vet att vissa äldre modeller hade ett s.k. "Apollopip" som kom efter det motstationen hade släppt PPT-knappen (Push To Talk). Möjligen har detta automatiska "pip" bidragit till att folk slutat säga "kom", men det är förstås min egen gissning. Finns det pip i era PMR-apparater? Vad jag vet finns inga regler för hur man pratar i dessa PMR, det är väl upp till var och en att föra ett hyfsat språk i radion. Sök lite på Google för att se om du hittar mer info om detta. Google hittar det mesta. Du kan också kontakta någon PR-klubb eller titta på deras hemsidor. Sök på Google: PR-radio eller PMR. Jag vet åtminstone vilka regler som gäller för amatörradion. Det räcker för mig.

/Ingvar
 
Last edited:
Ja.. jag vet inte vad det är för grunk.. walkie-talkie kallar vi dom, men nej ammatörradio är det inte. Men spelar det någon roll? Eller är det så att det finns olika språk? Att räddningstjänsten pratar på sitt sätt och båtfolk på sitt?
Man kan ju inte lyssna och prata samtidigt som i en telefon.. visst är det därför man säger "kom" för att tala om att "jag är färdig, nu kan du prata"?
Jag undrar var man kan lära sig det där språkbruket.. de där termerna och hur och varför man använder dom.

I huvudsak handlar det om att man inte ska prata i munnen på varann och därmed missa vad den andra sade. Och så ska man kunna genomföra ett anrop också.

I amatörradio ska man vid anrop säga vem anropet riktar sig till och vem man själv är. Typ "Allmänt anrop, allmänt anrop från <egen anropssignal>, kom", eller "sm5xxx, sm5xxx från sm5yyy, kom". På PMR kan man kanske överföra detta till "andreas, andreas från sebastian, kom"?

Man bokstaverar gärna anropssignaler som kan vara svåra, speciellt om det är lite störningar. Kolla på Bokstavering . Även om det inte alltid är nödvändigt så låter det ju i alla fall lite märkvärdigare - och det kanske är viktigt för ungarna?

Att lyssna tills den andra sagt "kom" är också bra. Likaså att inte trycka in knappen och prata exakt samtidigt. Tryck in först, prata sedan, annars klipps gärna första bokstaven av.

Det finns en flora av termer som signalstyrka, hörbarhet osv och i amatörkretsar också Q-förkortningar som QTH = platsen man är ("QTH konsum"), QSL = jag bekräftar, ("sa du att du var vid konsum?, kom", "QSL, kom"). Man bokstaverar inte Q-förkortningarna - då är de ju knappast några förkortningar längre:)

Militären vill inte onödigtvis avslöja vem sändaren är och ropar bara ut "sigurd olov, sigurd olov" för att få motstationen SO att avara. SO svarar "sigurd olov här, kom", varvid den förste kommer tillbaka med ett "från xerxes johan" - och så följer meddelandet".

/Micke
PS Skaffa dig gärna en egen radio för att lyssna på kanalen du också. Är du i tättbebyggda områden brukar det kunna bli ett fulsnack på PMR som INTE lämpar sig för barnaöron - eller andra för den delen. Jag har bekanta som dragit in walkie-talkisarna för sina barn på grund av alla könsord och värre som hördes där. Räckvidden är några kilometer, så om du har det "säkerhetsavståndet" är det nog inga såna problem.
 
Last edited:
Till "Kombarris ", Besök din lokala amatörradioklubb, kanske du och din familj är på gång att få en ny hobby. Pr radio och pmr är tämligen begränsat, inom amatörhobbyn kan du utvecklas hela tiden.

Mvh. Roger
 
Back
Top