Hur räddar vi amatörradion?

Owleye, du gav mig en helt ny angreppsvinkel.
Ungdomar läser inte papperstidningar, de finns på nätet.

Reklam på lunarstorm m fl ungdomssiter. En enkel banner som pekar på en attraktiv info-sida under ssa.se.

Finnas på plats i second life m fl virtuella världar. Med banners och info.

Frågan är vem som har tid och ork att göra detta arbete för att sprida information om hobbyn? Klubbarna?

73 SM0RVV
 
Det ligger nog till så här!

Utan att måla FAn på väggen, så skulle jag vilja påstå att vi är ett utdöende släckte.

Det är svårt att konkurera med det som dagens ungdomar är intresserade av.
Vad är det som gör att man blir intresserad av just amatörradio? Det är en bra fråga.
Själv växte jag upp i en liten håla där det bodde en radioamatör SM4BVJ, >Stig bodde i huset bredvid vårt hus och jag kommer ihåg hur han sprang och drog trådar till höger och vänster, trots att jag bara var 8 år själv så glömmer jag inte Stigs kommentar, han hade svårt att komma bortanför URALbergen.
Nu har jag alltid varit intresserad av tekniska prylar och det ena gav det andra, 1965 flyttade vi till en annan håla och ser man på där fanns det 2 st Radioamatörer.SM4CXL (SK) & SM4CG den senare hade jag som yrkesvalslärare.Därimot så bodde jag granne med Olle CXL, där spenderades mycket tid och det kördes mycket radio med olles signal.
1969 fixade Olle en CW kurs på Rullband (en SSA kurs) nu blev det hård körning
Vi var 5 st som tränade varav det blev 3 som tog cert, dock med olika tidsintervaller.

Nog om detta, vad jag vill säga är att på den tiden så fanns inte alla de saker som står till buds idag så konkurensen är stenhård. Man måste nog vara lite frälst för just radion mystik, vilja veta hur det funkar varför det funkar o.s.v.
För dagens ungdom gäller bara gigaBit & Ghz CPU er med mera.

Den kampanjen som bedrevs av SSA tidigare Ge amatörradion till flera genom att köra 2dags kurser synes helt bortkastat. att sänka kraven är en döds synd, varför?
Jo genom att ha krav får man bara de som är intrsserade som tar sig igenom en utbildning. vi kan ju bara titta hur många av de som gått och tagit cert på senare år blir Seriösa radioamatörer? inte många. Skall vi gissa 60% fastnar på 145 mhz med en handapparat på en repeater och tröttnar efter nåt år 25% kommer på kortvåg och köper en G5RV för att de vet inte hur man gör en Dipol, 15% kanske lär sig CW och hittar mystiken:D
Nu vet jag att många kommer att hänga upp sig på att jag skrev seriösa radioamatörer.
det finns dock de som förstår vad jag menar.
sju treo de Lasse SM4IVE
 
Du har nog mycket mer rätt än du tror. Fan är redan målad på väggen och ljuset för amatörradion (som vi känner den) är släckt för alltid. Internetamatörerna har tagit över och banden blir allt mer öde för varje år som går (utom när det är contest).

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att c:a 80% av amatörerna har missförstått hobbyn. Många av dessa amatörer har SSA lockat in ihobbyn under något som påminner om falsk marknadsföring eller bondfångeri. Syftet har varit att rädda hobbyn genom att hålla antalet amatörer högt.

Flydda tider kommer aldrig tillbaka och vi OT:s måste inse att det är nya tider nu med ett helt annorlunda utbud fritidsaktiviteter varav de flesta serveras på silverfat i utbyte mot just ingenting. Allt är gratis eller nästan gratis - fort går det.

Jag har ägnat hela veckan åt storstädning i radiorummet och drar mig nu tillbaks bland rörhållare och spolar. Back to basic, låt amatörradion utveckla sig som den kan och måste. Det finns mycket kvar att syssla med för oss "tekniknördar" särskilt om vi stänger av datorn och Internet.

Eller?
 
SM7EQL said:
Det måste vara ett fundamentalt fel på hobbyn eller utövarna (?) när en kvalificerad majoritet av dagens radioamatörer inte verkar ha en susning om det mest elementära inom radio och inte heller verkar vara särskilt intresserade eller nyfikna på att ta reda på hur saker och ting fungerar.
Så det har gått så fort...?:eek:
/Ingvar
 
Utan att måla fan på väggen.............
Det är riktigt det du seger att dagens ungdommar är svåra att nå och intresserade för att ta den gamla skolans licens.Därför har man tagit denna snabbutbildning, tydligen!
Du kan nog ha rätt i att de procenttal som du nämner blir sanning men tror någon att man får fler duktiga amatörer en de 15 % ifall man kör enligt den gamla skolan med cw etc?
Nej det tror inte jag.
Vi som nu har tagit licens har fått denna licens genom att tagit ett prov som var för många av oss mycket lätt men samtidigt låtit oss komma igång och tagit detta som en inkörsport mot vidare utbildning med bl.a. cw-delen..
Jag kommer också från en liten håla (uppe i norra norge) .Vi var som 15 åringar aktiva som swl-are och bildade klubb,byggde antenner och när detta tog slut(tar aldrig slut!) så började vi bygga radio-Jag byggde am sendare och körde med lånta fjädrar men pga. skolgång så flyttade jag till annan ort etc..
Nu på gamla dagar så tog jag min licens 50 år efter min första am rig!
Jag opererar mest på 20 meter och anser att jag är ganska aktiv.
Nu kommer det negativa!
Jag har i minne etiken och ordningsfrågorna på banden under 60 talet och jämför med dagens-Den som var med då vet vad jag menar!
Förut så talade man om teknik ,om antenner ,Man testade detta på banden.
Man ger sin signatur i början och under qso och avslutar med signatur (ganska logiskt)
Idag är det mycket få som överhuvudtaget talar om annat en namn- qth -rst.
Ok det är tidens snabba takt som är orsak till detta kan vi tycka men de som vill ha en förbättring på denna dåliga utbildning kom med konstruktiva förslag.
Man kunde ex. låta en spalt i QTC vara en fortsättnings- utbildning utan prov.
Jag kan trösta dig Lasse sm4ive att jag inte faller ur de 15 %,jag och många med mig är inte problemet,problemet är att få med de unga. inte de "nya -gamla" med ena benet i gropen!
73 de
sa7aiy-walter
 
>>>Förut så talade man om teknik ,om antenner ,Man testade detta på banden.

Det har sin enkla förklaring i att förr var fler "tvingade" att bygga sina grejor själv och följdaktligen fanns många problem att diskutera, både på bandet men också på klubbmötena. Nu när de flesta av oss använder köpe-apparater så stannar diskussionerna ofta kring mikrofoner som antingen låter för ljusa eller mörka och huruvida en dubbel G5RV är bättre än en helvågsdipol.

När det gäller utbildningen så är dagens certifikatskrav i princip likvärdiga med de som gällde för det gamla C-certet, nåja, kanske något svårare.

Eftersom radioamatörerna förr var "tvingade" att bygga sin utrustning eller stora delar av den så ökade också kunskaperna i takt med alla brända motstånd och varma transformatorer som fick bytas. Jag känner ännu doften av brända komponenter från mina egna experiment då jag nog inte riktigt visst vad jag pysslade med...

Numera finns ingen större anledning att lära sig mer än vad som krävs för att formellt klara av provet. Jag har i min egen bekantskapskrets många exempel på amatörer som stått kvar på ruta noll år efter år. Dom kommer inte vidare för egen maskin. Några har glömt det lilla dom en gång kunde och har idag ännu sämre teoretiska kunskaper än vad dom hade vid provtillfället. Inte minst gäller detta för CW:n som kräver övning och åter övning för att fastna...

Samma människor kan tillbringa timmar framför datorn varje dag så tid finns det gott om. Det som saknas är intresse och motivation. Inget annat.

Dessa sanningar är en del av förklaringen till att amatörradiohobbyns forna glans har mattats och att de radiorelaterade samtalsämnena på banden eller i klubbarna är få.

Har jag fel?
 
Last edited:
Valter!
vad jag menar är bara det att om man inte har något krav på sig så är det du åstakommer inget värt. Jag säger inte att CW är det som är det som man MÅSTE kunna för att bli amatör, och jag tror säkert att många lär sig.

Men du måste ändå hålla med om, Om du får anstränga dig för att få något så får du en annan känsla, en ahaha upplevelse.
Som du kommer att uppleva den dagen du lärt dig CW, en helt ny värld kommer att öppna sig för dig.Träna på det lönar sig:D
Jag tycker man skulle ha haft kvar CW kravet, dock kanske för någon typ av cert klass som de har i USA (extra) som skulle innebära att innehavaren fick tillgång till nåt utöver det som de som inte har samma utbildning har.

Eller skall vi ha lika till alla, oberoende av utbildning? så är det ju inte i arbetslivet eller hur.

Nej hårdare krav samt inför Cw som ett krav på någon typ av licens.
På detta viset får vi fram de som är intresserade av hobbyn och kan föra traditionerna vidare.

Men som allt annat så återspeglar det sig i dagen samhälle, man skall ha allt gratis utan motprestation.

Innan kortvågen släpptes fri så fanns det amatörer som med all tänkbara medel försökte att få A cert genom att skylla på div handikapp, medans det fanns killar och tjejer som hade verkliga handikapp som fixade cert, Med detta menar jag att om man VILL så fixar man det mesta och då sätter man oxo värde på det man åstakommit.

Life is to short for QRP go QRO in QRQ :D
 
Upps glömde

Fan Bengt vi tillbringar för mycket tid vid tangentbordet hi hi hi hi

Har du snott cndx på 6 mtr det är sten dött här uppe idag......
 
>>>vi tillbringar för mycket tid vid tangentbordet

Helt säkert är det så. Många tillbringar all sin lediga tid (och arbetstid) framför datorn och det är sannolkt därför banden ligger öde, klubbverksamheten dött ut och verkningsgraden i företagen är låg. Mycket folk gör lite under lång tid. :rolleyes:
 
Om vi lägger "för mycket" tid på datorn skall jag låta vara osagt, men jag har datorn i radiorummet/labbänken och kan så både skriva inlägg och vara radioaktiv samtidigt, jag har datorn med mig framför klassen på jobbet, jag läser tidningen på datorn.

Så visst kanske man skulle bygga mer elektronik utan datorn, men ändå inte. Jag hämtar scheman och datablad löpande på datorn medan jag bygger, jag simulerar kretsar innan jag bygger och letar manualer på "båtankare" som jag lagar etc.

Så det går nog att "trycka in" en liten stund att skriva detta inlägg.

Kanske detta är problemet, vi skyller på datorn så slipper vi hata/älska CW. :rolleyes: ;)

Leif SM7MCD
 
Roy skrev: "Finns det inga mer konkreta förslag till vilka kunskaper som ni saknar hos de nya radioamatörerna som ni tycker de nya skall kunna?"
----

Jo då. Jag tycker att de tyska kraven är högst rimliga för Klass A. Vi borde lobba hos SSA/PTS för att få amatörradioutbildning/prov på den nivån. På så sätt hade amatörradion fått sig ett ordentligt uppsving och kanske t o m blivit intressant för radiointresserade personer som idag inte finner någon mening med att "certifiera" sig.

Ladda ner pdf-filen (se nedan) och jämför gärna med de svenska exempelprovfrågorna som finns på SSA.SE under utbildning.

Neuer Technik-Fragenkatalog für Klasse A erlangt ab 1. Juni Gültigkeit
Ab dem 1. Juni kommt der neue Technik-Fragenkatalog bei Prüfungen für die Amateurfunkklasse A zur Anwendung. Er ist als PDF-Datei auf der Webseite der Bundesnetzagentur veröffentlicht unter:

www.bundesnetzagentur.de/media/archive/9014.pdf

Källa DARC
 
Den tyska amatörradiorörelsen är att gratulera.

De som har kunskaper på denna nivå gör verkligen skäl för
beteckningen "klass A-amatörer".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Att kräva kunskaper på denna komponentnivå känns inte "balanserat", är t.ex. mjukvarudefinierad radio "ditt" intresse så är tangentbordet till viss del ersättningen för lödpennan.

Jag hade för några år sedan åsikten att komponentkunskap var "lösningen" på alla elekriska spörsmål, men idag och framåt bör tyngdpunkten ligga på "systemkunskap" i en allt större utsträckning.

Leif SM7MCD
 
>>Jag hade för några år sedan åsikten att komponentkunskap var "lösningen" på alla elekriska spörsmål, men idag och framåt bör tyngdpunkten ligga på "systemkunskap" i en allt större utsträckning.

Håller med men ändå inte. Det beror helt på vad man lägger i ordet "amatörradio" och hur verksamheten definieras.

Om amatörradio är synonymt med att få använda kommersiellt tillgänglig CE-märkt utrustning på ett sådant sätt att annan radiotrafik inte störs och att liv och egendom skadas, då är systemkunskaper sannolikt fullt tillräckliga. En sorts "drivers licens" där operatören INTE tillåts öppna apparaterna och skruva på kranarna. (Privatradio?)

Å andra sidan, om amatörradio innebär att egenkonstruerad och ombyggd kommersiell radioutrustning fritt skall få användas i framtiden och på längre sikt, krävs betydligt mer än systemkunskaper för att säkerställa att annan radiotrafik etc inte blir störd.

Jag kan för min egen del inte förstå varför radioamatörer med otillräckliga tekniska kunskaper (säkert en mycket stor del av amatörpopulationen) skall vara berättigade att använda egenbyggd utrustning i en extremt reglerad radiovärld där all annnan radioutrustning och användning regleras t ex när det gäller utstrålning av övertoner och andra oönskade signaler. Hur kan det vara att vi får sända ut obegränsad ERP utan något som helst krav på övertonshalten. Bara ett (1) exempel. Ytterst märkligt.

Införande av de tyska kraven och ett obligatoriskt omprov av samtliga radioamatörer i Sverige hade gett flera märkbara effekter.

1/ Antalet radioamatörer hade kraftigt reducerats.

2/ Chansen för att få behålla våra nuvarande privilegier och undantaget i EMC-direktivet hade ökat kraftigt.

3/ Trafiken på privatradio- och PMR-banden hade ökat kraftigt.

4/ Kvaliteten på amatörradion hade ökat och dess unika särärt hade blivit tydligare att identifiera.

Tyvärr tror jag inte det är särskilt många av oss radioamatörer som förstår hur få livlinor amatörradion har kvar. Ännu färre förstår hur tunna och sköra dessa linor är. I debatter som denna här på HAM.SE ser vi tydligt att de debattörer som saknar tekniska kunskaper och tillika inte har djup inblick i hur amatörradion är inordnad under ITU-RR, i ett större perspektiv, inte har mycket att tillföra debatten. De argument de kommer dragande med är alla kopplade till att vi måste bli fler radioamatörer och alla skall ha samma möjligheter, d v s även dom som inte har tid och ork att lära sig det som en radioamatör definitivt borde kunna skall ha fulla rättigheter utan inskränkningar.

Var är logiken?
 
Last edited:
Bengt skrev:
"Tyvärr tror jag inte det är särskilt många av oss radioamatörer som förstår hur få livlinor amatörradion har kvar. Ännu färre förstår hur tunna och sköra dessa linor är."

Här har det skett en grundläggande förändring, tidigare har vi (sändaramatörer) varit väl representerade genom att tjänstemännen som arbetar fram olika förslag själva till stor del var aktiva sändaramatörer.
Idag har denna tjänstemannakader kraftigt dränerats på teknisk kompetens som har ersatts av politisk kompetens. Genon detta skifte har vi påtagligt förlorat en naturlig (och gratis) lobbykanal.

Hur kompenserar vi i Sverige / resten av amatörvärlden detta?
Det är mot detta som jag anser att denna debatt är så viktig.

Leif SM7MCD
 
>>Hur kompenserar vi i Sverige / resten av amatörvärlden detta?
Det är mot detta som jag anser att denna debatt är så viktig.
--

Det bör kanske tydliggöras att många av dessa tjänstemän var väl utbildade elektronik- och radioingenjörer med amatörradio som sin hobby. Det vi har idag förhandlades fram för 10...20 år sedan.

Vem säkerställer idag att vi har något imorgon? Jag har en otrevlig känsla av att det kortsiktiga tänkandet som präglar det mesta nuförtiden kan få pendeln att slå tillbaka med full kraft. Man kan också undra hur viktig amatörradio som hobby är för EU-byråkraterna nu när de är på väg att förändra synsättet på frekvensspektrum totalt och när marknadskrafterna är beredda att betala miljontals Euro för en ynka MHz.

Några smakprov på "nymodigheter" här:

SUBJECT
3.1. Collective use of Spectrum (CUS)
In the document prepared for RSC#18 the term "Collective Use of Spectrum" (CUS)
was defined as: “a spectrum management approach which allows more than one
user to occupy the same range of frequencies at the same time without the need for
individual (exclusive) licensing”. Currently CUS is predominantly associated to
spectrum used on an unlicensed basis by Short Range Devices (SRDs), but this
spectrum management model should be seen in a broader context than merely
unlicensed usage by ‘low power radio’. ‘Light licensing’ regimes (registration or
notification), underlay (UWB) and overlay (using cognitive radio techniques)
approaches and possible future types of spectrum sharing (for example ‘private
commons’) are also captured under this approach. The key difference between
traditional spectrum management approaches (licence based regimes) and the CUS
approach can be exemplified by the different notions of usage rights and
interference management. Licence based approaches generally grant individual
(exclusive) usage rights and interference management is organised by the spectrum
management authority via spectrum regulation and licence conditions. The CUS or
licence-exempt approach, in contrast, grants collective usage rights to an
unspecified number of users and interference is dealt with by spectrum regulation in
combination with self-regulation between users. In principle this approach allows
for a reduction of technological and regulatory constraints and increases the
responsibilities of spectrum users to share spectrum efficiently, manage interference
and to accept interference in certain cases.

Hela dokumentet finns här:

http://rspg.ec.europa.eu/doc/documents/meeting/rspg13/rspg07_175_rfo_cus.pdf

Nu bör kanske påpekas att detta dokument INTE gäller specifikt för amatörradio, men utvecklingen går ju framåt i stora steg...
 
Dela tråden!

Jag föreslår att Moderator delar denna tråd och låter SM7EQL's ilägg #133 bli inlägg #1 i en ny tråd med rubriken "hur rädder vi... del 2", eller något annat slagkraftigt. :cool:

Det börjar bli svårt att "bläddra" ...

Leif SM7MCD
 
Amatörradion har lite oförskyllt hamnat i en situation där dess beprövade (och bra)
sätt att disponera spektrum riskerar att vändas emot den.

För snart 50 år sedan skrev signalteoretikern J.P. Costas (W2CE) en uppsats i "Proceedings of the IRE" med titeln "Poisson, Shannon, and the Radio Amateur" som i stort beskrev "Collective Use of Spectrum".

Costas beskrev hur en optimal frekvensallokeringsmodell skulle kunna se ut, och där har exklusivt tilldelade kanaler eller band med smalbandiga signaler ingen plats. Istället borde spektrum disponeras av lättrörliga ("Frequency Agile") aktörer vilka använder "spread-spectrum" modulering, samt kontinuerligt anpassar sin emissionstyp och uteffekt till det som går bäst för stunden.

Ur strikt teoretiskt perspektiv är detta invändningsfritt, det finns gott om frekvensband som är upptagna av "orörliga" aktörer som inte flyttar på sig eller ändrar sin emissionstyp när det blir trängre på frekvenserna, och deras trafikkapacitet blir därmed en liten bråkdel av vad som skulle vara möjligt. Detta har radioamatörerna gjort från början, och därmed kunnat härbärgera ett stort antal samtidiga konversationer på de relativt sett smala amatörbanden. Just detta använde Costas som exempel.

Vad kan då hända?

Antag att "frekvensbyråkraterna" får ett återfall i teknisk förståelse och läser Costas
uppsats. Man kan då mycket väl tänka sig att de får ögonen på de nuvarande amatörbanden (VHF/UHF i första hand) och helt enkelt säger att här tillämpar vi "Collective Use of Spectrum". Eftersom amatörradio, i varje fall i Sverige, inte är licenspliktigt och inte betalar något blir det vanskligt att sätta emot.

Förmodligen skulle amatörradio kunna ingå bland de tjänster som skulle kunna disponera sina f.d. exklusiva amatörband, om man anpassar sig till de nya tekniska krav som "Collective Use of Spectrum" kommer att ställa. Min egen gissning är att det skulle bli som någon form av ISM-band fast med andra krav på moduleringstyper och kanalaccessmetoder. Företeelser som t.ex. EME och satellittrafik kan vi nog glömma helt i denna "sköna nya värld", utan tillåten amatörradio skulle sannolikt bli som något åt "digital-PMR" hållet.

På HF är bilden mer komplex. Vågutbredningen internationella natur gör varje ansats av denna typ till en internationell fråga,med tillhörande "långbänk", och dessutom fungerar "spread-spectrum" inte så bra i dessa frekvensband. Man skulle dock kunna tänka sig att de f.d. exklusiva amatörbanden kan bli delade med "lättrörliga aktörer" som t.ex. taktiska radiosystem.

Om något sådant skulle omsättas i praktiken blir då situationen på alla andra HF-band i stort samma som på 80 m. De ganska "hettade" diskussioner om bl.a. "Winlink 2000" och liknande system som förekommer på Internet-fora i USA just nu är endast en "mild västanfläkt" jämfört med de som skulle komma i så fall...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top