Hur räddar vi amatörradion?

Jag har försökt att dela upp tråden enligt förslag men det gick åt pipsvängen. Allt jag lyckades med var att radera NCLs inlägg (permanent dessutom) :confused:

Få be NZB titta på det......
 
Här är SM0NCLs inlägge som jag råkade radera

Detta inlägget var ursprungligen skrivit av SM0NCL men råkade raderas av mig när jag skulle dela tråden............

SM7SEK
Uffe
___________________________________________________
Ang. bandhoppande radio,

liksom DSL teknik kan man införa frekvensluckor eller scheduler som ser till att inte trafikerar vissa frekvenssegment. Detta har skett i DSL standarden vilket gagnar amatörradiofrekvensallokeringarna och i praktiken har denna lösningen i standarden inte lett till ett ramaskri i Sverige.
Poängen är om någon lämplig person inom riksorganet har koll på hur aktuella frekvenshoppande standards utvecklas, dvs. finns stöd för luckor/schedulers ?
Problemet är väl att när tillverkarna läser i respektive marknads frekvensplaner och där finner definitioner ang. amatörradioallokeringarna (licensfritt/delat band/ osv) som definitivt minskar viljan att gardera sig i lösningarna för undantag av frekvenser.

Om nu en remiss kommer där vhf/uhf amatörradiobanden föreslås bli delade och reglerade enligt ISM/SRD/(etc.)-principer - är det antagligen over and out med allt hemtillverkat och weak signals på vissa VHF/UHF band.
Att "jaga VHF/UHF DX" får kanske en helt ny innebörd - eller som komprosmiss får vi ett annat frekvensband att börja om på.

viktigt är väl att kunna oavbrutet upprätthålla krav på fortsatta frekvensallokeringar inom ett brett spektra, oavsett om det är HF eller uppåt.
Likväl viktigt är väl att som riksorgan kunna påvisa vilken intressegrupp man respresenterar, hur intressegruppen är formerad, vilka radiotekniker och trafiklösningar som skall ges plats - i termer som passar i standardisering
samt ha en framförhållning som ger tid och utrymme för förberedande arbete i mer omfattande remisser.
Om sådant jobb påbörjas lär det visa sig hur stor tyngd argumenten ser att ha - om man reflekterar på hur det har utvecklat sig till dagens situation samt hur trenderna ser ut i övriga länder.
Kanske inte en plättlätt uppgift för en liten grupp föreningsproffs ;)

stop
 
Mycket fakta i fallet.. men inte speciellt många förslag på åtgärder..:rolleyes:
Inte för att jag har några själv ,Kanske en bra idé att koncentrera sig på det roliga medan vi har det , sen kan vi skapa tråden "varför dog amatörradion ? ".

// Freddy
 
Förslag till åtgärder?

Tja, att skriva till PTS och försöka få dem intresserade är nog lönlöst. Deras intresse för amatörradion verkar vara minimalt, de har ju redan nästintill bakat samman amatörradio samt privatradio, se förslaget till undantagsförskrift som var ute på remiss nyligen.

Så de vi måste övertyga är SSA, som i praktiken är de som sätter nivån på dagens prov. Vi måste få SSA att inse att ett problem finns (risken att vi förlorar våra privilegier). Vi måste visa på att lösningar till problemet finns, tex harmonisering med HAREC. Vi måste även visa vilka nivåer andra länders prov befinner sig på, tex Tyskland. Utifrån detta måste vi beskriva förslag på åtgärder.

Mitt eget förslag är att man bibehåller dagens prov som ett rent nybörjarcertifikat med en maxeffekt på 100W (anpassning till verkligheten, dvs "köperiggar") och eventuellt inskränkningar vad gäller band. Det andra provet läggs på samma nivå som HAREC med tex Tyskland som ett exempel, och ger full tillgång.

Retroaktiva åtgärder tror jag dock är svåra att genomföra, så det är något jag själv inte skulle föreslå.

Detta skulle man kunna göra först som ett förslag till SSA:s styrelse, och om så känns behövligt även senare som förslag till SSA:s årsmöte nästa år.

73 de Lars, sm6rpz
 
Det räcker inte

Om vi (många) är överens om att en höjd kompetens krävs för att vi ska få behålla våra privilegier att bygga själva och dundra på med 1 kW. Då har vi nått så långt att vi inte förstör för andra.
Det räcker inte. I dagens marknadsorienterade samhälle krävs att vi kan påvisa att vi ”tillför ett mervärde” på nysvenska. Annars ska det bort.
I ett tidigare inlägg undrade jag om någon kände till någon samhällsverksamhet där det var en fördel att behärska radiotrafik. Eftersom ingen svarade drar jag slutsatsen att allt är standardiserat och låst och ingen erfarenhet behövs.

Vilket mervärde (om något) tillför då amatörradiorörelsen samhället?

Är det i likhet med övrig föreningsverksamhet, som får stora resurser som fotboll, ishockey mm mm att binda ungdomarna vid radioapparaterna så dom inte drar runt på stan och krossar skyltfönster och slår ned folk?

Är det ett sätt att skola in nya ingenjörer?

Vi måste formulera vad vi tillför samhället som ersättning för de naturresurser vi brukar. Inte bara kunna påvisa att vi vet vad vi håller på med.
 
Last edited:
SM0BRF said:
Vi måste formulera vad vi tillför samhället som ersättning för de naturresurser vi brukar inte bara kunna påvisa att vi vet vad vi håller på med.
Eller så är det på följande vis: I och med att vi numer inte tillför samhället något speciellt så är det av största vikt att vi åtminstone kan visa att vi vet vad vi håller på med.

Åtminstone kan jag inte se att vi tillför samhället speciellt mycket numer. Amatörradion är en hobby som alla andra hobbies. KRIS, samband, osv i all ära, men kan det anses vara av den digniteten, att det kan anses tillföra samhället tillräckligt mycket för att samhället skall ersätta oss med naturresursen frekvensutrymme? Personligen är jag lite tvivlande...

73 de Lars, sm6rpz
 
Se där, en bra fråga...

Traditionellt har amatörradion motiverat sin existens med att man bl.a. kunnat ställa kvalificerade kommunikatörer till samhällets förfogande i krislägen.

På den tid när amatörtrafiken liknade den militära sambandstrafiken hade detta sitt berättigande. Numera, när
M-blanketter och telegrafister ersatts med IP-trafik mellan Windows-applikationerna vilka utgör det "nätverksbaserade försvaret" är kopplingen inte lika uppenbar längre.

Personal med "radiokunskaper" kan väl alltid vara bra att ha, men det är ingalunda säkert att samhället/militären vill rekrytera dessa bland radioamatörerna.

Många myndigheter uppvaktas enträget av radioamatörer som vill bli engagerade i deras verksamheter, men det verkar som om mottagandet blir allt svalare ju mer enträgen uppvaktningen är. Kanske den allmänna "misstänksamhet" mot radioamatörer som börjar prägla det privata näringslivet har spritt sig även till myndigheterna.

Uppriktigt sagt har jag svårt att se någon "USP" ("Unique Selling Point") för amatörradiorörelsen i dagens samhälle. Jag har brukat motivera mitt "radioskruvande" för XYL med att "det håller oss från gatorna...", men jag har ibland en gnagande känsla av att detta bara är ett uppehållande försvar.

Organisationskonsulter brukar ibland ta greppet att helt enkelt lägga handen över en ruta i organisationsplanen och fråga "vad händer om denna försvinner?". Vi kanske själva ska ställa denna fråga och se till att det finns ett bra svar innan någon annan gör det åt oss.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då får vi väl fortsätta med det!

SM0AOM said:
Traditionellt har amatörradion motiverat sin existens med att man bl.a. kunnat ställa kvalificerade kommunikatörer till samhällets förfogande i krislägen.
För att överleva måste vi bli "sambandsamatörer" och utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information.
(Rätta mig om jag har fel, men föddes inte Ethernet (CSMA/CD) på Hawaii som ett radioexperiment och stoppades sedan ner i en koax?)
73 de SA6AVT
 
Lite "off-topic" kanske...

Owleye said:
(Rätta mig om jag har fel, men föddes inte Ethernet (CSMA/CD) på Hawaii som ett radioexperiment och stoppades sedan ner i en koax?)
73 de SA6AVT
Jo, man använde paketradio och ett protokoll kallat ALOHA (fyndigt va?) på Hawaii. Det hela togs i bruk av University of Hawaii 1971.

Ethernet, 802.3, startade som ett ALHOA-system där man senare lade till carrier sense, och ännu senare collision detect (CSMA/CD fungerar enbart över tråd, inte radio, något som alla som var med på paketradiotiden vet)

Mer info finns i Tanenbaums bok "Computer Networks", där även AX25 och amatörradions paketradionätverk nämns.

Nu lite "on-topic".

Skulle du kunna utveckla lite mer vad du menar med att vi skulle "utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information." Skulle vi ha ett system "färdigt" för datorkummunikation över radio som kan användas vid krislägen, eller hur tänkte du?

73 de Lars, sm6rpz
 
>>>För att överleva måste vi bli "sambandsamatörer" och utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information.
---

Ungefär som att försöka rädda frimärkshobbyn genom att f d filatelister börjar samla kapsyler istället.

Nej, vi måste fokusera våra krafter på kärnverksamheten och det som är unikt för amatörradiohobbyn. Vad kan vi radioamatörer göra som alla andra icke radioamatörer inte kan?

Naturligtvis bör det finnas utrymme för sambandstrafik, särskilt i ett läge då samhällets normala resurser inte räcker till. Jmf med vad IARU skriver på sin webbplats. Dock kan jag inte se att vi radioamatörer kan erbjuda någon trafikkapacitet att räkna med?
 
Owleye said:
För att överleva måste vi bli "sambandsamatörer" och utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information.

En liten illustration av svårigheterna för radioamatörer att erbjuda alternativa kommunikationsnät med tillräckliga prestanda får man om man läser detta:

http://www.telematicsjournal.com/content/newsfeed/10353.html

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
En liten illustration av svårigheterna för radioamatörer att erbjuda alternativa kommunikationsnät med tillräckliga prestanda får man om man läser detta:

http://www.telematicsjournal.com/content/newsfeed/10353.html

73/

Karl-Arne
SM0AOM
-off topic ?-
det handlar också om mediaportaler och framgångar på applikationslagret ;-)
iridium och globalstar har ju bundlat tjänster som email, weather, filetransfers med
en annars blygsam bandbredd via satellit (2.4 alt. 9.6kpbs ?)

Pacsat kan vara lager 1 (2.4 & 9.6kpbs), sen A-PRS ovanpå det, men vad finns däruppe på toppen av modellen (inte så många A-mail, A-weather, A-filetransfer , A-DailyNews, A_MSN applikationer)?
Positionering är ju ett exempel, HF-mail - men i övrigt via satellit, finns det fler ?

A= amateur

... -.-
 
SM6RPZ said:
Skulle du kunna utveckla lite mer vad du menar med att vi skulle "utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information." Skulle vi ha ett system "färdigt" för datorkummunikation över radio som kan användas vid krislägen, eller hur tänkte du?

Jag är nybliven amatör, men har haft elektronik/teknik som hobby sedan tonåren. 1981 försökte jag ta cert första gången men hade inte tålamod med han Morse. Och nu skriver vi 2007 och jag undrar varför det inte hänt mer med amatörradion? Är det så illa som en del debattörer här påpekar att persondatorn och Internet har tagit över?

Jag arbetar med "nödkommunikation". Jag försöker följa med i tekniska tidskrifter och på lämpliga fora såsom detta. Men jag ser och hör väldigt lite om digitala moder, det är CW och SSB för hela slanten. Jag lyckades häromdagen leta upp info om Pactor och mail via HF (jaja, det går sakta, jag vet) men har inte hört något om detta på det halvår nu jag varit medlem i SSA och vår lokala klubb. Varför är det så tyst?

Om jag pratar om amatörradio med mina kollegor så har de flesta intrycket av att radioamatörer är kufar med lödkolv och telegrafinyckel. Eller också blandar de ihop amatörradion med PR-radion. Varför vet de inte mer om Sveriges radioamatörer?
Om jag däremot talar med "teknisk" personal så har de flesta inställningen att amatörer är bra & kunniga tekniker, men de tror också att vi fortfarande sitter hemma och hamrar på en gammal telegrafinyckel. Varför tror de det?

Nej, jag tänkte inte att vi skulle ha ett "färdigt system". Det finns Mobitex redan, och det systemet tränar väl FRO på? (fast mtx:en är ju beroende av en fungerande infrastruktur).
För att inte tala om FM och deras olika länk- och satellitsystem. FM har ju närmat sig det civila samhället i och med utredningar om "svåra samhällspåfrestningar i fred". Förut var det skallgång och skogsbränder, nu är det telekommunikationer och andra försörjningsåtgärder som di gröne fixar.

Men jag undrar stillsamt varför det inte hänt mer med amatörradion sedan 1981? De flesta vet vad scouterna och Röda Korset gör, men få vet vad vi gör. Varför?

Med en schysst blyack, 40 meter koppartråd och en HF-station kan man bokstavligt talat komma långt.

73 de SA6AVT
 
Owleye said:
Om jag pratar om amatörradio med mina kollegor så har de flesta intrycket av att radioamatörer är kufar med lödkolv och telegrafinyckel.

Är vi inte det då??? ;)

Jag har samma erfarenheter som du. Och då är det inte när man pratar med "moster Agda", utan det är när man pratar med tekniker.
Om inte ens våra kollegor inom andra data/tele/radio tekniska områden vet vilka vi är, hur ska vi då kunna försvara vårt berättigande mot "Agda" och alla andra?

Språket betyder mycket. RadioAMATÖR klingar inte så proffsigt längre. Fråga en ungdom idag och denne säger att ordet amatör betyder "klåpare". Jfr: "Dj-a amatör"... :)

Jag är nog oxo för ung, men förut betydde väl amatör att man inte var yrkesverksam inom området? Alltså ingen värdering av kunskapsnivån hos personen?

Kanske vi har ett problem med kommunikation här?
Ungefär samma som WWW hade i början. Men när grafikerna hittade webben så blev det snyggt och tilltalande för gemene man. Själv tycker jag Lynx och Gopher funkade fint... :cool:

Vi kanske behöver leta reda på kommunikatörer/reklamfolk i våra egna led. De kanske kan hjälpa oss visa upp amatörradion från sin bästa sida?

Ehum.. :eek: Som vanligt lyckades jag bara bidra med reflektioner, men inga lösningar.

73 SM0RVV
 
SM0RVV said:
Kanske vi har ett problem med kommunikation här?
Ja, kanske det. Amatör, från amato = jag älskar. Numera ett skällsord som du påpekar. Vilket ordet scout inte är. Om jag skulle kalla min kompis IT-amatör så skulle han bli sur. Men det är det han är! Han är självlärd och har inga "certifikat" från Microsoft, HP eller Cisco. Kanske skulle vi byta namn? :) Distributionsassistent låter bättre än springpojke...
Nej, det handlar nog om som du säger att kommunicera vad vi gör, vad vi vill och vad vi kan. Det gäller att hitta kanaler för detta!
73 de SA6AVT
 
SM0RVV said:
Jag är nog oxo för ung, men förut betydde väl amatör att man inte var yrkesverksam inom området? Alltså ingen värdering av kunskapsnivån hos personen?
"Amatör" betyder ordagrant "någon som gör något av kärlek", alltså inte för vinnings skull. Det finns alltså ingen värdering av skickligheten eller kunskapsnivån hos utövaren. Numera lägger tyvärr många också in "amatör = klåpare" i begreppet.

Att "kommunikationshobbyn" amatörradio dras med ett kommunikationsproblem är tyvärr ställt utom allt tvivel. Personligen tror jag att detta har med svårigheterna att ge en helhetsbild av vad amatörradio är, samt att "publikum" har allt svårare att acceptera "nördstämplade" verksamheter. Den form av fritidsaktivitet (eller passion, stryk det som ej önskas) som amatörradio utgör har en tydlig air av 50/60-tal runt sig i allmänhetens ögon. SSA har försökt möta detta med att tunna ut teknikinnehållet i hobbyn, och detta har fått till följd att radioamatören av idag är varken "fågel eller fisk".

Om det är "sambandsamatörer" som samhället vill ha må det vara hänt, då kan certifikatprovet ersättas med ett intygande om att man läst bestämmelserna, ett medlemskap i FRO och utkvitterandet av en armbindel samt en grön typgodkänd
radioapparat.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Enligt mig som sysslar mest med IT så finns ett par grundregler

Med risk för att vara ute på djupt vatten ;)

1. Det som ingen använder dör oavsett hur bra det är, angående höja cert-kraven
2. Komplicerade "fritids"-saker är inte förenligt med dagens samhälle
3. Nyttan styr, dvs amatörradio bör kunna koppla sig mot Internet och interagera med den världen till en låg kostnad och då med mer fart än Pactor III ger.
4. Många användare ger bra priser vilket ger fler användare

Anser
Walter
 
walsco said:
1. Det som ingen använder dör oavsett hur bra det är, angående höja cert-kraven
2. Komplicerade "fritids"-saker är inte förenligt med dagens samhälle
3. Nyttan styr, dvs amatörradio bör kunna koppla sig mot Internet och interagera med den världen till en låg kostnad och då med mer fart än Pactor III ger.
4. Många användare ger bra priser vilket ger fler användare
OK, några kommentarer:

1. Dålig kompetens kan även den leda till hobbyns död. Man kan även ställa frågan, de band som är mest i farozonen, används de i någon större utsträckning idag? Lär de användas i större utsträckning om vi minskar kraven för certifikat till ännu lägre nivåer?
2. Inte nödvändigtvis. De kanske inte passar in i zappsamhället, men alla är inte zappare!
3. Teknik som gör detta möjligt med hastighet som användarna anser vara nödvändig existerar inte. Man kan också ställa sig frågan "vems nytta som avses"?
4. ???

73 de Lars, sm6rpz
 
SM0AOM said:
SSA har försökt möta detta med att tunna ut teknikinnehållet i hobbyn, och detta har fått till följd att radioamatören av idag är varken "fågel eller fisk".
Är det så illa? Hur länge har detta pågått? Hrmpf. Är det inte vi amatörer som är SSA? SSA gör väl inget på egen hand? M.a.o. är det vi amatörer som inte vill lära oss teknik? Frågas, kom.
SM0AOM said:
Om det är "sambandsamatörer" som samhället vill ha må det vara hänt, då kan certifikatprovet ersättas med ett intygande om att man läst bestämmelserna, ett medlemskap i FRO och utkvitterandet av en armbindel samt en grön typgodkänd
radioapparat.
Haha, den var bra, men jag tror inte att samhället vill ha oss till det. Tyvärr. (Samhället det är väl vi det?) "Don´t ask what your country can do for you..."
Upprepar vad jag sa innan, vi måste kommunicera vad vi gör, vad vi vill och vad vi kan. Om vi skulle kunna få en enda skoltrött kille eller tjej att bli intresserade och lära sig räkna ut våglängd ur frekvens eller något liknande så har vi gjort stor nytta. Sår man inga frön så växer det inget. Utom ogräs... Man kanske skulle prata med någon NO-lärare i grannskapet?
73 de SA6AVT
 
walsco said:
3. Nyttan styr, dvs amatörradio bör kunna koppla sig mot Internet och interagera med den världen till en låg kostnad och då med mer fart än Pactor III ger.
Jag arbetade med militära taktiska radiosystem (primärt HF) för ett 20-tal år sedan,
och minns fortfarande hur svårt det var att hålla anletsdragen i styr när taktikerna tittade på en radioapparat och sedan frågade "var ansluter man faxen..?". Fördomsfria leverantörer försökte ibland lösa sådant genom att låta faxapparaten "tugga i sig" pappret med normal fart och sedan lagra data internt för att överföra det med dåtidens normala HF-datatakt. Detta kunde ta en timme eller mer, men åskådarna imponerades av hur fort det gick...

Naturlagarna har ett påtagligt inflytande på hur snabbt man kan överföra data på HF,
och den datatakt som Pactor 3 ger ligger ganska nära vad som är realistiskt med "amatörmedel". Ska man påtagligt högre upp i datatakt krävs det mer frekvensutrymme, stabilare vågutbredning, mer sändareffekt och mindre störningar.
Allt detta är svårt att åstadkomma på HF i allmänhet och på amatörbanden i synnerhet. Frågan har stötts och blötts genom årtiondena, och en rimlig skattning är att en genomströmning på kanske 20 - 30 kbps går att ordna via rymdvågsutbredning.

För ren markvågsutbredning blir det lite enklare, för några år sedan demonstrerade Harris/RF Communications ett system som överförde 64 kbps via HF.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top